Wat is het toch moeilijk om het makkelijk te houden?!?

Ik werk vaak met een template. Begin met mijn hoofd idee tempo bepalen en breid het uit met de instrumentatie in mijn template. Te veel keuze verblind in mijn optiek binnen een kader werken kan heel bevrijdend zijn. Je bepaalt zelf wat je kader is. Leer wie je als muzikant bent begrijp je genre instrumentatie tempo ritme sound etc. Je zal dan meer gaan maken wat je daadwerkelijk wilt maken.
 
In mijn ogen is bij een muziek instrument niet nadenken en intuitief improviseren het toppunt van bekwaamheid. Het maakt niet uit waar je heen gaat, je kan het altijd oplossen.
Ik denk dat dat opzichzelf geen oefening is, maar je moet wel heel veel oefeningen doen om daar te komen.

Topic komt een beetje bij leercyclus aan:
Onbewust onbekwaam
Bewust onbekwaam
Onbewust bekwaam
Bewust bekwaam

edit: ikweet niet meer of de laatste fases omgedraaid horen

vakneuroot aan/

technisch gezien is dat geen leercyclus, maar een kwadrant. De leercyclus van Kolb is wel een cyclus. Wat daar wel interessant aan is, is dat iedereen de hele cyclus maakt, maar vanuit een verschillende startpositie. Als je dus stagneert in je leerproces is het heel handig om die cirkel erbij te pakken en te zien waar je blijft steken...

Jouw kwadrant heeft ook sterke overeenkomsten met het Johari venster, maar heeft meer interactie met de omgeving.

didactiek is een heel interessant onderwerp, zéker aangezien wij synthnerds vaak autodidact zijn.
 
wellicht waar @krautrock1958 hebben we met een master te maken en hoeft die niet meer te oefenen. met de nadruk op 'niet meer'
Ach, het is maar net wat je doel is. :)
Sommige doen meer met minder zoals Aznavour en hij had over succes niet te klagen.
Zit je toch niet lekker hé. :D;)

@bombario; prima draadje voor dit forum trouwens want we kunnen hier blijven ouwehoeren over simpele dingen waardoor het nog zomaar ingewikkeld kan worden.:D
 
We kunnen hier blijven ouwehoeren over simpele dingen waardoor het nog zomaar ingewikkeld kan worden.:D
Je zou er simpel van worden 😁 Maar iets eenvoudigs fris laten klinken vind ik juist heel knap. Weezer doet dat perfect, Fountains of Wayne en Ryan Adams ook. Dan hoor ik een prachtliedje en speel ik het na: C, F en G. Echt ongelooflijk.

Moeilijk zit hem voor mij vaak ook niet in ingewikkelde akkoorden, of complexe ritmes. Het mag super simpel zijn, maar dan wel met een twist.

Ik luisterde gisteren weer eens Skik en Daniel Lohues leent veel van klassiek. Dat hoor je terug. De akkoordprogressies zijn vaak heel basic en dan gebeurt er opeens iets verrassends. Daar zoek ik het zelf ook veel meer in. Het idee moet goed zijn, met weinig opsmuk erom heen. Door alle mogelijkheden raak dat wel eens op de achtergrond. En wordt het vooral vorm.

Aan de andere ben ik ook dol op bijvoorbeeld Steely Dan. Het is juist de afwisseling die het leuk houdt.

Deze van Skik vind ik prachtig. Het hoofdmotief is pakkend, het nummer drived heerlijk en bouwt fraai op met steeds een extra laagje en muzikaal is het echt eenvoudig. De tekst is trouwens ook goed.

 
Deze van Skik vind ik prachtig. Het hoofdmotief is pakkend, het nummer drived heerlijk en bouwt fraai op met steeds een extra laagje en muzikaal is het echt eenvoudig. De tekst is trouwens ook goed.

