Dé MPE Thread

over de huidige stand van MPE controllers;

eindelik is de Osmose beschikbaar! die kunnen we dus nu echt toevoegen;


Embodme Erae Touch


K-Board Pro 4



Roli


de Rise 2, de Lightpad M block staat er nog, maar "out of stock". en de Lumi (de Lumi heeft maar 4 van de 5, de Osmose heeft er 5, maar anders ge-implementeerd, zou ik zeggen..)
ik heb het gevoel, maar wie weet kan dat nog veranderen...... dat de Seabord Block niet terugkeert, dat de Lumi het heeft overgenomen.. wellicht als de Rise 2 een sukses wordt, komen ze wellicht weer.

Joué Pro


Joué heeft hun board, die bij definitie MPE was, veranderd, zelfs fysiek dacht ik (want ze melden dat de oude overlays niet op de nieuw passen).

je hebt nu een Play en een Pro versie. de Pro versie is MPE. daar is géen fysiek verschil tussen, je kunt de Play ook updaten tot een Pro, en dat gaat, zag ik laatst via een firmware upgrade (wel zo handig, want anders zou je de app ergens vandaan kunnen halen...., handig voor Joué.. dus...).

voor instappers, is dit de goedkoopste volledige MPE oplossing. voor 350 euro, 4 overlays... kijk goed, bij resellers of je de Pro versie krijgt. Bax shop verkoopt voor dezelfde prijs de Play versie.
je kunt ook rechtstreeks via Joué bestellen.

Haken Audio ContinuuM


komt in meedere smaken.... en prijsklassen.... 1000 tot 8000...


en als laatste, but not least, wanneer ik niets vergeten ben....

de Linnstrument vanzelfsprekend, evident...


de Roli Seabord block en de Lightpad M block (én de vorige versie of eerste versie van de Lightpad Block, die heeft minder 'resolutie', oppervlakte is minder... let dus op, als je er 1 wil, dat het de Lightpad M is, of als je de eerste wilt, deze niet voor de 2e hands prijs van een Lightpad M koopt...), zijn nog 2e hands te vinden, maar minder, én duurder; vooral de Lightpad M Block, lijkt voor het dubbele weg te gaan.

@NicoNoise , ik wilde de osmose thread niet verder vervuilen.. inderdaad door 2e hands te kopen, Roli, vooral de Lightpad M Blocks.. kun je een mooie set bij elkaar krijgen, en dan is de prijs bij elkaar ook niet cheap, zeker nu niet...

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Sensel Morph is er niet meer, helaas. was een bizonder ding, tenonder gegaan aan chiptekort, en wellicht ook; geld, dat er geen geld was om een andere versie te maken. wie weet komt er ooit een vorm van doorstart?

ik heb het gevoel dat ik nog een MPE controller vergeten ben........ goed....
 
Echt zonde van de Sensel Morph. Ik ben wel benieuwd wanneer er volledige schermen met drukgevoellige multitouch komen.
 
Naar aanleiding van je update, enkele vragen.
Begin vorig jaar had ik een Roli Block Lightpad gekocht, maar vond dit ferm tegenvallen:
- bluetooth niet bruikbaar. Wat is dan eigenlijk nog het nut van er een batterij in te steken?
- ik moest echt hard duwen, ook na aanpassen in hun Studio software. Maakt het voor mij eigenlijk onmogelijk om er op te spelen.
- leek een beetje een vergeten product te zijn: iOS apps die er niet meer zijn, geen bluetooth ondersteuning op Windows. Ze lijken zich geheroriënteerd te hebben als bedrijf en een deel vergeten te zijn.
Ik vond het voor de rest een tof product: klein, gemakkelijk mee te nemen, stevige bouw (denk ik toch), dus veel mogelijkheden in een klein toestel.
Maar als ik er amper iets mee kan 'controleren' wegens het harde duwen, is het eigenlijk een vrij nutteloze midi controller.

Ik had denk ik de eerste editie. Is de Lightpad M versie of de Studio Edition beter voor de aanslaggevoeligheid?
Wat is het verschil tussen de M en de Studio Edition? Hun website lijkt enkel de eerste en de M versie te vergelijken. Duidelijk is het allemaal niet.
Zijn er ondertussen andere controllers die ook zo draagbaar zijn, maar wel goed werken? Desnoods zonder MPE?
En zonder batterij mag het ook goedkoper zijn.
 
- bluetooth niet bruikbaar. Wat is dan eigenlijk nog het nut van er een batterij in te steken?

de bluetooth werkt alleen voor iOS, of hoe noem je het, wellicht ook een desktop/laptop, iig voor de iPad, de Noise app, of hoe heet die, wordt ook niet meer ondersteunt....
dus de bluetooth is alleen aanwezig voor de iPad app......

de batterij, sja, je zou m zonder stroom kunnen gebruiken, maar goed dan kun je ook niks haha... flauw...

