Wat is het toch moeilijk om het makkelijk te houden?!?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Hoe meer en beter ik produceer, hoe moeilijker ik het vind om het makkelijk te houden.

Meer kennis, meer plug-ins, meer ambities, meer verwachtingen, meer kijken naar anderen... Terwijl het juist zo belangrijk is om onbevangen te blijven en gewoon lekker muziek te maken.

Herkennen jullie dit? En hoe gaan jullie daar mee om?
 
Ik denk dat heel veel mensen dat wel hebben. Wat voor mij op het moment wel goed werkt is dat ik FL heb, maar ik heb ook zo'n gratis Ableton versie die ik bij mn midicontroller kreeg. In die Ableton kan ik maar 8 sporen en ik heb weinig plugins daar in mijn lijstje staan. Ik probeer daar zoveel mogelijk in te doen en ik moet zeggen, het lukt me wel om basic tracks te maken op 8 sporen als ik er een beetje handig mee om ga. Als ik dan iets uitgebreider wil doen, dan pak ik FL er even bij.

Meestal is less is more, in ieder geval om zo snel mogelijk je idee op 'papier' te hebben
 
Herkenbaar, Nooit tevreden, kan altijd beter, wat vinden anderen ervan .
En plugins, nooit genoeg en die je niet hebt- die gaan het verschil maken, dus ook maar bestellen haha..
Probeer plezier en ontspanning te vinden in het maken van muziek dan blijft het langer leuk ...;)
 
mmm niet echt. Als ik luister en nadenk hoe ik mijn contest inzending heb gemaakt. lekker simpel. En IK (enige dat telt) vind m behoorlijk vet.
 
Nee geen problemen mee. ik ben heel erg technisch, maar als ik muziek maak of speel doe ik dat in een intuietieve modus.
Veel mensen zijn gewoon niet in staat om niet te denken en intuietief te werken.
Alles draait om je persoonlijkheids type, sommige types zijn minder intuietief en creatief dan anderen.

Nu komt weer het punt dat je begint na te denken wat andere zullen vinden van je creatie. Doe dat niet laat het los.
Maar goed dat past naturrlijk alleen als je mzuiek echt voor jezelf maakt. Als je commerciele doelen hebt zal dit dit corrupren.

- verwachtingen ? het boeit me niet wat andere vinden. Waarom zal jouw het boeien? Het is toch niet zo dat je bakken met geld verdient met je muziek?
Wees realistisch, of je nu bij een label zit of niet. Lekker boeiend. Het veranderd niet je skill set ineens en je muziek zal ook niet in eens beter worden. Er is dus wel een gevaar dat je jezelf onnodige druk oplegt. Gezien je post doe je dit.

- ambities ? Niets mis mee, maar wees realistisch, en houd lol erin.
- Naar andere kijken? waarom? Maak je muziek slecht voor hun? Jaloers? Copycat? again wees realistisch. Mijn doel is mijn eigen ding te maken. maak dus niets na enzo.
- Kennis? Muziek is geen technisch process maar een intuietief process. Techniek is erg belangrijk maar niet de pre. Goede techniek zal zelden goede muziek opleveren.
 
Nee geen problemen mee. ik ben heel erg technisch, maar als ik muziek maak of speel doe ik dat in een intuietieve modus.
Veel mensen zijn gewoon niet in staat om niet te denken en intuietief te werken.
Alles draait om je persoonlijkheids type, sommige types zijn minder intuietief en creatief dan anderen.

Nu komt weer het punt dat je begint na te denken wat andere zullen vinden van je creatie. Doe dat niet laat het los.
Maar goed dat past naturrlijk alleen als je mzuiek echt voor jezelf maakt. Als je commerciele doelen hebt zal dit dit corrupren.

- verwachtingen ? het boeit me niet wat andere vinden. Waarom zal jouw het boeien? Het is toch niet zo dat je bakken met geld verdient met je muziek?
Wees realistisch, of je nu bij een label zit of niet. Lekker boeiend. Het veranderd niet je skill set ineens en je muziek zal ook niet in eens beter worden. Er is dus wel een gevaar dat je jezelf onnodige druk oplegt. Gezien je post doe je dit.

- ambities ? Niets mis mee, maar wees realistisch, en houd lol erin.
- Naar andere kijken? waarom? Maak je muziek slecht voor hun? Jaloers? Copycat? again wees realistisch. Mijn doel is mijn eigen ding te maken. maak dus niets na enzo.
- Kennis? Muziek is geen technisch process maar een intuietief process. Techniek is erg belangrijk maar niet de pre. Goede techniek zal zelden goede muziek opleveren.
 
Nu komt weer het punt dat je begint na te denken wat andere zullen vinden van je creatie. Doe dat niet laat het los.
Dat is het denk ik vooral. Maar ik heb alweer een paar mooie slagen gemaakt van de week. En ik maak niet alleen muziek voor mezelf, ik wil er ook wel wat mee bereiken. Ik voel me ook geen kunstenaar en die ambitie heb ik allerminst.
 
