Release traject met en voor Synthforumleden

BasZiePee

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2004
Berichten
128
Locatie
Den Haag
Synthfreaks, vakbroeders en -zusters,

Synthforumlid (Basziepee en division_by_0) zijn we al vanaf het begin. Soms wat actiever, soms wat minder actief, maar net als de meeste van jullie altijd bezig met muziek.

Muziek is voor ons 30 jaar lang puur een hobby geweest. Gewoon muziek maken en knoppen draaien voor jezelf omdat het je passie is. Uiteindelijk leidde dat tot een hoop ideeën, half afgemaakte tracks en infinite loops die door de jaren heen in de prullenbak zijn verdwenen. Want niet af, niet goed genoeg, of we voelden ons onzeker over wat een ander ervan zou vinden. Na meer dan 30 jaar hobby kwam het moment dat ons dat allemaal niet meer interesseerde en volwassen genoeg waren het hart te volgen en niet het verstand.

Afgelopen jaar hebben wij de stap gezet om ons volledig op muziek te richten en mogen we onszelf gediplomeerd geluidstechnicus en music producer noemen. De opleiding tot geluidstechnicus hebben wij gevolgd bij Sound Education Nederland(SEN) in Utrecht, een erkende , bekende en gewaardeerde beroepsopleiding. Directeur Ignace is ook gewoon een fijne man met een enorm groot hart voor muziek, de techniek en zijn studenten.

Direct na de opleiding zijn wij Studiolics gestart; een jong muziekcollectief en -label met een eigen idee over het ontdekken en in de wereld brengen van muziek. Van elektro tot wereldmuziek; zolang er synths inzitten en het muzikaal een beetje uitdagend is vinden wij het mooi.

Wij denken dat er een hoop latent talent rondwaart op Synthforum en wij willen dat talent, jouw talent samen met Synthforum verder helpen.

In samenwerking met Synthforum willen wij daarom ieder kwartaal een release/aantal tracks uitbrengen met tracks van en door Synthforumleden. Deze releases worden door ons gedistribueerd op de verschillende streaming platforms waaronder Spotify, Apple Music en Beatport. Indien nog nodig helpen we ook bij de mixing/mastering.

De wereld van auteursrecht en bijbehorende platencontracten is traditioneel niet erg ‘artist-friendly’. Wij willen het daarom een beetje anders doen en de artiest zoveel mogelijk doen toekomen waar hij recht op heeft. Wij hoeven aan de verkopen van jouw plaat als label niets te verdienen, maar willen wel graag uit de kosten kunnen komen.

Met de kosten bedoelen wij hoofdzakelijk de kosten voor het releasen op de streamingsplatformen via een distributeur, en misschien indien wenselijk wat album-art.

Omdat jullie de meest uiteenlopende stijlen produceren wordt het waarschijnlijk nog even zoeken naar de juiste samenstelling, maar dat is van later zorg. Eerst maar eens kijken of er animo is en wat jullie voor ons verborgen houden :-)

Dus wie van jullie heeft zin om met ons dit nieuwe avontuur in te stappen en misschien wel je tracks eindelijk daar te krijgen waar ze eigenlijk thuis horen, namelijk bij de oren van de rest van de wereld.

Dus als je een track hebt die jij tof vind en je wilt met ons meedoen, stuur dan een PB via Synthforum en dan krijg je de uploadgegevens. Zo blijft jouw track beschermd en ons e-mailadres tegen spam en onzin en zo…


De track die jij wilt releasen moet uiteindelijk zijn:

  • 24 bit, 44,1 Khz stereo .wav file
  • Gemastered

De verdere details bespreken we dan met jou live met een bakkie koffie ( of een biertje…)
Of online natuurlijk met teams of zoiets…


Bas en Erik

www.Studiolics.com
 
Sympathiek idee! Wat me opvalt is dat Bandcamp in jullie lijstje ontbreekt. Toch wel hét platform voor startende labels.
Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie anders gaan doen dan de 1000-en-1 netlabels die er zijn. Ik kan zo wel wat bedenken, maar ik ben benieuwd hoe jullie dat zien. Zelf heb ik zowel hele leuke ervaringen in het uitbrengen op netlabels opgedaan als minder goede ervaringen.
Meedenkend: de synthforum contest heeft een paar gouden tracks opgeleverd. Een compilatie met de 20 meestgewaardeerde tracks zou een mooie aftrap kunnen vormen.
 
Wat me opvalt is dat Bandcamp in jullie lijstje ontbreekt
Die kan er zomaar bij komen. Net als YT, Deezer, enz ..alleen moet je ergens beginnen.
Een compilatie met de 20 meestgewaardeerde
Inderdaad, we hopen dan ook dat diegenen interesse hebben! Dan kunnen we gaan praten!
Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie anders gaan doen dan de 1000-en-1 netlabels die er zijn.
Wij zijn heel lief.
 
