Release traject met en voor Synthforumleden

Het is zinloos een contract op te stellen indien er niet instaat wat het opbrengst aandeel is voor de artiest noch het kosten aandeel voor het label.
Indien de bedenkers zo transparant mogelijk willen zijn, dan zou het een fluitje van een cent zijn om het contract (template) hier - op dit forum - te delen met iedereen om er zijn eigen oordeel over te vellen. Misschien kan er zelfs constructieve feedback bij gegeven worden zodat het contract voor beide partijen nog versterkt kan worden...
 
Ik heb niet alles gelezen en ik las vluchtig wat posts over het business model etc. Ik vind het een cool idee en dit is simpelweg wat feedback om te helpen...

Maar wat mijn inziens belangrijk is is opvallen, er is tegenwoordig zo veel muziek.. Heel veel troep, maar natuurlijk ook kwaliteit. Hoe gaan jullie zorgen dat jullie releases opvallen, dat lijkt me de uitdaging.

Dus
- voor welke kwaliteit staan jullie, welke sound? Wat typeert jullie qua style als label. Waar denk je aan als je 'Studiolics' hoort..
- benadruk jullie liefde voor muziek, het creatieve totaalpakket. Niet enkel de track, maar grafische stijl, albumhoezen, logos, artiest beschrijving, schrijfstijl.
- welke genres brengen jullie uit - ik kom naar het label voor jullie specialisme..
- hebben jullie al een netwerk van goede grafische designers die jullie releases een gezicht geven - laten opvallen
- hebben jullie contacten met webdesigners en kunnen jullie artist sites online lanceren
- jullie netwerk qua promotie: magazines, weblogs, youtube channels, dj's etc.
- toffe acties in winkels, concertzalen etc.
- op jullie site wil ik kunnen horen wat jullie mastering toevoegt.. before en after tracks..
- voorbeeldtracks van artiesten - welk niveau moet mijn track hebben.. jullie willen kwaliteit uitbrengen die gaat opvallen
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden wie van de leden die in deze discussie heeft gereageerd ook daadwerkelijk overweegt om aan het initiatief mee te werken.
Iedereen die hier al feedback gegeven heeft over het initiatief heeft al meegewerkt. In de grote boze wereld van oneindige concurrentie is zelfs oppervlakkige, vluchtige feedback zoals goud poeder. Moest je weten hoe ik krampachtig feedback zocht bij mijn commercieele initiatieven jaren geleden, en quasi niemand vond met de tijd/energie. Pfff. Dus believe me: zelfs gewoon feedback posten zonder direct met beide voeten in het initiatief te springen, da's meewerken !
 
Van mijn werk mogen ze alles `plagiëren` en na apen. Maar ik ga er op voorhand geen cent er aan uit geven om gehoord te worden.
Een van de problemen is dat die hele muziek wereld enorm veranderd is.
In 1995 kocht ik bij Het Kruitvat voor f 5.00 een Cd-rom met duizenden midi files waar ik nu nog gebruik van maak.
In die Cd-rom moeten wel duizenden uren werk zitten van mensen bijvoorbeeld uit Finland die in de koude wintermaanden wat andere dingen opzoeken.
Als met alles wil horen is men weken bezig vanwege de gecomprimeerdheid van de midi.
Dan is er het probleem van ordinair `jatwerk` verander er hier en daar wat aan combineer het een en ander.
En dan ontstaat er weer een compleet nieuw werkje/compositie.
Voeg andere klankbronnen toe. Verander de toonsoort doe misschien wat aan het tempo of de snelheid -et-voilà- ziedaar. Iets nieuws
Ik vermoed dat een auteursrechten organisatie er nog niet uitkomt.
. . . . MAAR het schijnt mogelijk dat er in die business toch nog zat te verdienen valt.
Zo ben ik lid van een filmclub in Brugge-België.
En daar `zweert` men bij een of andere internet organisatie waarbij ieder lid voor € 54 per jaar tien nummers mag uitkiezen
om als geluid te dienen voor bij zijn film.
Verschillende gefortuneerde leden sloten een abonnement af.
Het is weliswaar mogelijk uit te kiezen uit heel veel soorten muziek op GENRE ook in VERGELIJKING.
Dat laatste zal dan de toegevoegde waarde zijn waarbij men zich met goed fatsoen kan handhaven.
Luisteren is thuis gratis maar voor gebruik (openbaar) moet men betalen.
. . . Hoe het heet ben ik vergeten omdat ik er toch geen gebruik van maak maar wil het wel opzoeken indien nodig.
 
