RME Fireface 400 VS Multiface 2?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Lid sinds
6 augustus 2007
Berichten
486
Locatie
Maasmekka (België)
Hallo allemaal,

Ik zou heel graag het verschil kennen tussen de RME Fireface 400 en de RME Muiltiface 2.
Ik maak muziek in Ableton Live, heb 1 midi controller (Novation Remote SL 25) en gebruik voor de rest geen hardware (synths e.d.). Nu ben ik op zoek naar een kick ass geluidskaart en heb ik na wat research mijn keuze al kunnen beperken tot 2 kaarten: RME Fireface 400 VS Multiface 2.

(Motu Ultralite was mss ook nog een optie, maar gezien het prijsverschil en de goede commentaren op de RME ben ik toch eerder geneigd om voor RME te gaan)

Nu zit ik enkel nog met het probleem dat ik niet kan kiezen tss de 2 RME kaarten gezien ik niet zo erg veel van al die termen in de specificaties ken (buiten dat de Multiface ook via PCMCIA aan te sluiten is):

FIREFACE 400: TECHNICAL SPECIFICATIONS of zie RME site

Input AD: 6 x 1/4" TRS (4 x Line, 2 x Line/Instrument), 2 x XLR/TRS Combo connector (2 x Mic/Line) all servo-balanced.
Output DA: 6 x 1/4" TRS, servo-balanced, DC-coupled signal path. 1 x 1/4" TRS unbalanced
Input Digital: 1 x ADAT optical or SPDIF optical, SPDIF coaxial (AES/EBU compatible)
Output Digital: 1 x ADAT optical or SPDIF optical, SPDIF coaxial (AES/EBU compatible)
MIDI: 2 x MIDI I/O via breakoutcable (4 x 5-pin DIN jacks), for 32 channels low jitter hi-speed MIDI

Dynamic range AD: 110 dB RMS unweighted, 113 dBA
THD AD: < -100 dB (< 0.001 %)
THD+N AD: < -98 dB (< 0.0012 %)
Crosstalk AD: > 110 dB

Dynamic range DA: 110 dB RMS unweighted, 113 dBA (unmuted)
THD DA: -100 dB (0.001 %)
THD+N DA: -96 dB (0.0015 %)
Crosstalk DA: > 110 dB

Input/Output level for 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
Input/Output level for 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
Input/Output level for 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV
Sample rate internally: 32, 44.1, 48, 64, 88.2 kHz, 96 kHz, 128, 176.4, 192 kHz
Sample rate externally: 28 kHz - 200 kHz

Frequency response AD/DA, -0.1 dB: 5 Hz - 20.4 kHz (sf 44.1 kHz)
Frequency response AD/DA, -0.5 dB: 1 Hz - 43.3 kHz (sf 96 kHz)
Frequency response AD/DA, -1 dB: 1 Hz - 80 kHz (sf 192 kHz)

MULTIFACE 2 TECHNICAL SPECIFICATIONS AND FEATURES of zie RME site

Supported sample rates: 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 64 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, variable
8 buffer sizes/latencies available: 1.5 ms, 3 ms, 6 ms, 12 ms, 23 ms, 46 ms, 93 ms, 186 ms
ASIO zero CPU load technology: 0 (zero!)% CPU load when using ALL 36 channels!
All settings changeable in realtime
Clock modes slave and master
Automatic, intelligent master/slave clock control
Enhanced Mixed mode: All inputs and outputs simultaneously operational
Unsurpassed Bitclock PLL (audio synchronization) in ADAT mode
Enhanced Zero Latency Monitoring for latency-free submixes and perfect ASIO Direct Monitoring
Comes with DIGICheck: the ultimate measurement, analysis and test tool
Dynamic ratio analog AD: 111.5 dBA, DA: 112 dBA
THD+N AD: -98 dB (0.0012%), DA: -97 dB (0.0014%)
Analog level @ 0 dBFS (set by front panel switch): +2 dBV, +13 dBu, +19 dBu
Dynamic ratio stereo monitor output: 119 dBA, output impedance 30 Ohm
Input 8 x line (1/4" TRS jacks), 1 x optical (TOSLINK), 1 x coaxial (Cinch), 1 x MIDI, word clock (BNC)
Input format SPDIF, AES/EBU (Consumer, Professional), ADAT optical
8 x line (1/4" TRS jacks), 1 x optical (TOSLINK), stereo analog line (TRS), 1 x coaxial (phono), 1 x MIDI, word clock (BNC)
Format output SPDIF, AES/EBU (Consumer/Professional), ADAT optical


Zou er mij aub iemand beetje zinnig advies kunnen geven welke kaart ik best koop?
Ik zal je oneindig lang dankbaar zijn tot de eeuwigheid der tijiden!! :)
 
ze klinken en werken beide erg goed,


maar ze hebben bij de multiface alleen nog maar pci kaarten en oude pcmcia aansluitingem,

ik zou zelf dus voor de ff400 gaan, klinkt ook super, werkt prima en is op firewire en is dus overal aan te sluiten
 
Origineel geplaatst door manipulator
ze klinken en werken beide erg goed,


maar ze hebben bij de multiface alleen nog maar pci kaarten en oude pcmcia aansluitingem,

ik zou zelf dus voor de ff400 gaan, klinkt ook super, werkt prima en is op firewire en is dus overal aan te sluiten

Merci voor de info! Maar is PCMCIA niet beter als firewire gezien de hogere transfer rate?
 
