Dé MPE Thread

Net een 2dehand Roli Lightpad Block gekocht en heb al wat opgezocht, maar heb toch een aantal vraagjes (als ik die hier kan stellen):
- Klopt het dat Bluetooth niet werkt op Windows?
- Ik vind dat ik vrij hard moet drukken om iets te triggeren. Kan je dat instellen?
- Hoe zit dat met Modes? Ik zie een filmpje van Roli waarin ze zeggen dat in Roli Dashboard voorkeuren kan bewaren in Modes, maar die vind ik niet terug in mijn versie van Dashboard.
 
- Klopt het dat Bluetooth niet werkt op Windows?

ja dat staat zo op de website, zelf nooit geprobeerd. is ook niet aan te raden vanwege de latency die bluetooth geeft, misschien wel makkelik...
bluetooth is meer voor de app, die niet meer bestaat, en alleen voor iOS was...

dus geen bluetooth voor windows, zover ik weet.

- Ik vind dat ik vrij hard moet drukken om iets te triggeren. Kan je dat instellen?

dit is gelijk ook een antwoord op vraag 3;

wanneer je Dashboard opent, zie je apps. een paar hebben vooringestelde modes, die ook nog kunt aanpassen. is een klein "select mode" knopje, op de app...

b.v. bij Note Grid

met de Edit knop kun je deze instellingen wijzigen, een nieuwe mode aanmaken of de oude overschrijven (niet aan te raden, zeker niet in het begin...).

iedere app, kun je via de Edit knop aanpassen. maak eerst een default aan, voordat je de mode aanpast.

daar vind je ook de curves, bij Note Grid. maak een nieuwe mode 'sensitive', b.v. heb ik voor mij seabord block wel gemaakt.

je zegt 'drukken', ik neem aan dat je bedoelt; 'aanslaan', ik weet even geen betere term; Strike is wat Roli het noemt. aanslaan dus, of 'slaan'.
Strike sensitivity valt aan te passen, evenals Pressure, Slide, etc.

EDIT: b.v. Note Grid heeft nog sub-modes, maar dan zijn dat andere modes, de layout modes, die kun je veranderen, maar niet aanpassen, of switchen via de, ik weet niet eens hoe zie de knop noemen, maar niet de aan en uit knop, er is nog een knop.
 
Bedankt voor de verduidelijking.
Maar ik zie die Strike Sensitivity enkel bij de Note Grid, niet bij bvb Control Grid of Drum Block.
Maakt het eigenlijk uit welke Block ik kies als ik het wil gebruiken in Bitwig?
 
MSoundfactory heel even geprobeert maar ik denk niet dat we vrienden worden. Preperarion ga ik nog proberen voor sound fx weirdness. Wel jammer dat er geen andere models inzitten dan snaar.
Chromaphone met goeie MPE hoop ik nog op.
 
Bedankt voor de verduidelijking.
Maar ik zie die Strike Sensitivity enkel bij de Note Grid, niet bij bvb Control Grid of Drum Block.
Maakt het eigenlijk uit welke Block ik kies als ik het wil gebruiken in Bitwig?

wil je het gebruiken voor MPE, kies Note Grid, wil je m gebruiken als drum block, kies Drum Block (die overigens meerdere modes kent, de default mode wordt niet aangegeven).
vergeet niet MPE aan te zetten voor de track.. voor MPE...

de lightpad M blocks zijn kleine wonder blokjes, maar de apps, al zijn ze prima, zouden verbeteringen kunnen hebben, of meer apps (die zijn er zie;

)

wellicht eerst de vraag hoe wil je de lightpad gebruiken in Bitwig.... zeker goed te gebruiken voor MPE, goed al aangegeven, hoe te gebruiken. wanneer onduidelik. vragen, ik beantwoord ze! groot lightpad liefhebber..
MSoundfactory heel even geprobeert maar ik denk niet dat we vrienden worden. Preperarion ga ik nog proberen voor sound fx weirdness. Wel jammer dat er geen andere models inzitten dan snaar.
Chromaphone met goeie MPE hoop ik nog op.

ik vind de klanken erg op elkaar lijken, presets alleen geprobeerd, en MPE is zeer vreemd uitgevoerd.
toch heeft ie zeker wat, maar voor deze prijs...

MSoundFactory, of Melda... is inderdaad; je mag die dingen of niet.

