Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

Gewoon kopen wat je gaaf vindt, als je het zat bent weer verkopen.
Heb ik altijd gedaan, zal ik altijd blijven doen. Soms met dikke winst!
Als ik helemaal opnieuw zou beginnen: eerst een MacBook Pro met goede headphone. Meer heb je eigenlijk niet nodig
 
1. Kopieer FT2 van een maat met een paar diskettes aan samples
2. Ga lekker muziek maken met je trackertje
3. Koop dure soundblaster 16 kaart en 64mb geheugen voor veelsteduur
4. Koop er een dure sampler bij, vlak voordat ze spotgoedkoop worden
5. Koop een paar groovebakjes a la electribes, doe naar die blauwe en rode
6. Koop een spotgoedkope juno106 en stage echo en dan
7. Start een gearlust verslaving naar oude gear, koop alles wat gebruikt werd in de muziek die je leuk vind (alles dus) en dan...

Oh wacht, het was als je het opnieuw zou doen?
Nou dan zou ik doorgaan met pianoles toen ik jong was, dan zou ik nu beter kunnen spelen :D
De rest was best prima (oke dat geld van die sampler, daar had ik beter een jp8 van kunnen kopen)
 
Als ik echt helemaal opnieuw zou kunnen beginnen qua muziek? Op m'n 4e aan m'n ouders vragen of ik op vioolles mag. Serieus.

Ik zei mijn jongste dochter (15) een paar weken geleden dat ze wel mocht stoppen met vioolles. Sindsdien oefent ze weer uit zichzelf, ook omdat ze de gehuurde viool nodig heeft voor haar bijbaantje. Je moet ze een beetje trucen, tot het moment dat ze je dankbaar worden. Ik ga jouw uitspraak ook proberen in te zetten als de motivatie weer wat inzakt.
 
Ja het kost wat tijd natuurlijk en dat is ook geld waard. Maar qua software en kennis is er genoeg gratis te vinden hoor ;)
Ah I see… nou ja, er leiden vele wegen naar Rome weet ik; naar wat ik inmiddels begrijp ben ik een uitzondering hier maar met software of alleen VST’s kan ik persoonlijk geen muziek maken :)
 
naar wat ik inmiddels begrijp ben ik een uitzondering hier maar met software of alleen VST’s kan ik persoonlijk geen muziek maken :)

Hier ook een DAW ontkenner. :) Maar heel soms misbruik ik het nog weleens als ik wat audio moet opnemen/ uitwerken.. dat is overzichtelijker als in 'n multitracker.

Los daarvan heb ik vele DAWs en VSTs geprobeerd maar beleef er steeds minder voldoening aan om een track van het begin tot het eind in iedere passage te automaten en alle nootjes te finetunen. De uitdaging om in het moment 'n performance op een instrument te doen vind ik veel meer een uitdaging.


Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?​

Confronterende vraag.
Liefst wil ik me op niets beperken. Als ik nu opnieuw zou moeten beginnen kan ik bepaalde synths die ik heb wel vergeten als ik soms zie wat ervoor gevraagd wordt. Geen spijt van geen enkele aankoop. :)
 
Laatst gewijzigd:
Laptop
Daw - Oneindige proefversie Reaper
Interface - RME usb fireface
Monitors - JBL lsr 305
Koptelefoon - Sony mdr7506
Plugins - Freebies
Midikeyboard - alesis q25
Synth - Blofeld
Sampler - S3000xl of sp303
Reverb - zoom1201
Compressor - fmr rnc1173
Saturatie/distortion - oude tapedeck

Zoiets..
 
Ah I see… nou ja, er leiden vele wegen naar Rome weet ik; naar wat ik inmiddels begrijp ben ik een uitzondering hier maar met software of alleen VST’s kan ik persoonlijk geen muziek maken :)
Ik ook niet, maar als je van 0 moet beginnen .. dan is het een begin :)
 
Als ik qua leeftijd, kennis en ervaring opnieuw mocht beginnen:
Starten met een aantal jaren pianoles en drumles en mogelijk ook gitaarles.

Zonder kennis van muziek en ritme blijft het gissen waarom iets wel of niet lekker klinkt. Als je dat een beetje beheerst, wordt het later makkelijker. En in je jonge jaren is er meer tijd en opzuigend vermogen om dat enigszins snel te kunnen oppakken.
Hoeft niet (per se) conservatorium niveau, maar als je veel zelf in kunt spelen, werkt dat prettig.
Daarna / ondertussen lekker in (een) bandje(s) gaan spelen. Veel ervaring met covers, nummers schrijven, podium, samenspelen, meters maken.