Origineel geplaatst door Dr.Drane
Merci voor de info! Maar is PCMCIA niet beter als firewire gezien de hogere transfer rate?

op papier wel, maar de nieuwe notebooks hebben geenpcmcia meer en rme gaat geem pcmcia express maken
 
Hmmm...ik lees net in enkele review dat deze kaarten eerder voor de pro's zijn...vraag me af of dat idd het geval is.

En ik weet nu nog steeds niet wat het verschil is tussen beide kaarten...is er niemand die mij hiermee verder kan helpen?

Thx en groeten!
 
De ff400 is een soort opvolger van de Multiface. De Multiface wordt ook niet meer gemaakt. De directe verschillen zijn volgens mij dat de FF400 2 preamps heeft, een midi-breakout kabel voor 2 midi in en outs, 2 aparte instrument inputs en een monitor output (waar een stereo signaal uitkomt). De Multiface heeft gewoon 8 in en outputs die je gebalanceerd en ongebalanceerd kunt gebruiken.

Kortom heb je instrumenten, microfoons die je wilt aansluiten en versterken, dan de fireface. Is het voor wat meer kanalen dan de Multiface.

Verder schijnen de converters weer ietsje beter te zijn op de FF400, is firewire gewoon veel handiger en heb je goede drivers en updates.
 
Origineel geplaatst door GnarlyBarf
De ff400 is een soort opvolger van de Multiface. De Multiface wordt ook niet meer gemaakt. De directe verschillen zijn volgens mij dat de FF400 2 preamps heeft, een midi-breakout kabel voor 2 midi in en outs, 2 aparte instrument inputs en een monitor output (waar een stereo signaal uitkomt). De Multiface heeft gewoon 8 in en outputs die je gebalanceerd en ongebalanceerd kunt gebruiken.

Kortom heb je instrumenten, microfoons die je wilt aansluiten en versterken, dan de fireface. Is het voor wat meer kanalen dan de Multiface.

Verder schijnen de converters weer ietsje beter te zijn op de FF400, is firewire gewoon veel handiger en heb je goede drivers en updates.

Ahaa! Thanks voor de uitleg in woorden die ik zelfs kan begrijpen!!
Ik heb eigenlijk geen microfoons, geen instrumenten en eigenlijk geen inputs, en maar 2 (1 voor cue'ing) outputs nodig. Ik werk namelijk zonder hardware, met 1 midi controller en enkel software.

Zijn deze kaarten dan mss beetje overkill voor mij? Maar voor midi interface zou ik dan kopen? Alle kaarten van goede kwaliteit zijn volgens mij voorzien om een heel arsenaal aan apparaten aan te sluiten. =(

Groeten!
 
Laatst gewijzigd:
de kwaliteit zit hem vooral in de in en uitgangen waar jij eigenlijk toch neit echt iets meegaat doen. Kijk eens naar de kaarten van m-audio. als ik jou zo hoor past dit misschien beter?
 
Heb een Multiface I gehad en heb nu een Fireface 400. Waarom?! Omdat ik een nieuw notebook heb gekocht waar geen PCMIA meer op zit en ik geen van Expresscard naar PCMIA converter wil.

Verschil tussen Fireface en Multiface is oa:
Multiface heeft ASIO zero CPU load technology: 0 (zero!)% CPU load when using ALL 36 channels. Minder cpu gebruik dus maar de notebooks zijn tegenwoordig zo snel dat je daar volgens mij niet zo heel veel meer aan hebt.
Fireface heeft firewire dus ook te gebruiken op desktop computers met firewire.

Als je de cash ervoor hebt zou ik zeker een RME kopen. Ze zijn best duur maar is wel hoge kwaliteit. Anders misschien een M-Audio of iets dergelijks.
 
Aha. Merci voor de info!! :halleluja

Denk dat ik nu asap dynaudio BM5 monitors ga aanschaffen en dan sparen voor een multiface 2 dan. Ben wel niet veel met al die in en outputs wsl, maar ben wel van plan om met meerdere andere personen samen te werken en dan kan dat mss nog wel van pas komen.

Wees gegroet allen! :biertje:
 
Back
Top