Kennismaking

Purr

Nieuwkomer
Lid sinds
9 december 2020
Berichten
3
Locatie
Rosmalen
Sinds ik in mijn vroege jeugd Kraftwerk hoorde, heb ik een zwak voor synthesizermuziek en electronische beats / sampling tracks. Toen ik in 1994 de Mayday - Rave Olympia compilatie CD's hoorde was het voor mij helemaal duidelijk... De tracks op die CD's, in de periode dat de rave/trance/hardcore genres volop "uitgevonden" aan het worden waren, brachten me helemaal over naar de electronische muziek-- een heel ander soort muziek dan tot dan toe gangbaar was en het nog betrekkelijk experimentele karakter van de tracks hebben me altijd gecharmeerd. Sindsdien ben ik groot fan van RMB (later Rolf Maier Bode), Hardsequencer (later Hardy Hard), Alien Factory en dergelijke. Ik liep vroeger de Planet Rose en Jungle Galaxy-avonden bij Doornroosje in Nijmegen plat, waar ik zo ongeveer van 1996 - 2003 deel uitmaakte van het meubilair. Breakcore van bijv. Rotator en Audiotist kan ik ook prima hebben.
Bijkomend voordeel - vind ik ;-) - van genoemde genres is dat deze vaak geheel instrumentaal zijn, of dat stemsamples als een soort muziekinstrument gebruikt worden in plaats van dat de zangstem leidend is voor zo ongeveer het hele nummer, van melodie tot "vulling" (denk maar eens de stem weg uit pop; het verliest dan m.i. vaak zijn hele ziel en is gigantisch herhalend, iets dat men vaak electronische muziek verwijt te zijn). Muziek is zogezegd een emotioneel medium op zichzelf; een stem die me vertelt hoe ik me moet voelen of wat ik moet denken heeft dan vriendelijk gezegd niet mijn voorkeur; vertel het met de muziek zelf..!

Ook bij het 'ontdekken' van home computers was ik meteen verkocht. Hobbymatig heb ik leren programmeren en me wegwijs weten te maken in unix-achtige operating systems-- nuja, een nerd dus, toendertijd nog serieus alles behalve een complimenteuze term. Om de connectie naar synths te maken: ik heb ooit een synth AudioUnit (OSX VST zegmaar) geschreven, maar zoals met zo veel dingen (onder andere een sequencer voor OSX) niet volledig afgemaakt. Dat ik eerst de sequencer en AudioUnits wilde schrijven voordat ik tracks ging bouwen heeft dat laatste flink gehinderd. ;-) Ik heb er uiteindelijk maar een tweetal afgemaakt (niet eens met eigen sequencer of synths haha; ik gebruikte Logic Pro en bijv. Linplug instruments)...

Als laatste heb ik ooit DJ aspiraties gehad, indertijd voornamelijk drum'n'bass maar heb van voorgenoemde artiesten uiteraard ook behoorlijk wat. Echter, hoe meer ik in aanraking kwam met de DJ scene op dat moment, hoe minder ik uiteindelijk zin had om daarin door te gaan-- het was me te competetief en vond dat men zich nogal met de ellebogen probeerden op te werken. Wellicht niet in aanraking gekomen met de juiste DJ cirkels dus. ;-)

De laatste jaren zijn hardware synths weer met een opmars bezig, en ik heb dat vanaf de zijlijn een interessante ontwikkeling gevonden. Geinspireerd door leuke gesprekken over synths met mijn schoonbroer heb ik me nu maar eens ingeschreven bij synthforum. Ik ben hier denk ik vooral om te lurken, maar wellicht komt mijn Electrotechniek opleiding dan toch nog een keer in mijn leven van pas... ;-)
 
Back
Top