- ik moest echt hard duwen, ook na aanpassen in hun Studio software. Maakt het voor mij eigenlijk onmogelijk om er op te spelen.

dat herken ik niet. heb je m nieuw gekocht, Roli ondersteunt lang, en je kan een nieuwe krijgen, dunkt me... ik hoef absoluut niet hard te duwen, of we verstaan, of ervaren daar andere dingen over....; ik hoef niet hard de duwen voor response.

lijkt me dan een produktie probleem, van deze specifiek block.

- leek een beetje een vergeten product te zijn: iOS apps die er niet meer zijn, geen bluetooth ondersteuning op Windows. Ze lijken zich geheroriënteerd te hebben als bedrijf en een deel vergeten te zijn.

klopt.

maar voor het spelen met MPE (soft) synths, werken ze erg goed, je kunt ze ook als XY(Z) pad gebruiken, éen midi channel, meerdere mogelikheden, je hebt zelfs apps voor de blocks zelf, dat ze een andere funktie krijgen. voor mij zijn ze nu een onmisbare uitbreiding, maar dat is zeker persoonlik.

Ik vond het voor de rest een tof product: klein, gemakkelijk mee te nemen, stevige bouw (denk ik toch), dus veel mogelijkheden in een klein toestel.

is het ook! bouw zeker stevig! en het ding kan veel, je kunt aardig wat mee doen, eigenlik, maar dan moet de response wel goed zijn. hoe heb je m gebruikt??

Wat is het verschil tussen de M en de Studio Edition?

geen, niet fysiek, de Studio Edition, er bestaat of bestond overigens ook een Studio Edition van de Seabord Block en Songmakers kit of hoe heet ie, of dat laatste niet?? goed, de Studio Edition, je krijgt er meer software bij, wat weet ik niet meer, Strobe 2? of Cypher 2.

even opgezocht, bij de Studio Edition krijg je Strobe 2 erbij. dus ekstra software, verder geen verschil (fysiek).

tijdens schrijven zag ik al dat je zegt dat je de eerste editie hebt, of denkt te hebben. fysiek, weer dat woord, kun je volgens mij niet echt zien of je een M versie hebt of niet, zal even kijken... even wachten hoor...

ik heb 2 Lightpad M blocks, ja dat weten we, dus kan niet vergelijken, maar zie op de achterzijde, de hele kleine lettertjes; voorlaatste regel; LPM01, wellicht wijst dat op de M versie, lijkt me wel...

vanwege dat Roli zelf zegt, dat deze aanslaggevoeliger is, dat was ik vergeten te melden, en een hogere resolutie heeft, dan de eerste, keek ik altijd goed of het de M versie was/is..

het serienummer (dat overigens in firmware, of ergens op een ander stukje intern ook staat opgeslagen... heeft wel iets..) begint bij mij met LPM
ook wellicht een aanwijzing.

áls je de eerste editie hebt, dan kan dat het probleem zijn dat ie niet zo fijn werkt, of onmogelik werkt dus... ik ken overigens geen berichten of informatie of het verschil zo immens groot is, en ik weet het niet zeker, maar de M versie kwam snel na de eerste versie???? of beter: ik ken niet de ervaringen, via internet, over de eerste editie. het kan een produktieprobleem blijven. ook als het de eerste editie is.
dat kan ik dus niet beoordelen.

soortgelijke controllers??? ik zou het niet weten... wie weet iemand anders??

EDIT: wellicht overbodig, of wellicht. mijn ervaring met de Lightpad M blocks, zeer responsief. even wennen, wellicht, maar ik kan er genoeg, of zelfs zeer veel detail, i.e. ekspressie uitkrijgen. ze moeten goed werken. dus.
 
Ivm de batterij: als hij toch via kabeltje aan de computer moet hangen, kan de batterij er ook uit vind ik. Stroom kan via kabel.
Weer iets minder wat kapot kan gaan en maakt het toestel wat lichter. Toch handig voor een portable toestel.

In Youtube filmpjes zei men wel dat de M versie gevoeliger was.
Ik heb het ding ondertussen terug verkocht, want kon er echt niet mee werken.
Die eerste had ik voor 90€ gekocht (en verkocht). Dat gaat om iets uit te proberen.
Voor de M vind ik prijzen rond de 180€ 2dehands. Vind ik vrij veel tov nieuwprijs, maar niet te krijgen op dit moment. Toch veel om dan misschien te constateren dat hij me ook niet bevalt.
 