Geweldige track; de basistrack en de melodie is al heel lekker, mooie bridge, prachtige backgroundvocals en een verrassend outro en Daniël is natuurlijk een hele lekkere zanger ook.
Op de een of andere manier doet deze track me aan sommige vroegere Beatles tracks denken, echt zo een track die je meteen pakt.
Ik weet niet of de band Johan kent, Nederlandse band, prima songs maar helaas toch een beetje de boot gemist uiteindelijk, luister 'ns naar Tumble and Fall, Walking Away of bijv Oceans, mooie pakkende songs.
 
Ach, het is maar net wat je doel is. :)
Sommige doen meer met minder zoals Aznavour en hij had over succes niet te klagen.
Zit je toch niet lekker hé. :D;)
Wel, Aznavour dacht daar net als ik anders over. ;)
Ben wel erg blij dat je hem noemt ik kende hem niet. Maar de song "she" wel.
Ben hem, Quincy Jones en Joni Mitchel nu aan het bestuderen en aan het kijken of ik daar in het tekst en nummers schrijven van kan leren.
In een van zijn laatste interviews werd hem gevraagd als hij terug kon gaan naar zijn jonge jaren wat hij dan anders zou doen: learn, learn and learn
Deze is wel mooi
Aznavour: The first line of a movie, song, book etc sets the scene

 
Ik weet niet of de band Johan kent, Nederlandse band, prima songs maar helaas toch een beetje de boot gemist uiteindelijk.
Die zanger was depressief. Dan ging het weer een poos goed en kwam er een nieuw album. Pergola heb ik grijs gedraaid en ik heb ze vaak live gezien. Daryll-Ann uit dezelfde tijd is ook prachtig. Ik ben niet voor niets dol op de Beatles 😁
 
Wel, Aznavour dacht daar net als ik anders over. ;)
Als oudere man zag hij het misschien anders maar hij was vooral een man van de praktijk, altijd geweest.
Ben wel erg blij dat je hem noemt ik kende hem niet. Maar de song "she" wel.
Ben hem, Quincy Jones en Joni Mitchel nu aan het bestuderen en aan het kijken of ik daar in het tekst en nummers schrijven van kan leren.
Iedereen kan van die drie wel wat leren denk ik.
Joni Mitchell, heb je effe want nu kom je in m'n straatje.
Door vakbroeders hoog gewaardeerd en velen zien Dylan als de beste songwriter maar ik heb Joni altijd bovenaan gezet.
Als er iemand was die zich haar hele leven steeds ontwikkeld heeft dan was zij het wel.
Behalve dat; niemand kon zo goed z'n gevoelens in een song leggen als zij pff, echt niet normaal die diepgang.
Je kan ook zo goed horen in haar muziek dat bij haar de stroom van muziek en woorden op het zelfde moment geboren werden, de stemming van haar tekst hoor je zo duidelijk in de wendingen in haar muziek.
Die zijn in veel nummers echt één, daarom vind ik haar zo ongeveer het hoogste of beter gezegd meest diepgaande als het gaat om tot de essentie komen van tekst en muziek.
Neem bijv een song als Black Crow, daarin hoor je hoe het zoekerige, de onrust in de tekst uitstekend in de muziek terug te horen is, echt heel sterk.
Ik kan wel blijven schrijven over Joni maar dat is way off van deze draad, ik bel je wel over dit onderwerp. dat is veel makkelijker communiceren.
 
De leercyclus van Kolb
Interessante materie, ik zie wat voorbeelden online en weet nu ook waar het in mijn geval misgaat. ;) Het begint als "denker", de wil om alles te begrijpen. Vervolgens komt van denken dat je gaat extrapoleren naar wat potentieel mogelijk is, dus ga je naar "dromer". Ik ga kennelijk tegen de gewenste richting in. :? :D

... Daniel Lohues ...
Het is een klein wereldje, z'n ex-vriendin woont hier een paar huizen verderop.
 
Het is een klein wereldje, z'n ex-vriendin woont hier een paar huizen verderop.
Woont Daphne Bunskoek bij jou in de straat, ja? 😀 Nederland is sowieso een dorp.

