SystemX

Anatal

www.anatal.io
Lid sinds
23 november 2014
Berichten
416
Locatie
Op de boot
Beste mede forumleden,


Ik ben al enige tijd forum lid maar ik heb me opnieuw ingeschreven onder onze bedrijfsnaam. Dit bericht is niet bedoeld om in directe zin iets aan jullie te verkopen. We hebben de afgelopen 4 jaar gewerkt aan een nieuw studio produkt. De ontwikkeling zit in de eindfase. De pcb's worden op dit moment gefabriceerd. De eerste testversie wordt begin volgend jaar verwacht. Wanneer we uit kunnen leveren hangt van een aantal factoren af maar wordt binnen nu en een jaar verwacht.


De bedoeling van dit bericht is interesse te wekken van op zijn minst een handjevol enthousiastelingen zodat we een beter beeld krijgen van wat men belangrijk vind en wat niet. Dat begint in ieder geval met uitleggen wat het produkt precies inhoudt. We willen aan de hand van de reacties en vragen de documentatie van het produkt zo goed mogelijk optuigen. Succes zal voor een groot deel afhangen van de kwaliteit van de uitleg wat het produkt precies kan betekenen voor de potentiele gebruiker.


Als je ook denkt dat dit produkt er moet komen en je zou het ook willen proberen of het iets voor je is dan kun je daar zelf aan bijdragen door te reageren. Omdat er nog steeds aanpassingen kunnen worden gedaan kan je ook aangeven wat we zelf wellicht over het hoofd zien.


De naam Anatal is een samentrekking van analog en digital. We zijn dus voor zowel analoog als digitaal. We willen het beste van beide verenigen en het mindere uitsluiten.


Dan nu het produkt. Het is lastig er een specifieke produktnaam aan te geven. Het kan onder andere de volgende functionaliteit bieden


- analoge 100% modulaire synthesizer
- analoge multi kanalen mixer
- analoge en digitale effect processor
- analoge summing van digitale audio tracks
- patchbay


Er is met betrekking tot signaal verwerking en routing geen duidelijke grens wat er precies wel en niet mee kan omdat alle specifieke functionaliteit hardwarematig als module wordt ingeprikt.


Kenmerken van het systeem zijn


- Modulair. Je kan het systeem opbouwen naar behoefte. Je hoeft nooit iets groters te kopen en iets bestaands weggooien.

- Digitale aansturing van analoge instellingen. Op basis van dezelfde techniek zoals bijvoorbeeld een jupiter 8 zijn patch geheugen werkt. Er is dus geen sprake van dco's of soft synth techniek. Het signaal zelf is en blijft nadat het ingesteld is 100% analoog, indien gewenst. Alle analoge settings zijn zodoende op te slaan en op te vragen. Er zijn geen fysieke knoppen of sliders. Sliden doe je op een telefoon of tablet met je vinger over het scherm. De sliders op scherm zijn even groot als fysieke sliders dus geen gemiereneuk zeg maar.

- Betaalbaar. Het systeem kan in theorie tot op bepaalde hoogte met bestaande produkten ook opgezet worden. De prijzen van deze bestaande produkten zijn echter zo hoog dat het voor weinigen haalbaar is. Voor ons ook niet daarom zijn we zelf gaan maken. Het ontbreken van knoppen en sliders is een flinke kostenbesparing ook. Het is wel mogelijk apart hardware controllers te maken via bluetooth oid maar daar ligt de focus nu niet op.
cleardot.gif


- Interne analoge signaal routing. Er hoeft niet met kabels te worden gewerkt. Het systeem heeft als basis duizenden interne schakelaars die samen een schakelmatrix vormen. In brokken van 16 kanalen kan het systeem worden uitgebreidt tot een 256 kanaals schakel matrix. Je kan alles intern doen maar ook je bestaande apparaten eenmalig aansluiten en intern routen of weer naar buiten toe een ander extern apparaat in. Modulaire synthesizer eigenaren kunnen bijvoorbeeld al hun bestaande modules eenmalig inpluggen en nooit meer een kabel of een knop aanraken. Er is niks mis met knoppen natuurlijk maar je hebt wel opeens de mogelijkheid om alles op te slaan en weer op te vragen. Muzikanten die niet modulair gaan omdat je niks op kan slaan kunnen zo ook met de onbegrensde kracht van modulair efficient aan de slag.

