Professioneel of als hobby met muziek bezig zijn

Het is maar mijn eigen idee erover meer niet.
misschien las ik er teveel in :) excuses.
Als iemand me kan overtuigen dat het om de hardware / software gaat dan erken ik graag mijn ongelijk.
volgens mij heb ik deze discussie in een ander topic al voorbij zien komen vorige week :D .
is een lastige. volgens mij is hier bijna geen inhoudelijke discussie over mogelijk omdat de belevenis zo subjectief is.
Vaak mond dit ook uit in het over en weer delen van meningen zonder uitwisseling van 'gelijk'.
en vaak zitten we hier in dat soort discussies met z'n allen vaak dichter bij-elkaar dan we soms zien of willen toegeven en zitten de verschillen hem vaker in de definitie dan in het fundamentele perspectief.
<3
Het blijft natuurlijk leuk. Nieuw speelgoed
Dit is natuurlijk wel gewoon objectief waar! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Met andere muziekanten werken heb ik echter nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat leuk zou vinden of hoe ik dat uberhaubt voor me zou moeten zien aangezien ik bijzonder weinig kan live. 🤣
Oh ja dat heb ik minstens tien keer gedaan bij diverse bandjes. Jammen. Om te kijken of er wat uit komt. Met meer of minder succes.
Maar wel leerzaam.
Mee geoefend voor een schoolfeest of een of andere benefiet Dus hobby
> rvannommen dat is best leuk en kan op ieder niveau.
 
Oh ja dat heb ik minstens tien keer gedaan bij diverse bandjes. Jammen. Om te kijken of er wat uit komt. Met meer of minder succes.
Mee geoefend voor een schoolfeest of een of andere benefiet Dus hobby
> rvannommen dat is best leuk en kan op ieder niveau.
Ik probeer wel mensen die ik ken te enthousiameren voor het maken van muziek en heb mn Push 2 gratis weggegeven aan iemand die wel interesse had in wat ik de afgelopen 2 jaar aan t doen was.
Hopelijk heb ik dan over een paar jaar een muziek maatje, maar ik heb er een hard hoofd in haha.
maar anders dan dat heb ik maar matig succes en ken dus eigenlijk niemand persoonlijk die met muziek bezig is.
(behalve dat mn pa van 87 aardig mondharmonica speelt en mn broertje al jaren fanatiek hiphop maakt en battle-rapper was, maar daar kan ik alle twee heel weinig mee :D)

Wel laatst met de kids geluiden op zitten nemen met een field recordertje en daar vervolgens op de computer in paar minuutjes een ritmisch dingetje mee gemaakt.
(een boer van de jongste dochter, raar giegeltje van de oudste, gerammel en getik met speelgoed, flessen, van alles).
Dat vonden ze wel geinig. maar ook die weet ik nog niet warm te krijgen voor het wat echtere werk :D.
 
Je bent nog steeds lief @flyweight
Gear maakt voor mij het verschil echt . Een blik op een daw is een noodzakelijk kwaad en even boeiend voor me zoals ondergoed voor bejaarden.
We zullen zien hoe laag ik eindig na de synthcontest eind dit jaar. Maar dat zegt enkel wat over de smaak vd luisteraar, niet over mijn smaak en passie om verder te doen aan n track.
Ik kan je natuurlijk laten luisteren naar de muziekjes die ik deed daw only jaren terug, om te vergelijken, maar ik denk niet dat iemand die wil horen 😂
Als je tuinhout van de gamma koopt en de beste houtwerker ermee aan de slag laat gaan, heb ik liever degelijk hout en dan mep ik t zelf wel in elkaar.

denk de sl1200 weg en ga terug naar de 80’s. Denk de emu weg en luister terug naar depeche mode. gear maakt t verschil wel. Zet een 386 voor je neus voor je daw.

Als je bad gear volgt, hoor je soms exht wel de man vertellen dat ie er dagen mee bezig was en er niks deftiger uitkreeg. En dat programma bestaat net om te tonen dat gear niet uitmaakt. Het maakt uit. Dat was ook te zien aan de synthmeet: 1 man, één man is komen spelen met de akai tom cat. De anderen vonden t te min, gear matters.
 
Laatst gewijzigd:
Met andere muziekanten werken heb ik echter nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat leuk zou vinden of hoe ik dat uberhaubt voor me zou moeten zien aangezien ik bijzonder weinig kan live. 🤣

Dit is juist wat ik op dit moment mis. Van nature ben ik best wel beetje een einzelgänger, maar samen met een ander iets met muziek doen is gewoon heel leuk. Het bevordert de creativiteit ook, zit je op dezelfde golflengte, je haalt het beste bij elkaar naar boven. Dat zal niet voor iedereen zo werken, iemand die z'n ding alleen doet en het werkt voor hem of haar, dat is natuurlijk prima. Maar ikzelf zie een duo wel zitten, waarbij ik de vocalen voor m'n rekening neem. Ben ik beter in dan alles wat met gear te maken heeft, behalve een mic... :D Helaas ben ik op dit moment qua ruimte en tijd gebonden door vrij intensieve mantelzorg, maar dat zal in de niet al te verre toekomst anders worden. Het zal hobby blijven, maar ook dan kun je ambitie hebben. Optreden is leuk, dat hoop ik op een gegeven moment toch weer 'ns te doen. Ook al is het in een zaaltje voor 50 man en een paardekop, het plezier wat je erdoor hebt en wat je geeft aan het publiek hoeft er niet minder om te zijn.