Chromaphone met MPE zou mooi zijn. maar schijnbaar houdt bijna geen enkele CPU het bij Chromaphone... en met MPE wordt dat, hangt van van voices af, ik ken heel Chromaphone niet... heb alleen de Objeq delay, is al voldoende, voor mij, nu...
Ik heb hem eventjes geprobeerd, maar de sound is niet mijn ding, het op strings gebaseerde techniek raakt geen gevoelige snaar bij mij zeg maar.

ja, bij ook (nog) niet. het is ook niet erg goed uitgevoerd, of zeer strikt uitgevoerd.

om Preparation te gebruiken met een effekt chain erachter, wat je dan nodig zou hebben, ik denk dat ik met wat ik heb, dat al kan bereiken....

Surge met de moddeling van Plaits is ook gaaf, en dat voor gratis.

Surge met Plaits, bedoel je binnen VCV?
 
Surge 1.9 en XT (snap het verschil niet) standalone en VST versie zitten veel van de Plaits modes in. Echt te gek.
 
Surge 1.9 en XT (snap het verschil niet) standalone en VST versie zitten veel van de Plaits modes in. Echt te gek.

ik begin heel langzaam Surge XT te ontdekken. wat het verschil is? overgegaan naar Juce, meer/betere filters, etc. een flinke aanpak, ik volg het projekt wel, maar kom er nu pas aan toe om soms even met Surge te werken, wist niet dat er Plaits modes in zitten... moet nog veel ontdekken... dank! geeft me een schop onder de kont om Surge XT eens goed aan te voelen, gewoon mee aanklooien, ik weet dat ie veel kan, en hij is ook in stukken te gebruiken in VCV...

goed...

ooit genoemd in deze thread als volwaardige MPE synth, alhier??; hier de link;

 
3 dagen voor dat de aanbieding verloopt; KarmaFX Synth Modular 2, mét MPE natuurlik;


in sale normaal zo'n 100 euri, denk ik. nu $39,99....

de produkt pagina, normaal is ie €139 (zonder vat) of $199..

 
Arturia Microfreak is het ook mogelijk om als MPE controller te gebruiken:

 
voor Roli Lightpad gebruikers, ik denk niet dat ik deze link ooit hier direkt geplaatst heb;


  • Four control types with assignable MIDI output: Button, Note, Fader and XY Pad
  • Free positioning and resizing of controls
  • Latch or Momentary behaviour for each control type
  • Global or per-control MIDI channel assignment
  • Assignable pressure output for every control
  • Customisable appearance with global brightness and contrast settings
  • Advanced features like control layering and external MIDI reception

gratis overigens!!
 
zo ja, pfff, nu nieuwe redesigned Roli! een Rise 2.... nu al batch 5, die pas in november geleverd wordt..

maar goed ze zijn weer op weg... in zekere zin, en ze kunnen geplaagd zijn door tekorten (die er overal zijn) of het is een voorbedacht, om niet te veel te maken...

goed, nu al te laat om er gelijk een te hebben;


is wat verbeterd, hoe goed, dat moeten reviews, of jij beoordelen...

opvallend: de seabord blocks zijn verdwenen... uit de product lijn... of iig niet meer op de site.. terwijl je je kon inschrijven wanneer die back in stock zijn.

de lightpad M block is er nog steeds...

ze blijven geplaagd, ik herhaal... nou ja, wat ik heb werkt nog, of werkt nog zeer goed, dus...
 
een voorbeeld met MPE, met wederom het elastiekje van @Laboratorio Incognito ........ heel simpel ge-importeerd, L + R, 2 oscillator, wavetable.
alleen slide naar position, en gespeeld met 2 Seabord Blocks... wat je met weinig al kunt bereiken.

het kan veel beter gespeeld worden, de patch nog uitgebreider, maar als showcase.... en natuurlik met mijn favoriete (naast Vital, maar die heeft ook een andere karakter) wavetable synth; Vast Dynamics Vaporizer 2;

 
nog 2 showcases.... met Cherry Audio Synths.... wat mijzelf ook overrompelde, nu zie ik als louter as is gebruik, werken ze best lekker.... betere showcases kunnen gemaakt worden, maar toch, netter schowcases (??)...

de PS-20



de DreamSynth (+ Arturia eFX FRAGMENTS)

 
Gratis updates voor V8 users.
Meer MPE, yes 🙂

Augmented STRINGS Intro: CPU consumption improvements
  • ARP2600 V: Fixed audio input
  • CZ V: MPE Support
  • DX7 V: Improved sysex import
  • Emulator II V: MPE Support
  • Farfisa V: Improved Tremolo and Percussion engine
  • Jun-6 V: MPE Support
  • Jup-8 V4: MPE Support
  • OP-Xa V: MPE Support, renamed OB-Xa to OP-Xa, fixed stereo issue in Komplete Kontrol
  • Vocoder V: MPE Support
  • Wurli V: No more crashes during Audio Unit Validation on Logic Pro X
 
Back
Top