Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

Ik zou helemaal hetzelfde doen WANT het is een leerproces zowel creatief als technisch.
Goede opmerking 👍 Ik verzuchtte van de week nog: "Waarom bedacht ik dit niet eerder?" Vaak moet je eerst iets verkeerd doen, om te ontdekken hoe het beter kan. Of iets uitproberen, om te merken of het bij je past. Er staan plug-ins op mijn harde schijf waar ik pas na 5 jaar het potentieel van ontdek.
 
Heel goede topic, ook goed geschreven enz ... doch 1 opmerking : ik zou helemaal hetzelfde doen WANT het is een leerproces zowel creatief als technisch. Ik ben er best wel trots op dat na 25j ik weet wat ik wil en wat ik kan , dat zou nooit gelukt zijn als ik de ideale studio ineens had zonder de noodzakelijke botsingen tegen de muur. Bv hoe vaak zie je mensen op allerhande fora/social media die voor +5000eur instrumenten/synths kopen (voor menige een droom) en dan vragen hoe midi werkt om de bakjes aan elkaar te linken , tjah en zo zijn er nog tig vb. Het is gelijk een ziekte van de tijd (social media etc , gelukkig is er nog dit forum alhoezwel het ook best wel veranderd is door de jaren heen) alles ineens en het beste willen (ik kan er met de jaren moeilijker en moeilijker mee om).
Grotendeels mee eens, maar in mijn post haal ik ook een aantal keer zaken aan waarbij ik adviseer om niet te duur te beginnen toch? Dat staat het autodidactische leerproces helemaal niet in de weg, en is eigenlijk het tegenovergestelde van €5000 stukslaan op dure gear om dan pas te beginnen het te ontdekken.
 
Mijn grootste 'fout' was een nieuwe synth kopen. Lang geleden (als scholier) een Kawai K4 voor 2.000 gulden. Was meteen door m'n budget heen voor een tijd. Dus koop lekker 2e hands (maar wel goed spul).
In deze valkuil ben ik ook getrapt; als 19 jarige leende ik Fl. 10.000 en gaf dat terstond uit aan een auto (schip van bijleg) en een Korg Triton Pro (voor de adviesprijs). De Triton heb ik nooit gebruikt waar hij voor bedoeld is, maar heb ik wel nog steeds en gebruik ik nu steeds vaker; de pad geluiden die eruit komen vind ik nog steeds erg fijn klinken en ik heb er ook de MOSS uitbreiding in zitten wat hem best een uniek karakter geeft. Hij is ook best fijn als 6 oktaaf master keyboard. Dus wel duurkoop maar geen miskoop.
 
ik zou helemaal hetzelfde doen WANT het is een leerproces zowel creatief als technisch.
Mee eens. Een leer- en groeiproces.
Als ik meteen was begonnen met de setup die ik nu heb, was ik waarschijnlijk snel afgeknapt of had ik op z'n minst door de bomen het bos niet meer gezien.

Alles is meegegroeid met mijn groei in de materie en met mijn budget.
Klein goedkoop mixertje, een wat grotere mixer, een wat grotere en duurdere mixer en zo groeide met elke stap de kennis en veranderde mijn wensen.
Ik heb een tijdlang intensief gewerkt met de computer in mijn hok en nu is die in principe computerloos.
Een ander voorbeeld is de Hydrasynth die ik recent heb aangeschaft.
Fantastisch instrument, maar als eerste synth zou hij voor mij niet geschikt geweest zijn.

En daarom stel ik mezelf niet zoveel doelen.
De weg erheen is waar het mij omgaat.
 
* Essentieel Materiaal: Goede koptelefoon (DT 770 pro), midikeyboard met goede toetsen (en aftertouch !!), compacte minicomputer (i5/2 GB) een lekkere DAW (Bitwig Studio) en goede monitors (Yamaha HS7).

* Niet-essentieel Materiaal: 11 hardware synths/samplers waarmee ik lekker snel kan jammen en ideeën kan voorbereiden (ik ken ze binnenste buiten). Ik zou ze kunnen verkopen, want niet perse nodig, maar daar krijg ik alleen inflatie-geld voor terug, dus no deal.