En wat we al schreven in onze oproep, we zijn niet uit op louter tracks vergaren en de artiest dan vervolgens een contract aan te bieden waarmee hij/ zij berooid achterblijft bij een eventueel succes. Zodra wij uit de kosten zijn alle opbrengsten voor de artiest.
 
goedemorgen Stoter!
We proberen samenwerking, een collectief , een netwerk te bouwen. We zoeken samen met jullie naar tracks die anders blijven liggen maar zeker de aandacht verdienen die ze nu niet krijgen.
een distrokid / welke distibuteur dan ook- account kan iedereen aanmaken. Maar lang niet iedereen doet dat. zoals we schreven in onze oproep, omdat ze denken dat hun muziek niet goed genoeg is, de weg ernaartoe te lastig vinden en nog velen andere redenen om het niet te doen.
Wij bieden de mogelijkheid om track(s) naar een hoger level te tillen door onze afmix/ mastering mogelijkheden, of je daarbij te helpen.

Als je hele goede muziek hebt en je hebt zin om het allemaal zelf te regelen, zoals ook velen doen, dan is dat ook heel tof, dan is dat ook een hele fijne weg om te kiezen...

Maar.. alleen is ook maar alleen..
 
Even los van de goede intenties van TS er zullen of services verkocht worden, of zal een catalogus opgebouwd worden, er zullen playlists gemaakt worden, via socials zal er traffic gegenereerd worden
Je wordt er meer en meer doodgegooid met:
Genre playlists op Spotify waar "curators" hun eigen tracks prakken tussen polaire nummers, in de hoop er tijdens het afspelen door te glippen en zo meer plays pot te bouwen
Op SC is iedere "like" een link naar of iemand die "digital promotion" doet (probeert je stats en likes en followers te verkopen) of iemand die report naar zijn channel om geld te verdienen met jouw plays.

De hobbyist is een channel geworden om microtransacties mee te doen, of om volume proberen te bouwen voor passive income.
In een digitale wereld waar tegenwoordig zelfs de likes en fanbase fake zijn, Ben je zonder reputable label en echte community nergens.
Iedereen is op zoek naar aandacht en erkenning, slechts weinigen zijn zo relevant dat ze dat verdienen.
 
@Eclectic: Ik herinner me een initiatief van een forumlid enkele jaren geleden die ook een release maakte met tracks van Synthforum leden. Het leuke was destijds de betrokkenheid van de forumleden die participeerden en de positieve intenties van de initiatiefnemer. In hoeverre verschilt bovenstaand initiatief van destijds?
 
Die kan er zomaar bij komen. Net als YT, Deezer, enz ..alleen moet je ergens beginnen.

Inderdaad, we hopen dan ook dat diegenen interesse hebben! Dan kunnen we gaan praten!

Wij zijn heel lief.
Fijn dat jullie lief zijn, ik heb wel eens uitgebracht op een plek waar ze niet lief waren en ik denk dat het oprecht een meerwaarde is. Wél denk ik dat het goed is als jullie samen gaan zitten om te kijken waar het echte pijnpunt ligt voor artiesten om hun muziek op het internet aan te bieden en waar artiesten naar op zoek zijn.
De value proposition moet meer zijn dan "wij slingeren jouw spul het internet op" want dat kan iedere tiener (fun fact: sommige netlabels waarop ik uitgebracht ben waren letterlijk tieners die dat deden maar daarnaast dubten die handmatig de cassettebandjes in oplages van 25 die ze verkochten voor een appel en een ei.) Die meerwaarde is duidelijk: een ambachtelijk gebakken cassette.

Even brainstormen: Wat mij een voordeel lijkt is dat jullie lokaal zitten en niet in de VS, UK of rusland, waardoor bijvoorbeeld jam-sessies en optredens wellicht een optie zijn (ik weet niet hoe jullie netwerk is in dat aspect.) Nu zat ik in livestreams om 5 uur in de ochtend geblokt omdat de westcoast zo veel tijdsverschil heeft. Het lijkt me veel prettiger om dat op normale tijden te hebben. Een ander idee is dat jullie af en toe weekenden organiseren om samen muziek op te nemen in een hutje op de hei. Dan zit je meer op de community building, coaching en kennisdeling.
Een andere optie is om echt mooie physical releases uit te gaan brengen. Wij artiesten zijn echt suckers voor esthetiek en hoogwaardige productie. Dit is 1 van de redenen waarom ik bijvoorbeeld graag op Hiraeth Records zou willen verschijnen, ze zetten prachtige producties neer op verschillende formats. Want zeg nou zelf: wie wil er nou niet zijn of haar muziek op een screen-printed minidisc hebben? Hiraeth Records
Kortom, kies een ding waar jullie goed in willen worden/zijn en maak dat DE reden voor artiesten om zich aan jullie te binden.
 
