Professioneel of als hobby met muziek bezig zijn

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Sinds ik met de muziek bezig ben (nu z'on 2 jaar) valt het me op dat als je dat aan mensen verteld dat vrijwel iedereen heel snel de aanname maken dat je daar dan ook gelijk professionele ambities bij hebt.
Vind ik altijd wel raar eigenlijk... alsof muziek maken enkel en alleen voor de lol niet kan. Meer dan eens heb ik het gevoel gehad dat ik mijn gebrek aan ambitie moest verdedigen (herkenbaar?).
Koken vind ik ook leuk, maar kok lijkt me geen leuk beroep... daar komt veel meer bij kijken dan beetje rommelen in mn eigen keuken....

Zelf muziek en geluiden maken, experimenteren met synthesizers, arrangementen en 'genres' vind echt supergaaf.
ook vind ik het mix / master deel erg leuk en interresant (en moeilijk!) maar ook daar meer uit hobby-achtige interesse.
Tuurlijk zou ik van mn hobby mn beroep maken als dat effortless zou gaan, en daar zit hem het verschil wat mij betreft... de effort.
(Los van de vraag of ik het niveau wat wenselijk is ooit zo bereiken, of dat er uberhaubt vraag zou zijn naar wat ik wens te maken)

Alles wat er voor nodig is of zou zijn om een groter publiek te bereiken of er op andere wijze serieus werk van te maken vind echter geen hol aan... ik heb helemaal geen zin om daar aan te werken.
Muziek promoten? no thanks! ik vind zelfs een youtube versie maken al teveel werk en heb dat de laatste paar keer al niet meer gedaan uit luiheid.
Daarnaast heb ik ook gewoon een goede/leuke baan (Biotech / Research) waarvan ik het idee heb dat ik daar goed mee bezig ben. dus ontbreekt ook een motivatie om te 'ontsnappen' als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarmee vroeg ik me af hoe dat zit met mijn collega synth enthousiasten hier op het forum!

Wie van jullie zie dit als een hobby zonder daarbij serieuze ambities te hebben?
Wie zou er ooit zijn geld mee willen verdienen en werkt daar ook serieus aan, en hoe gaat het daarmee?
En wie van jullie is al langer professioneel met muziek bezig? als producer, muzikant, studio medewerker, muziekleraar of wat dan ook.

het lijkt mij leuk om te lezen hoe verschillend iedereen daar instaat en hoe de ervaringen op dat gebied zijn.
 
Mag ik er tussenin zitten?

't Is voor mij absoluut een hobby, simpelweg omdat ik er geen centen mee verdien. Maar binnen die hobby heb ik wel degelijk ambities.

En ik vrees dat ik er zo eentje ben, die je beschrijft. Maar dan niet op vlak van geld verdienen, maar op het vlak van muziek afmaken. Dat er mensen zijn die helemaal gelukkig worden van een avondje pielen - en het daar bij laten - moest ik aan wennen. Ben inmiddels zover hoor :) en excuses als ik soms nog verzand in de vraag naar verdere plannen, als je daar niet op zit te wachten (@Nap ;) ). Dat kan wellicht irritant zijn.
 
Alles wat meer dan rommelen is demotiveert me. Ik ben juist blij dat ik elke ambitie los kan laten waardoor het beleven in plaats van presteren wordt.

Na school, solicitaties, luisteren naar ouders, zorgen dat je kleren aan hebt de geaccepteerd worden heb ik wel genoeg me best voor de 'buitenwereld' gedaan. Alles waar "moet" voor komt te staan veranderd bij mij in een aversie, dat wil ik mijn *vrije* tijd niet aandoen.
 
Waarom zou je het aantrekken wat anderen over je muziek maken denken?
Doe je het voor een ander? Verwacht je dan dat je status hoger word?

Over ambities... Als mensen teveel extrinsieke motivatie hebben zie je dat die uiteindelijk stoppen met muziek maken.
Hoe zou je iets volhouden wat je eigenlijk niet zo heel tof vind?
Denk ook dat na een aantal jaar wat pielen ook niet meer leuk is.
Daarom is het goed om ambities te hebben in het kader van jezelf muziekaal laten groeien.
Je kan dan onderscheid maken tussen 'persoonlijke' en 'profesionele' ambities.

Ik heb best wat jaren van muziek geleeft, als DJ in onze band als turntablist en in clubs.
Soms wel het hele weekend optredens. Van festival naar de club ...
Dat was een geweldige tijd. Jong, Sex, drugs en rock 'n roll.
Daar heb ik nu echt geen zin meer in.