@BastardPower ; zeker nu er geen app meer is, en ik weet niet hoe met een mac zit, kan je dan wel bluetooth verbinding krijgen? goed maakt niet uit, de batterij is zeker nu niet meer noodzakelik.

overigens een Seabord Block heeft ook een batterij....

een batterij slijt, maakt kostprijs hoger etc, en ik weet niet of dat veranderd is, maar 1 van de blocks die ik had gekocht, wilde ik updaten; firmware, maar de batterij was zeer laag; dan weigert ie te updaten... vreemd (wellicht kun je een reden verzinnen, maar het ding zit aan een kabel, ik weet hoe het technisch in elkaar zit, maar het zou toch ook met een lege batterij moeten kunnen...)... dus dat zijn zeker nadelen.. en kan inderdaad kapot.

Roli zegt zelf over de M versies, heb nooit YT filmpjes er over gekeken, of ben dat vergeten;

"The Lightpad Block M is the next generation model of the Lightpad Block. Both models have the same capabilities and software offerings. The key difference is that Lightpad Block M has a brighter, deeper and more sensitive surface featuring 225 microkeywaves, allowing you to play with added precision and expression.

Advancements of the Lightpad M include:

  • Microkeywaves. Inspired by the wave-like undulation of keywaves on the surface of ROLI’s Seaboard instruments, the microkeywaves of the Lightpad M provide additional tactile feedback on an already sensitive surface. They mark a major revision from the flat surface of the original Lightpad Block.
  • A redesigned silicone surface layer. A deeper, softer silicone layer — topped with 225 microkeywaves — enhances the pressure-responsive control of sound that defines the Lightpad Block.
  • Brighter surface illumination. The Lightpad M is 50% brighter than the original Lightpad Block. It features a higher contrast display and a much richer range of color definition."
hier staat nog meer:


waarbij ze nogmaals aangegeven dat ie gevoeliger is, maar niets over de ongevoeligheid van de eerste generatie, als dat een groot probleem was.
vanwege de pagina die ik link, wist ik, ik moet de M hebben, wel zo fijn... en de M's waren 90 euro, incluis verzendkosten iets meer, ik troggelde nogal af...

ja, 90 euro is een goede prijs, mooie prijs voor een 2e hands Lightpad M Block. zo kun je er bijna 3 voor de prijs van 1 kopen...

de prijzen zijn inderdaad verdubbeld. natuurlik vanwege out of stock. en dan is uitproberen en te grote stap. wellicht verkopen mensen een Lightpad M block voor een meer normale prijs, soms zag ik nog 125 euro. of zo. je kunt geluk hebben. niet iedereen hoeft de hoofdprijs. wellicht nu de Rise 25 uit is. nou ja.

ik kan alleen herhalen, de 2 lightpad M Blocks die ik 2e hands gekocht heb (gecleard, zoals men dat zegt, door de verkopers, staan ze netjes geregistreerd in mijn account, of dat voordelen heeft? o ja, anders kun je niet eens bij de software; drivers/dashboard... maar goed als je er 1 hebt, is dat genoeg... maar ze staan alleen geregistreerd, wel met een aantekening, previously owned....); werken beide perfekt, voor mij werken ze zeer gevoelig, kan ik er subtiel en onsubtiel mee werken.

ik zie op marktplaats er 1 staan, of beter, de verkoper bied er 2 aan, vraagrpijs; 199 euro..... met bieden, staat nu op 175 maar je weet nooit of die biedingen waardevol zijn. maar voorspelt niet goeds.

jammer, dat Roli ook zo, door corona én eigen toedoen, moeilikke tijd heeft gehad. het blijft goed spul, wanneer verkrijgbaar, en wanneer verkrijgbaar.
er worden er best wel wat aangeboden, vind ik, uiteindelik opgeteld natuurlik geen waanzinnige aantallen, maar veel mensen hebben 'm gekocht voor de Noise app, of inderdaad wat kan ie, ik wil dat, en uiteindelik doen ze er niets mee. dus die blocks waren vrijwel ongebruikt...

pfff een heel verhaal, wie weet hebben er anderen nog wat aan, waar je op moet letten....

en het blijft altijd zo, 2e hands; sommige willen de hoofdprijs, anderen verkopen hetzelfde (en soms in veel betere konditie..), voor een heel schappelikke prijs, zijn ze blij om er nog wat voor te krijgen en is het weg. niets wat men al niet weet, als je marktplaats kent, en zo'n koper of verkoper ben ik nu ook niet.. weinig eigenlik...

een alternatief, sja, moeilik.
 
Heb de Esquis besteld via Kickstarter afgelopen jaar, nog paar maandjes wachten .. zag hem nog niet voorbij komen hier maar heb ook niet alle 14 pagina's gelezen nog:)

1672767382058.png
 
@Timmio , ja die herinner ik me, was 'm vergeten. kun je dit isomorphic noemen? vond m zeker interessant, en blijft interessant, als uitbreiding wellicht. inderdaad MPE.