Wat ik een hele mooie quote vind is deze:

"Maak geen muziek voor geld, maak muziek voor je vrienden" - Moby

En het is helemaal aan jou om te kiezen wie die 'vrienden' zijn. Dat kunnen denkbeeldige vrienden zijn met jou smaak. Of de hele dorpskern, SF leden, of je eigen kleine persoonlijke clubje. Of net die underground clan die je eigenlijk niet kent maar wel wil meenemen op reis. Werkt voor me, ook als motivatie en inspiratie
 
Wat ik een hele mooie quote vind is deze:

"Maak geen muziek voor geld, maak muziek voor je vrienden" - Moby
Mooie, dank voor het delen.

Er bestaat ook zoiets als de innerlijke criticus en die kan heel hardnekkig zijn. Dan kun je wel zeggen: "Trek je er niets van aan." Maar dat werkt voor iedereen anders. Ik houd Moby voortaan in het achterhoofd. En muziek maken voor het geld is sowieso geen optie, dat kan ik niet eens. Volgens mij word ik na een dag gillend gek als ik iets moet maken waar ik niet achter sta.
 
Ja das mijn punt ook.

Ik maak geen muziek voor anderen.
Maar ik speel mijn muziek wel voor anderen. En schrijf ook voor anderen. En breng ook muziek uit voor anderen.
Wat ik dan probeert is je objectief in de luisteraars positie te plaatsen om te horen hoe je muziek echt klinkt ipv hoe je denkt dat het klinkt.
Voelt moet ik zeggen, hoe voelt dit.

Het doel van muziek in mijn ogen is een gevoel te creeren en dat naar de luisteraar over te brengen.

En idd ik gebruik ook mijn virenden vor objectieve feedback.
Maar wat 'men' 'de hele wereld' 'heel yt' er van vind is een druk die je niet gaat helpen en zal je weerhouden om lekker te spelen.
 
Er bestaat ook zoiets als de innerlijke criticus en die kan heel hardnekkig zijn. Dan kun je wel zeggen: "Trek je er niets van aan." Maar dat werkt voor iedereen anders.
Daar zul je wellicht aan je persoon voor moeten werken.
Mij heeft het heel erg geholpen om op straat te spelen en zingen. Gewoon zo in alle naaktheid mijn gevoelige liedjes zingen.

Maar goed het is wel een continue process. Want onze analytische gedachten nemen het zo weer over. Je moet er aan blijven werken en je moet ervoor uit je comfort zone.
 
Ik val niet in de categorie meer, wel beter. Door beter te zijn geworden merk ik dat het veel makkelijker gaat. M'n werkflow is very easy, zonder template of wat. Door gewoon te doen en me niet te laten afleiden, en dat is met alles in mijn leven, krijg ik dingen voor elkaar.

Voor mij is het meer de juiste kennis op het juiste moment gebruiken, met een klein en select aantal plugins, en niet te veel analyseren. Klinkt het goed, cool, volgende stap. Mijn enigeste ambitie is om beter te worden, en dat is voor persoonlijk niet door te veel naar andere te kijken. De tijd die ik er aan kwijt ben staat niet altijd aan de waarde die ik er voor terug krijg. Af en toe een referentie track is voor mij voldoende.

Dat is een beetje hoe ik er tegen aankijk. Ik moet zelf blij worden van m'n muziek, wat een ander er van vindt maakt me niet zo veel uit. Lekker muziek maken is iets wat mij blij en enthousiast maakt :okdan:

De inner critics is iets waar je aan kunt werken ;)
 
Je innerlijke criticus z'n muil laten houden is heel moeilijk. Het heeft voor mij al heel veel dingen verpest. Ik heb 'm nu een naam gegeven: "Bertje". Als ik merk dat Bertje begint te zeuren en verlammend werkt op mijn leven zeg ik: "Bertje houd godverdomme je bek dicht". Dat helpt soms. Serieus. Verder mediteren en streven naar mindfullness om uberhaupt minder te denken en meer te doen. Denken is soms handig maar verder eigenlijk niet.
 
Meer kennis, meer plug-ins, meer ambities, meer verwachtingen, meer kijken naar anderen... Terwijl het juist zo belangrijk is om onbevangen te blijven en gewoon lekker muziek te maken.

