Hoe krijg ik muziek uitgebracht op een label?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.877
Locatie
Utrecht, NL
Twee jaar geleden ben ik begonnen om muziek uit te brengen. Inmiddels heb ik 14 releases in uiteenlopende stijlen op 11 verschillende labels waaronder twee remixen. In relatief korte tijd heb ik aardig wat kennis opgedaan met het uitbrengen van muziek en ik wil graag wat tips geven aan diegenen die van plan zijn hun muziek uit te brengen. Er zijn een paar do’s en don’ts die je even moet weten. Als je je daar aan houdt kan je je muziek vrij gemakkelijk veilig op een label krijgen. Hier is wat ik geleerd heb:

Private link
Als je een track klaar hebt, deel het niet publiekelijk. Je kan hem wel hier op het forum delen voor feedback maar doe dit altijd via een privé link (bijvoorbeeld via SoundCloud) en noem bij voorkeur niet de titel waarmee je hem uiteindelijk wil uitbrengen. Waarom? Labels willen exclusiviteit. Als je track al eens online heeft gestaan is hij feitelijk uitgebracht geweest en kunnen labels minder interesse hebben. Bovendien is het niet professioneel. Ik heb gemerkt dat labels je titel met je artiestennaam soms gaan googelen. Als het online heeft gestaan maar later verwijderd is kan google het vaak alsnog vinden. Mede om die reden ben ik hier op het forum ook niet onder mijn artiestennaam actief.

Als je track definitief klaar is. Laat hem dan even met rust. Er kan tijdens het productieproces ook tunnelvisie ontstaan en de perfectionisten onder ons zijn misschien geneigd te veel te concentreren op minder belangrijke aspecten van de track. Het kan zijn dat je over een tijdje dingen toch liever anders wilt en als het dan al uitgebracht is kan het niet meer aangepast worden. Bovendien is er geen haast mee om je eigen muziek uit te brengen. Leg jezelf geen onnodige deadlines op, wacht 3 maanden tot een jaar en luister je track dan weer eens met een frisse blik.

Track afwerken
Als je dan helemaal tevreden bent kan je je nummer bij een label aanbieden. Maak eerst een versie op het gewenste volume niveau. Die hoeft niet een uiteindelijke perfecte master te zijn maar gewoon je eindmix op het loudness niveau is wat acceptabel is voor labels. Ik hou zelf -10 tot -9 LUFS aan. Mastering hoeft vaak niet eens. Gewoon de rauwe mix op het juiste geluidsniveau is goed genoeg, misschien eventueel nog lichte EQ en/of saturatie. Ik denk dat het ook psychologisch werkt als je track niet perfect is gemastered want dan kan het label denken dat hij straks NOG beter klinkt.

Masteren hoeft dus nog niet.. maar mag natuurlijk wel. Je kan gratis een automated master maken via AI Mastering - automatic online audio mastering service of gebruik een plugin van bijvoorleeld iZotope zodat je track nog lekkerder klinkt. Maak het niet te gek maar doe alleen subtiele settings. Vaak doen labels de mastering zelf. Soms niet maar dan kan je altijd later nog je track professioneel laten masteren mocht je dat nodig vinden. Ik luister daarna de track op verschillende geluidssystemen: earpods, autospeakers, tv speakers, laptopspeakers en noem maar op. Overal moet het goed klinken.

Een stap die ik zelf dan nog doe is dat ik mijn eigen track een een DJ setje mix. Hiervoor heb je wel een DJ set nodig maar ik denk dat velen van ons dat wel hebben. Maak een playlistje met vergelijkbare tracks die jij lekker vind en ga gewoon een paar keer je track beat mixen. Gegarandeerd dat je daarna nog dingen gaat aanpassen. Kick, snare, vocal, bassline, hi-hat die te hard- of te zacht of het stereobeeld bijvoorbeeld kan je dan nog even aanpassen waar nodig. Soms betekent dit helemaal opnieuw je mix doen en opnieuw je mastering wat als je één dingetje aanpast kan je hele track weer uit balans zijn. Daarna weer luisteren op verschillende geluidssystemen totdat je 100% tevreden bent.

Shoppen naar labels
Upload dan je uiteindelijke track opnieuw op SoundCloud om bij labels aan te bieden en geef het de uiteindelijke titel. Zet het weer op privé maar schakel deze keer de download functie aan zodat labels je track in de volle glorie kunnen horen. Nu kan je opzoek naar lables die passen bij je track. Ik doe dat door op voornamelijk www.traxsource.com, www.beatport.com te gaan luisteren naar labels die muziek uitbrengen in het genre van je track. Wil je je track op vinyl, kijk dan op vinyl stores zoals www.juno.co.uk, www.clone.nl of www.rushhour.nl. Als je door de bomen het bos niet ziet. Kijk dan in de top 10 of top 100 binnen je genre. Daar staan de labels die actief en hot zijn.

Heb je een label gevonden? Ga dan opzoek naar de demo’s link. Vaak is dit een e-mail adres maar soms ook een aparte sectie op hun website. Kan je het nergens vinden? Google dan [labelnaam] + demo’s. Dan vind je meestal een demo link. Stuur dan je SoundCloud privélinkje van je track als demo en schrijf er nog wat bij. Hoeft niet veel te zijn. Je kan het label gaan aflikken hoe geweldig je ze bezig vind maar ik zet meestal alleen dat ik de betreffende track wil uitbrengen en vraag dan of het wellicht op hun label zou passen. Meer hoeft niet.