(en nog niet vermeld, dus dank voor de uitbreiding!)


de app lijkt me niet noodzakelik om (soft) synth aan te sturen, ik bedoel de full app... dan is de luxe versie, 239 euro, een mooie goede prijs.

hij is niet klein ook niet te groot, goed speelbaar lijkt me.

ben benieuwd hoe ver je met scales kan gaan (waar bij afwijkende scales, de keys naast elkaar, niet per se 3 semitones of zeker niet verschillen...).

dank je voor deze weer in herinnering te brengen, en dat ie hier staat.

wanneer je binnen hebt, ben ik benieuwd naar de ervaringen!
 
@stevaux pas zeker bij deze synth, maar geheel MPE is ie niet. je kunt via een MPE (key)board modulaties beïnvloeden, maar dat is het zo ongeveer.

"Full MPE support for performing real time modulations on sliders and GEN's."

er zit een sensel map bij, en de mapping van de keys staat vast, zo b.v. op een seabord block kom je niet bij de F, tenzij je er 2 hebt.

nou ja, hoort toch in dit draadje, heur. ik heb 'm, ik had al Thermo '1'.

de maker is schijnbaar een zeer koppig persoon, zullen maar zeggen. hainbach wordt ook niet meer genoemd, bij Fundamental 2, die eveneens MPE is, diepere integratie dacht ik. deze heb ik niet...

toch, ondanks de maker, een bizonder instrument. al valt Thermo 2 na een tijd stil bij mij... moet ik nog melden..
 
Ik ben al afgehaalt omdat ie niet volledig MPE is 😀 Bitwig The Grid , Abyss, Novum, en Pigments 3 zijn mijn favoriete mpe synths.
Falcon kan gave dingen maar vind ik omslachtig in gebruikt qua MPE.
Equator 2 heb ik sindskort, maar nog geen vrienden mee.
Ik hoop dat Bitwig de granular sampler wat meer functies geeft. Beetje richting graincloud van Reaktor.
 
De MPE soft synths die ik het meeste gebruik zijn Equator 2, Cypher2, Strobe2 en Pigments. En natuurlijk ook de mpe apps op Ipad.
De MPE hardware die ik voor het ogenblik heb zijn 2 Seaboard Blocks, 2 Lightpad Blocks en het Touch Block en Loopblock.

Ik heb mij de laatste tijd echter weer serieus geamuseerd met de SpringSound app van Christophe Duquesne op Ipad. Is er hier trouwens nog iemand die dit gebruikt?
Ik had ff gezocht op ons synthforum maar vond er niets van terug...misschien niet hard genoeg gezocht...maar voor diegene die het nog niet wisten wat info hierover.
SpringSound is een Physical-modeling audio synthesizer die een Haken-Audio Continuum en Expressive-E Osmose afstandsbediening integreert. De app is natuurlijk MPE compatibel en werkt ook met het Roli Seaboard en het Seaboard block en volgens mij ook met alle MPE compatible controllers mits een beetje moeite. Zelf gebruik ik het nu met mijn Roli Seaboard Blocks in afwachting van mijn Osmose die pas volgende maand na 4 jaar wachten zal geleverd worden. Filmpjes op Youtube hier te vinden L1GF7HkSV9c gdYuZ07nmRo en de website is hier: SpringSound – ANCKORAGE
Het is al een oude app maar ze werkt vandaag de dag nog steeds perfect. Je moet een paar keren proberen voor ze start met Bluetooth en het Seaboard block maar als je de controller eerst verbind met een Roli app en dan de Springsound app start lukt het bij mij altijd. Beetje omslachtig maar het werkt als je een beetje moeite doet.
Je gebruikt de MPE controller natuurlijk om MPE data te sturen maar je hebt natuurlijk ook nog het extra voordeel van je touchscreen wat weer een extra dimensie geeft.
En zeg nu zelf voor 3,50€ voor zo een uitgebreide MPE app is echt geen geld maar wel een hoop fun. Het ziet er allemaal wel een beetje oubollig uit maar het is zeer krachtig.
Zeker het proberen waard als je een MPE fan bent!
 
een overzicht blijven houden van MPE synths, het worden er steeds meer, al is blijft het beperkt, tegenover de grote hoeveelheid andere plugins. toch.. genoeg vinden, en zeker veel unieke synths.

Klevgrand Tomofon is onlangs MPE geworden....

en we hebben natuurlijk de Push 3, een volledige MPE controller, nou ja, totdat ze Release Velocity implementeren (LIFT...), wat de controller uitstuurt, wanneer je 'm in een andere andere DAW gebruikt, dus het zit er in, het wordt doorgegeven, maar niet in Ableton Live 11.....

zal nog wel komen, dunkt me.
 
Back
Top