Hoe krijg ik muziek uitgebracht op een label?

Zijn 'labels' inmiddels enkel voor het streamen van eenheidsworst met een paar centen voor de maker? Zijn er hier mensen die van deze centen kunnen leven? Oprechte vragen.
 
Zijn 'labels' inmiddels enkel voor het streamen van eenheidsworst met een paar centen voor de maker? Zijn er hier mensen die van deze centen kunnen leven? Oprechte vragen.


Je krijgt ommenabij 3500eu voor 1 miljoen streams op Spotify.

Je moet dus wel aardig wat maandelijkse luisteraars hebben wil je er een leuke (belegde) boterham aan over houden.

Als je daarnaast veel optreed, en/of je muziek in eigen beheer verkoopt kan het wel ja.
 
Je moet dus wel aardig wat maandelijkse luisteraars hebben wil je er een leuke (belegde) boterham aan over houden.
Een bekende is mede-oprichter en componist van Bökkkers. Je kent het vast als je uit het Oosten komt. Die zitten nu op 160.000 streams per maand en daar houdt hij elk jaar een paar duizend euro aan over. Die groep tourt zich ook scheel in het festivalseizoen en dat verdient vast leuk.
 
Want hoe kan het label zorgen dat jij niet de nummers op nog een ander label uitbrengt (of daarnaast in eigen beheer?)

Ik bedenk op eens dat op de streaming platforms en in de digitale stores je een titel op je artiestennaam maar 1 keer kan uitbrengen. Dus ook al zou je tegelijkertijd je muziek bij een ander label aanbieden zouden ze het helemaal niet kunnen uitbrengen. Wat misschien wel zou kunnen is dat je een titel bij label x bij de stores en streaming uitbrengt en bij label y op vinyl bijvoorbeeld. Alleen als je een exlusieve deal hebt bij label x kan dat waarschijnlijk niet.
 
Zijn 'labels' inmiddels enkel voor het streamen van eenheidsworst met een paar centen voor de maker? Zijn er hier mensen die van deze centen kunnen leven? Oprechte vragen.

Best wel een negatieve benadering hoor. Het is natuurlijk ook leuk dat jouw muziek in de clubs door DJ's gedraaid wordt. Als je als zelf als DJ actief bent kan het ook helpen met je boekingen als je een paar producties op je naam hebt staan. En misschien scoor je wel eens een hit, daarmee kan je aardig binnenlopen en bouw je verder aan je profiel. Er zijn genoeg artiesten die er van kunnen leven, sommige zijn er zelfs stinkend rijk van geworden maar voor mij is geld niet de grootste motivatie. Ik heb gewoon een baan. DJ en productiewerk heb ik altijd gedaan omdat ik het leuk vind. Daarmee blijf je ook dicht bij de dingen die je echt leuk vind. Als je ervan moet leven ga je waarschijnlijk ook dingen draaien en produceren om je publiek maar te blijven vermaken. Kan je voor kiezen maar niet wat ik wil. Wie weet hou ik er een leuk extraatje aan over op mijn ouwe dag haha. Maar zo niet ook niet getreurd.
 
Ik bedenk op eens dat op de streaming platforms en in de digitale stores je een titel op je artiestennaam maar 1 keer kan uitbrengen.

In je verdere tekst spreek je over exclusieve deals, dus misschien bedoelde je bovenstaand vanuit juridisch oogpunt. Maar technisch gezien kan dit wel..

Ik had het zelf met deze en deze.

Ik kwam het ook tegen bij Hélène Vogelsinger. Haar album Reminiscence kwam uit in eigen beheer, 2023 maar ook bij Modularfield, 2021. De tracks zijn identiek, de volgorde verschilt.

Maar zelfs de ISRC's zijn identiek - wat ik juist niet had verwacht... ik voerde een songlink van het ene album in bij ISRC Finder en kreeg de cover van het andere album als resultaat... dat is dan weer vreemd.. Tevens is de 2021-editie (die met de "witte hoes") niet te vinden vanaf haar profiel. Nou ja, misschien heb ik een fluke ontdekt...
 
@stoter Ik heb ook een track die op twee verschillende labels in uitgebracht:
deze en deze
De eerste is de originele release en de tweede is later uitgebracht maar met toestemming van het eerste label.
Ik werd hier als artiest niet eens van op de hoogte gebracht. Kwam er achter toen hij al was uitgebracht.
Het is inderdaad dezelfde file want de play-count is hetzelfde bij beide labels.
Je zag het vroeger met vinyl ook vaak dat het in verschilende landen op andere labels verscheen. Altijd met toestemming van het eerste pabel.
 
Er zijn net zo veel elektronische labels als artiesten. Een label met 12 releases in back catalog waarvan 6 door de eigenaar van het label zelf, is natuurlijk geen toonaangevend label, maar gewoon een andere bevlogen hobbyist. Blijft natuurlijk leuk dat hij de kosten van de aggregator op zich neemt, maar verder verschilt het natuurlijk niks van zelf releasen. Dus we moeten het ook niet spannender maken dan dat het is.
 
@Eclectic Daar zit misschien wel een kern van waarheid in maar je schetst hier wel een heel ontmoedigend beeld. Het is misschien helemaal niet aan te raden om als je artiest begint met muziek uit te brengen direct ook zelf je eigen label te beginnen. Allereerst is je muziek nergens bekend en je label ook niet dus dan ben je meteen één van die hobby labels waar alleen een handje vol eigen releases op uitkomt zoals je zelf al schest. Om een label te runnen heb je een groot netwerk nodig wat de meeste van ons misschien helemaal niet hebben. Stap je in bij een bestaand label, vergroot je direct je netwerk en hoe meer releases op verschillende labels, hoe groter je netwerk wordt. Een paar releases op een klein label kan je ook helpen om daarna wel bij een toonaangevend label terecht te komen.

Daarnaast kan me zo indenken dat als je als artiest wil concentreren op het maken en uitbrengen van muziek het ondernemerschap van ook nog eens een label runnen daarbij in de weg staan. Helemaal als je daar ook nog nooit kaas van hebt gegeten. Ik heb zelf nooit een label gerund maar ik kan me voorstellen dat daar best nogal het één en ander bij komt kijken waar je als producer misschien helemaal niet mee bezig wil zijn.

De meeste 'grote' producers zijn ooit eerst op een klein label begonnen. Er zijn best wel wat labels die een aardige catalog hebben waar interessant is om er een release op te hebben. Wat ik al eerder schetste is dat het goed is om in de top 10 of top 100 van de digital stores te kijken welke labels succesvol zijn en dat kan je helpen je muziek onder de aandacht te krijgen. Het is altijd goed je te verdiepen in een label eigenaar. Vaak zijn het het mensen die al aardig wat navolging hebben in de muziekinsdustrie. Soms als DJ, soms club-eigenaren, soms als producer. Er zijn er ook bij die dat helemaal niet doen en puur label eigenaar zijn maar wel met een enorm netwerk. Het zijn in elk geval mensen die zeer bevlogen met het soort muziek dat ze uitbrengen. En het is natuurlijk een leerzaam proces. Als je daar wat meer ervaring in krijgt, je hebt al wat releases op je naam en je netwerk is inmiddels aardig gegroeid kan je daarna misschien eens kijken om je eigen label te beginnen. Ik heb zelf die drang helemaal nog niet.

Ik vind het erg tof om op deze manier met muziek bezig te zijn. Ik maak nu al muziek sinds begin jaren 90 en pas sinds twee jaar ben ik muziek aan het uitbrengen op een tempo dat ik nooit eerder deed. Ik vind het ook erg gaaf dat mijn muziek zo goed wordt opgepakt door de verschillende labels waar ik nu een release op heb. Het motiveert mij enorm om weer aan de volgende track te beginnen en die dan ook af te maken. Dat proces is waar ik het voor doe.
 
Ik ben laatst benaderd door een label en die vroeg of ik wilde betalen om op zijn netwerk te mogen(30 euro per release ofzo). Ik heb hiervoor feestelijk bedankt. Toch vroeg ik me af of dit 'tegenwoordig' een normale manier van doen is. Ergens snap ik het namelijk ook wel weer, want in de 'normale business' is dit niet heel raar.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
 
Je krijgt ommenabij 3500eu voor 1 miljoen streams op Spotify.

Je moet dus wel aardig wat maandelijkse luisteraars hebben wil je er een leuke (belegde) boterham aan over houden.

Als je daarnaast veel optreed, en/of je muziek in eigen beheer verkoopt kan het wel ja.
dat zijn er vermoedelijk toch echt niet veel, hoor. Het hangt er vanaf wat je kosten zijn. Student kan er makkelijker van leven dan iemand met een gezin en koophuis om maar wat te noemen. Voor de meesten zullen het vooral neveninkomsten zijn. Paar 100 euro per maand mag je echt al zeer blij zijn als hobbyist
 
Ik ben laatst benaderd door een label en die vroeg of ik wilde betalen om op zijn netwerk te mogen(30 euro per release ofzo). Ik heb hiervoor feestelijk bedankt. Toch vroeg ik me af of dit 'tegenwoordig' een normale manier van doen is. Ergens snap ik het namelijk ook wel weer, want in de 'normale business' is dit niet heel raar.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Ja een tijdje terug een Canadese uitbrenger van muziek genaamd >Beige< wat ook iets met Parijs had vermoedelijk vanwege de Franse taal (Afgaande op mijn Franse naam, speek ook wel Frans)
Maar de comunicatie verliep zo stug dat ik schreef draai alles maar van me ik hoef er niets aan te verdienen. En wil ook niet dat het wat kost. Ben nu iniddels zo ver dat ik bij wijze van spreken life acht uur per dag niet vervelende muziek kan uitbrengen. Ik onwikkel mezelf nog steeds in hoog tempo.
 
Ik ben laatst benaderd door een label en die vroeg of ik wilde betalen om op zijn netwerk te mogen(30 euro per release ofzo). Ik heb hiervoor feestelijk bedankt. Toch vroeg ik me af of dit 'tegenwoordig' een normale manier van doen is. Ergens snap ik het namelijk ook wel weer, want in de 'normale business' is dit niet heel raar.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Nee, als de track en het netwerk goed is kunnen label en artiest geld verdienen. Het netwerk zal niet de moeite waard zijn in dit geval verwacht ik. Zelf bij kleine labels heb ik dit nog nooit meegemaakt. Wel via soundcloud berichten van die partijen die je een service bieden waardoor je veel volgers, plays, fame etc zou krijgen.
 
Back
Top