Verder kun je ook als hobbyist best leuke dingen bereiken, enkele leden van een bandje waar ik vroeger in speelde zitten nu al lang in een band die het puur voor de lol doen, maar hebben wel albums uitgebracht, optredens in binnen- en buitenland gedaan en hebben binnen hun genre best een naam kunnen opbouwen. Financieel worden ze er niks wijzer van, het kost alleen maar geld. Maar ze halen er wel voldoening uit, en daar gaat het toch uiteindelijk om.
 
Sinds ik met de muziek bezig ben (nu z'on 2 jaar) valt het me op dat als je dat aan mensen verteld dat vrijwel iedereen heel snel de aanname maken dat je daar dan ook gelijk professionele ambities bij hebt.
....
het lijkt mij leuk om te lezen hoe verschillend iedereen daar instaat en hoe de ervaringen op dat gebied zijn.
Ik kan mij hier helemaal in vinden, ik had het kunnen schrijven wat dat betreft :) Voor mij is het een zoektocht en een persoonlijke verrijking, daarnaast een toffe manier om te socializen.

Kan me geen leven meer indenken zonder muziekmaken, er is sinds m'n ~5e jaar vrij letterlijk, geen 1 week voorbij gegaan dat ik niet heb gespeeld. Alleen als ik op vakantie ben niet, en na 1 week vakantie beginnen de ideeen alweer op te borrelen wat ik ga doen als ik terug ben :D

Heb ook het geluk, dat er in onze stad een fantastische oefenruimte is waar we kunnen spelen, waar de spullen altijd klaarstaan (synths, drumstel, gitaren/amps, percussie, zanghok, opname apparatuur). Daar heb ik veel geld, tijd en moeite in gestoken zonder dat het iets financieels oplevert. Sporadisch, bied ik een andere Band aan om Opgenomen te worden, puur om de Gear te testen :P voor "kratje-bier" vergoeding.

Wel denken we eraan om toch op Youtube o.i.d dingen te gaan plaatsen, om wat gezonde pressie te introduceren, toch wel. Maar het hoeft niets op te leveren perse.
 
Met andere muzikanten werken heb ik echter nog nooit gedaan. Geen idee of ik dat leuk zou vinden...
Dat is waanzinnig leuk. Ik wil ook zeker weer het podium op, en dan niet in mijn eentje. Interactie is echt super: op elkaar reageren, blikken en geintjes tussendoor, of plotseling constateren dat het geweldig klinkt. Ik hoorde laatst een podcast met Cor Bakker. Die zei dat hij soms in tranen uitbarstte, als alles klopte. Pure magie op het podium 😍

Als het om interactie gaat is dit trouwens een mooie documentaire. Echt tof om te zien hoe die ervaren sessiemuzikanten op elkaar reageren:


Het is denk ik een ding van deze tijd: iets heeft pas waarde en iets is pas succesvol als het in geld uit te drukken is.
Eens! Dat is de keerzijde van marktwerking. Als je het zo benadert maak je ook andere keuzes, en dat moet je bij kunst juist niet doen. Mijn visie nu is een groep mensen om me heen verzamelen die het leuk vinden wat ik doe. Dat hoeven er ook helemaal niet veel te zijn. Als we maar wel echt een band krijgen.
Enthousiasmeren voor het maken van muziek...
Leuk en dat doe ik ook. Sowieso mensen enthousiasmeren om vooral te doen waar ze blij van worden. Het leven is al zo kort. Van creëren word je volgens mij altijd blij. Of dat nu koken, musiceren of toneelspelen is.
Ik heb het geld bovendien helemaal niet nodig.

Dat is ook een fijne gedachte. Ik sprak ooit een producer die er altijd een baan naast had. "Dan hoef ik niet," was zijn motivatie. Collega's gingen er vol voor en schoten bij elke nieuwe single in de stress. Deed de release weinig, dan merkten ze dat meteen in hun boekingen. Hij was vrij in zijn hoofd en maakte daardoor makkelijker muziek. Het hoefde niet aan te slaan 👍
Als iemand me kan overtuigen dat het om de hardware / software gaat dan erken ik graag mijn ongelijk.
Nieuwe gear kan mij echt wel inspireren. Dan sla je een noot aan en word je opeens een andere richting op gedwongen. Ik wissel ook regelmatig van VST's, om het fris te houden. Of ik dwing mezelf een track te maken met hooguit 2 plugins, die ik nauwelijks ken. Dat geldt trouwens ook voor het wisselen van workflow. In een andere DAW maak ik op een andere manier muziek.
 
Back
Top