Persoonlijke eigenschappen die van belang zijn: Creativiteit, Durf, Eigenwijsheid, Doorzettingsvermogen en Techniek
Durf fouten te maken/ wijk af van geijkte paden want alleen zo kom je verder en voed je je ervaring en techniek
 
Laatst gewijzigd:
Persoonlijke eigenschappen die van belang zijn: Creativiteit, Durf, Eigenwijsheid, Doorzettingsvermogen en Techniek
Durf fouten te maken/ wijk af van geijkte paden want alleen zo kom je verder en voed je je ervaring en techniek
Dit zien heeeeeeel veeeeel mesen over het hoofd ... +1
 
Dit zien heeeeeeel veeeeel mesen over het hoofd ... +1
+1 inderdaad 👍 Dat zijn dingen die je niet kunt kopen. Ik heb jaren en jaren verspild door mijn perfectionisme. Dan verkramp je. Toen ik alles los liet, werd ik meteen stukken beter. Dus om op de hoofdvraag terug te komen, zou ik zeker geld en vooral tijd investeren in een paar goede boeken over mindset en creativiteit. Daar zijn ook goede podcasts over.
 
Persoonlijke eigenschappen die van belang zijn: Creativiteit, Durf, Eigenwijsheid, Doorzettingsvermogen en Techniek
Durf fouten te maken/ wijk af van geijkte paden want alleen zo kom je verder en voed je je ervaring en techniek
Dat zijn dingen die je niet kunt kopen. Ik heb jaren en jaren verspild door mijn perfectionisme. Dan verkramp je. Toen ik alles los liet, werd ik meteen stukken beter. Dus om op de hoofdvraag terug te komen, zou ik zeker geld en vooral tijd investeren in een paar goede boeken over mindset en creativiteit. Daar zijn ook goede podcasts over.
Dit zijn eigenlijk de belangrijkste niet materiëele zaken die erbij komen kijken en youtube enz kan je vriend zijn want vroeger was info veel lastiger maar het kan je ook in de weg zitten.
Dat zie je nog wel 'ns met mensen die vragen "hoe klink ik als" of "ik wil muziek maken zoals" en dan wordt het een trucje of imitatie, snel ff een paar samples en een beat in een daw zetten en je hebt het voor elkaar bijv.

Dat heeft weinig met muziek maken te maken vind ik, het kan heel handig zijn als je bepaalde basistrucs en/of kennis gebruikt om een track in een bepaalde stijl te maken omdat je misschien een trance of een acidtrack wilt maken maar het wordt veel leuker als je vanaf daar zelf gaat invullen, een track maken is ook vooral de reis en het avontuur.
Daarom kan ik me zo moeilijk verplaatsen in mensen die bijv hiphop maken met behulp van wat samples en snel een beat in Ableton maken, dat lijkt me vreselijk en niet bevordelijk voor je creativeit.

Dit klinkt een beetje als een oordeel maar ik neem aan dat iedereen begijpt wat ik bedoel.
Dan vind ik zo'n one sample track mbv een elastiekje van @Laboratorio Incognito eindeloos interessanter, sterker nog; ik merk dat dit soort ontdekkingsreizen ik erg leuk vind; je duikt helemaal in het geluid en door daar lekker aan te pielen en te klooien kom je uiteindelijk tot een track en dan besef je dat je helemaal niet veel nodig hebt want gewoon in bijv de keuken heb je al zo veel geluiden dat je de rest van je leven ermee toe kan.
 
Ik zou niet alles verkocht hebben wat ik vroeger in de studio had =(
Dit, hoewel alles wat ik nu in de studio gekocht is met het geld van al het vorige te verkopen natuurlijk...

Verder: meer focussen op mogelijkheden om te sequencen zodat ik ook eens een nummer zou (af)maken.
 
okey, 'k weet het voor mezelf: een amiga én een atari,,,

Want ik heb eind jaren '80 moeten kiezen, tussen de twee,
Ofwel een amiga, ofwel een atari. en de amiga copy parties waren ook altijd helemaal tegen de atari en verraad

alé, is maar theoretisch, want met alleen cubase op de atari kun je nog geen tracks maken, dan begint het nog maar pas met synth gear kopen.

Soit, voor de meeste komt er een breuk in de muziek maken hobby vanaf ze kids hebben denk 'k,, maar ik kan niet uit die ondervinding meepraten,
m'n tracks zijn m'n kids, en zo abnormaal is dat niet, eens je boven een bepaalde muziek qualiteit zit.
 
