NorthernLightX
Prutser
Verstand komt met de jaren en in de tussentijd heb ik geld uitgegeven aan zaken die ik minder gebruik dan ik had verwacht. Andere zaken heb ik voor mijn gevoel (te) lang mee gewacht om in te investeren. Het is een soort briefje aan een jongere versie van mezelf geworden, maar wellicht interessant voor anderen om te lezen. Ik nodig iedereen uit om zijn eigen proces/verhaal in deze thread te delen
Ik heb de "hoofdstukken" op volgorde van belangrijkheid gezet:
1. Afluistering
1a. Akoestische behandeling van de ruimte. Als je de ambitie hebt om je creaties aan anderen te laten horen dan is het belangrijk dat het elders ook een beetje goed klinkt, en dat gaat alleen als je goed kunt horen wat je aan het doen bent. Zelf basstraps en broadband absorbers maken is goed te doen en voor een paar honderd euro heb je je hele ruimte redelijk behandeld.
1b. Room EQ. Ik heb Sonarworks gekocht maar er zijn tegenwoordig ook alternatieven. Hiermee kun je de laatste hobbels die je in je ruimte niet of niet eenvoudig kunt oplossen qua akoestiek toch nog iets beter krijgen.
1c. Monitors. Ik heb door de jaren heen 3 verschillende sets gehad. Ik heb ze tweedehands goed door kunnen verkopen beide keren dat ik wilde upgraden dus heb er weinig geld op toegelegd, en ik zou ook adviseren om niet te duur te beginnen. Een setje redelijke monitors van €400 in een behandelde ruimte geeft een beter resultaat dan een set van €1000 in een onbehandelde ruimte.
1d. Monitor statieven. Het is belangrijk dat je monitors ook op de juiste hoogte staan. Dit kan met een speciaal meubel maar als je dat niet hebt dan is een set statieven een goedkoop alternatief.
1e. Koptelefoon. Kan zeker een toevoeging zijn. Zelf heb ik 'm niet zo vaak meer op, maar als je met meer mensen in huis woont kan het essentieel zijn. Een goede half-open koptelefoon is voor studio gebruik het beste. Ik heb jaren terug voor een leuk prijsje een Sennheiser HD580i gekocht en die bevalt heel goed, heb in de tussentijd wel een keer de kussentjes moeten vervangen omdat die na verloop van tijd vergaan. Enige nadeel is dat er geen profiel voor is in SonarWorks. Mocht je geen mogelijkheid hebben om je ruimte goed te behandelen, investeer dan in een goede koptelefoon met EQ software.
2. Comfort
2a. Bureaustoel. Beknibbel hier niet op, je hebt maar één rug. Het hoeft niet meteen een Humanscale of Herman Miller te zijn, maar een stoel die je goed op je lichaam kunt instellen volgens de ARBO normen is echt aan te raden.
2b. Bureau / meubel. Maak het zo comfortabel mogelijk voor jezelf, een op hoogte instelbaar bureau is essentieel. Desnoods een onderstel van Ikea en een stevig tafelblad erop. Of als je handig bent: maak zelf een mooi bureau op de juiste hoogte waarbij je monitors ook meteen goed op hoogte staan.
2c. Sfeer. De muren netjes geschilderd, LED verlichting met kleurtjes, maak je ruimte een creatieve bubbel waar je graag verblijft en inspiratie krijgt.
3. DAW
3a. Een goede computer. Snel genoeg om je DAW software en plugins te draaien. Een laptop is soms te verkiezen boven een vaste PC, dan kun je je spullen nog eens ergens mee naartoe nemen. Als je een desktop zelf gaat bouwen vermijd dan waterkoeling; het geeft nauwelijks voordeel qua koelcapaciteit of geluidsproductie ten opzichte van goede luchtkoeling maar het geeft wel allerlei andere uitdagingen. Ik heb wel waterkoeling gedaan en heb er achteraf spijt van.
3b. Audio interface. Hiervan heb ik er door de jaren heen ook een aantal versleten. Sommige voor een redelijk bedrag kunnen doorverkopen, op anderen flink toegelegd. Ik heb nu een dikke RME interface en ben daar heel tevreden over, maar achteraf had de laatste upgrade niet per sé nodig geweest. Hiervoor had ik een Focusrite Scarlett waarmee ik ook goed uit de voeten kon. De RME is er alleen gekomen toen ik mijn hardware verzameling begon uit te breiden. Kies er wel 1 met een knop voor volume regeling, dat is echt super handig.
