En zo valt hier spelenderwijs weer iets extra's op te steken qua OudRomeinsche topografie
Ah, interessant to horen over die Focusrites in hun blitse rode pakjes... die dus over te slaan, in die prijsklasse (of zelfs eronder) de UMC de no-brainer, sowieso voor het buiten de deur rondsmijtwerk.
(Ik geloof niet dat er veel concert-recensies zullen zijn die erop zullen ingaan dat het wel gaaf was, maar dat de recensent zich toch nog wel afvroeg hoe de avond zou zijn geweest als de 'extra geluiden' niet uit een van Steinberg geleende behuizingslook waren gekomen, maar uit een rood ding...
)
Ja, die spec-verschillen (FWIW, maar toch...) waren me ook opgevallen tussen 204 & 404.... wellicht dat die UMC404 toch wat meer moet woekeren met de beschikbare stroom (alhoewel ik me daar niet meteen concreet iets bij kan voorstellen, 't is geen class-AB eindversterker, of ja, wie weet gebruiken ze ander ('schraler') type opamps; Behringer werkt wel vaker met die TL06x-reeks bijv), of wie weet zijn ze bij het schoenlepelen om alles aan boord te krijgen op een net wat rottigere print-layout met meer ovrspraak etc uitgekomen, en toen het maar zo gelaten want time to market goed genoeg etc.
de spec verschillen, soms vraag ik me af wat je horen kan, of je dat horen kan, en hoe de specs werkelik invloed hebben op de opname- en afspeelkwaliteit.
opamps zijn wellicht nog het meest belangrijk (maar dan voor de 'kleuring'), ik weet er weinig van, wel dat op-amps belangrijk zijn, en klein aantal andere zaken...
de behringer, da kleine frutkastje, dat instap dingie, alleen een DAC, die scheen best goed te zijn, zelfs erg goed, gezien de prijs (en ook zonder de prijs..) de latere versie of revisie, was slechter...
het komt vooral neer op een goede implementatie, ik zeg het minder technisch, ahum.. en behringer, kan dat tegenwoordig wel goed volgens mij. o jee, de naam behringer, oftewel XXXXXX...
natuurlik let ik op specs, maar in ervaring; de pre-amps, analoge kant, en opamps, aan de andere kant, en inderdaad goede PCB, goede konstruktie, en dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, hebben meer invloed dan de AD/DA (of weer niet.... de AD/DA konversie... pffff, dat is al 30 jaar, of langer, een en al diskussie, maar ook smaakgevoelig, en; prijs; de prijs maakt dat iets al beter klinkt. ik merk weinig verschil tussen mijn soundinterfaces, heb geen A/B geen, en niet dubbel blind, dus.. de RME, valt op, veel meer laag, dan de anderen, opvallend.. niet meer laag, dieper, maar, simpelweg meer aanwezig... ik heb geen ARC of sonarworks, ik ken mijn monitors in combi met de versterker, is gewoon een hifi-installatie, het enige wat ik deed wat bas toevoegen, wat ik nu zeker moet laten...).
het is USB 2, dat is 500 mA, 4 x fantoomvoeding... maar volgens mij is de 404 best een goed ding, lijkt me... geen sabre DAC's, maar wie hoort dat????
de uiteindelijke test: het ding gebruiken. de focusrite heeft ook soms problemen met het afspelen van 'windows geluid', en de dubbele buffer.... ik ga nog eens op gearspace vragen, er moet een voordeel aan zitten, maar de deadline, zoals Reaper en Bitwig die kunnen aangeven blijft gewoon ongeveer de helft, dus wat win je er mee????
dat heeft Behringer dan weer goed voor elkaar, en je kunt de safe mode uitzetten, wat op een krachtige pc, lijkt te werken, even uitgeprobeerd, zonder problemen.
de Solo behoud ik, dat ie soms opspeelt, het is voldoende en ie is zo klien... zo hendig..
het kan wel zijn dat de duurdere Scarlets, nee, dat is blijkbaar niet zo, ze halen een trucje uit, 32 samples = 64 samples.... lijkt de dubbele buffer niet op te vallen...
goed, binnen de serie kunnen er nog verschillen zitten en je koopt een focusrite niet alleen voor de latency, maar ook voor andere zaken, maar -ze adverteren er ook niet meer mee, valt me nu op- latency killers zijn ze niet.
er zijn zeker focusrite interfaces die wel goed presteren op dat vlak, maar zoals al gezegd; kombi van faktoren, ook of je ITB/hybrid/OTB werkt, de plugins die je hebt, de wensen, hoe simpelweg de interface bevalt, ik vind de behringer wel fijn, alleen de main volume kon beter geplaatst worden, op de Solo, 1 grote knop... maar geen mix-knop...
dus, er valt nog te kiezen. aha, de TL06xx, zijn texas instruments opamps, die blijven wel leveren zeg...
is de volgende link relevant, kon de pagina lang niet vinden, de google opdracht die ik nu gaf was heel simpel ineens is ie er weer, goedkope DAC's, die goed presteren;
aartjan.nl
De beste DAC geeft de hoogste geluidskwaliteit. Hier info, tips en reviews voor de beste USB geluidskaart / hoofdtelefoonversterker.
aartjan.nl
link
s dus.......
EDIT: mijn zeer anekdotische test met bitwig studio 4.0.5 (die niet aan pre-buffering doet), met 3 synths, en als send voor 2 synths Crusher-X, die zowat alles opblaast CPU en sample buffer, ik kan Pigments 3, 4 instanties op dezelfde sample buffer afspelen, tegenover 1.... met de RME... dus, dat is al wat, en het projekt had ik niet op mijn vorige dekstop kunnen laten draaien.
maar er moet iets geks zijn met die patch van Pigments 3, want waarom die zo zwaar is.
overigens klinkt het projekt van geen kanten... Vital MPE, Pigments 3 MPE, Music Developments Syne, die 20.000 en meer partials uit de kast trekt en Crusher-X, zijn dan zwaar...
(uiteindelik is het projekt omgegooid, en was al te bewonderen, en beviel... meer dan, in ieder geval, voor degenen die hebben geluisterd.)
dus, anekdotisch bewijs, de efficientie van de driver (in kombi met de elektronika) heeft zeker invloed, buiten de latency om, hoeveel plugins je kunt draaien. maar heb ik dit al vermeld, en; als 1 plugin 1 core overload, sja dan. wat je ook hebt, ach, er zijn zoveel manieren om er veel uit uit een 'oud' systeem te krijgen...
toch ben ik er blij mee, met de combi, nieuw canvas en RME, geeft mij meer ruimte voor eksperiment.
maar gebruik m, vooral ook, om te testen of mijn CPU ook beter kan worden 'afgesteld', het lijkt nu een mooie balans te zijn, hoge kloksnelheid voor alle cores, zonder overklok, manual dan, heeft weinig zin, want dan is er nog ruimte over wanneer er een paar Cores zeer zwaar belast worden.. kunnen die 4.9 aantikken...