Kan me voorstellen als je nog nooit opgetreden hebt dat dat dan een ambitie word.
Dat lijkt me een gezonde ambitie. Je zal dan dingen leren en erop vooruit gaan.
Want 1 ding heb ik wel gezien. Van live optredens groei je 100x zo snel als thuis.

Heb verder wat dit jaar werk gehad.
Twee docu/films en wat productie werk.
De Docu/Films waren leuk om te doen. Intensieve gesprekken met de director, de karakters leren kennen en bijpassende muziek en sound design doen.
Maar het is wel werk... Dus ik ben blij als ik weer muziek voor mezelf kan doen.
Want het is werk.. leuk werk wel.
Dat productie werk heb ik uiteindelijk afgebounced.
Heb echt geen zin om een track van iemand af te maken in een stijl die me niet aanstaat. Rot op :)
Heb er ook geen tijd voor als alleenstaande vader.

En het allerbelangrijkste is toch wel voor me zelf lekker wegspacen zonder concessies.
Bakkie koffie en buiten spelen etc heerlijk.
Maar ik verdoe niet mijn tijd met piellerij.

Mijn ambitie is altijd de output in de vorm van een track en opname of een geschreven song voor live.
En als kunstenaar wil ik elke keer een stukje beter worden.
Ik wil elke keer mezelf een stukje overtreffen en er moet een progressie in zitten.
Daarom maak ik zonder angst keuzes met experimenten en nieuwe dingen te proberen.
Dus altijd iets proberen wat net buiten je skillset ligt en jezult je verbazen hoe je daar muziekaal meer ontwikkeld.

Ik zeg ja tegen ambities als deze je muziekale leven verbeteren.
Ik zeg nee tegen gear en software obessies. Er is niet zoiets als een magische tool.
Gear is leuk maar daar ga je jezelf niet muziekaal mee verbeteren.
Kies gewoon een hamer en zaag en bouw dingen.
Ik zeg nee tegen pielen eindelloos pielen en doeloos pielen.
Ik zeg dan weer ja tegen theorie, muziek leer, soundesign, ontwerp van eigen instrumenten.. alles maar dan ook alles voor 'toon'
Maar goed dat is maar mijn persoonlijke insteek.
Het hangt er allemaal van af wat je er zelf uit wilt halen.
Als we maar vooral eerlijk tegenover onszelf zijn.

@stoter +1
 
Je kan dan onderscheid maken tussen 'persoonlijke' en 'profesionele' ambities.
ik bedoelde inderdaad professionele ambities.
Persoonlijke ambities heb ik (natuurlijk) wel. ik leer graag en veel en hoor graag progressie in mn eigen ding
 
Het is toch gewoon leuk om deze hobby te hebben en ja, dat kruist natuurlijk met een aantal die vanuit hun professie hier op SF komen en willen er daardoor ook wel'ns verschillende argumenten aangedragen worden of een verschillend perspectief, voor mij is dat heel prettig.
Waar alweer een aantal jaren soms door de zg corksniffers wel'ns wat neerbuigend werd gereageerd in sommige gevallen en een fabrikant als Behringer vooral in het verdomhoekje zat is het al een aantal jaren ten positieve gekeerd en is de algehele teneur over het algemeen wel positief vind ik, lekker ook een beetje ouwenelen over muziek en aparatuur hier is ook leuk natuurlijk.
Maar voor mij staat voorop dat lekker pielen met apparatuur, beetje soundsurfen enz gewoon erg leuk is en daar komt soms een track uit maar alles mag en niet moet is m'n motto.
 
Wie zou er ooit zijn geld mee willen verdienen en werkt daar ook serieus aan, en hoe gaat het daarmee?

3 jaar geleden zou ik ja zeggen en nu niet meer. Niets zo veranderlijk als een mens 😀

Als je full-time met je hobby bezig bent, wordt het werk. En daar zitten ook altijd mindere kanten aan. Ik heb een aantal jaar gewerkt als muziekjournalist en vond dat eerst heel leuk. Daarna werd het meer van hetzelfde en uiteindelijk stompte ik af. Altijd iets van muziek moeten vinden ging me gigantisch tegenstaan. Ik ben daar toen mee gestopt en heb zelfs 1,5 jaar nauwelijks muziek geluisterd, om de ongedwongen lol weer terug te vinden.

Wat me ook tegenstaat - heb ik gemerkt - is de enorme ratrace in de muziekindustrie. Dat constant nieuwe singles uit moeten brengen en jezelf online promoten. "Zie mij is leuk en succesvol zijn." Ik snap het hoge percentage burn-outs onder jongeren tegenwoordig wel. Het is alleen maar meer, meer, meer.

