Wat is het toch moeilijk om het makkelijk te houden?!?

Dit is een oud artikel over muziek produceren over de artiest Deceptikon maar ik vond het altijd erg goed advies..

DKON’S TIPS FOR CREATIVE SUCCESS
1. Less is more.

Al lang uitgevoerd.Gevolg:meer met muziek bezig.Meer plezier.
 
Laatst wat gelezen over de mindsets die je in het creatieve proces nodig hebt. De open-mind mode en de closed-mind mode. Komt er op neer dat je moet proberen om de juiste mode in te zetten bij het juiste deel van het proces. Open-mind is nieuwsgierig, speels, onbezonnen etc. Goed bij idee/schrijf gedeelte van een track. Closed-mind is kritisch, besluitvaardig etc. Goed voor keuzes in laatste productie/arrangement dingen en mixen. Voor je begint proberen in de juiste mindset te komen zou goed kunnen werken. Misschien leuk om eens uit te proberen.
 
Ik ben er voor mezelf wel achter gekomen dat ik minimaal 10x productiever ben met alleen software in vergelijking met hardware en dan het best nog van uit mijn luie fauteuil en met m'n benen op een voetenbankje, verder heb ik een groot scherm op een verrijdbaar kastje beetje links-voor mij, voeten bankje rechts-voor, keyboard / midi controller rechts van mij.
Zo creëer ik een optimaal relaxte situatie om lekker te kunnen werken, toetsenbordje op schoot, muis op de daarvoor geschikte armleuning en gaan met die banaan.

Niet dat ik met hardware niet overweg kan, maar ik blijf veel langer bezig met pielen en mijn tijd verdoen met overbodige acties uit te voeren, mezelf steeds verplaatsen, bouncen, opnieuw bouncen, 'automation opnemen' door live te draaien aan knopjes, daarnaast is het ook lastiger om alles goed te mixen omdat je met veel meer factoren rekening moet houden.

Ofwel, in the box, werkt erg goed en effectief, out the box is ook leuk, maar voor mij meer om te pielen dan nog om serieus muziek te maken.
 
Als je beter wilt worden zul je het af en toe moeilijk moeten maken.
'keep it simpel' moet je daarom ook in een context van de maker zien.
Maak je het moeilijk en groei je dan zijn dingen die ooit moeilijk voor je waren simpel.

Dus heb ballen en durf te falen, te experimenteren ipv youtube video's te volgen zoals de kudden schapen souds maken.
 
Als je beter wilt worden zul je het af en toe moeilijk moeten maken.
'keep it simpel' moet je daarom ook in een context van de maker zien.
Maak je het moeilijk en groei je dan zijn dingen die ooit moeilijk voor je waren simpel.

Dus heb ballen en durf te falen, te experimenteren ipv youtube video's te volgen zoals de kudden schapen souds maken.
dit!
 
Herkenbaar topic! hier mijn bijdrage ter inspiratie.. zag laatst dit filmpje, en het gaat me even niet om het nummer an sich, maar om wat Seal zegt op gegeven moment:

Op een gegeven moment belt hij Seal en vraagt hoe hij tot dat nummer is gekomen, hij antwoord: Ik had een 8 sporen Tascam recorder gekregen en ik wilde gewoon kijken wat dat ding kan, ik was gewoon van alles aan het uitproberen en stems aan het layeren e.d.. onbevangen.

Sure, hij zal vast het e.e.a. in z'n hoofd hebben gehad, wat lijnen, maar ik geloof erin wat hij zegt; dat het meeste er zo uit kwam rollen, primair om die Tascam op z'n staart te trappen en te verkennen

Dat, right there, is wmb een belangrijk ding.. hoe vaak is het inderdaad niet zo geweest, dat je simpelweg iets nieuws wilt testen, onbevangen, mogelijk ongehinderd door wat het ding allemaal wel kan en dus met lage verwachtingen (van jezelf) te werk gaat en er iets fantastisch uit komt? Hetzelfde effect herken ik ook, als je iets dat je al wél kent, wilt uitleggen aan iemand anders.. dan kijk/luister je kortstondig door de ogen/oren van de ander, dus ff niet te moeilijk doen.

Herkenbaar voor iemand?

@Bathmutz Seal was door dat onbevangen uitproberen vast en zeker in open-mind modus :)
 
Laatst gewijzigd:
Nou…. Niet helemaal, het nummer is zo goed, omdat het zo goed geproduceerd is.
Rick ontvlecht het helemaal, noot voor noot en legt uit waarom.
Dan kan je nog zo “onbevangen” zijn, maar zonder theoriekader en zonder Trevor Horn, ben je nog nergens.
 