Dit is iets waar we in deze moderne tijden allemaal min of meer mee te maken hebben denk ik, wat ik hier vertel is niets nieuws.
Veel mensen incl mezelf vinden het leuk om met regelmaat internet op te gaan om te kijken naar allerlei artiesten, reviews van nieuwe plugins en/of apparatuur te zien en meer van dat soort zaken en wordt je dus veel afgeleid, krijg je onrust in je hoofd (GAS!) heel veel mogelijkheden en keuzestress, sommigen gaan zichzelf vergelijken met andere artiesten enz.
Dit bij elkaar maakt het lastig om onbevangen te blijven gewoon omdat je zoveel invloeden hebt.
Ik denk dat als je heel gedisciplineerd aan de gang gaat met een simpele set up met niet teveel toeters en bellen en verder niet meer artiesten volgt, de nieuwste reviews niet bekijkt en geen youtube of facebook meer bezoekt dat je na een jaar merkt dat je veel produktiever bent geweest dan het jaar ervoor.
Jezelf afsluiten is het beste medicijn maar de meesten vinden het veels te leuk om toch steeds weer in de snoepwinkels rond te kijken.
 
Toch is het niet zo moeilijk.
Soms maken we tracks en klink het gelijk goed maar soms klinkt het nergens naar. Als je dan de analyticus aan het roer zet zal die het dood maken. Ga je gewoon door kan het uiyteindelijk nog iets heel tofs worden.
Leer gewoon door te gaan als je schrijft of maakt. Analyseren doe je alleen achterarf. Zo schrijf ik bv song teksten.
En idd ik zeg dan tegen mijn analytische kant "f*ck off" nu is alleen het kind in mij aan de beurt.

Wellicht is het probleem ook ten dele als je alles programeerd. Dat weer meer analytisch is. Daarom ben ik erg voorstander van een instrument spelen. Dan leren op het punt te komen dat je kunt spelen zonder na te denken. ( intuietief ) level is helemaal niet van belang.
Er is een boek wat je kan helpen:
 
Ja man.
Soms word je er gek van.

Meer mogelijkheden lijkt leuk, maar kan ook heel beklemmend werken.
Een frisse wind (nieuwe gear / software) is inspirerend, maar tevens intimiderend en soms zelfs beperkend.
Net als het kijken naar andere creatieve geesten.
Heel gaaf, inspirerend, maar ook intimiderend en blokkerend. (en het kost bakken met tijd)

Ik kan me helemaal verdrinken in een mogelijke nieuwe aankoop. Alles bekijken en opzuigen wat er over te vinden is, maar aan het eind van de rit is het de persoon die de muziek maakt.
Niet die vette preset of extra optie.
Eigenlijk net als bij fotografie.
De meest inspirerende (voor mij) fotografen werken gewoon met een telefoon en niet met een dikke spiegelreflex met mega lenzen verzameling.

We willen graag geloven dat wij ook zo iets moois kunnen maken als we dat apparaat of die software hebben.
Maar je krijgt (gelukkig) het talent of de ervaring die je nodig hebt er niet bij geleverd.

Omdat het voor mij hobby is, kan ik de muziek laten liggen als er even geen inspiratie is.
En dat is één van de redenen dat ik er niet verder mee ben gegaan toen ik 16 was oid.
Ik ontdekte dat creatieve dingen zich (bij mij) niet laten sturen.
En zag om mij heen muzikanten die helemaal gingen voor de muziek, maar daardoor keuzes moesten maken waar ik niet achter zou kunnen staan.
 
Daarom ben ik erg voorstander van een instrument spelen. Dan leren op het punt te komen dat je kunt spelen zonder na te denken. ( intuietief ) level is helemaal niet van belang.
Je kan het op twee manieren zien denk ik; als uitdaging of als intimiderend/beklemmend en dat is met dit hele onderwerp van dit draadje eigenlijk wel.
Wat dat betreft is je mindset het belangrijkste want daar begint het mee; is het nooit goed genoeg probeer het dan simpel te houden want de enige die jou vertelt of het goed genoeg is ben jezelf uiteindelijk en da's denk ik met gear en producen precies hetzelfde.
Als je muziek beoefent om gewoon lekker bezig te zijn en plezier te hebben of bijv in een prettige state of mind te komen doe dan datgene wat dicht bij je ligt, hou het simpel en wees tevreden met wat je doet.
Als je voor jezelf pas tevreden bent als het op z'n minst fantastisch is of pas goed als het op die of die artiest lijkt enz dan is dat een recept voor mislukking.
Soms ben ik simpel bezig met enkele noten op m'n keyboard en door wat te draaien aan de knoppen of mbv een effectback lekker in de sweetspot te spacen vergeet ik de tijd en ben ik zo weer een uurtje verder en voel ik me heel tevreden naderhand.
Zo kan het ook als je met je instrument bijv wat simpele noten speelt en daarin allerlei variaties speelt in timing en frasering, dan wordt het heel meditatief en kan het heel relaxend werken.
Als ik die clip bekijk met zo'n handpan dan is dat echt een ideaal instrument voor dat soort dingen, je komt al snel in een soort van hypnotische trance omdat het een simpel instrument is waar je al snel een soort van verbinding en eenheid kan bereiken en verbinding/eenheid is het tegenovergestelde van distractie uiteindelijk.
Dus weg met de afleiding, uit je hoofd, hou het simpel en into the music!
 
Back
Top