3c. MIDI interface. Ik heb nu een MioXL. Als je geen hardware verzameling hebt dan heb je echt geen extra MIDI interface nodig.
3d. DAW software. Kies iets wat bij je past. Later overstappen kan, maar geeft altijd weer even een leercurve. Ik ben ooit overgestapt van Trackers naar FL Studio en uiteindelijk naar Ableton Live. Achteraf had de overstap van FL Studio niet gehoeven (ik deed dit omdat ik meer professionaliteit wilde en zo ook makkelijker kon samenwerken met een maat die ook Live had, je raad het al: die samenwerking is nooit van de grond gekomen). FL Studio blijkt achteraf een net zo professioneel resultaat te kunnen leveren als Live en FL Studio is een stuk prettiger geprijsd. Echter heb ik zeker geen spijt van de overstap, Live past bij me.
3e. VST Mixing tools. De FabFilter mixing bundle is goud waard. Ik gebruik nu ook wel andere mixing plugins (omdat ik ze toch heb) maar als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het enkel bij de Fabfilter plugins houden. Erg veel waar voor je geld. Wellicht nog een volume shaper plugin erbij om de sidechain te kunnen tunen; ik heb ShaperBox en die bevalt goed. Verder zijn er ook zat gratis tools die heel behoorlijk presteren.
3f. VST synths. Ik heb er best een paar, en zou het zeker met minder af kunnen. Ik gebruik vaak Sylenth1, Hive2, ANA2 en JP6K. Als ik er 1 zou moeten kiezen dan is dat Hive2; Sylenth heeft zijn nukken (effect sectie is beperkt, de galm is echt lelijk, aliassing is een ding), ANA2 heeft soms issues met automation in Live (Macro's automaten is een drama) en JP6K doet heel goed waar hij voor gemaakt is (SuperSaw geluiden) maar is vrij beperkt verder. Kick2 zou je ook als Synth kunnen beschouwen en die zou ik wel terug willen, je kicks tot in het detail kunnen bewerken is echt wel nice.
4. Hardware.
4a. Synths. Leuk om te hebben, leuk om naar te kijken en leuk om mee te spelen. Inspirerend misschien zelfs. Maar absoluut niet essentieel als je een paar goede VST synths hebt. Als je als beginner een hardware synth wilt hebben kies er dan 1 met een goed klavier. Misschien beter nog kies je een MIDI keyboard met wat control surface elementen waar je DAW ook wat mee kan. En als je dan toch hardware koopt, besteed er dan ook tijd aan om die bak echt te leren gebruiken tot zijn volledige capaciteit. Alleen maar een beetje presets afspelen is vrij zonde. Qua investering is iets analoogs beter dan iets digitaals; een volledig digitale synth is toch eigenlijk een computer verpakt in een control surface.
4b. MIDI control. Kies wat bij je past. Probeer dingen uit. Bij twijfel: koop niet. Ik heb een Ableton Push gekocht en gebruik het ding nu nauwelijks. Heb er inmiddels wel een plan voor maar zou hem niet nog eens kopen als ik opnieuw zou beginnen. Daarentegen zou ik best wel graag een control surface willen hebben om mijn softsynths mee te bedienen.
4c. Effecten. Begin er niet aan. Software effecten zijn net zo goed en soms zelfs veel beter. De prijsregio waarin hardware effecten "beter" klinken dan software is zo hoog dat je beter je geld eerst aan andere zaken kunt uitgeven. Ook tweedehands effectbakken "voor weinig" lekker laten voor wat ze zijn. Externe effecten integreren in een DAW setup geeft latency uitdagingen (latency x3 omdat het geluid uit de DAW naar het effect, dan weer de DAW in, en dan weer eruit naar je monitors moet).