Goede vraag, hopelijk niks. In dat initiatief was er geen winstoogmerk, alle kosten werden gedragen. Is dit iets soortgelijks dan is dat natuurlijk uitstekend.
Maar als er wel kosten aankomen dan is het natuurlijk beter om daar transparent over te zijn. Ook over wat er met je materiaal gedaan wordt qua promotie.
Elkaar helpen is altijd goed. En voor niets gaat de zon op. Maar ben je van plan wat te verdienen (weet niet of dat hier het geval is) dan is het fijner om daar gewoon direct transparant over te zijn.
Kwaliteit mag best wat kosten.
 
We proberen samenwerking, een collectief , een netwerk te bouwen.
alleen is ook maar alleen..

Helemaal mee eens - en precies de reden waarom ik hier rondhang.. dus ik snap de eenzaamheid niet helemaal.

Op welke manier schiet volgens jullie het Synthforum hierin tekort?


We zoeken samen met jullie naar tracks die anders blijven liggen maar zeker de aandacht verdienen die ze nu niet krijgen.

Online zetten op Spotify en co., maar daar weinig promotie achter zetten, is niet veel anders dan tracks "die blijven liggen". Alleen is het dan een ander platform, i.p.v. hier. Kan me wél voorstellen dat het voor sommigen tof is om de eigen muziek op een grote dienst te hebben - plays of niet.


een distrokid / welke distibuteur dan ook- account kan iedereen aanmaken. Maar lang niet iedereen doet dat. zoals we schreven in onze oproep, omdat ze denken dat hun muziek niet goed genoeg is, de weg ernaartoe te lastig vinden en nog velen andere redenen om het niet te doen.

Helder. Dat bevestigt mijn vorige post, dan, toch? Jullie dienst is voor mensen die geen Distrokid-account hebben.


Wij bieden de mogelijkheid om track(s) naar een hoger level te tillen door onze afmix/ mastering mogelijkheden, of je daarbij te helpen.

Ah, kijk. Da's een concrete meerwaarde. En dat bieden jullie dan gratis aan?

Ik zoek naar "what's in it for you".

In de openingspost beschrijf je dat het na 30 jaar hobby eindelijk zover is dat er... tja.. wat gebeurt? Eindelijk professioneel? Eigen onderneming? Dat is nog wat vaag.
 
Fijn dat jullie lief zijn, ik heb wel eens uitgebracht op een plek waar ze niet lief waren en ik denk dat het oprecht een meerwaarde is. Wél denk ik dat het goed is als jullie samen gaan zitten om te kijken waar het echte pijnpunt ligt voor artiesten om hun muziek op het internet aan te bieden en waar artiesten naar op zoek zijn.
De value proposition moet meer zijn dan "wij slingeren jouw spul het internet op" want dat kan iedere tiener (fun fact: sommige netlabels waarop ik uitgebracht ben waren letterlijk tieners die dat deden maar daarnaast dubten die handmatig de cassettebandjes in oplages van 25 die ze verkochten voor een appel en een ei.) Die meerwaarde is duidelijk: een ambachtelijk gebakken cassette.

Even brainstormen: Wat mij een voordeel lijkt is dat jullie lokaal zitten en niet in de VS, UK of rusland, waardoor bijvoorbeeld jam-sessies en optredens wellicht een optie zijn (ik weet niet hoe jullie netwerk is in dat aspect.) Nu zat ik in livestreams om 5 uur in de ochtend geblokt omdat de westcoast zo veel tijdsverschil heeft. Het lijkt me veel prettiger om dat op normale tijden te hebben. Een ander idee is dat jullie af en toe weekenden organiseren om samen muziek op te nemen in een hutje op de hei. Dan zit je meer op de community building, coaching en kennisdeling.
Een andere optie is om echt mooie physical releases uit te gaan brengen. Wij artiesten zijn echt suckers voor esthetiek en hoogwaardige productie. Dit is 1 van de redenen waarom ik bijvoorbeeld graag op Hiraeth Records zou willen verschijnen, ze zetten prachtige producties neer op verschillende formats. Want zeg nou zelf: wie wil er nou niet zijn of haar muziek op een screen-printed minidisc hebben? Hiraeth Records
Kortom, kies een ding waar jullie goed in willen worden/zijn en maak dat DE reden voor artiesten om zich aan jullie te binden.
Dank voor je positieve bijdrage en het meedenken. Daar kunnen we wat mee.
 
Ja stom. Bij scherpe vragen lijkt het misschien dat ze niet constructief bedoeld zijn.. da's een beetje mijn euvel haha.. wél zo bedoeld hoor. Om je idee bestand te maken tegen zulke reacties.

