Behringer Odyssey

De deepmind was ook de eerste Behringer synth en de duurste, twee redenen waarom men er niet als vlooien op een eekhoorn op sprong.
 
Wat me tegenvalt van de Korg Odyssey is dat ik portamento niet met een midi/cv converter kan aansturen. Heel raar. Met een pedaal lukt het wel. Van andere synths kan ik wel met een midi/cv converter schakelen, bijvoorbeeld de sustain van de CS-40M. Ik had gehoopt de beperkte midi-implementatie (en dat is zacht uitgedrukt) op die manier wat te omzeilen.
Ik hoop dus dat Behringer het op het punt van midi beter doet, maar de D biedt weinig hoop, de nieuwe vocoder dan weer wel. Daarbij hebben ze ook cc-aansturing van de nieuwe Roland VP-03 overgenomen.
Dan nog de oscillatoren, waarover ik het hier eerder had. Die van de Korg zijn te perfect, hoewel ik daar niet om maal. Ik heb de originele Odyssey V3 gehad en weggedaan om het geluid, niet om de mogelijkheden en de interface.
Er komt vast wel iemand met een A/B/C vergelijking. Dan kan iedereen goed beslissen.
 
Dit lijkt eerder op "fake news". Het lijkt op een gephotoshopte synth.

Die foto ging anders al jaaaaaaren voordat Behringer met synths begon rond, dus het lijkt me wel echt hoor. Ik denk dat ik die foto 10 jaar geleden of langer al heb gezien.
 
Wat me tegenvalt van de Korg Odyssey is dat ik portamento niet met een midi/cv converter kan aansturen.

Die 18e eeuwse midi implementatie was de reden om hem te dumpen voor me, soundwise primadeluxe, maar alleen note on/off vind ik echt te spartaans, later is er geloof nog wel pitch en mod aan toegevoegd, maar dat is het ook wel......
 
4 maanden na superbooth laat behringer de beta versie van hun odyssey clone zien & horen



wat ik niet snap: waarom nou een odyssey clone als de officiële re-issue nog gewoon te koop is? :?
 
De Minimoog re-issue was toch ook nog te koop toen zij een kloon van de re-issue maakten? Mogelijk hetzelfde met de Oddyssey: ze laten Korg het moeilijke werk doen om geschikte beschikbare componenten te vinden als alternatief voor het originele design, en kopiëren dat dan.
 
De Minimoog re-issue was toch ook nog te koop toen zij een kloon van de re-issue maakten? Mogelijk hetzelfde met de Oddyssey: ze laten Korg het moeilijke werk doen om geschikte beschikbare componenten te vinden als alternatief voor het originele design, en kopiëren dat dan.

+ dit!
 
De Minimoog re-issue was toch ook nog te koop toen zij een kloon van de re-issue maakten? Mogelijk hetzelfde met de Oddyssey: ze laten Korg het moeilijke werk doen om geschikte beschikbare componenten te vinden als alternatief voor het originele design, en kopiëren dat dan.

Waarschijnlijk goedkoper, dus meer sales en in the end meer winst...

vinden jullie de karp dan onbetaalbaar?

minimoog €3'300 - boog €300
de boog kost iets minder dan 1/10 van wat het origineel kost

karp odyssey FS mk1 €1'300 - barp €500 (? speculated mrp)
de barp zou dus 40% van de karp kosten

voor dat geld koop je toch net zo goed een origineel odyssey desktop
 
vinden jullie de karp dan onbetaalbaar?

minimoog €3'300 - boog €300
de boog kost iets minder dan 1/10 van wat het origineel kost

karp odyssey FS mk1 €1'300 - barp €500 (? speculated mrp)
de barp zou dus 40% van de karp kosten

voor dat geld koop je toch net zo goed een origineel odyssey desktop

Zeker niet onbetaalbaar, maar zo werkt gewoon voor veel mensen: "Als ik voor 500 a 600 een karp kan kopen, dan kan ik nog meer synths kopen. ook nog de boog en de neutron en nog een audio interface of mixer van Behringer". Hetzelfde voor de minimoog en boog. De boog kun je 11x kopen en de sound is voor velen ongeveer hetzelfde, ofwel, er wordt meer verkocht als het goedkoper is. Sterker nog, ik denk dat er nu al meer Boogs verkocht zijn dan minimoog model-d re-issues.
 
Terwijl de Korg bedoeld lijkt voor mensen die het geluid van een Odyssey zoeken, denk ik dat dit ding vooral bedoeld is voor mensen die een synth willen hebben die lijkt op een Odyssey. Op basis van dit filmpje lijkt de klank de plank in ieder geval totaal mis te slaan. Wat een k*tgeluid!
 
Vind best wel een tering streek van Behringer. Ik hoef echt helemaal niets van dat merk. Dat merk had zn slechte reputatie. Al dat domme gelul van goedkoop en veel..

Ik heb ook niets meer staan van ze (had ooit een DDX3216, die best wel gaaf was eigenlijk). Huidige producten klonen heeft ook niet mijn voorkeur, maar bijv de TR-reeks van Roland, tja iedereen vraagt er al jaren om en niemand komt met echte analoge replica's. Er komt natuurlijk een tijd dat de echte 808 en 909 niet meer te repareren zijn dan is het best handig dat er replica's zijn (ook andere merken deden dit al natuurlijk). Maar goed, ik vind het ook niet netjes dat ze alles maar namaken laat ik dat voorop stellen. Puur vanuit business standpunt zien ze een gat in de markt en kennelijk is dat er ook echt, dus begrijp het wel van Behringert
 
Ze maken anderzijds ook hun eigen synthontwerpen die best leuk zijn. En soms steken ze hun nek wel wat uit zoals de vp330 kloon wat niet triviaal is. Ik vind het alleen jammer dat ze daarnaast ook dat plat kopiëren van de concurrent "in zijn eigen winkel" doen, nog meer omdat ze dus tonen dat ze ook avontuurlijker werk aankunnen.
 
Misschien prikkelt het de fabrikanten wat meer vooruit te kijken ipv nog steeds te teren op 40 jaar oude successen die zo oud zijn dat er geen patenten of copyright meer op zit... Lijkt erop dat Moog het in elk geval begrepen heeft door met de Moog One een ubersynth te lanceren die lichtjaren op de concurrentie vooruit loopt.
 
Op basis van dit filmpje lijkt de klank de plank in ieder geval totaal mis te slaan. Wat een k*tgeluid!

Het geluid drijft vooral op de effecten, dus ik wacht op wat meer demo's voordat ik deze slotsom onderschrijf. Ik dacht dat er alleen een digitale delay in zou komen, maar het is dus een hele serie Klark-effecten geworden. Maar met een mono-uitgang? Zie ik dat goed?
 
Misschien prikkelt het de fabrikanten wat meer vooruit te kijken ipv nog steeds te teren op 40 jaar oude successen die zo oud zijn dat er geen patenten of copyright meer op zit... Lijkt erop dat Moog het in elk geval begrepen heeft door met de Moog One een ubersynth te lanceren die lichtjaren op de concurrentie vooruit loopt.

Welke concurrentie bedoel je dan? Zoveel zijn er niet in die prijsklasse voor zover ik weet ;)
 
Nou ja, de huidige moderne 'vlaggenschepen' zijn toch wel de DSI VCO synths - Prophet 6 en OB6 - die qua mogelijkheden en specs behoorlijk conservatief zijn met hun ene LFO, geen extra envelopes buiten filter en VCA etc. Ik word er wel blij van dat er een fabrikant is die zijn nek uit durft te steken en er op en er over gaat.
 
Back
Top