Dat gezegd hebbende maak ik wel muziek op een zo hoog mogelijk niveau en blijf ik ambitieus. Maar niet met het idee om er geld mee te verdienen.

Ik las gisteren trouwens nog 2 mooie quotes in een nieuwsbrief die ik volg:

"The point of music isn't really to make money, anyway. Your art matters regardless of the financial reward you get for it."

En:

"There are all kinds of value that are worthwhile, and 'monetary' doesn't even crack the top 10."

Amen 🙏
 
Laatst gewijzigd:
Dus altijd iets proberen wat net buiten je skillset ligt en jezult je verbazen hoe je daar muziekaal meer ontwikkeld.
deze tip is goud waard als het gaat om leren en verbeteren, en niet alleen in de muziek.
100% mee eens.
(wel word het dan soms eerst slechter voordat het beter word, maar dat hoort bij het leer proces).

Het is toch gewoon leuk om deze hobby te hebben en ja, dat kruist natuurlijk met een aantal die vanuit hun professie hier op SF komen en willen er daardoor ook wel'ns verschillende argumenten aangedragen worden of een verschillend perspectief, voor mij is dat heel prettig.
zeker waar. mijn oorspronkelijke reden om me op dit forum aan te melden was ook om de kennis en verschillende perspectieven van meer ervaren synth/muziek enthousiasten tot me te nemen.

Als je full-time met je hobby bezig bent, wordt het werk. En daar zitten ook altijd mindere kanten aan.
Inderdaad, dit is precies waar ik de lijn trek. Ik heb al een baan, en hoe leuk dat ook is... het blijft werk. en werk heeft mindere kanten... vandaar dat ik daar wel geld voor wil hebben :dubbel:
dus als het op werk gaat lijken dan schrap ik dat aspect uit het bedrijven van m'n hobby :)
 
Moet zeggen dat gear wel degelijk een verschil maakt. Als,ik enkel in n daw met een muis zou werken had ik heel andere resultaten dan als ik wat spul van de 70’s en 80’s aan elkaar hang zonder computer. Analyseren van bepaalde dingen is op t gehoor vaak een raadsel. En dan plots hang je wat oud spul aan elkaar en denk ’omg zo dus’

ivm doelen… het zou fijn zijn als ik ooit een donker underground publiekje heb dat wat ik deed wil luisteren.
Maar zolang ik sta te dansen terwijl ik bezig ben is het belangrijkste doel bereikt.
Ik heb sinds de 90’s jaren dj geweest en goed bijverdient. Ik begrijp dat als muzikant je dat wel kan vergeten, die lat ligt veel hoger, dus ik ga er niet over nadenken. Ben gestopt als dj omdat ik n hekel kreeg aan de mainstream bagger die de dansvloer verwacht. Ik kon me er niet meer in verdiepen en dan werd t tijd voor n andere dj om die taak te verrichten. Klaar mee. In het buitenland draaien deed ik ook n poosje maar dat gereis is niks voor mij.
Voor n habbekrats op n podium een band vergroten kan, dan moet ik enkel ja zeggen. En muziek beoordelen en er over schrijven deed ik ook n poosje. Maar datkost tijd, je luistert vaak naar shit waar je dan n mening over kwijt moet en de week erna staat er weer n lijst te wachten. Nee dank, dat brengt me geen stap verder in mijn pret.
 
Hola.
Ik ben beroepszanger geweest.
Maar nu een hobby.
Ik heb het vanaf 7 jaar gedaan.
En nog steeds ik kan niet zonder zingen.
Maar in het achterhoofd wel
Als dat stopt ik nog steeds
muziek kan maken.
Een heilige drive voor mij.
en weet niet waar het vandaan komt.
Leuk als je dan ook response
krijgt.

Groeten van andreos.
 
Moet zeggen dat gear wel degelijk een verschil maakt.
Jij hebt toch zo een beetje iedere synthesiser die er bestaat?
En is je muziek daardoor zoveel beter geworden?

Gear maakt niet het verschil. Hardware of software.
Een mooie foto word ook niet gemaakt door de camera.

“Photography has nothing to do with cameras.”
Lucas Gentry
 
Jij hebt toch zo een beetje iedere synthesiser die er bestaat?
En is je muziek daardoor zoveel beter geworden?

Gear maakt niet het verschil. Hardware of software.
Een mooie foto word ook niet gemaakt door de camera.