Hoe gaan jullie zorgen dat jullie releases opvallen, dat lijkt me de uitdaging. Dus ....
Een mooie lijst met goede vragen, maar het lijkt me heel moeilijk om ze te beantwoorden. Dat moet toch ook groeien? Visie is wel belangrijk, en ik zou vanaf dag 1 streven naar kwaliteit. Doe het meteen goed. Maar de rest gaat volgens mij organisch. Je probeert wat, dat lukt wel of niet, daar leer je van en dan ga je weer verder.

P.S. Als ik topic starter was zou ik het wel weten 😀 Genoeg gepraat, dus slotje erop en snel de eerste 2 tracks uitbrengen. Daarvan leren en weer door 👍
 
Dat moet toch ook groeien? Visie is wel belangrijk, en ik zou vanaf dag 1 streven naar kwaliteit. Doe het meteen goed. Maar de rest gaat volgens mij organisch. Je probeert wat, dat lukt wel of niet, daar leer je van en dan ga je weer verder.

P.S. Als ik topic starter was zou ik het wel weten 😀 Genoeg gepraat, dus slotje erop en snel de eerste 2 tracks uitbrengen. Daarvan leren en weer door 👍


'tuurlijk kan het groeien.. maar de kwaliteit die je zoekt, attitude van een label is toch vantevoren te bepalen? Je weet toch wat je wil? Net als dat je nu al contacten kan hebben met designers die je kent en je gaan helpen...

het is geen absolute voorwaarde natuurlijk, maar je kan er al over hebben nagedacht.. 'We vinden alles leuk en we zien wel' is vrij richtingsloos...

Attitude en kwaliteitsniveau is toch belangrijk, dat is waarom is verder ga kijken bij een label: ze staan ergens voor. Ik weet bijvoorbeeld dat ik kwaliteit qua artiesten kan verwachten en een bepaalde sound waar ik van hou bij Daptone Records.. Zij hebben er verstand van en een goede smaak..
 
Sowieso vind ik het een absoluut minimum dat het aangeboden contract ingekeken kan worden, zonder eerst enige babbels te hoeven maken. Indien het contract mij niet aanstaat, dan stopt mijn interesse. Sorry voor de "Dragon's Den"-achtige aanpak..

 
Ik weet bijvoorbeeld dat ik kwaliteit qua artiesten kan verwachten en een bepaalde sound waar ik van hou bij Daptone Records.
Maar zo goed en herkenbaar waren ze niet meteen en dat laat zich van tevoren niet altijd bepalen.

Je moet er zeker over nadenken. Maak van mijn part een moodboard en een eenvoudig missie statement (dit krijg je als je bij ons koopt), maar de praktijk gaat bijna altijd anders. Dan heb je alles bedacht, breng je het op de markt en gebeurt er iets onverwachts. Daarom geloof ik heel erg in versie 1, versie 2, versie 3 etc. Begin gewoon met een basis-idee, valideer of je aannames kloppen en verwerk dat in versie 2 👍

Heel vaak moet je ook eerst iets fout doen, om te weten hoe je het wel wil. Door te doen krijgt het initiatief steeds meer vorm. En als mensen het niet zien zitten: prima. Dan zijn we geen match. En weer door.
 
Laatst gewijzigd:
Nogmaals, als een echte platenfirma "brood" ziet in een artiest, betaald de artiest juist niks. Integendeel, platenfirma's investeren, niet de artiest.
 
Ik heb niet alles gelezen en ik las vluchtig wat posts over het business model etc. Ik vind het een cool idee en dit is simpelweg wat feedback om te helpen...