Hoeft niet zoveel te kosten, het gaat om de lol en ervaring, maar bezuinig niet op goede oordoppen!
Daarna vooral gaan doen waar je energie en plezier van krijgt.

En als ik nu opnieuw mocht beginnen qua 'spullen' zou het ongeveer hetzelfde zijn als waar ik nu mee zit.
Bij elke aanschaf moet ik door m'n GAS heen prikken en bedenk ik mij (soms maak ik de halve wereld onderdeel van :P dit keuzeproces ):
1. Wat voegt het toe wat ik nu al heb?
Dit kan van alles zijn :
- Inspiratie
- Afwisseling
- Nieuwe klanken
- Nieuwe manier van 'spelen' waardoor ik makkelijker / leuker muziek kan maken
- Beter geluid

2. Heb ik daadwerkelijk tijd (ruimte en budget) om het nieuwe ding te (leren) gebruiken zonder dat ik daardoor ergens anders te weinig tijd voor ga krijgen?
90% van de 'GAS' momenten is beschikbare tijd, ruimte en budget een reden om af te zien van een aankoop.
Ik vind bijna alles met knopjes leuk en inspirerend, maar uiteindelijk zijn het met name deze drie dingen die me doen besluiten om iets niet te kopen.

En natuurlijk de dooddoener : het instrument maakt (meestal) niet de muziek. Dat doet de persoon achter de knoppen.
Ik ben zelf van mening dat een getalenteerd / ervaren 'muzikant' (producer, whatever) met bijna elke tool goede muziek kan maken.
Natuurlijk zal het ene instrument / tool beter bij mij passen dan het andere, maar ik ga niet ineens veel mooiere muziek maken DOOR die laatste aankoop.
Investeer dus vooral in kennis en ervaring (beide heb je nodig, ervaring uiteindelijk veel meer, maar kennis ook). Meters maken. Veel doen.
En dat lukt mij alleen als ik ergens plezier van krijgt (of je moet heel gedisciplineerd willen en kunnen zijn)

Voor mij betekent dat lekker vrij muziek kunnen maken. Jammen. Met anderen of d.m.v. een sequencer die dan mijn band is.
Soms in de DAW, soms erbuiten. Maar allemaal om plezier te hebben tijdens het meters maken.
En als ik dan opnieuw 'moet' beginnen qua spullen dan betekent dat:
- 2 workflows. DAW en hardware. Beide hebben voor- en nadelen en de afwisseling en combinatie geeft mij het meeste plezier.
DAW :
- Qua DAW ben ik nu vooral Reason minded, maar Ableton Live wil ik graag leren kennen.
- PC / Mac en interface die aansluiten bij de rest van de setup. Dus voldoende power en voldoende ingangen. Ik stel wel eisen aan het product, maar niet extreem. Wederom omdat ik denk dat die laatste 5% 'technische kwaliteit' niet zoveel toevoegt aan het eindresultaat dat ik daar veel in wil investeren.
- Goede controller die het leven met die DAW makkelijker maakt.
- Koptelefoon en monitoren die redelijk goed klinken.

Hardware setup:
- Een sequencer / groovebox die het jammen makkelijk maakt en alles kan sequencen.
- Iets wat flexibel en makkelijk een ritme kan produceren. Ik kom dan toch vaak op sample based uit, omdat een analoge (digitale) drum synth voor mij te beperkt is. (en ik heb geen tijd / geld / ruimte voor diverse ritme instrumenten)
- (Mono) bass synth (wordt ook gebruikt in de band)
- Lead / arp synth (kan mono)
- Polyfone synth
- Goede effecten. (ja, dat kan in de box, maar dat werkt voor mij niet lekker als je met hardware synths werkt, ik wil 'ongeveer' horen hoe het gaat klinken, anders speel ik niet lekker) en dan denk ik iig aan reverb en delay, maar dat kan uitgebreid worden met chorus etc.