- compact. Als je alles intern houdt dan heb je de hele studio onder de arm. Makkelijk live uiteraard. Je switch moeiteloos van de ene song naar de andere, inclusief de fysieke signaal routing. Effecten kunnen bijvoorbeeld zo per direct van serieel naar parallel geschakeld worden zonder handen.

- modern. Bediening verloopt via een webserver op je pc. Je kan erbij via het internet. De masteruitgang kan teruggestreamed worden zodat het mogelijk is op afstand te werken. Of dit echt werkbaar is moeten nog getest worden maar in huis over wifi, dat snel genoeg is, kun je bijvoorbeeld wel met je tablet op de bank de hele studio bedienen.




De volgende modules hebben we gereed


- vco, electronotes design
- vcf, prophet rev 2 ssm2040 clone
- vca, every channel has dedicated vca so you are never out of vca
- adsr, analog envelop
- audio in, from external hardware/soundcard out
- audio uit, to speakers or external hardware/soundcard in


Je kan dus per 16 kanaals schakelunit bepalen wat het gaat doen voor je. Bijvoorbeeld 16 input modules om analoog te summen. Of 1 vco,vcf,adsr voor een monofone synth. Of meer kanalen erbij om allebei te kunnen en meer.


De volgende modules wordt aan gewerkt. Het gaat voornamelijk om bestaande bewezen ontwerpen die op een module bord met connector worden gezet. De modules kunnen zo op elkaar gestapeld worden als lego.


- Analog chorus
- Analog reverb
- Equalizable analog audio channel
- Analog sine wave generator
- Analog noise generator
- Analog vocoder
- Analog phaser
- Analog delay
- Video in, sync sound with video instead of video with sound


Omdat elke ingang op elke uitgang kan kun je de gekste dingen uit proberen en op elk moment weer precies zo terugkrijgen indien opgeslagen.


Is er inmiddels iemand die een idee heeft waar dit over gaat gepaard met een opkomende behoefte dit uit te proberen? We hebben in ieder geval test exemplaren beschikbaar gepland.

Het onderstaande geeft een visueel idee van het systeem

https://docs.google.com/file/d/0B0F...Ul1a3ptay1Bb016LVphalFF/edit?usp=docslist_api

en een 3d impressie van de kast met inhoud

https://drive.google.com/open?id=0B0F27-0duQG9Sk5MMWdHTnItNXgyVFRTbVAwOFZiVi1JT1Iw&authuser=0

sound test vco en vcf

https://soundcloud.com/dj-bty/hm2040
view
 
Klinkt als een interessante speeldoos, maar het is zo open-ended dat je uiteindelijk een moeilijk verkoopverhaal hebt. Het is, neem ik aan, ook nog niet bekend in wat voor soort ballpark je terechtkomt met prijzen voor chassis, software, en modules.

Ideeën over het aansturen van externe modulaire synths lopen, lijkt me, een beetje spaak op punten waar instellingen op het paneel van een module geen equivalente Control Voltage input hebben (denk bijvoorbeeld waveform-selectie op de oscilator van de 112-module in een Roland System 100M).

Persoonlijk zou voor mij de toepassing "256x256 any-to-any analog patch matrix" met een handig patch panel en een recall app een behoorlijk coole zijn. Daar is binnen professionele studio's met tonnen d'outboard een enorme behoefte aan, en dat is een duidelijk verkoopbaar verhaal: Hang alle inserts van je console + alle in/out van je outboard aan deze magische doos, en je hebt met 1 klik een routing-recall.

De interne signal processing-blokken zijn wat mij betreft een ingewikkelder verhaal, waarbij heel veel uiteindelijk afhangt van de kwaliteit/muzikaliteit van de geboden componenten. Het kleine lego-formaat van de modules sluit bepaalde zaken die in de modulaire markt populair zijn (of het nu over synths of API500 outboard gaat) onmiddellijk uit, omdat daar behoefte is aan bestaande legacy-designs met grote componenten die heet kunnen worden.
 