“Photography has nothing to do with cameras.”
Lucas Gentry
Ga de foto maar eens flink uitvergroten dan 😉

Zelf vind ik gear wel helpen om iets mooi(er) te maken, maar ben -in principe- het wel met je eens.
 
Flyweight:
Waarom zou je het aantrekken wat anderen over je muziek maken denken?
Ook flyweight:
Jij hebt toch zo een beetje iedere synthesiser die er bestaat?
En is je muziek daardoor zoveel beter geworden?

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt hoor,
ik weet alleen niet goed wat wilt bereiken door zo hard een stelling te nemen als iemand een andere mening heeft daarover.

wat kan jou het nou schelen hoe iemand tegen de rol van zn hardware aankijkt?
 
Het zijn de creatieve doorzetters en niet de instrumenten die de muziek maken. Zelf maak ik alleen maar hobbymatig muziek en moet er niet aan denken om me te moeten conformeren aan de meedogenloze muziekindustrie. Lekker eigenwijs bezig zijn en experimenteren/sounddesign vind ik het leukst. Ik heb het geld bovendien helemaal niet nodig.
 
Mijn ambitie is denk ik niet heel anders dan die van iemand met een treinbaan op zolder. Ik vind het leuk om met de techniek te klooien, om nieuwe instrumenten te leren kennen en bespelen en vooral om mijn eigen audio-werelden te bouwen en in te verdwalen. Op een podium staan is niks voor mij, jammen in een groepje vind ik best leuk maar ligt ver buiten mijn comfort-zone en is meer iets voor incidenteel dan structureel. Ik verlang niet naar faam en roem, ik ben liever degene achter de schermen dan degene in de spotlights. Tegelijkertijd vind ik het natuurlijk wel leuk als mensen mijn muziek horen en waarderen, maar ik doe er weinig tot geen moeite voor om het bereik dat ik heb te vergroten. En eigenlijk vind ik dat allemaal wel prima. Soms rollen er tracks uit, soms zelfs wat meer, soms is het langdurig pielen in de ruimte. Ik vind het vooral belangrijk mijn zinnen te verzetten en van het moment zelf te genieten dat er mooie klanken uit de studio komen ... en ik heb gewoon ook een fetisj voor mooie gear, dat zal waarschijnlijk ook niemand verbazen. De gear staat dan ook niet in verhouding tot talent of prestaties, maar ja ... loopt iedereen met 20 paar Air Jordans in de kast marathons? Rijden mensen met een sportauto mee in de 24 uurs van LeMans? Het leven zit al vol genoeg met al dan niet vermeende verplichtingen jegens anderen die iets van ons verwachten.
 
Sinds ik met de muziek bezig ben (nu z'on 2 jaar) valt het me op dat als je dat aan mensen verteld dat vrijwel iedereen heel snel de aanname maken dat je daar dan ook gelijk professionele ambities bij hebt.
Vind ik altijd wel raar eigenlijk... alsof muziek maken enkel en alleen voor de lol niet kan. Meer dan eens heb ik het gevoel gehad dat ik mijn gebrek aan ambitie moest verdedigen (herkenbaar?).
Koken vind ik ook leuk, maar kok lijkt me geen leuk beroep... daar komt veel meer bij kijken dan beetje rommelen in mn eigen keuken....

Zelf muziek en geluiden maken, experimenteren met synthesizers, arrangementen en 'genres' vind echt supergaaf.
ook vind ik het mix / master deel erg leuk en interresant (en moeilijk!) maar ook daar meer uit hobby-achtige interesse.
Tuurlijk zou ik van mn hobby mn beroep maken als dat effortless zou gaan, en daar zit hem het verschil wat mij betreft... de effort.
(Los van de vraag of ik het niveau wat wenselijk is ooit zo bereiken, of dat er uberhaubt vraag zou zijn naar wat ik wens te maken)

Alles wat er voor nodig is of zou zijn om een groter publiek te bereiken of er op andere wijze serieus werk van te maken vind echter geen hol aan... ik heb helemaal geen zin om daar aan te werken.
Muziek promoten? no thanks! ik vind zelfs een youtube versie maken al teveel werk en heb dat de laatste paar keer al niet meer gedaan uit luiheid.
Daarnaast heb ik ook gewoon een goede/leuke baan (Biotech / Research) waarvan ik het idee heb dat ik daar goed mee bezig ben. dus ontbreekt ook een motivatie om te 'ontsnappen' als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarmee vroeg ik me af hoe dat zit met mijn collega synth enthousiasten hier op het forum!

