Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg



De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

  • 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend
 
Korg komt met een FS reissue van de PS-3300. Die zag ik even niet aankomen.


 
Zullen we n gok doen? 5999
maar t is korg, dis laat ons zeggen, 3499
 
Wow, da's wel een hele mooie. Ik ken deze synth eigenlijk niet echt maar hij ziet er sowieso imponerend uit.

"Three independent oscillators, plus multiple filters, envelopes and amplifiers for every note on its keyboard, for a total of 147 synth voices of raw analog power"

😳
 
WOW!!!

Dat ding was al amper te vinden, 3200 ook.. de 3100 zag je nog weleens.. maar ook amper te betalen laatste tijd.. bijna ooit 'n 3100 gekocht toen ie nogonder de 2000 zat.. waybak.. Een van de weinige Polyfone, modulaire bakken.. Vraag me alleen af hoe dat nou in de praktijk werkt.. is octave dividing zoals op een Solina, dus zal wel parafonisch zijn aangezien er geen filter op elke toets zit..

Edit: Oh.. was toch 'n filter voor elke key..

The PS-3100 Analogue Synthesiser has monstrous polyphony - one built-in VCO, VCF, VCA, and EG for each of the keys on the keyboard for a total of 48 synthesizer circuits and polyphony!
 
Benieuwd of de levering even vreselijk wordt als de 2600. Of was dat door tante corona.
Zoals de korg 700s. Turnlab zei dat ik te laat was en nu geraken ze die nergens nog kwijt
 
Zullen we n gok doen? 5999
maar t is korg, dis laat ons zeggen, 3499
De prijzen voor de 3300 gingen naar de 100k $.. als je er al 1 vond.. :D

Ga maar rustig van een bedrag ergens in de 4 nullen uit.. Die 2600fs had ook niet bepaald 'n klein prijsje.. dit is echt wel ff andere koek:

Three independent oscillators, plus multiple filters, envelopes and amplifiers for every note on its keyboard, for a total of 147 synth voices of raw analog power.

pfff.. en dan nog de resonators..
 
Laatst gewijzigd:
2600 fs was 3500 ish toch?
4k?? Maar dit is echt wel ff een pak meer oscillators en features.. 4 nullen minimaal en hopen dat het er geen 5 worden.. Er gaan er hier echt geen duizenden van verkocht worden.. veel te groot..
 
Jeetje... dit verdient een dikke vette headline op de voorpagina van het forum (in plaats van de Microkorg 2). Alsof Yamaha plots terug een CS80 zou gaan produceren. Laten we het gespeculeer over het prijskaartje nog maar even achterwege laten. Dit is echt wel een mega-verrassing.
 
Heel tof, mooi om naar te kijken maar zal ik nooit kopen.
Ik ken dit ding van Tom Holkenberg zijn demo's dacht dat hij er 2 had.
Er is hier onlangs een defecte uit Indonesie aangeboden....

Is er dan een bedrijf die de schema's van Korg krijgt en daar dan de synth mee bouwd of doet Korg dat in house en gaat het daarna naar een assemblage bedrijf?
Ik neem aan dat het SMT is en dat deze unit een stukje minder diep en lichter zal worden.

Wel ziek, 3 poly synths in 1 en dan ook nog semi modulair.
 
2600 FS is de buitenafmeting hetzelfde als origineel ondanks dat er weinig binnen in zit, (grotendeels smd)
Ik ga er vanuit dat juist de buitenkant hetzelfde blijft wat er ook aan de binnenkant zit.
 
Laatst gewijzigd:
Benieuwd of ze er dan 1000 hebben voorzien of veel minder
 
Mooi dat het kan maar hoe vaak heb je 48-voudige polyfonie met 3 VCOs per voice nodig? Dat wordt een enorm plamuurwerk, lijkt mij. Bij mijn Minimoog gebruik ik vaak maar 2 VCOs omdat het met drie een brei wordt, en da's nog monofoon. Zal eens een YTje gaan bekijken. Had de 3200 niet meer functies?

Hm, bij deze waren ze de stemsleutel vergeten mee te leveren

Al iets beter maar nog niet helemaal
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top