Er zijn mensen die prachtige muziek maken, zonder een noot te kunnen spelen. Of die geen 'muziek' maken, maar geluid. Dat is net zo legitiem.
Wie dan precies?
Met sample cd's etc kan dat. Maar in hoevere maak je dan de muziek.
Is natuurlijk ook maar wat voor muziek je over praat. Van Autechre is het bekend. Aphex Twin speelt zeker wel een beetje piano.
Daarentegen is er ook iets zoals de studio als instrument en kan me voorstellen dat beat makers zo een intuietief nivo bereiken dat ze prachtige muziek maken.
Maar is echt wel uitzondering.

Ook om melodic techno te maken moet je een beetje piano kunnen pingelen.
er zijn maar heel weinig echt goede producers die goede muziek maken en geen instrument spelen of beheersen.
Wellicht in de dance hoek een ander verhaal.
 
Wie dan precies?
Ik vind Josh Ritter wel een goed voorbeeld. Die speelde in het begin maar 3 akkoorden op zijn gitaar, en maakte daar prachtige liedjes mee. Brian Eno noemt zichzelf een non-musician. Iemand als Jonathan Richman blinkt ook niet echt uit in virtuositeit, en zo zijn er nog veel meer. Met minimale instrumentbeheersing maken ze wonderschone muziek.

Ook om melodic techno te maken moet je een beetje piano kunnen pingelen.
Daar ben ik het wel mee eens, zeker in de dance. Je hoort heel vaak geweldige producties die muzikaal magertjes zijn. Voorspelbare akkoordprogressies, slappe melodieën etc.
Er zijn maar heel weinig echt goede producers die goede muziek maken en geen instrument spelen of beheersen.
Volgens mij speelde Avicii ook geen instrument, maar ik kan me vergissen. Los daarvan, mijn punt is dat ik altijd zou beginnen bij lol en lekker creatief zijn. Dan kun je je altijd verbeteren, als je merkt dat je het leuk vindt en er aanleg voor hebt.
 
Opnieuw beginnen qua apparatuur is voor mij wel redelijk actueel: ik sta ivm werk en gezin muzikaal al een aantal jaren stil (en dat is prima, komt wel weer want er smeult nog altijd iets) en heb op een sampler en een synth na alles verkocht. De opbrengst heb ik apart gezet om te zijner tijd aan te kunnen schaffen wat ik nodig denk te hebben. Wat dat gaat worden valt nog te bezien, maar net als met alles is goed gereedschap het halve werk.
Ik heb van jongs af aan muziekles gehad, eerst blokfluit en muziektheorie, later gitaar. Van de muziektheorie is toen nooit iets blijven hangen, dat vond ik totaal niet interessant. De dingen die belangrijk bleken heb ik later als geïnteresseerde volwassene opgezocht. Ik ben op m'n 15e begonnen met produceren met een amiga met octamed, een elektrische gitaar, een oude mixer en een cassetterecorder. Qua creativiteit mogelijk mijn beste tijd, mede omdat ik geen flauw idee had wat ik aan het doen was of wat 'de regels' waren. Ruim 30 jaar later denk ik regelmatig dat ik teveel weet en daardoor de onbevangenheid en spontaniteit kwijt ben, maar dat is hoe ik gevormd ben. Dus wat betreft opnieuw beginnen, zeker muziekles in de jeugd, al is het maar om het vuur aan te wakkeren, en daarnaast vooral veel muziek luisteren in verschillende stijlen.
 
Ik vind Josh Ritter wel een goed voorbeeld. Die speelde in het begin maar 3 akkoorden op zijn gitaar, en maakte daar prachtige liedjes mee. Brian Eno noemt zichzelf een non-musician. Iemand als Jonathan Richman blinkt ook niet echt uit in virtuositeit, en zo zijn er nog veel meer. Met minimale instrumentbeheersing maken ze wonderschone muziek.


Daar ben ik het wel mee eens, zeker in de dance. Je hoort heel vaak geweldige producties die muzikaal magertjes zijn. Voorspelbare akkoordprogressies, slappe melodieën etc.

Volgens mij speelde Avicii ook geen instrument, maar ik kan me vergissen. Los daarvan, mijn punt is dat ik altijd zou beginnen bij lol en lekker creatief zijn. Dan kun je je altijd verbeteren, als je merkt dat je het leuk vindt en er aanleg voor hebt.
"He also played and recorded the piano parts on the track" wiki Avicii.
Josh Ritter, Singer songwriter, En Brian Eno heft ook singer songwriter albums waar hij ook zingt.
Dus ja er zijn geen mensen die geen noot kunnen spelen die prachtige muziek maken. Ik ben iig niet overtuigt.
Maar je hoeft naturrlijk niet heel goed te kunen spelen. Heb het nooit over virtuositeit gehad.
Wellicht begrijp ik de stelling verkeerd.