Nou…. Niet helemaal, het nummer is zo goed, omdat het zo goed geproduceerd is.
Rick ontvlecht het helemaal, noot voor noot en legt uit waarom.
Dan kan je nog zo “onbevangen” zijn, maar zonder theoriekader en zonder Trevor Horn, ben je nog nergens.
Deels mee eens, tuurlijk is de productie top-notch, en de sessiemuzikanten kleden het aan als geen ander.. maar het begint toch echt met de kiem, en die kwam van Seal (als hij de waarheid spreekt daar).
Zonder dat, was er niets waar Trevor z'n ziel en zaligheid in kon leggen.. of jij moet beweren, dat Trevor het nummer van A tot Z heeft gemaakt, geschreven, gecomponeerd, alles ?

Kiss from a Rose - Wikipedia -> Seal schreef "Kiss from a Rose" in 1987, dat staat er, en niet Trevor.
Wel staat er ook: "He turned that tape from my corner into another 8 million record sales and my name became a household name"

Vandaar deels mee eens, de kiem kwam toch echt van Seal.

Los daarvan, het was maar een voorbeeld, blijft overeind dat bij het uitproberen van iets nieuws, of, bij uitleggen van iets dat je kent aan een ander (dus tijdelijk even "nieuw") dit enorm kan helpen voor de creativiteit
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij is het topic heel simpel. Je moet leuk vinden wat je doet. Als je het alleen maar als een middel ziet tot doel (bijv. Commercieel succes of aanzien) dan ben je er snel klaar mee. Te veel mensen kruipen tegenwoordig achter een DAW omdat ze ook wel even een plaatje willen maken.
komen er dan achter dat het allemaal niet zo makkelijk is. Als de motivatie niet intrinsiek is, gaat het nooit wat worden.
 
Volgens mij is het topic heel simpel. Je moet leuk vinden wat je doet. Als je het alleen maar als een middel ziet tot doel (bijv. Commercieel succes of aanzien) dan ben je er snel klaar mee. Te veel mensen kruipen tegenwoordig achter een DAW omdat ze ook wel even een plaatje willen maken.
komen er dan achter dat het allemaal niet zo makkelijk is. Als de motivatie niet intrinsiek is, gaat het nooit wat worden.
Helemaal mee eens.

Je kan de stelling van Rutger ook omdraaien; wat is het toch makkelijk om het moeilijk te maken en vooral met veel gear en een daw met ik weet niet hoeveel mogelijkheden en plugins?
Het jezelf moeilijk maken heeft ook te maken met je verwachtingen nogal op te kloppen denk ik.
Natuurlijk heb je altijd een leercurve waar je doorheen moet maar zoals anderen al zeggen, hou het ook leuk en heb plezier in wat je doet.

Er is een oude maar wijze uitdrukking; je leert iets spelenderwijs dus hou het speels, dat is creatief ipv produktief, zodra plezier op werken gaat lijken dan maak je het jezelf te moeilijk denk ik?
Ik heb wel 'ns een docu van Picasso gezien, die man tekende en schilderde gewoon maar ipv van alles te bedenken wat het moet gaan worden.

Ik geef direct toe dat ik met het maken van tracks vooral met plugins/vst's werk en dan van presets uitga die ik dan tweak en met m'n hardware ben ik vooral met een journey into sound bezig; gewoon lekker aan de knoppen draaien en schuiven op zoek naar lekkere sweetspots en soms komt daar iets bruikbaars uit maar het is dan vooral ongegeneerd pielen.
 
precies en als je 1.000 synths hebt en 10.000 preset packs, betekent dat niet dat je ze ook allemaal tegelijkertijd moet gebruiken.
Doe wat je leuk vind, no regrets!
Doe je het puur voor anderen, dan hoor je dat vanzelf in je output.
Laat mensen aanhaken op wat jij doet.
Haak niet aan op wat jij denkt dat mensen "vet" gaan vinden.
 
Helemaal mee eens.

Je kan de stelling van Rutger ook omdraaien; wat is het toch makkelijk om het moeilijk te maken en vooral met veel gear en een daw met ik weet niet hoeveel mogelijkheden en plugins?
Het jezelf moeilijk maken heeft ook te maken met je verwachtingen nogal op te kloppen denk ik.
Natuurlijk heb je altijd een leercurve waar je doorheen moet maar zoals anderen al zeggen, hou het ook leuk en heb plezier in wat je doet.

Er is een oude maar wijze uitdrukking; je leert iets spelenderwijs dus hou het speels, dat is creatief ipv produktief, zodra plezier op werken gaat lijken dan maak je het jezelf te moeilijk denk ik?
Ik heb wel 'ns een docu van Picasso gezien, die man tekende en schilderde gewoon maar ipv van alles te bedenken wat het moet gaan worden.

