Wat doe jij (het merendeel van) de mix achteraf of tijdens het produceren?

Ik las ooit in een oude Future Music dat een bekende trance-DJ altijd Ozone met een preset op de de Master zette. Daar mixte hij op af en dan was hij meteen klaar. Lijkt me niet zo logisch, maar hij scoorde er wereldhits. Dus als het werkt... 😃
Ik doe het niet zo heel anders eigenlijk, allen gebruik ik geen Ozone. Ik heb 2 compressors (en een limiter) op mijn huidige master chain en die compressors gaan al aan als het arrangement een beetje staat.
 
De eerste (VCA) compressor stel ik op het laatst af op -2,5dB gain reduction met evenzoveel makeup (maar die hoeft vaak maar minimale tweaking omdat ik mix richting een bepaalde sound, dus ja grotendeels wel al op gehoor). Ik kijk naar het metertje en doe een aan/uit check om te horen of het eind volume niet hoger of lager is.

De 2e (opto) compressor doet dan nog -1dB gain reduction en heeft automatische makeup en daaraan hoef ik eigenlijk nooit wat aan te veranderen als de eerste compressor zijn werk heeft gedaan.

Geen idee of dat "goed" is qua studio etiquette maar het werkt voor mij.
 
De eerste (VCA) compressor stel ik op het laatst af op -2,5dB gain reduction met evenzoveel makeup (maar die hoeft vaak maar minimale tweaking omdat ik mix richting een bepaalde sound, dus ja grotendeels wel al op gehoor). Ik kijk naar het metertje en doe een aan/uit check om te horen of het eind volume niet hoger of lager is.

De 2e (opto) compressor doet dan nog -1dB gain reduction en heeft automatische makeup en daaraan hoef ik eigenlijk nooit wat aan te veranderen als de eerste compressor zijn werk heeft gedaan.

Geen idee of dat "goed" is qua studio etiquette maar het werkt voor mij.
Ik ga t een keer proberen
 
Ik doe het mixen tijdens het arrangeren. Als het arrangement klaar is dan is de mix meestal ook klaar.
yep hier ook, ik snap de vraag eigenlijk ook niet zo, :) , als je achteraf luistert naar de track en je vind dat er iets moet veranderen kan je dat toch in je project? waarom stems? stems doen we hier hoogstens en alleen als er achteraf nog iemand anders mee aan de gang moet.
op de master staat hier alleen een limiter voor de oortjes en soms een effect (tb_reelbus bijv.) voor het geheel en natuurlijk psyscope_pro.
 
Ik ben wel benieuwd naar mensen die mixen met compressie op de master. Waar stel je die compressor op in en waar let je op?
Ik gebruik een glue compressor van SSL die ik op qua attack helemaal open zet en de release op auto. Dan zo'n twee of 3 dB compressen en qua make-up hetzelfde corrigeren. Ik cut daarbij alles onder de 150 Hz weg met de sidechain high pass filter want mijn kick en bas compres ik op track of bus niveau. En dan een ratio van 3 meestal. In mijn eq (die meestal voor mijn SSL zit in de stereo bus fx chain) zit ook een simpele compressor die ik vaak ook nog 1 dB laat compressen. Die geeft een fijn soort 3D effect aan de mix, als ik die uitzet dan mis ik het eigenlijk altijd wel.
 
Achteraf.

Ik ben de afgelopen jaren steeds puristischer geworden. Niet zo zeer ideologisch, vooral praktisch. Ik merk dat ik lekkerder werk hoe meer ik me op één ding kan focussen.

Dat is lang geleden begonnen met het terugschroeven van effecten en gebruik van eq. Inmiddels gaat het zover dat ik al een paar minuten muziek met één instrument heb staan voor ik überhaupt een ander instrument toevoeg.

Als ik bijvoorbeeld een 909 als basis gebruik, vind ik ‘t belangrijk dat puur de compositie van de kale 909 me een paar minuten kan boeien. Zo niet, dan is ‘t gewoon nog niet goed genoeg. Pas als het dat wel is, ga ik met een ander instrument aan de slag en ook dan focus ik me puur op dat instrument. Pas als het op meer ondersteunende geluiden aankomt ga ik wat meer dingen door elkaar doen.

Vaak heb ik ‘t gevoel dat ik niet zoveel processing nodig heb, omdat ik ‘t zonder al interessant genoeg vind en de geluiden al goed op elkaar afgestemd zijn. Maar ik merk ook wel dat ik processing toevoegen lastig vind als ik iets al zó vaak droog gehoord heb, dus ik ben er misschien ook te conservatief mee.

Daarom vind ik ‘t tegenwoordig tof om, als ik de track klaar vind, gewoon de lokale studio plus mixtechnicus te huren. Een vers paar oren, iemand die wat radicalere beslissingen dan ik durft te nemen, een akoestisch veel betere ruimte dan ik zelf heb, met veeeel betere monitoren, ik leer er veel van en werk nog eens samen in plaats van alleen maar als kluizenaar achter m’n gear thuis te zitten :D
 
Back
Top