Zoals eerder gezegd willen labels exclusiviteit dus als je nu je track gaat spammen bij 30 labels zullen labels minder snel happig zijn om je track uit te brengen. Die kunnen aan je playcount op SoundCloud zien dat je aan het spammen bent geweest. Zorg ervoor dat je playcount op 0 of 1 staat. Wil je je track bij meerdere lables aanbieden, maak dan meerdere uploads. Maar het beste is om eerst het label te kiezen waar je je track het liefst op ziet verschijnen. Krijg je na maanden wachten nog geen reactie, pak dan de volgende label. Doe je dit niet kan je akkoord zijn gegegaan met een b-label en reageert daarna je favoriete label positief. Alleen dan pech gehad want je hebt al getekend. Nu is het natuurlijk wel zo dat als je nog niets hebt uitgebracht grotere labels niet zo snel enthousiast zullen zijn. Dus is dit je eerste release, wees dan blij met een wat minder bekend label. Maar ondenkbaar is het niet dat jij het talent bent waar ze al jaren naar opzoek zijn dus ‘Shoot for the stars, you might end-up on the moon’.

De kans is best groot dat een label hapt. Labels die op deze verkoop sites actief zijn moeten namelijk continuitiet hebben om de voordelen van die sites te kunnen gebruiken dus mede daarom zijn ze altijd opzoek naar nieuwe muziek. De kans is dus best groot dat je een aanbieding krijgt.. mits je track past binnen de stijl van het label en het een ‘goede’ track is (dus zonder productiefouten). Ik ben positief verrast dat ik vaak een reactie krijg ook als ze het niet geschikt vinden. Soms zeggen ze er zelfs bij waarom je track niet voldoet. Best een sympathieke wereld dus vind ik.

Contract
Stel nu is er een label die je track wil uitbrengen. Dan volgt een een vriendelijk mailtje dat het label geïntresseerd is. Als je positief op hun voorstel ingaat om je track bij hun uit te brengen volgt er een contract. Hiermee moet je erg oppassen want er zijn nog steeds labels die wurgcontracten aanbieden. Laat het contract altijd lezen door iemand met kennis van zaken op muziekrecht. Ik ben destijds erg goed geholpen door een belgisch forumlid die mijn contracten las en heel kritisch was. Helaas heeft zij zijn account verwijderd en weet ik zijn alias niet maar hij heeft mij veel geleerd hierontrend. In het begin vond ik dat hij wel erg moeilijk deed over van alles maar nu weet ik dat hij op alle punten 100% gelijk had.

Mijn ervaring is inmiddels dat een goed contract niet meer dan 2 A4 tjes hoeft te zijn. Als het meer is moet je oppassen. De meeste contracten die ik heb gehad zijn maar 1 A4tje waarin de royalty verdeling in staat (50/50 bij een goed contract) en dat jij aansprakelijk bent bij eventuele copyright overtreding en that’s it! Alle andere zaken hieromtrend zijn namelijk al vastgelegd in landelijke wetgeving en dat staat tenslotte ook in het contract. Je mag er vanuit gaan dat wat er verder nog in staat ten voordele van het label is en ten nadele van jou.

Over sommige van die punten hoef je misschien helemaal niet moellijk te doen maar er zijn dingen waar je beter niet akkoord mee kan gaan. Bijvoorbeeld rechtenoverdracht. Blijf altijd eigenaar van je muziek. Als dit er in staat kan je vragen of dat punt uit het contract te schrappen. Wil een label dit niet kan je beter opzoek gaan naar een ander label. Als je hier mee akkoord gaat kunnen ze er namelijk gewoon vandoor gaan met jouw track. Je hebt het immers aan hun overgedragen. Dit is lekker makkelijk voor het label want dan kunnen ze met jouw track (nu hun track) doen wat ze willen zonder jou om toestemming te vragen en hebben ze in principe niet veel meer met jou te maken. Als je maar weinig verkoopt zal dit waarschijnlijk niet echt een probleem zijn maar mocht je track bijvorbeeld een hit worden kan je het je behoorlijk tegen gaan zitten en heb je geen poot om op te staan.

Ook staat er soms in het contract dat je er bij voorbaat mee instemt als het label een remix wil (laten) maken. Ook niet mee akkoord gaan. Dan kan zo’n label bobo een andere kick en snare onder je nummer zetten, uitbrengen als een remix zo een flink deel van jouw royalties pakken (gebeurt echt!). Soms is een remix helemaal geen slecht idee maar keur het pas goed nadat je het hebt gehoord. Vind je het een bagger remix die jouw track niet waardig is kan je het dan gewoon weigeren. Ook andere punten in het contract die jou niet aanstaan kan je vragen om te laten verwijderen. Meestal doen labels dit wel heb ik gemerkt. Zij weten namelijk ook dat er tientallen andere labels zijn waar je naar toe kan gaan en die hebben vaak niet dit soort rare clausules. Bovendien gebruiken labels vaak een standaard contract wat misschien nog stamt uit de jaren 70 toen het normaal was om artiesten helemaal uit te knijpen. Gewoon laten weten als je ergens moeite mee hebt. Het betreft namelijk een overeenkomst en beide partijen dienen in overeenstemming te komen.

Ik heb verder hele gekke dingen gezien, vooral toen ik in het begin mijn muziek via submithub aanbood: Contracten met tientallen pagina’s vol met restricties bijvoorbeeld waarbij je alleen nog in opdracht van betreffende plaatenmaatschappij mag optreden en zelfs dat je niet mag weigeren als zij bepalen wat voor kleding jij draagt tijdens je optreden. En veel meer van dit soort gekkigheid. Ik heb dus geen goede ervaring met submithub maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik de gratis versie gebruikte. Het zou best kunnen dat je betere deals krijgt aangeboden bij een betaald account maar dan ga ik liever zelf opzoek.