De basis van ieders muziekaliteit zit hem in de muziek die je luistert.
Maar daarna komt er ook zoiets als feel en ritme etc.

Ik heb mezelf ook lang als niet muziekant gezien.
Maar ja de laren jaren speel ik graag op jams en openmics en ben ik omringt door muziekanten dus zal ik er ook wel 1 zijn :)
 
Heel goede topic, ook goed geschreven enz ... doch 1 opmerking : ik zou helemaal hetzelfde doen WANT het is een leerproces zowel creatief als technisch. Ik ben er best wel trots op dat na 25j ik weet wat ik wil en wat ik kan , dat zou nooit gelukt zijn als ik de ideale studio ineens had zonder de noodzakelijke botsingen tegen de muur. Bv hoe vaak zie je mensen op allerhande fora/social media die voor +5000eur instrumenten/synths kopen (voor menige een droom) en dan vragen hoe midi werkt om de bakjes aan elkaar te linken , tjah en zo zijn er nog tig vb. Het is gelijk een ziekte van de tijd (social media etc , gelukkig is er nog dit forum alhoezwel het ook best wel veranderd is door de jaren heen) alles ineens en het beste willen (ik kan er met de jaren moeilijker en moeilijker mee om).
BAL
bewust aanvaarden en loslaten

kids hier kopen de duurste iphone, geen bezchermhoesje, dat valt dan,,kapot scherm, willen ze binnen N jaar een andere. Wat kan t mij schelen, ik kan me boos maken, deed ik ook, veranderd niks, maak me enkel tot zeurkous onpopulair…mijn kids niet, mijn geld niet.

je kan ook voor 10000 euro 2 weken op reis gaan…
met een garage vol supersportwagens kan je ook leren autorijden…
 
Ik denk dat er best een hoop "muzikanten" zijn die met een MPC of soortgelijke padcontroller heel aardige muziek maken :)

Ikzelf heb ook totaal geen muziektheorie of onderwijs gehad -- muv vroeger een paar lessen blokfluit -- maar door gewoon te proberen wat wel en niet werkt met drumcomputers en synths denk ik dat ik toch een heel eind kom.
Een virtuoze toetsenist ben ik dus zeker niet (met links kan ik hooguit drievingerakkoorden spelen, met rechts kom ik ook niet verder dan drie vingers. En dan speel / jam ik ook nog het liefst live, een DAW heb ik niet...
 
Ik ben een paar jaar terug eigenlijk min of meer opnieuw begonnen, alle dure vintage er uit, en wat meer praktische hardware synths er in, voornamelijk wat mono synths eigenlijk van Behringer. Voor mij geld dat hardware leuk is om mee te pielen, maar hardware is ook een beetje omslachtig ook om mee te werken. Dus, als het echt om gericht tracks maken gaat, dan vind ik software veel sneller en effectiever en probleemlozer werken. Ik kan sneller naar een idee toe werken en dat verder uitwerken.

Nu blijf ik hardware wel leuk vinden nog steeds, dus met alle kennis uit het verleden, zal ik toch ook wel hardware synths blijven kopen, maar puur voor de fun van het betreffende apparaat zelf. Ik heb al redelijk wat software gekocht ook en zal dat ook blijven doen naar gelang er behoefte naar is. Een hybride manier van werken is dan ook mogelijk maar geen doel op zich. Eigenlijk bind ik me niet zo vast aan het een of het ander, nooit gedaan ook, maar voor het serieuzere arrangeer werk, houd ik me liever bij software alleen. Eigenlijk ben ik ook wel voorzien zo'n beetje in alles wat ik nodig heb, behalve dan een goede acoustiek, maar voorlopig zal ik daar niet aan beginnen want ik heb geen zin om mijn kamer te gaan aanpassen en daar geld in te steken. Maar 't is wel iets wat op een gegeven moment misschien wel handig is om te doen.
 
  • Goede DAW computer met goede audiointerface
  • Goede monitoren
  • 1 of 2 écht dikke synthesizers (bij voorkeur analoog en sample-based/digitaal) ipv een heleboel net-niet dingen
  • Gitaar en set goede pedalen
  • Abo op Plugin Alliance (en dan later van de tegoedbon de beste plugs kopen)
  • Alles van Fabfilter
  • Eventide Anthology
  • AudioEase Altiverb
  • En de allerbelangrijkste: LES VOLGEN
 
Back
Top