Ik snap het dat jullie voor nu vooral even willen peilen, om het animo in te schatten. Even temperatuur meten. Maar hadden jullie zelf al een beeld van eventuele selecties?

Heeft het voor iedereen zin om in te sturen? Everything goes? Of voorkeur voor een bepaalde stijl?

Wij denken dat er een hoop latent talent rondwaart op Synthforum en wij willen dat talent, jouw talent samen met Synthforum verder helpen.

Dit komt niet uit de lucht vallen. Jullie hebben muziek gehoord die zorgden voor deze uitspraak. En dus kan dit...

Dus als je een track hebt die jij tof vind en je wilt met ons meedoen, stuur dan een PB via Synthforum

.. misschien andersom? Dat jullie een PB sturen naar de artiesten waar je nu al fan van bent? Desnoods als pilot om te ontdekken voor jezelf hoe het begeleiden van zo'n release-traject verloopt?

De suggesties van @Eis-T zijn trouwens super. Community-building, een herkenbare "kliek" opbouwen, lekker jammen, leuke dingen doen, heel tof. Maar die vibe had je openingspost nog niet. Moeten jullie zelf misschien ook nog even een mening over vormen.

Kaders kunnen killing zijn, hoe meer zielen hoe meer vreugd is alleen maar gezellig - maar tegelijkertijd kan het zorgen voor een wat stuurloze indruk.

Deel gerust eens jullie voorkeuren - wat voor soort releases jullie graag zouden willen zien vanuit het talent dat hier rondwaart..


Oh, en heel concreet:

Wij hoeven aan de verkopen van jouw plaat als label niets te verdienen, maar willen wel graag uit de kosten kunnen komen.

Die is volledig begrijpelijk. Betekent dit dat - in de opstartfase - jullie vriendelijk vragen aan de artiesten zelf ook een financiële bijdrage te leveren? Objectieve vraag, om helder te krijgen wat we kunnen verwachten.
 
Bespreken we dan met jou live met een bakkie koffie ( of een biertje…)

Lekker dan, ik drink geen koffie én geen bier 🍻

Maar interessant initiatief, waar inhoudelijk al goede reacties op zijn gekomen.

Ik zag gisteren een filmpje over muziekmarketing op YouTube. De maker gaf aan dat je 3 dingen goed moet doen:

1. Zichtbaar zijn
2. Relaties opbouwen
3. Aanbiedingen doen (singles, albums, merchandise, Patreon etc)

Met muziek online knallen ben je nog niet zichtbaar, daar komt meer bij kijken. Maar daarbij kunnen artiest en label/jullie elkaar wel versterken. Het lijkt me alleen wel lastig als de genres alle kanten opgaan, want waar kiest een volger dan voor? Ik zit bij een klein label dat vrijwel alleen Melodic Techno doet en de DJ draait mijn tracks in zijn sets. Zo lift ik mee met zijn bereik en dat heeft een duidelijke meerwaarde.

Ik zou nog even heel goed kijken naar jullie meerwaarde. Als jullie op een gegeven een soort van keurmerk worden, zou dat natuurlijk te gek zijn. Maar dan heb je wel een lange adem nodig, en dan zou ik klein beginnen. Misschien met 1 of 2 genres en daarop gericht promoten. En artiesten zoeken die daar ook de schouders onder willen zetten en geduld hebben. Je doet het samen.
 
Laatst gewijzigd:
Iedereen is op zoek naar aandacht en erkenning, slechts weinigen zijn zo relevant dat ze dat verdienen.
Waaaaaaaaw, van zo'n uitspraak krijg ik acute jeuk 😆😆😆 Wie bepaalt dat in godsnaam, jij toch niet voor de rest van de wereld? 😁

Mijn aanpak: maak muziek en deel het met de wereld. Vinden mensen het mooi en relevant? Top. Vinden ze het drek, ook prima. Je kunt toch nooit iedereen pleasen. Maar van tevoren al nadenken over relevantie? Ik vind het pretentieus en daar kan ik totaal niet tegen.

Je hoeft overigens niet te reageren hoor, anders ontspoort het draadje zo. Maar ik moest het toch even kwijt 😅
 
Interessant, vooral omdat jullie het eclectisch aanpakken en niet vast willen houden aan een bepaalde stijl. Dit hele verhaal motiveert mij meer dan zelf maar wat aanmodderen op YouTube ed.
 
Het is best fijn als wanneer iets klaar is je het kan overdragen met het vertrouwen dat het in goede handen is.
ikzelf heb bijv helemaal geen zin meer in releasen. Moet je weer artwork maken, allerlei social werk doen en zo. Écht een hekel aan dat gedeelte.
 
Back
Top