Als het je eerste release is en het lukt je niet om je track op een label te krijgen met een goed contract kan je overwegen om een wat ongunstiger contract te tekenen. Maar ook dan zou ik toch eerst vragen of de punten die je niet aanstaan uit het contract te schrappen. Als je al een paar nummers uitgebracht hebt kan je vaak wel wat soepeler onderhandelen.

Release day
Eenmaal getekend wordt je release datum bekend gemaakt. Vaak is dat ook de datum waarop jouw track op de streaming platforms verschijnt. Een paar weken daarvoor komt je track uit als promo op websites als www.traxsource.com, www.beatport.com en/of www.junodownload.com. Dit is een mooie tijd om je track te promoten. Ik doe dit via Social Media, SoundCloud en RepostExchange | Promote your music, build a network, get real feedback. Ook zet ik mijn track op sites als Linktree: Link everything you are en dergelijke. Na je releasedatum kan je er nog voor kiezen om je track te promoten op sites als Spotify. Ik zelf betaal daar niet voor maar doe je dit wel kan dat je playcount aardig bevorderen maar zorg er wel voor dat dit geen nep plays zijn. Hoe je daar voor moet zorgen weet ik niet want ik doe dus geen betaalde promotie. De labels waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad doen helaas betrekkelijk weinig om een track te promoten heb ik gemerkt. Soms een paar banners op de verkoop websites and that’s it. Dus wil je dat je track bekendheid krijgt zul je zelf aan de bak moeten. Wellicht dat grotere labels meer aan promotie doen maar dat zou ik niet weten.

Een week voor de release krijg je meestal de master en artwork ter goedkeuring opgestuurd (mits het label de mastering doet). Als je de master wel goed vind klinken alleen misschien iets te schel ofzo, kan je één keer om een correctie vragen. Daarna zal je de master moeten aanvaarden. Klinkt de master helemaal niet goed, dan kan je voorstellen om de track zelf te laten masteren alleen heb je daar dan nog maar een paar dagen de tijd voor. Ik heb dit één keer zo gedaan. Het is af te raden de master zelf te doen ook al weet je wat je doet. Een professionele masteraar luistert met een ander oor naar jouw track, heeft er routine in en gebruikt vaak ook veel betere apparatuur dan jij.

Dat waren mijn tips tot dusver. Ik zeg niet dat bovenstaande de manier is om dingen te doen, het is momenteel mijn manier om dingen te doen en voor mij werkt dit. Doe er je voordeel mee, succes!

Hier kan je mijn uitgebrachte tracks vinden:
 
Laatst gewijzigd:
Twee jaar geleden ben ik begonnen om muziek uit te brengen. Inmiddels heb ik 14 releases in uiteenlopende stijlen op 11 verschillende labels waaronder twee remixen. In relatief korte tijd heb ik aardig wat kennis opgedaan met het uitbrengen van muziek en ik wil graag wat tips geven aan diegenen die van plan zijn hun muziek uit te brengen. Er zijn een paar do’s en don’ts die je even moet weten. Als je je daar aan houdt kan je je muziek vrij gemakkelijk veilig op een label krijgen. Hier is wat ik geleerd heb:

Private link
Als je een track klaar hebt, deel het niet publiekelijk. Je kan hem wel hier op het forum delen voor feedback maar doe dit altijd via een privé link (bijvoorbeeld via SoundCloud) en noem bij voorkeur niet de titel waarmee je hem uiteindelijk wil uitbrengen. Waarom? Labels willen exclusiviteit. Als je track al eens online heeft gestaan is hij feitelijk uitgebracht geweest en kunnen labels minder interesse hebben. Bovendien is het niet professioneel. Ik heb gemerkt dat labels je titel met je artiestennaam soms gaan googelen. Als het online heeft gestaan maar later verwijderd is kan google het vaak alsnog vinden. Mede om die reden ben ik hier op het forum ook niet onder mijn artiestennaam actief.

Als je track definitief klaar is. Laat hem dan even met rust. Er kan tijdens het productieproces ook tunnelvisie ontstaan en de perfectionisten onder ons zijn misschien geneigd te veel te concentreren op minder belangrijke aspecten van de track. Het kan zijn dat je over een tijdje dingen toch liever anders wilt en als het dan al uitgebracht is kan het niet meer aangepast worden. Bovendien is er geen haast mee om je eigen muziek uit te brengen. Leg jezelf geen onnodige deadlines op, wacht 3 maanden tot een jaar en luister je track dan weer eens met een frisse blik.

Track afwerken
Als je dan helemaal tevreden bent kan je je nummer bij een label aanbieden. Maak eerst een versie op het gewenste volume niveau. Die hoeft niet een uiteindelijke perfecte master te zijn maar gewoon je eindmix op het loudness niveau is wat acceptabel is voor labels. Ik hou zelf -10 tot -9 LUFS aan. Mastering hoeft vaak niet eens. Gewoon de rauwe mix op het juiste geluidsniveau is goed genoeg, misschien eventueel nog lichte EQ en/of saturatie. Ik denk dat het ook psychologisch werkt als je track niet perfect is gemastered want dan kan het label denken dat hij straks NOG beter klinkt.

