Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg



De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

  • 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend
 
15k valt toch wel mee? Veel hobby muzikanten geven in een paar jaar meer uit aan allerlei synths, randapparatuur en hebben kamers vol staan met van alles en dat gaat vaak ver over de 15k heen. En men raakt vaak alleen de oppervlakte van wat mogelijk is.


Ik zeg niet dat less more is. Maar met wat meer afgewogen aankopen en diep duiken in een select aantal apparaten & software zou de output weleens flink hoger kunnen 😉. En dan is een goed gekozen synth van 15k een prima aankoop.

overigens niets mis met kamers vol spullen ik hou er van, maar het is vaak niet allemaal nodig.
 
Als ik de PS-3300 hoor dan is hij of out of tune.
Dat schijnt nog een issue met de oude PS-3300.
Of detuned en klink het vaak AFX achtig.
Microtuning ed...
Of als hij in tune is dan klinkt het orgel achtig.

Maar goed het blijft moeilijk om een synth via youtube te beoordelen.
De nuances gaan daar vaak verloren.
Dat maakt het voor mij ook moeilijk te beoordelen.

Hoewel ik goed bekend ben met de MS20 en de PS-3300 klinkt wel een beetje heel klein beetje als een poly MS20.
 
Voor de Rick Wakeman fans.. hier staat de Korg PS 3200 prominent opgesteld en wordt door het hele concert bespeeld:

 
Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat een Synth “niet” herkenbaar is. Sterker nog ik vind het een super power. Als ik naar mooie muziek luister hoef ik niet te horen oh dit is weer een 909, of ja dit is een yamaha piano die en die. Ik had laatst een jamsessie met m’n drumlogue. Krijg verbaasde blik, huh is dat nou een 808 sound of wat!? Ja dan moet ik lachen.
 
De PS-3XXX is toch wel herkenbaar.
Beetje MS10/20 achtig en dun.
Daarom goed voor pads etc.

Unison bass is ook wel leuk.
 
Tom haalt wel mooie sounds uit die PS3300 ja. Toch hoor ik nog niet echt iets magisch, vooralsnog is mijn GAS onder controle.
 
Die resonator zou ik nog wel een keer los willen hebben. Ik vind ook de modulaties erg mooi klinken, net zoals bij de MS-20. Verder volgens mij de dunne NES oscillatoren van de MS-20, maar wel PWM van de MS-10. Maar met drie compleet losse oscillatoren met eigen modulaties en resonators maakt het wel super organisch.
 
Die video was dan weer niet zo goed voor mijn budget. Een vintage MS20 verkopen zet ook niet heeeel veel zoden aan die dijk.
 
Back
Top