Het is fijn te merken dat je goed doorhebt wat het voor jou kan betekenen. Het begon als een synth project maar gaandeweg werd duidelijk dat de switch de basis is waarvanuit veel meer kan. Op basis van de modules die direct leverbaar zullen zijn zijn er 2 duidelijke use cases. Je hebt gelijk dat het verkoopverhaal lastig is, vooral voor niet ingewijden. Bepaalde combinaties van modules moeten mischien een naam hebben, zoals

- 256x256 any-to-any analog patch matrix. Dat bestaat uit 16 switchboards en 16 in/out modules
- minimoog clone. Bestaat uit 3 vco,vcf,env modules en een switchboard. Met een template matrix config zodat alles precies bedraad is intern als een mini moog
- prophet 5 clone, zelfde verhaal maar dan meer. Je kan dan switchen naar minimoog config en terug. Of allebei als je genoeg hebt. Het zal natuurlijk niet precies hetzelfde klinken maar daar gaat het niet om. Je kan zo makkelijker direct ermee aan de gang en later gaan experimenteren met routes veranderen.

Het klopt inderdaad dat je van externe apparaten alleen kan aansturen en opslaan wat een cv ingang heeft, dat is de beperking.

De interne modules hebben het formaat van ongeveer je handpalm. Ze worden op elkaar geklikt als lego, ze zijn niet zo klein als echt lego blokjes. Er is geen hoogte limiet, een module mag een meter hoog zijn bij wijze van spreken en ook meerdere handpalmen beslaan. De focus ligt echter juist op het compact zijn van de door onszelf geleverde modules. Het is wel zo dat een handige diy zijn eigen modules kan maken en inprikken. De manier waarop dat werkt is nogal simpel en zal goed beschreven worden.

Wat betreft voeding heb je een punt. Extern is niet gebruiksvriendelijk en meestal niet nodig. Je zou dus indien nodig de voeding moeten kunnen bepalen.

Het 3d ontwerp van de kast is te downloaden als deze klaar is. Hij kan dus eventueel aangepast worden en uitgeprint. Nu je er zo over begint moet de standaard kast in ieder geval wel in een rack kunnen.

Bedankt voor je reactie, het geeft stof tot nadenken.
 
Ik wil ook wel testen. Heb in de studio oa. een Arp 2600 clone, Fenix II, Dot com modular, eurorack modular, veel fx's en tot nu toe geen mogelijkheid tot total recall.
 
Mijn setup is compleet out of the box, waarbij ik sinds kort 3 patchbays heb ingericht, wat het beste is wat ik ooit gedaan heb. Maar kom nog steeds kanalen te kort. Als ik alle outputs van mijn synths en drumcomputers kan aansluiten en makkelijk kan routen naar mijn fx en 32 kanaals mengpaneel (zonder te patchen met kabels) dan zou dat heel cool zijn.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar het idee om mijn mengtafel eventueel te vervangen door zo'n systeem. Dus erg benieuwd naar de sound van de "Equalizable analog audio channel", en de mogelijkheden in combi met oneindig patchen en eventuele routing mogelijkheden van de mixer dan. (incl. aux'en, bussen/groepen?)

Oh en verder ben ik altijd op zoek naar nieuwe coole synths, analoog/hybride/digitaal/modulair. Dus erg benieuwd hoe die van jullie klinkt. De demo van het filter klinkt zeker niet slecht!

En heb klein beetje modulair spul, misschien grappig om eens daarmee te spelen.

En ben geïnteresseerd in diy, dus ook heel benieuwd of ik custom dingen kan bedenken/maken.

en. en. en. :)
 
Mijn setup is compleet out of the box, waarbij ik sinds kort 3 patchbays heb ingericht, wat het beste is wat ik ooit gedaan heb. Maar kom nog steeds kanalen te kort. Als ik alle outputs van mijn synths en drumcomputers kan aansluiten en makkelijk kan routen naar mijn fx en 32 kanaals mengpaneel (zonder te patchen met kabels) dan zou dat heel cool zijn.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar het idee om mijn mengtafel eventueel te vervangen door zo'n systeem. Dus erg benieuwd naar de sound van de "Equalizable analog audio channel", en de mogelijkheden in combi met oneindig patchen en eventuele routing mogelijkheden van de mixer dan. (incl. aux'en, bussen/groepen?)