Masteren hoeft dus nog niet.. maar mag natuurlijk wel. Je kan gratis een automated master maken via AI Mastering - automatic online audio mastering service of gebruik een plugin van bijvoorleeld iZotope zodat je track nog lekkerder klinkt. Maak het niet te gek maar doe alleen subtiele settings. Vaak doen labels de mastering zelf. Soms niet maar dan kan je altijd later nog je track professioneel laten masteren mocht je dat nodig vinden. Ik luister daarna de track op verschillende geluidssystemen: earpods, autospeakers, tv speakers, laptopspeakers en noem maar op. Overal moet het goed klinken.

Een stap die ik zelf dan nog doe is dat ik mijn eigen track een een DJ setje mix. Hiervoor heb je wel een DJ set nodig maar ik denk dat velen van ons dat wel hebben. Maak een playlistje met vergelijkbare tracks die jij lekker vind en ga gewoon een paar keer je track beat mixen. Gegarandeerd dat je daarna nog dingen gaat aanpassen. Kick, snare, vocal, bassline, hi-hat die te hard- of te zacht of het stereobeeld bijvoorbeeld kan je dan nog even aanpassen waar nodig. Soms betekent dit helemaal opnieuw je mix doen en opnieuw je mastering wat als je één dingetje aanpast kan je hele track weer uit balans zijn. Daarna weer luisteren op verschillende geluidssystemen totdat je 100% tevreden bent.

Shoppen naar labels
Upload dan je uiteindelijke track opnieuw op SoundCloud om bij labels aan te bieden en geef het de uiteindelijke titel. Zet het weer op privé maar schakel deze keer de download functie aan zodat labels je track in de volle glorie kunnen horen. Nu kan je opzoek naar lables die passen bij je track. Ik doe dat door op voornamelijk www.traxsource.com, www.beatport.com te gaan luisteren naar labels die muziek uitbrengen in het genre van je track. Wil je je track op vinyl, kijk dan op vinyl stores zoals www.juno.co.uk, www.clone.nl of www.rushhour.nl. Als je door de bomen het bos niet ziet. Kijk dan in de top 10 of top 100 binnen je genre. Daar staan de labels die actief en hot zijn.

Heb je een label gevonden? Ga dan opzoek naar de demo’s link. Vaak is dit een e-mail adres maar soms ook een aparte sectie op hun website. Kan je het nergens vinden? Google dan [labelnaam] + demo’s. Dan vind je meestal een demo link. Stuur dan je SoundCloud privélinkje van je track als demo en schrijf er nog wat bij. Hoeft niet veel te zijn. Je kan het label gaan aflikken hoe geweldig je ze bezig vind maar ik zet meestal alleen dat ik de betreffende track wil uitbrengen en vraag dan of het wellicht op hun label zou passen. Meer hoeft niet.

Zoals eerder gezegd willen labels exclusiviteit dus als je nu je track gaat spammen bij 30 labels zullen labels minder snel happig zijn om je track uit te brengen. Die kunnen aan je playcount op SoundCloud zien dat je aan het spammen bent geweest. Zorg ervoor dat je playcount op 0 of 1 staat. Wil je je track bij meerdere lables aanbieden, maak dan meerdere uploads. Maar het beste is om eerst het label te kiezen waar je je track het liefst op ziet verschijnen. Krijg je na maanden wachten nog geen reactie, pak dan de volgende label. Doe je dit niet kan je akkoord zijn gegegaan met een b-label en reageert daarna je favoriete label positief. Alleen dan pech gehad want je hebt al getekend. Nu is het natuurlijk wel zo dat als je nog niets hebt uitgebracht grotere labels niet zo snel enthousiast zullen zijn. Dus is dit je eerste release, wees dan blij met een wat minder bekend label. Maar ondenkbaar is het niet dat jij het talent bent waar ze al jaren naar opzoek zijn dus ‘Shoot for the stars, you might end-up on the moon’.

De kans is best groot dat een label hapt. Labels die op deze verkoop sites actief zijn moeten namelijk continuitiet hebben om de voordelen van die sites te kunnen gebruiken dus mede daarom zijn ze altijd opzoek naar nieuwe muziek. De kans is dus best groot dat je een aanbieding krijgt.. mits je track past binnen de stijl van het label en het een ‘goede’ track is (dus zonder productiefouten). Ik ben positief verrast dat ik vaak een reactie krijg ook als ze het niet geschikt vinden. Soms zeggen ze er zelfs bij waarom je track niet voldoet. Best een sympathieke wereld dus vind ik.

Contract
Stel nu is er een label die je track wil uitbrengen. Dan volgt een een vriendelijk mailtje dat het label geïntresseerd is. Als je positief op hun voorstel ingaat om je track bij hun uit te brengen volgt er een contract. Hiermee moet je erg oppassen want er zijn nog steeds labels die wurgcontracten aanbieden. Laat het contract altijd lezen door iemand met kennis van zaken op muziekrecht. Ik ben destijds erg goed geholpen door een belgisch forumlid die mijn contracten las en heel kritisch was. Helaas heeft zij zijn account verwijderd en weet ik zijn alias niet maar hij heeft mij veel geleerd hierontrend. In het begin vond ik dat hij wel erg moeilijk deed over van alles maar nu weet ik dat hij op alle punten 100% gelijk had.

Mijn ervaring is inmiddels dat een goed contract niet meer dan 2 A4 tjes hoeft te zijn. Als het meer is moet je oppassen. De meeste contracten die ik heb gehad zijn maar 1 A4tje waarin de royalty verdeling in staat (50/50 bij een goed contract) en dat jij aansprakelijk bent bij eventuele copyright overtreding en that’s it! Alle andere zaken hieromtrend zijn namelijk al vastgelegd in landelijke wetgeving en dat staat tenslotte ook in het contract. Je mag er vanuit gaan dat wat er verder nog in staat ten voordele van het label is en ten nadele van jou.