Lohues is een held. Toen onze oudste 4 was ofzo vond hij Skik geweldig. Toen hebben we samen een mailtje gestuurd, waarin hij vroeg: "Hoe schrijf je je liedjes?" Kwam een heel verhaal op terug over een klein kaboutertje dat bij hem woonde, en 's avonds over de toetsen van de piano danste. Echt sympathiek.
 
Interessante materie, ik zie wat voorbeelden online en weet nu ook waar het in mijn geval misgaat. ;) Het begint als "denker", de wil om alles te begrijpen. Vervolgens komt van denken dat je gaat extrapoleren naar wat potentieel mogelijk is, dus ga je naar "dromer". Ik ga kennelijk tegen de gewenste richting in. :? :D
Hahahah... het zijn voorkeursstijlen. Als je weet wat je voorkeursstijl is, dan zou bewust vanuit een andere stijl je leerproces kunnen starten. De uitkomsten zijn soms erg interessant!
 
Woont Daphne Bunskoek bij jou in de straat, ja? 😀 Nederland is sowieso een dorp.

Lohues is een held. Toen onze oudste 4 was ofzo vond hij Skik geweldig. Toen hebben we samen een mailtje gestuurd, waarin hij vroeg: "Hoe schrijf je je liedjes?" Kwam een heel verhaal op terug over een klein kaboutertje dat bij hem woonde, en 's avonds over de toetsen van de piano danste. Echt sympathiek.
Nee, gaat om een iemand anders. Leuk dat ie daar zo'n mooi antwoord op gaf, dat is aardig.
 
Vergeet niet.Het mooiste instrument zit in je hoofd.
Hou het gemakkelijk ?Zoek dan niet verder.Al eens afgevraagd hoeveel verspilde uren je al verloren hebt?Tenzij het je hobby is en het liever doet dan muziek maken.
 
Hoe meer en beter ik produceer, hoe moeilijker ik het vind om het makkelijk te houden.

Meer kennis, meer plug-ins, meer ambities, meer verwachtingen, meer kijken naar anderen... Terwijl het juist zo belangrijk is om onbevangen te blijven en gewoon lekker muziek te maken.
Het feit dat je nu een complete studio recording kunt hebben van 1200 euro.:okdan::halleluja

Dat je 30 jaar geleden afhankelijk was van een platen (wurg) contract
en even in de studio een recording maken,
kosten dat gemiddeld 20,000 Gulden/dollar/euro kosten voor 5000
Cd's en vervolgens verspreiden. wat dan een tijd duurde voordat je muziek bekend was.
Nu "flanst" je een nummer binnen 5 uur mekaar en pleurt het zo op het internet. Kan het nóg sneller?8):okdan:
 
Nu "flanst" je een nummer binnen 5 uur mekaar en pleurt het zo op het internet. Kan het nóg sneller?8):okdan:
Met als resultaat dat je nummer(s)ergens tussen de honderduizenden opnames liggen.En dat er nauwelijks een kat naar luistert.
 
Met als resultaat dat je nummer(s)ergens tussen de honderduizenden opnames liggen.En dat er nauwelijks een kat naar luistert.
Dat is idd een kwestie van indelen, selecteren, in welke muzieksoort en hoe je het gaat promoten...
En je kunt nog steeds je nummers op vinyl zetten. Maar wat dát tegenwoordig kost weet ik niet.
 
Dit is een oud artikel over muziek produceren over de artiest Deceptikon maar ik vond het altijd erg goed advies..

DKON’S TIPS FOR CREATIVE SUCCESS
1. Less is more.

2. You don’t need expensive stuff.

3. It doesn’t matter what software you use.

4. Work around the limitations of what you have.

5. Treat everything as a sample.

6. Fidelity is highly overrated.

7. If you’re not having fun, you’re doing it wrong.

What You Don't Need to Make Music: With A Poly 800 and Renoise, Dkon Talks Music Making, New Label - CDM Create Digital Music
 
Hier een screenshot in geval het van de interweb verdwijnt..

DKON’S TIPS FOR CREATIVE SUCCESS.png


En hier een track van de man:

 
Back
Top