Oh en verder ben ik altijd op zoek naar nieuwe coole synths, analoog/hybride/digitaal/modulair. Dus erg benieuwd hoe die van jullie klinkt. De demo van het filter klinkt zeker niet slecht!

En heb klein beetje modulair spul, misschien grappig om eens daarmee te spelen.

En ben geïnteresseerd in diy, dus ook heel benieuwd of ik custom dingen kan bedenken/maken.

en. en. en. :)

Ja het kan allemaal wat je wilt. De mixing channels zijn nog niet uitontwikkeld maar de vcf is er wel, ik zit met de gedachte te spelen het filter een mixing mode te geven zodat deze ook als zodanig inzetbaar is. Ik kan nog niet inschatten of dat technisch te doen is en of het goed klinkt. Toch zou je denken als een moog filter of een ssm2040 het beste is voor een synth waarom dan niet voor eq?
 
Ik denk niet dat er 1 filter het "beste" is voor een synth. Diversiteit is belangrijk. Maar dat geld ook voor OSC's en ENV's. In een Fenix II zitten daarom ook van elk meerdere smaken.
 
Ik denk niet dat er 1 filter het "beste" is voor een synth. Diversiteit is belangrijk. Maar dat geld ook voor OSC's en ENV's. In een Fenix II zitten daarom ook van elk meerdere smaken.

Ja dat ben ik met je eens ik bedoelde het ook niet zo als je het opvat denk ik. Ik vraag me alleen af of 1 pole van een willekeurig analoog synthfilter inzetbaar is als eq filter. Op een mix channel eq zit meestal een slope van 6db, zodoende.

Het is gepland naast de ssm2040 clone ook andere filters te leveren. Het is nu echter belangrijker dat de basis goed werkt. Het maken van de modules moet je meer zien als dat er een schil om iets bestaands komt zodat het in het systeem past. Zodoende kan elk ontwerp ingepast worden.
 
Ik heb nu een 32 kanaals Midas Venice mixer. Met behulp van 4 patchbays kan ik wel uit de voeten, maar dan is het wel track afronden en dan de volgende.
Werkt op zich wel, maar een andere insteek is altijd tof om te testen.
 
Ik heb nu een 32 kanaals Midas Venice mixer. Met behulp van 4 patchbays kan ik wel uit de voeten, maar dan is het wel track afronden en dan de volgende.
Werkt op zich wel, maar een andere insteek is altijd tof om te testen.

Jij had toch die modulaire synthesizers, je hebt dan wel wat meer cv totaal dan 32 niet? Heb je bij elkaar 64 kanalen met 4 patchbays?
 
we hebben flink doorgewerkt en durven het aan zo direct in den bosch op de synth dag het product te presenteren. alles is af we hebben geen tijd gehad voor een test, dit gaan we doen in den bosch met als risico dat het het niet werkt maar we hebben genoeg te vertellen en te laten zien. het is bescheiden van opzet, we dringen ons niet op maar staan klaar om alles uit te leggen. vandaar ook deze late melding, als je veel interesse hebt dan kun je langskomen. een website met shop is binnen enkele weken af. vandaag gelden echter introductie prijzen
 
ahhh, jammer dat ik er niet bij kan zijn :(
en jammer van eventuele introductieprijzen :)

maar veel succes!
 
ahhh, jammer dat ik er niet bij kan zijn :(
en jammer van eventuele introductieprijzen :)

maar veel succes!

pm me even, je hebt je opgegeven als tester met brz. de mini uitvoering, dwz een enkel chips uitvoering van 16x16 doet het al enige tijd prima. het uitbreidingsmechanisme moet nog goed getest worden door onszelf eerst. qua functionaliteit is er geen verschil. we hebben in ieder geval 2 exemplaren beschikbaar. Er moet alleen een kastje om nog. Dit kan alvast getest worden
 
pm me even, je hebt je opgegeven als tester met brz. de mini uitvoering, dwz een enkel chips uitvoering van 16x16 doet het al enige tijd prima. het uitbreidingsmechanisme moet nog goed getest worden door onszelf eerst. qua functionaliteit is er geen verschil. we hebben in ieder geval 2 exemplaren beschikbaar. Er moet alleen een kastje om nog. Dit kan alvast getest worden

done
 
Back
Top