Over sommige van die punten hoef je misschien helemaal niet moellijk te doen maar er zijn dingen waar je beter niet akkoord mee kan gaan. Bijvoorbeeld rechtenoverdracht. Blijf altijd eigenaar van je muziek. Als dit er in staat kan je vragen of dat punt uit het contract te schrappen. Wil een label dit niet kan je beter opzoek gaan naar een ander label. Als je hier mee akkoord gaat kunnen ze er namelijk gewoon vandoor gaan met jouw track. Je hebt het immers aan hun overgedragen. Dit is lekker makkelijk voor het label want dan kunnen ze met jouw track (nu hun track) doen wat ze willen zonder jou om toestemming te vragen en hebben ze in principe niet veel meer met jou te maken. Als je maar weinig verkoopt zal dit waarschijnlijk niet echt een probleem zijn maar mocht je track bijvorbeeld een hit worden kan je het je behoorlijk tegen gaan zitten en heb je geen poot om op te staan.

Ook staat er soms in het contract dat je er bij voorbaat mee instemt als het label een remix wil (laten) maken. Ook niet mee akkoord gaan. Dan kan zo’n label bobo een andere kick en snare onder je nummer zetten, uitbrengen als een remix zo een flink deel van jouw royalties pakken (gebeurt echt!). Soms is een remix helemaal geen slecht idee maar keur het pas goed nadat je het hebt gehoord. Vind je het een bagger remix die jouw track niet waardig is kan je het dan gewoon weigeren. Ook andere punten in het contract die jou niet aanstaan kan je vragen om te laten verwijderen. Meestal doen labels dit wel heb ik gemerkt. Zij weten namelijk ook dat er tientallen andere labels zijn waar je naar toe kan gaan en die hebben vaak niet dit soort rare clausules. Bovendien gebruiken labels vaak een standaard contract wat misschien nog stamt uit de jaren 70 toen het normaal was om artiesten helemaal uit te knijpen. Gewoon laten weten als je ergens moeite mee hebt. Het betreft namelijk een overeenkomst en beide partijen dienen in overeenstemming te komen.

Ik heb verder hele gekke dingen gezien, vooral toen ik in het begin mijn muziek via submithub aanbood: Contracten met tientallen pagina’s vol met restricties bijvoorbeeld waarbij je alleen nog in opdracht van betreffende plaatenmaatschappij mag optreden en zelfs dat je niet mag weigeren als zij bepalen wat voor kleding jij draagt tijdens je optreden. En veel meer van dit soort gekkigheid. Ik heb dus geen goede ervaring met submithub maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik de gratis versie gebruikte. Het zou best kunnen dat je betere deals krijgt aangeboden bij een betaald account maar dan ga ik liever zelf opzoek.

Als het je eerste release is en het lukt je niet om je track op een label te krijgen met een goed contract kan je overwegen om een wat ongunstiger contract te tekenen. Maar ook dan zou ik toch eerst vragen of de punten die je niet aanstaan uit het contract te scharappen. Als je al een paar nummers uitgebracht hebt kan je vaak wel wat soepeler onderhandelen.

Release day
Eenmaal getekend wordt je release datum bekend gemaakt. Vaak is dat ook de datum waarop jouw track op de streaming platforms verschijnt. Een paar weken daarvoor komt je track uit als promo op websites als www.traxsource.com, www.beatport.com en/of junodownload.com. Dit is een mooie tijd om je track te promoten. Ik doe dit via Social Media, SoundCloud en RepostExchange | Promote your music, build a network, get real feedback. Ook zet ik mijn track op sites als Linktree: Link everything you are en dergelijke. Na je releasedatum kan je er nog voor kiezen om je track te promoten op sites als Spotify. Ik zelf betaal daar niet voor maar doe je dit wel kan dat je playcount aardig bevorderen maar zorg er wel voor dat dit geen nep plays zijn. Hoe je daar voor moet zorgen weet ik niet want ik doe dus geen betaalde promotie. De labels waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad doen helaas betrekkelijk weinig om een track te promoten heb ik gemerkt. Soms een paar banners op de verkoop websites and that’s it. Dus wil je dat je track bekendheid krijgt zul je zelf aan de bak moeten. Wellicht dat grotere labels meer aan promotie doen maar dat zou ik niet weten.

Een week voor de release krijg je meestal de master en artwork ter goedkeuring opgestuurd (mits het label de mastering doet). Als je de master wel goed vind klinken alleen misschien iets te schel ofzo, kan je één keer om een correctie vragen. Daarna zal je de master moeten aanvaarden. Klinkt de master helemaal niet goed, dan kan je voorstellen om de track zelf te laten masteren alleen heb je daar dan nog maar een paar dagen de tijd voor. Ik heb dit één keer zo gedaan. Het is af te raden de master zelf te doen ook al weet je wat je doet. Een professionele masteraar luistert met een ander oor naar jouw track, heeft er routine in en gebruikt vaak ook veel betere apparatuur dan jij.

Dat waren mijn tips tot dusver. Ik zeg niet dat bovenstaande de manier is om dingen te doen, het is momenteel mijn manier om dingen te doen en voor mij werkt dit. Doe er je voordeel mee, succes!

Hier kan je mijn uitgebrachte tracks vinden:
Heel nuttige info, thnx for sharing
 
Bedankt voor het delen!

Ook herkenbaar de contracten met idiote bepalingen. Ooit ook een keer een contract van 15 kantjes ofzo gekregen. Vol met concrete verplichtingen voor mij met boetebedingen en de wederprestatie was we doen ons best voor jou. Uiteraard niet mee akkoord gegaan.
 
