Mooi stuk! En sterkte ermee.
Wat betreft de klassieke componisten... levensingrijpende gebeurtenissen en daarmee gepaard gaande emoties hebben uiteraard ook bij hen in meer of mindere mate meegespeeld in de creatie van muziek en gezorgd voor inspiratie en expressiedrang.
Als ik het goed heb onthouden, is het bekende Adagietto van Mahler's 5e symfonie een liefdesverklaring van Mahler aan zijn vrouw; in plaats van een liefdesbrief stuurde hij haar de partituur op.
Maar klassieke muziek blijft toch grotendeels het resultaat van het intellect, lijkt mij. Dus het toepassen van en spelen met de opgedane kennis van muziek en compositie en in die zin is het dus "geconstrueerde" muziek. Een symfonie schrijf je natuurlijk niet door alleen in het moment op te gaan en je verstand op 0 te zetten.
Wat betreft de klassieke componisten... levensingrijpende gebeurtenissen en daarmee gepaard gaande emoties hebben uiteraard ook bij hen in meer of mindere mate meegespeeld in de creatie van muziek en gezorgd voor inspiratie en expressiedrang.
Als ik het goed heb onthouden, is het bekende Adagietto van Mahler's 5e symfonie een liefdesverklaring van Mahler aan zijn vrouw; in plaats van een liefdesbrief stuurde hij haar de partituur op.
Maar klassieke muziek blijft toch grotendeels het resultaat van het intellect, lijkt mij. Dus het toepassen van en spelen met de opgedane kennis van muziek en compositie en in die zin is het dus "geconstrueerde" muziek. Een symfonie schrijf je natuurlijk niet door alleen in het moment op te gaan en je verstand op 0 te zetten.