Maar wat mijn inziens belangrijk is is opvallen, er is tegenwoordig zo veel muziek.. Heel veel troep, maar natuurlijk ook kwaliteit. Hoe gaan jullie zorgen dat jullie releases opvallen, dat lijkt me de uitdaging.

Dus
- voor welke kwaliteit staan jullie, welke sound? Wat typeert jullie qua style als label. Waar denk je aan als je 'Studiolics' hoort..
- benadruk jullie liefde voor muziek, het creatieve totaalpakket. Niet enkel de track, maar grafische stijl, albumhoezen, logos, artiest beschrijving, schrijfstijl.
- welke genres brengen jullie uit - ik kom naar het label voor jullie specialisme..
- hebben jullie al een netwerk van goede grafische designers die jullie releases een gezicht geven - laten opvallen
- hebben jullie contacten met webdesigners en kunnen jullie artist sites online lanceren
- jullie netwerk qua promotie: magazines, weblogs, youtube channels, dj's etc.
- toffe acties in winkels, concertzalen etc.
- op jullie site wil ik kunnen horen wat jullie mastering toevoegt.. before en after tracks..
- voorbeeldtracks van artiesten - welk niveau moet mijn track hebben.. jullie willen kwaliteit uitbrengen die gaat opvallen

Goede punten! Een eigen smoel en opvallen tussen de massa lijkt me ook erg belangrijk. En vooral een goed netwerk en de promotie die daarmee samenhangt.
 
Een eigen smoel en opvallen tussen de massa lijkt me ook erg belangrijk. En vooral een goed netwerk en de promotie die daarmee samenhangt.

Die eigen smoel die kan ook komen door keuzes die gemaakt worden door de platenmaatschappij, niet iets wat vooraf bepaald wordt. Misschien komt het doordat ik uit een hoek kom waar het veelal een DIY mentaliteit is en niet teveel bij voorbaat al uitgedacht. Gewoon beginnen en doen en dan kijken waar je beland. Ik vind het iig een leuk initiatief.

Op zich ben ik het wel eens met de kritiek over de inkomsten, het zou minder vaag moeten dan "wat er na aftrek van onze kosten overblijft is voor de artiest". Maar dat komt omdat ik zelf de nadelen van die constructie in het verleden heb ondervonden. Als het teveel interpretabel is dan is dat voor de artiest niet fijn. Spreek een concrete verdeling af en zet jullie kosten transparant in de overeenkomst. Ik begrijp dat het niet om het geld gaat, maar zoiets moet je wel afkaarten.
 
Die eigen smoel die kan ook komen door keuzes die gemaakt worden door de platenmaatschappij, niet iets wat vooraf bepaald wordt.

Dat bedoel ik ook een beetje. De keuze van welke artiesten het label gaat uitgeven. Je kan kiezen voor dertien in een dozijn of op zoek naar iets aparts bijvoorbeeld.
 
Maar zo goed en herkenbaar waren ze niet meteen en dat laat zich van tevoren niet altijd bepalen.
Ook daar worden fouten gemaakt, de mannen van A&R bij Decca, toen toch een grote platenmaatschappij wezen indertijd de Beatles af, dit wordt gezien als de grootste misser ooit bij platenmaatschappijen. :D Beatles Decca
 
dit wordt gezien als de grootste misser ooit bij platenmaatschappijen. :D Beatles Decca

Nou, daar valt wel wat op af te dingen. Uit het artikeltje: "‘Dick Rowe zou niet in de herinnering moeten voortleven als de man die The Beatles afwees, maar als de man die The Rolling Stones binnenhaalde." En inderdaad. The Beatles is waarschijnlijk de meest overschatte band ooit, als het een misser was dan wellicht op financieel gebied, maar zeker niet artistiek.

Een paar jaar later kwamen The Beatles met flauw en slap geouwehoer als dit, terwijl The Stones in hetzelfde jaar dat eruit knalden. Lichtjaren verder. Hooguit jammer van de centen voor Decca, maar verder voor hen onnodig om er maar een traan om te laten... :)
 
Back
Top