Wie van jullie zie dit als een hobby zonder daarbij serieuze ambities te hebben?
Wie zou er ooit zijn geld mee willen verdienen en werkt daar ook serieus aan, en hoe gaat het daarmee?
En wie van jullie is al langer professioneel met muziek bezig? als producer, muzikant, studio medewerker, muziekleraar of wat dan ook.

het lijkt mij leuk om te lezen hoe verschillend iedereen daar instaat en hoe de ervaringen op dat gebied zijn.
Hah...ik herken dit wel.
Toen ik met computers begon (begin 80-er jaren, Junior Computer, 6502) vroeg mijn familie zich ook af of je daar iets mee kon verdienen...🤭
 
@Nap
Ik kan me erg in jou verhaal vinden.
Ik voel t in grote lijnen ook wel zo.

Met andere muziekanten werken heb ik echter nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat leuk zou vinden of hoe ik dat uberhaubt voor me zou moeten zien aangezien ik bijzonder weinig kan live. 🤣
 
Het is denk ik een ding van deze tijd: iets heeft pas waarde en iets is pas succesvol als het in geld uit te drukken is. Ik was laatst op een verjaardag van een vriendin en ze had 3 hele lekkere taarten gebakken, want dat is haar grote hobby. Ook daar was het compliment: wauw, je zou deze moeten gaan verkopen!
Ik zou er niet te veel achter zoeken, en lekker blijven doen wat je leuk vind. Als je het leuk vind om er bedrijfsmatig wat mee te doen omdat het dan "echt" voelt, lekker doen! Ik ben zelf ook even ZZP-er geweest en het is best leuk om die wereld in te duiken: langs de kvk, logo-tje maken, etc. (kwartaalaangifte daarentegen...) Ook als je het leuk vind om te netwerken is dat een leuke stap.
Maar als het zorgt voor prestatiedruk die de creativiteit en lol eruit slaat vooral NIET doen, het is zo zonde om het plezier in je hobby te verliezen omdat het een bron van stress is geworden.. Ik ben blij dat ik dat tijdig ingezien heb doordat ik dit ervaren heb in de grafische vormgeving sector. Laat mij maar lekker aanprutsen met muziek. Muziek maken is voor mij meer zoals een modelspoorbaan dan een side-hussle.
 
Begonnen met een mondharmonicaatje van acht gulden op m`n achtste.

Richting volwassenheid :

Gelijktijdig plaatjes draaien van een ander als wel orgel leren spelen van cover bekende deunen van een ander.

Eigen disco met redelijk complete eigenbouwlichtinstalatie elektronische knutselprojecten interesse.
Wel eens uitgenodigd als artiest om filmpjes te draaien in overvolle disco met afgesproken vergoeding.

Ouder wordend.

Synt-orgel gespeeld voor kerk zes jaar als ook met mondharmonica. Paar keer een kerstpakket gehad uit dankbaarheid.
Muziek altijd gebruikt als ondersteuning voor eigenwerk film ivb auteursrechten die niet hoeven betaald te worden met eigen compositie.
Zo kun je ook geld uitsparen.
Nog steeds altijd gezocht naar inovatie en verieuwende eigen compositie maken tot die `eene hit topper`
waarvan ik er ooit maar één had (1300 verspreid stuks gratis voor mij) daarom was dat maar een promotie ding.
Een handje vol keren de staatmuzikant geweest voor een luttel bedrag uit hobby op een mooi punt.
Nooit proffesioneel gewerkt in de toeleveringsmaakindustrie van de muziekbrache.
Achteraf gerekend toch nog wel wat Financiële goodwill-wijzer geworden.
Maar dat laat zich niet in getallen uitdrukken.
Dus Hobby voor mij.
 
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt hoor,
ik weet alleen niet goed wat wilt bereiken door zo hard een stelling te nemen als iemand een andere mening heeft daarover.

wat kan jou het nou schelen hoe iemand tegen de rol van zn hardware aankijkt?
Nou ja echt iets bereiken hiermee niets specifiek.
Het is maar mijn eigen idee erover meer niet.
Iedereen kan en mag ergens anders over denken natuurlijk.
Hoop dat @klinkske me nog lief vind :luv:
Als iemand me kan overtuigen dat het om de hardware / software gaat dan erken ik graag mijn ongelijk.
Maar verder snap ik dat iedereen zijn eigen beleving heeft.

Buying new gear isn't always about improving your tone or trying to sound better. Sometimes its just fun to play with a new toy.
Het blijft natuurlijk leuk. Nieuw speelgoed
 
Back
Top