Qua afmixen weet ik dat ik ook aan room treatment zou moeten doen, maar de beperking van de fysieke ruimte is momenteel te groot om daar echt voordeel uit te halen. Mocht ik meer ruimte krijgen, ga ik daar ook tijd en geld in steken. Voor nu vind ik 'plezier' in muziek belangrijker dan een omgeving waar ik goed kan mixen.
Ik weet dat ik daardoor soms verkeerde beslissingen maak tijdens het produceren, maar je moet roeien met de riemen die je hebt :)
 
Ik ben al sinds twee jaar geleden opnieuw begonnen :D
Dit!
Ik dan 3 jaar geleden, ben nu de piano aan het leren spelen wat ik vanaf mijn 4e had moeten zullen willen oppakken. Zou echt veel sneller zijn gegaan. Maar dan had ik ook een best wel leuk deel van mijn leven gemist.
Dus het is gewoon goed zo. De mens lijdt vaak aan de wens op een ander verleden. En dat gaat nooit lukken, kost alleen maar energie.
Zei daar iemand (@bombario) plezier? Daar begint het mee. Waarschijnlijk de reden dat ik op mijn 4e geen pianoles ben gaan volgen :D. Lego was veel leuker.

Grtz Wan
 
Ben nu de piano aan het leren spelen wat ik vanaf mijn 4e had moeten zullen willen oppakken. Zou echt veel sneller zijn gegaan.
Hoe goed wil je worden? Meer mensen hebben het over pianoles, maar in een DAW kun je op een lager tempo inspelen. Met wat fine-tunen klinkt het al snel goed.

Ik kan zelf aardig piano-spelen, maar akkoordenleer vind ik interessanter. Wat klinkt samen lekker, hoe sla je een akkoord aan etc. Van bladmuziek spelen was nooit aan mij besteed, dan voel ik het niet. Dan is jazz alweer leuker, lekker improviseren.
 
Sowieso aan een goede vintage ms20
Heb daar zoveel lol aan beleefd al die jaren
 
Hoe goed wil je worden? Meer mensen hebben het over pianoles, maar in een DAW kun je op een lager tempo inspelen. Met wat fine-tunen klinkt het al snel goed.

Ik kan zelf aardig piano-spelen, maar akkoordenleer vind ik interessanter. Wat klinkt samen lekker, hoe sla je een akkoord aan etc. Van bladmuziek spelen was nooit aan mij besteed, dan voel ik het niet. Dan is jazz alweer leuker, lekker improviseren.
Dat heb ik (for the sake of simplicity) maar even onder één kam geschaard.
Muziektheorie, al klinkt dat ook weer zo wollig.
Er zijn veel wegen naar wat ik bedoel, maar het gaat mij vooral de kunde om wat in je hoofd zit om te zetten in gespeelde noten. En dan op een manier die ook nog inspirerend en leuk is. Volgens mij is wat piano ervaring daarvoor een goed begin.
En ja, akkoordenprogressies horen hier ook bij (een gebied waar ik mij ook verder in wil bekwamen)
 
Dat heb ik (for the sake of simplicity) maar even onder één kam geschaard.

Ik ook.
Pianospelen staat voor mij ook los van spelen van bladmuziek. Daar ben ik niet zo mee bezig, meer met pure techniek en akkoordprogressies. Ik wil kunnen spelen wat in mijn hoofd zit. En ook snel met anderen kunnen meespelen. Daarvoor heb ik basistechniek en kennis nodig.
 
Ik ook.
Pianospelen staat voor mij ook los van spelen van bladmuziek. Daar ben ik niet zo mee bezig, meer met pure techniek en akkoordprogressies. Ik wil kunnen spelen wat in mijn hoofd zit. En ook snel met anderen kunnen meespelen. Daarvoor heb ik basistechniek en kennis nodig.
Zijdelingse vraag, hoe pak je dit zelf op? Die basistechniek vergaren?
 
Zijdelingse vraag, hoe pak je dit zelf op? Die basistechniek vergaren?
Allereerst heel regelmatig oefenen, ik speel tussen de 1 en 2 uur in de ochtend allerlei oefeningen. Hanon, arpeggio's, 2-5-1 progressies, ladders, etc.
Ik heb gezocht naar een leraar/coach bij mij in de buurt maar niet gevonden. In plaats daarvan heb ik wel een jazzpiano cursus online gevonden waar ik vertrouwen in heb. Die ga ik nu volgen. Deze -> Elements of Jazz Piano
Verder ook regelmatig noodlen achter de piano. Met plezier:)
 
Back
Top