Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg



De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

  • 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend
 
15.000€!!! Ik vind dit gewoon OBSCEEN!!!

Volgens kent spong gaat ie maar 10K ipv 13K kosten ;)
Tja, een rolls royce is ook een te dure bmw, maar die worden ook goed verkocht.

maar voor een professionele muziekstudio is topartiesten in de gouden tijd van platenverkoop een weekendje stappen.

Naja, voor een 'high end' dj, is dit een 1/10 van 1 gig. ¯\_(ツ)_/¯
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
maar voor een professionele muziekstudio of topartiest in de gouden tijd van platenverkoop een weekendje stappen. Verrassend dat er dan zo weinig van zijn.
Is ook vreemd want voor een Pete Townsend, David Bowie, Eno of een Elton John bijv om maar een paar te noemen als synthesizer liefhebbers was zo'n synth kopen echt geen probleem.
 
Ook al gebruiken ze dezelfde componenten dan nog zal de nieuwe PS-3300 anders klinken dan het origineel, eerste uur waren ze nagenoeg onbespeelbaar en ontstemmende om de zoveel tijd dit gaf de de korg PS-3300 dan ook weer karakter, in de zomermaanden was de klank ook anders dan in de wintermaanden, pas aan het eind van een opname sessie was de originele PS-3300 goed op stemming :)
 
Als er inderdaad echt veel handmatig assemblage- en calibratiewerk in gaat zitten, kan ik me een prijs van tussen de 10 en 20K goed voorstellen. Vraag me alleen af of Korg niet gewoon de kennis en middelen heeft om het grootste deel van een wat groter productievolume te automatiseren. Vraag blijft wat ze willen en hoe ze de markt inschatten bij elk te realiseren prijspunt.

En uiteraard weten ze ook goed wat een vintage hype met origineel logo waard is.
 
Dit is wel echt wat ik zag aankomen ahum ahum. Old en new in de blender! Best of both worlds!

@ishi ik geloof dat er veel om gevraagd werd/wordt
 
In de SonicState video zegt de Korgmeneer ook dat de kast minder diep omdat ze moderne elektronica gebruiken die compacter is en minder heet wordt. Zal waarschijnlijk wel allemaal SMT zijn met componenten die strak klinken waar dan weer een 'vintage' of 'atrophy' achtige toestand overheen wordt gelegd voor meer vintage gezwabber net als Sequential heeft gedaan met de Prophet-5/10 Rev 4 en OB-X8. Daarnaast is de hele aansturing vanaf het frontpanel ook digitaal, want je kunt patches opslaan itt de oude.

Het zal er vast niet zo uitzien als je hem openmaakt:
1706380339297.png


Leuke site dit, alleen browser mauwt wel over een of ander veiligheidscertificaat maar lijkt me vrij ongevaarlijk https://secretlifeofsynthesizers.com/korg-ps3300-polysynth/
 
Ik heb een Serge oscillator vol met Smt gehoord.. klonk echt heel goed.

Maar zal me verbazen als Korg dit heeft gedaan. En dan nog het klinkt goed of niet we zullen zien. Vergeleken bij een reissue Moog 10 en prijs is dit wel value for money
 
Er is niks mis met SMT, het idee dat through-hole 'beter' zou klinken is een puristen fairy dust mythe van soldeerboutprofeten :D Natuurlijk wel makkelijker te repareren dan dat priegelspul, dat argument is dan wel valide imo. Het enige dat wel een ding is is dat moderne componenten gewoon veel beter zijn, waardoor hun toleranties lager zijn en daarmee stabieler. Dit is fijn, want het betekent dat je synths niet uit tune raken als de temperatuur 0.1 graden verandert of er een aardstraal onder je voeten doorschuift. Maar je raakt ook een groot deel van het driften kwijt dat vintage analoog zijn levendige karakter geeft. Maar daar zijn inmiddels genoeg foefjes voor gevonden dat het niet echt meer een issue is.