5. Opleiding
Als je tegen de limieten van je kunnen aanloopt, en autodidactisch kom je ook even niet verder, schroom dan niet om geld uit te geven aan een cursus. Ik heb 2 jaar terug €1500 uitgegeven aan privé les om beter te leren mixen en heb daar voor mijn gevoel erg veel van opgestoken, heeft me echt over een horde heen geholpen waarna ik weer op eigen kracht verder kon met de leercurve.
Ik heb de "hoofdstukken" op volgorde van belangrijkheid gezet:
1. Afluistering
1a. Akoestische behandeling van de ruimte. Als je de ambitie hebt om je creaties aan anderen te laten horen dan is het belangrijk dat het elders ook een beetje goed klinkt, en dat gaat alleen als je goed kunt horen wat je aan het doen bent. Zelf basstraps en broadband absorbers maken is goed te doen en voor een paar honderd euro heb je je hele ruimte redelijk behandeld.
1b. Room EQ. Ik heb Sonarworks gekocht maar er zijn tegenwoordig ook alternatieven. Hiermee kun je de laatste hobbels die je in je ruimte niet of niet eenvoudig kunt oplossen qua akoestiek toch nog iets beter krijgen.
1c. Monitors. Ik heb door de jaren heen 3 verschillende sets gehad. Ik heb ze tweedehands goed door kunnen verkopen beide keren dat ik wilde upgraden dus heb er weinig geld op toegelegd, en ik zou ook adviseren om niet te duur te beginnen. Een setje redelijke monitors van €400 in een behandelde ruimte geeft een beter resultaat dan een set van €1000 in een onbehandelde ruimte.
1d. Monitor statieven. Het is belangrijk dat je monitors ook op de juiste hoogte staan. Dit kan met een speciaal meubel maar als je dat niet hebt dan is een set statieven een goedkoop alternatief.
1e. Koptelefoon. Kan zeker een toevoeging zijn. Zelf heb ik 'm niet zo vaak meer op, maar als je met meer mensen in huis woont kan het essentieel zijn. Een goede half-open koptelefoon is voor studio gebruik het beste. Ik heb jaren terug voor een leuk prijsje een Sennheiser HD580i gekocht en die bevalt heel goed, heb in de tussentijd wel een keer de kussentjes moeten vervangen omdat die na verloop van tijd vergaan. Enige nadeel is dat er geen profiel voor is in SonarWorks. Mocht je geen mogelijkheid hebben om je ruimte goed te behandelen, investeer dan in een goede koptelefoon met EQ software.
2. Comfort
2a. Bureaustoel. Beknibbel hier niet op, je hebt maar één rug. Het hoeft niet meteen een Humanscale of Herman Miller te zijn, maar een stoel die je goed op je lichaam kunt instellen volgens de ARBO normen is echt aan te raden.
2b. Bureau / meubel. Maak het zo comfortabel mogelijk voor jezelf, een op hoogte instelbaar bureau is essentieel. Desnoods een onderstel van Ikea en een stevig tafelblad erop. Of als je handig bent: maak zelf een mooi bureau op de juiste hoogte waarbij je monitors ook meteen goed op hoogte staan.
2c. Sfeer. De muren netjes geschilderd, LED verlichting met kleurtjes, maak je ruimte een creatieve bubbel waar je graag verblijft en inspiratie krijgt.
3. DAW
3a. Een goede computer. Snel genoeg om je DAW software en plugins te draaien. Een laptop is soms te verkiezen boven een vaste PC, dan kun je je spullen nog eens ergens mee naartoe nemen. Als je een desktop zelf gaat bouwen vermijd dan waterkoeling; het geeft nauwelijks voordeel qua koelcapaciteit of geluidsproductie ten opzichte van goede luchtkoeling maar het geeft wel allerlei andere uitdagingen. Ik heb wel waterkoeling gedaan en heb er achteraf spijt van.
3b. Audio interface. Hiervan heb ik er door de jaren heen ook een aantal versleten. Sommige voor een redelijk bedrag kunnen doorverkopen, op anderen flink toegelegd. Ik heb nu een dikke RME interface en ben daar heel tevreden over, maar achteraf had de laatste upgrade niet per sé nodig geweest. Hiervoor had ik een Focusrite Scarlett waarmee ik ook goed uit de voeten kon. De RME is er alleen gekomen toen ik mijn hardware verzameling begon uit te breiden. Kies er wel 1 met een knop voor volume regeling, dat is echt super handig.