Bedankt voor het delen,top dat je de tijd neemt dit mooi samen te vatten.
Zeer nuttige info:okdan:
 
tja, die label business, k weet ni of je iets vertelde over gaan optreden,, en reclame inkomsten ?


okey,,, ik hou me er ni mee bezig,,, maar ergens is't normaal dat je je tracks of andere synth gear deelt, // mee naar buiten komt
 
Interessant! Ik zal mijn ervaringen ook delen:

Private link
Als je een track klaar hebt, deel het niet publiekelijk. Je kan hem wel hier op het forum delen voor feedback maar doe dit altijd via een privé link (bijvoorbeeld via SoundCloud) en noem bij voorkeur niet de titel waarmee je hem uiteindelijk wil uitbrengen. Waarom? Labels willen exclusiviteit. Als je track al eens online heeft gestaan is hij feitelijk uitgebracht geweest en kunnen labels minder interesse hebben. Bovendien is het niet professioneel. Ik heb gemerkt dat labels je titel met je artiestennaam soms gaan googelen. Als het online heeft gestaan maar later verwijderd is kan google het vaak alsnog vinden. Mede om die reden ben ik hier op het forum ook niet onder mijn artiestennaam actief.
Ik heb een andere ervaring, wat zeker niet wil zeggen dat het slecht advies is wat hier staat.

Ik zet al mijn muziek online, onder mijn artiestenna(a)m(en) en het heeft tot nu toe labels er niet van weerhouden mijn muziek uit te brengen. Sterker nog, het feit dat ik mijn muziek online had staan is de reden dat ik benaderd ben door een label. Ik vermoed dat een en ander afhankelijk is van de muziekstijl, het label en hoe commercieel het hele verhaal is. Geen waardeoordeel, maar het speelt vast een rol bij de vraag of er een exclusiviteitseis is. Ik heb altijd een beetje mijn eigen plan getrokken, maar dat heeft het dus (gelukkig) niet in de weg gestaan. Ik ben overigens ook niet door de labels gevraagd om mijn muziek offline te halen.

Track afwerken
Ik hou zelf -10 tot -9 LUFS aan. Mastering hoeft vaak niet eens.
Ik houd voor mijn tracks altijd -14 LUFS aan zodat de platformen niet zelf het volume gaan terugschroeven. Mastering heb ik verschillende ervaringen mee. Bij een release bood het label mastering aan en dat was goed, op een kleine aanpassing na. Bij een ander label gaven ze aan dat mijn eigen (in mijn ogen amateur-level) mastering van de track prima was in hun oren en ze juist de eigenheid van eindproduct (dus volledig in handen van de artiest) waarderen. Ik heb zelf wel eens een album laten masteren door een vrij bekende masteraar, maar -waarschijnlijk door miscommunicatie, of verschillende visies- dat was geen succes en ik heb het uiteindelijk alsnog zelf gedaan.

Contract
Stel nu is er een label die je track wil uitbrengen. Dan volgt een een vriendelijk mailtje dat het label geïntresseerd is. Als je positief op hun voorstel ingaat om je track bij hun uit te brengen volgt er een contract.
Ok, hou je vast. 😁
Ik heb voor geen enkele van mijn releases een contract getekend. Er zijn via de mail een paar afspraken gemaakt, maar that's it. Wederom denk ik dat het ook te maken heeft met hoe commercieel het label is en wellicht het mainstream potentieel van je release. Ik zeg zeker niet dat je geen contract moet tekenen en ik geloof dat je goede raad geeft hier, maar in mijn geval was het allemaal niet echt van toepassing. Ik was behoorlijk confuus initieel over hoe dit werkte, maar ik begrijp nu ook dat er heel veel vrijheid in zit. Op het moment dat ik iets anders wil met mijn muziek, of het opnieuw wil uitbrengen, kan dat dus ook. Als het een hit wordt (gezien mijn muziekstijl, erg unlikely, maar als dan (waarschijnlijk met hulp van het label) hebben zowel het label als ik er profijt van.

Release day
Eenmaal getekend wordt je release datum bekend gemaakt. Vaak is dat ook de datum waarop jouw track op de streaming platforms verschijnt. Een paar weken daarvoor komt je track uit als promo op websites als www.traxsource.com, www.beatport.com en/of www.junodownload.com. Dit is een mooie tijd om je track te promoten. Ik doe dit via Social Media, SoundCloud en RepostExchange | Promote your music, build a network, get real feedback. Ook zet ik mijn track op sites als Linktree: Link everything you are en dergelijke. Na je releasedatum kan je er nog voor kiezen om je track te promoten op sites als Spotify. Ik zelf betaal daar niet voor maar doe je dit wel kan dat je playcount aardig bevorderen maar zorg er wel voor dat dit geen nep plays zijn. Hoe je daar voor moet zorgen weet ik niet want ik doe dus geen betaalde promotie. De labels waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad doen helaas betrekkelijk weinig om een track te promoten heb ik gemerkt. Soms een paar banners op de verkoop websites and that’s it. Dus wil je dat je track bekendheid krijgt zul je zelf aan de bak moeten. Wellicht dat grotere labels meer aan promotie doen maar dat zou ik niet weten.
Ik herken veel van wat je zegt over promotie van labels. Het is in mijn ervaring minimaal. Soms regelen ze een "premiere" via een bevriend "zine" dat over het genre schrijft en dat is leuk, maar dat zijn er meestal maar 1 of 2 per release. Verder sturen ze (voor zover ik kan inschatten) periodiek promomateriaal naar een lijst DJ's in de genres, waar best grote namen tussen zitten en dat is heel leuk als het dan een keer opgepikt wordt door zo'n DJ (wat me wel eens overkomen is). Verder probeer ik zelf wat sites aan te schrijven als Igloomag, INDEx, ADSR Collective en daar komt af en toe dan ook iets uit, bijv. opname van het album in een weeklijst ofzo. Uiteraard post ik ook hier op SF, maar ik ben niet heel actief.