Ter illustratie: de Prophet-10 Rev 4:
1706381056121.png


En de oude Prophet-5 (geen idee welke revisie):
1706381162784.png
 
Laatst gewijzigd:
Er is niks mis met SMT, het idee dat through-hole 'beter' zou klinken is een puristen fairy dust mythe van soldeerboutprofeten :D Natuurlijk wel makkelijker te repareren dan dat priegelspul, dat argument is dan wel valide imo. Het enige dat wel een ding is is dat moderne componenten gewoon veel beter zijn, waardoor hun toleranties lager zijn en daarmee stabieler. Dit is fijn, want het betekent dat je synths niet uit tune raken als de temperatuur 0.1 graden verandert of er een aardstraal onder je voeten doorschuift. Maar je raakt ook een groot deel van het driften kwijt dat vintage analoog zijn levendige karakter geeft. Maar daar zijn inmiddels genoeg foefjes voor gevonden dat het niet echt meer een issue is.

Ter illustratie: de Prophet-10 Rev 4:
Bekijk bijlage 3844592

En de oude Prophet-5 (geen idee welke revisie):
Bekijk bijlage 3844593


Bij moderne synths kun maar beter niet onder motorkap kijken :D

En dan dat mooie hout bij de originele Prophet-5, gewoon prachtig, het is niet alleen de klank maar gewoon het hele plaatje.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Bij moderne synths kun maar beter niet onder motorkap kijken :D
Haha, die Prophet-10 in het bovenste plaatje is de mijne. Die werd geleverd met een beschadiging op het hout waar ik een nieuwe part voor opgestuurd kreeg en zelf heb vervangen. Toen ik hem openmaakte was ik wel enigszins geschokt moet ik bekennen, maar ik moest er ook wel hard om lachen. De OB-X8 is niet anders. Maar goed, het is ook logisch. Ik had hier zo'n arcadeautomaat staan met 8 en 16 bit spelletjes uit de jaren 80 en 90 op printplaten zo groot als A3, soms 2 of 3 lagen op elkaar. Nu heb je een computer met duizenden keer de power en opslag die op de palm van je hand past en het 10 uur volhoudt op een batterijtje - je smartphone bijvoorbeeld. Progress!
 
Laatst gewijzigd:
Snobisme heeft ook z'n prijskaartje.
Als dat spul in kleine oplages met de hand wordt gemaakt drijft dat de kosten ook wel op. Hoe lang is iemand in de (Amerikaanse) fabriek bezig dat ding in elkaar te zitten? Wat kosten de componenten? Welke tussenhandelaren pakken nog wat mee? Het is niet echt te vergelijken met spul dat in Azië in massavolumes grotendeels geautomatiseerd van de band af komt rollen. Maar het is wel veel voor weinig, nogal een eenvoudig systeempje en niet heel spannend verder. Er zal een markt voor zijn, ik ben dat niet :D
 
Nog nooit van gehoord en ik ben van die tijd.
Zet me in een blindtest een remake soft of de echte, zou begot niet weten wat kiezen.Misschien geeft dat softe een mooier geluid voor mij.
 
Ik moet ook zeggen dat ik op basis van de demo's meer onder de indruk ben van de fysieke verschijning dan van de klank die eruit komt - gewoon zo'n enorm hok vol met knoppen en dat hout enzo, prachtig. Maar goed, die demo's stellen ook nog niet veel voor. Het wachten is op iemand die echt met zo'n ding overweg kan ipv een marketing man of youtuber die een beetje gejaagd door wat presets jassen op de beursvloer.
 
Ik zag gisteren op YouTubeeen filmpje van Sound on Sound van een jaar geleden met een zekere Will Gregory, die zijn PS-3300 zonder origineel klavier via een midiklavier bespeelde. Zijn patch was interessanter dan wat ik tot nu toe op YouTube heb gehoord en muzikaal, maar niet bijzonder. Oordeel zelf en kijk op
 
Ik ben ook niet onder de indruk. Ik heb geen mooie demo kunnen vinden. Die lijken net zo zeldzaam als het apparaat. Het enige toffe hoor je in Afx zijn muziek. Maar dan weet ik niet of dat dan de ps is of niet.
 
Back
Top