Hi Folks!

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.254
Locatie
velserbroek
Hey iedereen,

Als newbie op dit forum en ook in de muziek-makerij zal ik me hier even voorstellen.
Ik ben Rene, 41 jaar oud, en in de Corona lockdowns van 2021 zag ik het perfecte excuus om een nieuwe (dure) hobby op te pakken. muziek maken op de computer.
Ik begon na een middagje googlen met de trial versie van ableton live 11, en besloot al snel dat ik er wel wat mee kon en heb de live versie aangeschaft.

in de hoop een beetje soepel van start te gaan had ik mezelf ook gelijk aan een videocursusje van ableton live en een cursusje sound design met synthesizers geholpen. Die waren vrij basic, maar als totale beginner had ik daar wel wat aan. Om de belevenis ook naar hoger niveau te tillen kocht ik er ook een Push2 bij.

En zo heb ik de afgelopen maanden met heel veel plezier amateur trackjes inelkaar zitten draaien en probeer met elke track weer iets dieper in de features van ableton te duiken.
behalve met ableton 11 synths heb ik ook met xfer serum en sylenth1 zitten spelen. Vooral Serum beviel me wel, maar ik vind het stiekum met de muis en toetsenbord van mn pc niet zo spannend om te doen, maar vind geluidssynthese best interresant. aldus begon ik met het lezen van het boek 'creating sounds from scratch' van Andrea Pejrolo & Scott B Metcalfe, en dat wakkerde de interesse wel aan, en besloot een hardware synth te kopen.

Zoals ik al zei gaat het mij daarbij ook wel in grote mate om de belevenis en het inspirerende effect van fysiek aan de knoppen draaien (is dat raar? XD), en daarom vond ik behalve de mogelijkheden en het geluid het uiterlijk en de 'workflow' erg belangrijk, want het moet wel leuk zijn om te doen. Zodoende viel mijn oog op de waldorf quantum. het prijskaartje en de realisatie dat zo'n synth wellicht wat ver gingen voor en beginner zonder professionele ambities zorgden ervoor dat het idee even parkeerde, maar idee bleef toch beetje zeuren in mn achterhoofd, en zo kwam het dat ik in een gelukkige impuls uiteindelijk toch overging tot aanschaf :D

supergaaf ding en onwijs leuk om mee te spelen, wil er natuurlijk alles over leren ook! en inderdaad... soms wel overweldigend want ik beweer niet dat ik in een halfjaar tijd Ableton al 'inside-out' ken (integendeel), en ook het mixen en masteren van mn eigen muziek zodat het enigzins consistent word en overal goed klinkt is een behoorlijke challenge (is nog heel veel op te winnen LOL) en dan zo'n uitgebreidde Synth erbij... maakt het niet makkelijker. maar dat vind ik eigenlijk niet erg. Wellicht niet de meest efficiente manier, maar het leerprocess zelf vind ik ook harstikke leuk en omdat het 100% hobby is ook geen haast. lekker op 't gemakkie!

kortom, impulsief typje, maar nu wel hele gave spullen (en straatarm nu, haha) om mn nieuwe hobby mee uit te voeren en beter te worden in de verschillende aspecten van thuis muziek produceren!
Super enthousiast, en hoop een hoop op te pikken van de meer ervaren gebruikers en experts op dit forum!
 
Welkom in de rabbit hole.

Heeft corona je toch wat moois gebracht! Goed opweg lijkt me zo, overweldigend kan het zijn ja, maar idd alles op z'n tijd!

Het inspirerende effect van het draaien aan knoppen lijkt me niet raar, nouja, wat is raar :D
 
Back
Top