Danny
DAW-less puzzelaar °1967
Hieronder de derde post in onze PB-conversatie. Vanaf nu zal alle relevante communicatie in deze thread bijgezet worden zodat geïnteresseerden mee kunnen lezen. |
Hey Ytse,
Jouw comfortzone ligt dus wel wat buiten de mijne waardoor het omgekeerde dus ook wel zal gelden. Langs de andere kant vind ik het bekendere werk van Depeche Mode ook wel goed (Enjoy the Silence bv).
Veel écht naar muziek luisteren doe ik eigenlijk niet. De radio staat wel de ganse dag aan om me gezelschap te houden maar het gebeurt raar of zelden dat ik echt een CD opzet om te beluisteren. Ik hou echter wel van het werk van Vangelis uit z'n Nemo periode (Spiral, China, Opera Sauvage etc) maar ook dat staat bijna nooit meer op. Maar ook ik kan me wel vinden in uiteenlopende stijlen. Zo heb ik al wat rockachtige, disco of italo tracks gemaakt in een vorig leven.
Mocht je mijn werk wat willen leren kennen, kan je bv mijn YT kanaal eens bekijken: https://www.youtube.com/@Guy-LianMusic. Daar vind je een paar voorbeelden uit mijn Solar System project dat enkele jaren geleden afgewerkt werd. Je kan mijn deelnames aan de forumcontest ook natuurlijk kennen.
In één take opnemen zit er nooit in. Mijn tracks liggen gemiddeld tussen de 40 en 60 sporen en zijn dus gewoon niet live in te spelen. Ik speel wel alles spoor per spoor in de sequencers van de Kronos en MPC's in en editeer soms enkele midi events om de nodige feel te creëren maar gebruik dus echt wel de keys (is ook wel nodig als je geen DAW gebruikt ). Opname gebeurt enerzijds op een Alesis ML9600 HDD recorder voor de eindresultaten. Takes tussendoor worden opgenomen op een externe USB HDD die aan mijn mengpaneel gehangen wordt (Yamaha MGP32X). Het is die laatste die waarschijnlijk ook binnen ons kleine projectje gebruikt zal worden (eventueel de MPC's maar dat hou ik nog even in beraad).
Vermits ik de MPC's nog maar amper een maand heb, moet ik me wat dieper in de audio inwerken. Ik vermoed wel dat je daar langere WAV's in kan laden. In het verleden heb ik eens enkele samenwerkingen met forumlid Hermax aangegaan en de daarin opgedane werkwijze kan ook misschien in ons geval gebruikt worden. Daarin maakten we een WAV van hetgeen wat uit de sequencers komt per deel (frase, refrein, soms op de maat waarop er iets concreets veranderde). Dat zorgt ervoor dat de ander die WAV's makkelijk op de desbetreffende maten kan plakken en geeft je een grote flexibiliteit.
Als eerste aanzet (is inderdaad altijd het moeilijkste) zou ik bv wel eens een Performance op de Montage kunnen zoeken en wat akkoorden opnemen. Ik zou een aparte take van de bas, arpeggio's en drums kunnen maken zodat jij extra flexibiliteit krijgt om die aparte opnames samen te kunnen voegen of bepaalde delen laten wegvallen. Lijkt je dat wat?
Ik stel voor dat ook jij op een soortgelijke wijze iets bij mekaar speelt en dan kunnen we in onderling overleg bepalen wat we ermee gaan doen.
Op die manier kunnen we de zaak verder uitwerken, herhalen met nieuwe sporen erbij, percussietje, effecten ... enfin ... wat de inspiratie maar oplevert .
Mocht de track beginnen met een stuk waarin geen duidelijke oriëntatiepunten zitten (basdrum of hihat of sequence of zo), is het nuttig om in het begin een korte biep te zetten en dan een maat leeg te laten. Zo kan het biepje gebruikt worden als beginmarker (ik heb geen visuele mogelijkheden, hé). Als het stuk wel met een duidelijk ritme begint, is die techniek niet nodig uiteraard.
Als grondtoon zou ik Emin voorstellen en BPM 105? Kan je je daar in vinden?
Praktisch qua tijd: ik kan er op dinsdag- en donderdagvoormiddagen tijd in steken en woensdagen en in het weekend een groot deel van de dag. Dat moet toch al wel wat kunnen opleveren, niet ?
Ik stel ook voor dat, vanaf het moment de aparte threads voor deze samenwerking bestaan, we daar verder communiceren. Zo kunnen de andere forumleden meelezen als ze dat interessant zouden vinden.
Ik zal me straks al eens in de studio zetten en wat beginnen in mekaar te steken. Je mag eerstdaags al iets van me verwachten.
Tot hoors, Ytse
Danny