3c. MIDI interface. Ik heb nu een MioXL. Als je geen hardware verzameling hebt dan heb je echt geen extra MIDI interface nodig.
3d. DAW software. Kies iets wat bij je past. Later overstappen kan, maar geeft altijd weer even een leercurve. Ik ben ooit overgestapt van Trackers naar FL Studio en uiteindelijk naar Ableton Live. Achteraf had de overstap van FL Studio niet gehoeven (ik deed dit omdat ik meer professionaliteit wilde en zo ook makkelijker kon samenwerken met een maat die ook Live had, je raad het al: die samenwerking is nooit van de grond gekomen). FL Studio blijkt achteraf een net zo professioneel resultaat te kunnen leveren als Live en FL Studio is een stuk prettiger geprijsd. Echter heb ik zeker geen spijt van de overstap, Live past bij me.
3e. VST Mixing tools. De FabFilter mixing bundle is goud waard. Ik gebruik nu ook wel andere mixing plugins (omdat ik ze toch heb) maar als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het enkel bij de Fabfilter plugins houden. Erg veel waar voor je geld. Wellicht nog een volume shaper plugin erbij om de sidechain te kunnen tunen; ik heb ShaperBox en die bevalt goed. Verder zijn er ook zat gratis tools die heel behoorlijk presteren.
3f. VST synths. Ik heb er best een paar, en zou het zeker met minder af kunnen. Ik gebruik vaak Sylenth1, Hive2, ANA2 en JP6K. Als ik er 1 zou moeten kiezen dan is dat Hive2; Sylenth heeft zijn nukken (effect sectie is beperkt, de galm is echt lelijk, aliassing is een ding), ANA2 heeft soms issues met automation in Live (Macro's automaten is een drama) en JP6K doet heel goed waar hij voor gemaakt is (SuperSaw geluiden) maar is vrij beperkt verder. Kick2 zou je ook als Synth kunnen beschouwen en die zou ik wel terug willen, je kicks tot in het detail kunnen bewerken is echt wel nice.
4. Hardware.
4a. Synths. Leuk om te hebben, leuk om naar te kijken en leuk om mee te spelen. Inspirerend misschien zelfs. Maar absoluut niet essentieel als je een paar goede VST synths hebt. Als je als beginner een hardware synth wilt hebben kies er dan 1 met een goed klavier. Misschien beter nog kies je een MIDI keyboard met wat control surface elementen waar je DAW ook wat mee kan. En als je dan toch hardware koopt, besteed er dan ook tijd aan om die bak echt te leren gebruiken tot zijn volledige capaciteit. Alleen maar een beetje presets afspelen is vrij zonde. Qua investering is iets analoogs beter dan iets digitaals; een volledig digitale synth is toch eigenlijk een computer verpakt in een control surface.
4b. MIDI control. Kies wat bij je past. Probeer dingen uit. Bij twijfel: koop niet. Ik heb een Ableton Push gekocht en gebruik het ding nu nauwelijks. Heb er inmiddels wel een plan voor maar zou hem niet nog eens kopen als ik opnieuw zou beginnen. Daarentegen zou ik best wel graag een control surface willen hebben om mijn softsynths mee te bedienen.
4c. Effecten. Begin er niet aan. Software effecten zijn net zo goed en soms zelfs veel beter. De prijsregio waarin hardware effecten "beter" klinken dan software is zo hoog dat je beter je geld eerst aan andere zaken kunt uitgeven. Ook tweedehands effectbakken "voor weinig" lekker laten voor wat ze zijn. Externe effecten integreren in een DAW setup geeft latency uitdagingen (latency x3 omdat het geluid uit de DAW naar het effect, dan weer de DAW in, en dan weer eruit naar je monitors moet).
5. Opleiding
Als je tegen de limieten van je kunnen aanloopt, en autodidactisch kom je ook even niet verder, schroom dan niet om geld uit te geven aan een cursus. Ik heb 2 jaar terug €1500 uitgegeven aan privé les om beter te leren mixen en heb daar voor mijn gevoel erg veel van opgestoken, heeft me echt over een horde heen geholpen waarna ik weer op eigen kracht verder kon met de leercurve.