Ook is er al wel eens een track van me gedraaid op de Concertzender bij X-Rated (X-Rated) en Bob draait wel eens privé wat van mijn werk, waar hij dan weer over tweet, maar het is allemaal heel erg kleinschalig en beperkt. Ik klaag niet. Ik vind het allang leuk als er naar mijn muziek geluisterd wordt, door mensen die dit soort muziek leuk vinden.

Een week voor de release krijg je meestal de master en artwork ter goedkeuring opgestuurd (mits het label de mastering doet).
Dit is het enige punt waarop ik echt minder leuke ervaringen heb, het artwork. Ik heb te maken gehad met releases waarbij ik het door het label geproduceerde artwork lelijk vond, maar omdat zij een serie releases hebben met hetzelfde soort artwork, viel daar helaas niet over te praten. Misschien komt het omdat ik zelf ook veel bezig ben met visuele kunst maken, dat het me zo stoorde, maar dat vond ik het eigenlijk het meest oncomfortabele aspect aan het hele verhaal. Ik hecht eraan dat wat er onder mijn (artiesten)naam uitkomt een coherent geheel is dat een bepaald gevoel oproept en dat werkt niet (altijd) als het label vasthoudt aan een vooropgezet concept voor het artwork. Maar goed, soms moet je een compromis sluiten als je iets wil.

Het klinkt in ieder geval als een mooi succes, @Modus Operandi! Gefeliciteerd.
Ik heb zelf inmiddels 9 releases op 4 labels in 4 jaar tijd, maar ik maak al veel langer muziek en ben nooit écht actief op zoek geweest naar labels. Misschien ga ik een aantal van je tips en raad wel eens opvolgen voor volgende releases. Ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn van forumleden.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de complimenten. Fijn dat mijn gewaardeerd word dat ik mijn ervaringen deel.

Was nog veregten te vermelden onder het kopje Track afwerken dat het belangrijk is om altijd je mix in mono te luisteren. Dit is om meerdere redenen belangrijk: Ten eerste omdat er met stereo soms faseverschil kan optreden en er dan geluiden kunnen wegvallen, ten tweede lijken in stereo sommige instrumenten soms harder te klinken en mono geeft het eerlijke volume weer. Maar het is vooral van belang voor de streamingdiensten omdat veel geluidssystemen waarop wordt gestreamed mono speakertjes zijn. Bijvoorbeeld in hotels, bars en winkels waar er dan vaak meerdere hangen maar meestal allemaal mono zijn. Hoe breder je het stereobeeld in eindmix hebt laten klinken, hoe groter de kans is dat er in mono gekke dingen gaan gebeuren. Ik ga er overigens wel vanuit dat de meeste van ons die kennis hebben van mixen en masteren dit wel weten. Ik sprak laatst wel een sucessvolle producer met meer dan 15000 volgers op Spotify die er een gewoonte van maakte zijn mixen ultra wijd te maken en die dit nooit deed
 
Laatst gewijzigd:
@Modus Operandi @scarum : top dat jullie de moeite nemen voor het typen van de lappen informatie! :okdan:

Altijd handig om eens te checken.
 
@Zoidsity Ik ben niet van plan er geen gewoonte van te maken lappen tekst op te lepelen. Toen in het begin op het forum kwam zo'n twintig jaar geleden was ik een fanatiek gear verzamelaar en maakte ik nauwelijks een track af. Ik was toen ook actiever met discussieren hier op het forum. Ik vond dat ik te lang als een kind in de speelgoedwinkel bezig ben geweest. Tegenwoordig heb ik het meeste hardware de deur uit gedaan en richt ik me meer op het afmaken en uitbrengen van tracks. Ik ben nu meer van: 'geen woorden maar daden'. Ik meng me mede daarom ook niet zo vaak meer in discussies maar wil toch mijn ervaringen van de afgelopen tijd delen, vandaar.
 
@Zoidsity Ik ben niet van plan er geen gewoonte van te maken lappen tekst op te lepelen. Toen in het begin op het forum kwam zo'n twintig jaar geleden was ik een fanatiek gear verzamelaar en maakte ik nauwelijks een track af. Ik was toen ook actiever met discussieren hier op het forum. Ik vond dat ik te lang als een kind in de speelgoedwinkel bezig ben geweest. Tegenwoordig heb ik het meeste hardware de deur uit gedaan en richt ik me meer op het afmaken en uitbrengen van tracks. Ik ben nu meer van: 'geen woorden maar daden'. Ik meng me mede daarom ook niet zo vaak meer in discussies maar wil toch mijn ervaringen van de afgelopen tijd delen, vandaar.
Mijn commentaar was absoluut geen kritiek, maar juist respect dat je de moeite neemt om het te delen! Het kost namelijk best wat tijd om het allemaal te typen, vandaar 👍

