Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg



De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

  • 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend
 
Mooi dat het kan maar hoe vaak heb je 48-voudige polyfonie met 3 VCOs per voice nodig? Dat wordt een enorm plamuurwerk, lijkt mij. Bij mijn Minimoog gebruik ik vaak maar 2 VCOs omdat het met drie een brei wordt, en da's nog monofoon. Zal eens een YTje gaan bekijken. Had de 3200 niet meer functies?
Probeer anders deze eerst even voordat je een extra hypotheek afsluit.

Screenshot 2024-01-22 at 10.46.26.png
 
Korg komt met een FS reissue van de PS-3300. Die zag ik even niet aankomen.


PS-3300 FS
Die FS betekent Full Size. :)
Wie weet maken ze straks ook een mini versie, net als bij de 2600.
 
Nee, niemand heeft dit nodig en ja, het wordt waarschijnlijk tranentrekkend duur, maar dit is toch gewoon gaaaaf man :D Weer eens een echt monument om over te fantaseren en te zuchten.
 
Omg, dit triggert de GAS wel erg fors
en dat op de maandagochtend 😬❤️❤️❤️
 
Dit word er waarschijnlijk eentje in de 'even doorsparen' prijsklasse maar Korg laat tijdens NAMM 2024 een prototype zien van hun reissue van de Korg PS3300 uit 1977 met wat extra's, zoals 256 geheugen slots. Meer details in de link.

PS3300FS.JPG


Synthanatomy
 
Niemand weet nog iets maar eerste bedrag wat ik van mijn leverancier voorzichtig heb gehoord is minimaal 15K
Dat was mijn eerste gedacht. Maar hopelijk toch richting de 10 tot 12K.
 
Zo ziet de achterkant er uit, van de originele althans.
 

Attachments

  • Korg-PS-3300-back-panel-exposed-.jpg
    Korg-PS-3300-back-panel-exposed-.jpg
    185,6 KB · Bekeken: 70
Zal maar het model uit Cherryaudio nemen als ik niet een nier moet verkopen.
 
Heeft dit ding nou een soort van orgel architectuur? Dus eigenlijk één oscillator per noot, verdeeld over alle octaven? Als dat zo is zou hij op zich wel heel stabiel moeten zijn en ook redelijk strak klinken bij grote akkoorden.
 
Heeft dit ding nou een soort van orgel architectuur? Dus eigenlijk één oscillator per noot, verdeeld over alle octaven? Als dat zo is zou hij op zich wel heel stabiel moeten zijn en ook redelijk strak klinken bij grote akkoorden.
Ik begrijp 3 (onafhankelijke) VCO's, 2 filters en VCA per toets uit de pers blurb. Er was net ook een foto gepost door @efexor (van de oude), daar lijkt het alsof er inderdaad 49 voice cards inzitten 😳
 
Die nieuwe lijkt minder diep, ben benieuwd of ze gaan proberen bijvoorbeeld 7x7 voicekaarten te maken (zoals de OB-X8 en Prophet-10 respectievelijk 4 of 5 voices per voicekaart hebben ipv allemaal losse zoals bij de oude modellen en de Prophet-6/OB-6). Neem aan dat het SMT wordt, dus dan zou dat wel kunnen passen. En dat zou kunnen schelen in de kosten misschien.
 
Het is mij altijd een beetje onduidelijk geweest wat er nou precies in de originele zit. Op de bekende sites staan soms wat afwijkende specs. Kwam ook weer deze opmerking tegen op Vintagesynth waarin wel weer over dividers wordt gesproken:

The PS3300 in fact has 144 VCFs, 144 VCAs and 144 Envelopes.. 3 per key.. there are actually 36 VCOs that are routed through octave dividers to give full 48 note polyphony. Besides these facilities which are available per KEY there are also 3 Resonators (1 per 3301 section), 6 LFOs (2 per section) 3 Amplitude modulators for making ring mod type sounds and then the 3302 output section which adds a Voltage Controlled 3 channel mixer, S&H, General Envelope Generator, Mults, Headphone Amplifier, and dual Voltage Processors.
 
Back
Top