Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

Ik heb heel veel fotografen in mijn vriendengroep Een foto maken is per definitie kunst omdat je een afdruk maakt van iets dat er al is en kunstmatig vastgezet wordt.

Zegt niks over kwaliteit
 
Dat zeg ik niet, maar de benodigde expertise voor een doorsnee fotograaf wordt nogal overschat, vind ik.
 
Ik weet wel uit ervaring dat topfotograven heel ver gaan voor een bepaald shot. Heb menig keer meegeholpen (was slopend)
 
Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?
Ik zou niks opnieuw kopen. ik zou een foto-toestel kopen en een neiuwe hobby kiezen... veel goedkoper.

maareh... serieus ontopic:

Ik zou niet veel dingen anders doen. ik vermaak me heel goed en ben tevreden met het pad wat ik bewandel op het gebied van de muziek.
Wellicht een paar plugin bundeltjes waar ik in de eerste maandjes rond-n00ben ingetuint ben en sindsdien niet meer gebruik (Izoptope bundeltje, lethal audio rompler, gebruik ik weinig).

Ik heb wel veel waar ik zonder zou kunnen... ik heb teveel soft synths (serum, sylenth, diva...e n ik wil pigments ook nog eens kopen), terwijl de ableton suite synths al prima zijn. maar dat zou ik toch opnieuw kopen omdat ik erachter gekomen ben dat het leuk EN leerzaam is om een nieuwe synth te leren bedienen!
Datzelfde geld voor de hardware die ik aangeschaft heb (Waldorf Quantum, Opsix, Analog Rytm en Bass Station).
Geen van allen nodig, maar hartstikke leuk.. .geen seconde spijt.
Ik heb daarnaast de push 2, een arturia minilab mk2 en een TC clarity M... allemaal nice-to-have devices waar ik prima zonder zou kunnen. maar ze dragen toch bij aan het plezier bij mij want ik ben ook gewoon een nerdje die houd van knopjes & schermpjes.... ik zou ze zo weer kopen (de minilab mischien niet... eigenlijk zou ik daar wel wat mooiers voor willen hebben als een Novation SL61 ofzo.... alleen ff ruimte maken).

Enige hardware die niet lang is meegegaan was de Focusrite 4i4... die bleek al heel snel te klein voor alle rommel die ik ging kopen! :D
Ik had direct voor een 18i8 moeten gaan! :D

Verder heb ik ook net als de OP een paar lessen ableton genomen waar ik veel aan gehad heb.

Kortom, weinig spijt! en ook weinig zinnig advies van mijn kant :D
 
Ik weet wel uit ervaring dat topfotograven heel ver gaan voor een bepaald shot. Heb menig keer meegeholpen (was slopend)
Dat geloof ik allemaal wel, maar dan nog ben ik niet zo onder de indruk. Ik ken wel meer beroepen waar je heel ver voor moet gaan om iets voor elkaar te krijgen, en toch is dat allemaal gewoon-gewoon. Alleen fotografen zijn dan ineens bijzonder goed of artistiek of geniaal of wat dan ook, dat vind ik dus bijzonder.

Maar ik hou er over op, het doet er niet toe allemaal. Anders krijgen we straks weer Nap die zegt fotografenforum.nl enzo..
 
Ik zou niks opnieuw kopen. ik zou een foto-toestel kopen en een neiuwe hobby kiezen... veel goedkoper.
Haha, spot de onwetende.

Serieus, als er wel 1 hobby is waar je compleet op leeg kunt lopen is het fotografie. Ga maar eens kijken wat een echte dikke premium body kost. Geschrokken? Dan begint het echt werk: lenzen :D Beetje deftig gevulde fototas loopt al snel in de duizenden euro's.

Verder zijn de commentaren hier erg in het straatje van 'dat kan mijn broertje van 3 ook, paar knopjes drukken en je bent er wel' als het over elektronische muziek gaat.
 
1 dikke subwoofer

2 playdifferntly model one

3 W quantum mk2

4 Thermionic Culture Vulture

5 Go case van Behringer en daar lekker in wisselen en inproppen

6 Eventide h9000 (ook meteen gekuidskaart)

7 Korg drumlogue en elektron AHmk2 maar die heb ik naar alle tevredenheid
 
Laatst gewijzigd:
Haha, spot de onwetende.

Serieus, als er wel 1 hobby is waar je compleet op leeg kunt lopen is het fotografie. Ga maar eens kijken wat een echte dikke premium body kost. Geschrokken? Dan begint het echt werk: lenzen :D Beetje deftig gevulde fototas loopt al snel in de duizenden euro's.

Verder zijn de commentaren hier erg in het straatje van 'dat kan mijn broertje van 3 ook, paar knopjes drukken en je bent er wel' als het over elektronische muziek gaat.
Ik geef 100% toe dat ik er geen hol van weet 😅
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Overigens zie je op fotografieforums dezelfde types als hier ... gearfreaks, specs staarders, 'vroeger was alles beter' figuren en allerlei pluimage puristen :D

Dat heb je misschien met alle bezigheden wel iets waarbij je gear gebruikt. Op vissersforum.nl zullen vast lieden te vinden zijn met een schuur vol hengels, met verhitte discussies over de ideale visdraaddikte voor de rode kwelwaterbaars, anderen die de hengel van opa nog steeds de beste vinden, hengelloze vissers die het alleen doen met draad en haak, etc.

Heb er totaal geen verstand van, zuig het ook maar uit m'n duim. :D Maar zoiets, dus.
 
Serieus, als er wel 1 hobby is waar je compleet op leeg kunt lopen is het fotografie. Ga maar eens kijken wat een echte dikke premium body kost. Geschrokken? Dan begint het echt werk: lenzen :D Beetje deftig gevulde fototas loopt al snel in de duizenden euro's.
Ja, je kan er op leeglopen net als synths en vooral ook eurorack maaar je kan ook bij je hobby grenzen stellen als je niet je geld ermee hoeft te verdienen en dan kan je voor bijv 1000 euro al heel leuk fotograferen natuurlijk.
Het is hetzelfde als mensen met een old timertje; de een koopt een kevertje of een renaultje 4 en sleutelt daar met veel plezier aan en voor een ander is een Aston Martin DB5 of een Lamborgini Muira bijv het enige wat telt.
 
dan kan je voor bijv 1000 euro al heel leuk fotograferen natuurlijk.
Oh absoluut. Je kunt tegenwoordig met een beetje fatsoenlijke smartphone al heel veel toffe dingen doen. En met al die elektronische hulpmiddelen op digitale camera's is de technische kant makkelijker dan ooit.
 
Stel zegt je.Dan zou ik beginnen met een workstation.Alles in één,direct je ideeën klaren met één ding.Later kun je uitbreiden met andere rotzooi.
 
Back
Top