Sorry als het verkeerd overkwam.. 🤐
 
@Zoidsity Ik ben niet van plan er geen gewoonte van te maken lappen tekst op te lepelen. Toen in het begin op het forum kwam zo'n twintig jaar geleden was ik een fanatiek gear verzamelaar en maakte ik nauwelijks een track af. Ik was toen ook actiever met discussieren hier op het forum. Ik vond dat ik te lang als een kind in de speelgoedwinkel bezig ben geweest. Tegenwoordig heb ik het meeste hardware de deur uit gedaan en richt ik me meer op het afmaken en uitbrengen van tracks. Ik ben nu meer van: 'geen woorden maar daden'. Ik meng me mede daarom ook niet zo vaak meer in discussies maar wil toch mijn ervaringen van de afgelopen tijd delen, vandaar.
:D

Ook enorm herkenbaar. Op de hardware na, bij mij komt er geen software aan te pas, alleen bij de opname. Verder is alles hardware. Maar inderdaad, voornamelijk lekker bezig zijn met produceren, me niet laten afleiden, mijn output van de afgelopen jaren is vrij hoog. Gevolg is dat ik ook niet zo actief ben op het forum. Maar dit vond ik wel een interessante discussie om aan deel te nemen. :okdan:
 
Goeie posts!

Ik heb misschien nog een tip voor het hoofdstukje 'Contract', ik ben lid van de kunstenbond en hun juridische afdeling heeft ons al een paar keer, voor weinig, goed geholpen met o.a. dreigbrieven betreft eigendom rechten, duur van die rechten, zonder toestemming tracks uitbrengen op verzamel uitgaven, en 'vergeten' uit te keren gages - akkefietjes, nationaal en internationaal en meer van dat. Die gasten zijn goed.

En een tip wat betreft masteren, de labels waar wij mee werken hebben liever niet dat je zelf mastert, daar hebben ze mensen voor. En dan moet je toch nog de unmastered dingen opsturen.
Wel moeten wij instemmen met het gemasterde.
Wat betreft Mixen komt er niemand aan onze tracks... mixen is gebeurd tijdens het creëren; is een sampletje te hard of te zacht ga ik wel effe het project in om het zachter/harder te zetten.

:)
 
En een tip wat betreft masteren, de labels waar wij mee werken hebben liever niet dat je zelf mastert, daar hebben ze mensen voor. En dan moet je toch nog de unmastered dingen opsturen.

De meeste labels waar ik mee gewerkt heb laten de master zelf doen. Ze proberen alle tracks een beetje op dezelfde manier te masteren en op hetzelfde geluidsniveau te te krijgen en zo houden de eenheid tussen de verschillende releases op het label denk ik. Sommige labels gebruiken AI mastering. Ik hoor dat meteen want dan heeft de master weing diepte en klinkt soms te schel. Dan stel ik voor om de master zelf te doen. Dat vinden ze dan wel oké maar dan zijn de kosten voor jou.
 
ik ben lid van de kunstenbond
Ik ook inderdaad, maar vooral vanwege de hoge korting op de instrumentenverzekering. Tip!
En een tip wat betreft masteren, de labels waar wij mee werken hebben liever niet dat je zelf mastert, daar hebben ze mensen voor. En dan moet je toch nog de unmastered dingen opsturen.
Misschien dat dit in reactie is op mijn verhaal, misschien niet, maar ter verduidelijking, ik lever altijd alles ongemasterd aan voor release (-6dB, 24/96kHz), maar het label had ook mijn zelf gemasterde versies gehoord en gaf aan dat ze die wilden uitbrengen. 🤷‍♂️
 
Ah superfijne info dit!

Bijvoorbeeld rechtenoverdracht. Blijf altijd eigenaar van je muziek.

Wat is dan de naam voor het uitbrengen van muziek op deze manier? Een exclusieve licentie? Want hoe kan het label zorgen dat jij niet de nummers op nog een ander label uitbrengt (of daarnaast in eigen beheer?). Geef je b.v. exclusieve release rechten voor X jaren waarna de rechten vervallen en weer terug bij jou komen te liggen?
 
Last edited by a moderator:
Bijvoorbeeld rechtenoverdracht. Blijf altijd eigenaar van je muziek.

Wat is dan de naam voor het uitbrengen van muziek op deze manier? Een exclusieve licentie? Want hoe kan het label zorgen dat jij niet de nummers op nog een ander label uitbrengt (of daarnaast in eigen beheer?). Geef je b.v. exclusieve release rechten voor X jaren waarna de rechten vervallen en weer terug bij jou komen te liggen?

Ik heb eerlijk gezegd zelf niet veel kennis van muziekrecht maar als ik in sommige contracten kijk staat er niets over exclusiviteit. In andere contracten weer wel (Exclusive & non-exclusive rights). Soms staat er niet eens iets over licensing. Gewoon alleen 'Agreement for distribution'. Misschien is het in landelijke wetgeving geregeld dat je dat maar met één partij tegelijk mag doen en dat kan misschien weer per land verschillen. Of misschien zou ik in dat geval zelfs het nummer bij meerdere partijen tegelijk uit kunnen brengen. Geen idee maar ik heb de behoefte niet. Vaak staat er ook een periode in het contract. (3 to 5 jaar meestal). Ik heb inmiddels contracten uit USA, UK, Italië, Hongarije, Spanje en Rusland
 
Vaak staat er ook een periode in het contract. (3 to 5 jaar meestal). Ik heb inmiddels contracten uit USA, UK, Italië, Hongarije, Spanje en Rusland
Zo deed ik het ook altijd. Ik gaf de uitgever 3 jaar het recht om geld te verdienen met mijn nummer of nummers. Daarna liggen de rechten (distributierechten?) weer volledig bij mij. Wel een interessant onderwerp dit voor een podcast! Er is vast een jurist die dit helder uit kan leggen.

Wat ik me nog afvroeg: waarom benader je steeds een andere partij? Is dat strategie?
 
Back
Top