Ik geef direct toe dat ik met het maken van tracks vooral met plugins/vst's werk en dan van presets uitga die ik dan tweak en met m'n hardware ben ik vooral met een journey into sound bezig; gewoon lekker aan de knoppen draaien en schuiven op zoek naar lekkere sweetspots en soms komt daar iets bruikbaars uit maar het is dan vooral ongegeneerd pielen.
Wellicht dat het daarom zo goed werkt, om jezelf in het begin te beperken.. bijv. te beginnen slechts met 1 Looper, of 1 (niet te ingewikkeld) apparaat/instrument, of 1 take van begin-tot-eind (=spanning en focus opwekken) om zo spelenderwijs -in ieder geval- de Kern neer te zetten, het kloppend hart van je nummer.. al neurie je het in een soundrecorder, whatever

En dan begint de enorme uitdaging om met alle slagen (vervangingen, aanvullingen, etc) die je daarna doet, die kern te preserveren helemaal tot het einde. Telkens als je iets toevoegt of verwijdert dat afdoet aan die kern -> undo. Is de toevoeging te mooi om weg te gooien, dan naar de "unfinished projects folder" :D de volste map op m'n PC ongetwijfeld
 
Als de motivatie niet intrinsiek is, gaat het nooit wat worden.
Dit is heel belangrijk idd.
Muziek maken doe je niet voor aanzien, roem en vrouwen maar gewoon omdat je het leuk vind om te maken en te spelen.
 
Wellicht dat het daarom zo goed werkt, om jezelf in het begin te beperken..
Ja, je wordt er creatiever van in ieder geval, maar in onze consumersmaatschappij is de buy knob soms wel verleidelijk natuurlijk...;)
Muziek maken doe je niet voor aanzien, roem en vrouwen maar gewoon omdat je het leuk vind om te maken en te spelen.
Veel gitaristen begonnen met gitaar in een bandje omdat ze dan populair bij de meisjes waren...:D
 
Je hobby opgeven voor rijk en beroemd,
en al je aandacht geven voor: auto, vliegen, en feesten
en elke dag met een kater wakker worden...:r:dubbel::D

Of voor de rest van je leven lekker knutselen in je eigen studio
en uitgeven wat je wil kopen, oftewel investeren!
Want feesten kan altijd nog.:okdan:8)

Nou, kies maar!:engel:
 
Je hobby opgeven voor rijk en beroemd,
en al je aandacht geven voor: auto, vliegen, en feesten
Dat gaat vaak niet vanzelf he, daar rol je in. Je krijgt een klus aangeboden, dat worden er meer, je verdient goed geld, mensen worden afhankelijk van je, de concurrentie is moordend en je durft niet te stoppen en voor je het weet kom je er niet meer uit. Zo gaat het bij veel van die EDM-DJ's en Avicii is het bekendste voorbeeld. Eeuwig zonde hoe dat is gegaan 😥😥😥
 
Dat gaat vaak niet vanzelf he, daar rol je in. Je krijgt een klus aangeboden, dat worden er meer, je verdient goed geld, mensen worden afhankelijk van je, de concurrentie is moordend en je durft niet te stoppen en voor je het weet kom je er niet meer uit.
Dat noemen ze: de grote Amerikaanse verleiding! (Queen is een voorbeeld; Freddie):P
Wat globaal is geworden.:o:

Én hoe kom je er weer van af!
Want komt dan zoveel op je af,
met de vraag of je het geestelijk wel allemaal aan kan.
Dan is 'willen' opeens 'moeten' geworden en weg is je hobby!:doei:
en of je de kans had om er over na te denken?
want in Amerika is het Now or Never!:engel::mega:
Dus hier is het?...:?:)

En het is niet (en gelukkig) niet altijd raak hoor, zeker nu niet met het internet.
 
Door het nu zo gemakkelijk te houden,herontdek ik nu sommige softsynths terug die ik jaren verwaarloosd heb.
De native FM8 eens doorgenomen en begot,daar staan echt wat juweeltjes op.Zeker in de categorie FM7 lecacy.
De Absynth een all time favoriet beter onder de knie aan het krijgen en zulks prachtige ambient sounds te creëren.
Stom kieken ben ik geweest om door de jaren heen maar koopjes aan te schaffen denkende dat ik daar de sound ging vinden.Nee de sounds waren bij mij om de hoek te vinden.Luchtig beginnen zonder ver te zoeken bevorderd je gemoed en creativiteit.😊
 
"In de beperking, toont zich de meester".
Door je te beperken en gedisciplineerd te werken, kom je tot meer.Dichter en filosoof Goethe.
 
Back
Top