Nee helemaal niet
Nu snap ik tenminste al iets beter waar het echt misloopt want het is in jouw geval echt maar een heel klein schakeltje, het meeste gaat allemaal goed.
Misschien moet je eens overdenken waar je je samples haalt als je in je DAW werkt. Want je spreekt van een download van YT bewerken en die in een granular synth werpen. Dus als je zonder PC wil werken en vooral niet onderbroken worden in je flow met gezoek (op youtube) naar samples, blijft er volgens mij niks anders over als een sample-library opbouwen waar je uit kan putten.
Vroeger gebruikte ik een Korg Kaos pad voor samples. Daar kon je 4 samples tegelijk inwerpen en de rest zat op een SD kaart en was eigenlijk ontoegankelijk tijdens het jammen. Dus ik moest mijn 4 samples uitkiezen voor ik begon met jammen. Dat is een hele omstelling maar uiteindelijk ging dat wel omdat al de rest met synths en grooveboxes gemaakt werd waardoor ik wel wist wat ik miste. Het coole is ook dat je die samples dan gewoon kon triggeren met de rest van je hardware omdat die gewoon onder een midinoot zitten.
Maar na een tijdje wou ik dan hiphop gaan maken en dan werkte die workflow niet meer omdat ik toen wel nood had aan samples die ik on-the-fly kon inschakelen en die ook nog bij het genre paste. Toen kreeg ik toevallig die MPC One via een ruil met een forumlid en die opende dan heel veel deuren omdat die mpc het brein van mijn setup kon worden. Ik kon alle andere synths en grooveboxes midi triggeren via de MPC en ook nog eens samplen indien nodig. Vervolgens kon ik hem ook volpompen met 128GB aan samples. Maar dat ding kan dus nog veel meer, hij heeft zoveel effecten om je samples te bewerken en ook nog eens instrumenten aan boord.Ik kan er weinig slechts van zeggen...als je hem echt gebruikt om de rest van je jam te samplen dan kan je bv een dag later je mpc aan je pc aansluiten en daar is dan ook een hele MPC DAW om je project daar te verfijnen indien nodig.
Maar voor mij was het allemaal een beetje te veel en het haalde me toch een beetje uit die jam-flow, vooral omdat ik de MPC nog niet goed genoeg gemasterd had en omdat ik hem gebruikte voor dingen die ik niet persé nodig had, gewoon omdat het kon. Dan ben ik dus op die Koala-app uitgekomen. Voor mij was die tablet een verademing in mijn DAW-less setup. De workflow van Koala is zooooo plezant dat het zelfs dat van mijn grooveboxes overtreft.
Ik maak nu bijvoorbeeld mijn beat op een groovebox en sample deze na 8 bars in Koala. Meestal sample ik wel mijn aparte drumsoundsequences zodat ik nadien meer vrijheid heb. Deze sequence ik dan in koala zodat hij kan loopen en kan dan bv. nog 2 of 3 andere drumloops maken. Voordien moest en wou ik die dan allemaal opslaan in mijn groovebox als presets en dat kan nog steeds maar nu kan het nog sneller door gewoon de eerste loop te veranderen. Dan maak ik gewoon een ander hihat patroontje en sample dat ook, of een andere bassdrumpatroontje of een drumroll. Nadien kan je dan nog fx toevoegen indien nodig. Dan wil ik bv. een baslijntje maken en doe ongeveer hetzelfde. Maar als ik dan een melodie nodig had, dan zijn dat in hiphop heel vaak samples. Soms heb ik dan op voorhand een stukje gesampled uit een mp3 of van waar dan ook. Iets dat ik gehoord had en waar ik persé mee wou werken. Maar vaak ook niet en in dat laatste geval kan ik mijn beat laten loopen en terwijl in Koala browsen naar mijn hiphopsamples. Die zitten allemaal op een 512GB SD kaartje op de tablet en die kan ik voorbeluisteren voor ik ze uitkies. Als ik dan iets passends gevonden heb wordt het geïmporteerd en kan je het bewerken en choppen in de sampler en er je eigen melodie van maken. Soms haal ik ook mijn baslijn of mijn strings of drumsounds uit mijn sample-library. Het is maar zoals je zin hebt. Maar het feit dat je alles met 2 vingers op een touchscreen kan doen is dus te gek en gaat zo snel dat ik nooit uit de flow geraak.
En de mogelijkheden zijn onbeperkt, zo gebruik ik hem ook om sounds uit mijn hardware te samplen als ik eens geen muziek wil maken en mijn library wil uitbreiden met mijn eigen sounds. Soms doe ik dat samplen ook met de MPC of met de PC maar ook hier, niks zo leuk als in Koala een sample opnemen en snel met je vingers de begin en eindpunten bepalen en dan croppen. Je kan ook zo ver inzoomen dat je het ten minste zo exact kan doen als op de PC of MPC.
Achja met de MPC kan je granular dingen doen, maar dan moet ik naar youtube verwijzen, want daar ken ik niks van: