Mooi artikel over het internationale succes van de XBay van Nederlandsche bodem

Nice, mooi dat het ook even specifiek benoemd wordt:okdan:
 
Een electronische aan uit schakelaar waarvan een er een heleboel gelijktijdig in een patroon geschakeld kunnen worden en in wat voor een patch dan ook terugeroepen kunnen worden. Heel snel. Ik zou de voorkeur geven aan gewone aan uit schakelaars. Of gewoon banaanstekkers. Of de 6, 3 mm jack net als een oude telefooncentrale. Dan moet je zelf nog eens nadenken. En er is weer minder wat kapot kan gaan.
 
In profi studio's gaat het om de total recall mogelijkheden die het biedt. Heel handig als bv een band aan een album werkt maar aan meerdere nummers tegelijk wil werken.
 
Ja ondertussen heb ik wel een beetje begrepen waar het om ging. Maar om dan gelijk maar zo bang te worden dat `een ander er mee vandoor gaat` Dat vind ik nogal overdreven. En er zal best wel een kleine markt voor zijn. Maar allemaal zo professioneel. En iets over het terugroepen van patches ben ik ook nog niet tegen gekomen Patch 1 pach 2 patch 3 enzovoorts.
En dan het Amerikaans aandoende verhaal `van krantenman tot milionair.`
Zelf heb ik ook wel geexperimenteerd met die Cmos schakelaars en er zelfs een primitieve volume regelaar mee gemaakt. (meerstappenachtige principe) Maar die IC`s moet je wel digitaal aansturen met nullen eenen . Het punt is : waar haal je dat nu weel vlot vandaan?
 
Blijft gewoon een brute machine die TR-909. Lekker!
 
heel wrang gevoel bij dit alles. enkele jaren voor gewerkt vooral tijdens de moeilijke beginjaren en dan gedumpt toen die amerikaan met wat geld kwam zwaaien. met heel veel moeite betaald geraakt voor mijn werk (aan 30 euro per uur all in op factuur). daarbuiten meer dan 1500 mails gelezen en beantwoord, en heelder avonden skypen over het project: kosteloos, inderdaad een heel boek. en laatst mijn studio bekabeld zonder xbay. ik vind het allemaal heel erg
ja zo kun je het ook allemaal uitleggen, we zouden samen een bedrijf beginnen want ik had geen geld om per uur te betalen. van de ene op de andere nacht bedacht je je dat je toch met terugwerkende kracht alle uren betaald wilde en hield 2 units achter toen de pandemie net begon in maart 2020. ik moest eerst alle uren voldoen en dan zou je de units vrijgeven waar klanten al betaald voor hadden. ik heb je toen 10k ineens betaald van mijn laatste geld terwijl er een pandemie begon en ik mijn baan net had opgezegd. daarna kwam ik pas in contact met de investeerder, waardoor ik opeens weer financieel veilig was en volop door kon met de zaak, bizarre ervaring was dat. je hebt daar precies de boot gemist, jij was bang en hield je niet aan de afspraken en ik sprong in het diepe met mijn ogen en neus dicht. dat je daar nu zuur over doet begrijp ik best maar maak mij niet zwart ok.
 
Last edited by a moderator:
Kunnen we het constructief houden hier a.u.b…

Heb zelf een aantal uitwisselingen gehad met Anatal in de beginjaren en die waren vrij positief. Hij wou me zelfs een sample opsturen om te testen.

Ik snap dat een product ontwikkelen en in de markt zetten niet makkelijk is en ook niet altijd vlot, zonder slag of stoot verloopt.
Zonder duidelijke afspraken of contracten werken houdt altijd een risico in.

Maar ik ben er zeker van dat hier een markt voor is, ook in de thuis-studio, zeker nu er zoveel betaalbare synths op de markt komen. Dus ik ben blij te zien dat er meerdere spelers op de markt zijn. Dat houdt de innovatie en concurrentie in de hand.

Zelf vind ik de huidige prijszetting wat aan de hoge kant voor een thuis studio maar het is Anatal vrij om zelf een markt strategie uit te zetten. Tesla maakte ook eerst alleen EV voor het top (140k€) segment en werkt zo zijn weg naar meer betaalbare EV. Anderen kiezen soms een andere strategie en richten zich op een ander segment met bvb een kleinere marge maar een grotere markt. Staat ieder vrij om te kiezen.

Vroeg of laat zal er wel iemand een betaalbaar model uitbrengen voor de home studio markt als Anatal dit niet wil doen. Dat is hoe de markt werkt. Moog heeft ook lang gedacht dat ze 5999€ konden blijven vragen voor een simpele monosynth… tot iemand dit voor minder dan 10% van de vraagprijs deed. Zal wel niet 100% dezelfde kwaliteit zijn en een handvol profs willen waarschijnlijk met de glimlach betalen voor een premium merk… maar dat is hoe de markt werkt, ook voor iconen zoals Moog!

Maar 16 of 32 I/O voor 299€ of 499€ zou ik onmiddellijk bestellen! En eerlijk gezegd liever een X-Bay van Anatal dan een B-Bay! :-D
 
Last edited by a moderator:
Die digtaal aanstuurbare analoge schakel IC`s ook bekend van de telefooncentrales.
= (Eigenlijk een minder luxe VCA die alle tussenstanden heeft en nooit schakel klikken laat horen).
Die digtaal aanstuurbare analoge schakel IC` mogen klikken laten horen want dat doet er niet toe het is bijna hetzelfde als patchen met snoeren maar dan met minder wirwar.
Om het db gehalte te verhogen als dat nodig is in serie schakelen.
Dat heeft de ontwerper van mijn VCA ook gedaan en nu is er geen overspraak of iets te horen als die dicht moet staan. Dus meer decibels / headroom.
 
Maar 16 of 32 I/O voor 299€ of 499€ zou ik onmiddellijk bestellen! En eerlijk gezegd liever een X-Bay van Anatal dan een B-Bay! :-D

Heel toevallig ging ik nav het flimpje met Luke Slater even zoeken en kwam wel uit op iets anders, maar dan is het nog 3k voor 16 i/o. Allemaal zeer mooi spul, maar dit valt toch in het professionele segment, waar de meerwaarde van setups opslaan per track noodzakelijk is, of het een heeeel erge tijdswinst oplevert. Dit rechtvaardigt dan wel de aanzienlijke kosten.

Voor mijn relatief budgetstudiootje patch ik wel even met de hand :D
 
Voor zover ik weet is er, in alfabetische volgorde: Anatal, CB Electronics en Flock Audio. Allen zitten nog boven de 1500€.

Waarschijnlijk omdat ze geen volume kortingen kunnen bedingen en nog veel manuele, artisanale productie hebben.
Pas als een grotere speler hierop actief wordt of wanneer ze het kunnen uitbesteden aan een grotere speler zal de prijs zakken onder de 500€. Zoals iemand het hier al zegt, de technologie is niet echt rocket science maar het aanpassen voor studio gebruik en in de markt zetten + software ontwikkelen/ondersteunen maakt het toch iets minder makkelijk.
 
Met al die budget synths en fx die tegenwoordig uitkomen zou ik het net wel handig vinden om alles aangesloten te houden en vlot te patchen. In principe heb ik voldoende aan een relatief kleine (16-24 kanaals) mixer en 8 I/O over ADAT naar mijn DAW maar zou graag al mijn gear snel kunnen patchen naar mijn mixer en DAW, met recall voor ieder “project”.
 
Met al die budget synths en fx die tegenwoordig uitkomen zou ik het net wel handig vinden om alles aangesloten te houden en vlot te patchen. In principe heb ik voldoende aan een relatief kleine (16-24 kanaals) mixer en 8 I/O over ADAT naar mijn DAW maar zou graag al mijn gear snel kunnen patchen naar mijn mixer en DAW, met recall voor ieder “project”.
Daarvoor heb ik 2 Soundcraft UI24R (in cascade mode) ingezet. Kan ik alles ingeplugd houden en heb ik de mogelijkheid om de routering makkelijk aan te passen. 32 inputs kunnen direct naar DAW en de andere heb ik met (bijna) 1 klik aangepast dat die eventueel ook nog kunnen. En met de aux outs kan ik ook nog uitsturen voor bv filters of pre-amp kleuring.
 
Daarvoor heb ik 2 Soundcraft UI24R (in cascade mode) ingezet. Kan ik alles ingeplugd houden en heb ik de mogelijkheid om de routering makkelijk aan te passen. 32 inputs kunnen direct naar DAW en de andere heb ik met (bijna) 1 klik aangepast dat die eventueel ook nog kunnen. En met de aux outs kan ik ook nog uitsturen voor bv filters of pre-amp kleuring.
Maar dan spreek je wel over 2000€ of meer. En heb je veel AD/DA met de nodige latency en phase issues…
 
Back
Top