Roland S-1: SH-101 gebaseerde Aira Compact

Roland heeft vlak voor SuperBooth 23 de S-1 Tweak Synth geintroduceerd. Na de T-8, de J-6 en de E-4 is die de vierde in de compacte, Volca-achtige Aira serie. De S-1 Tweak Synth is een micro polysynth geïnspireerd op de legendarische Roland SH-101.

In tegenstelling tot het origineel is de S-1 polyfonisch, tot 4 stemmen. Het ding kan op batterijen functioneren en heeft relatief veel hands-on controle en weinig menu-duik functies. De sequencer heeft 64 stappen en 64 presets en je kunt je patterns varieren met onder meer probability, sub-steps motion recording. De S-1 is verder voorzien van chorus, delay en reverb effecten. D-Motion verandert je sounds als je de synth beweegt in je handen. Verder is er uiteraard sync in en uit, midi in en uit (usb) en audio output, ook over usb.

  • ACB technology emulatie van de SH-101
  • 4-voice poly synth
  • oscillator, sub, en noise
  • filter
  • volledigeADSR envelope
  • multi-wave LFO
  • effecten, inclusief Juno/JX-3P-style chorus, delay en reverb

De S-1 gaat ongeveer 200 euro kosten.

S-1_Tone-Tweakers-Dream.jpg



Uiteraard heeft Loopop de S-1 al op de werkbank gehad:

 
Laatst gewijzigd:
Laatste 2 bestellingen bij BAX kreeg ik ook een e-mail dat wegens drukte het pakje later verzonden werd.
Ik zie wel. In iedergeval staat hij niet in backorder :)
 
Dit was echt een no-brainer en heb hem meteen besteld. Ben al een tijdje op zoek naar het ideale SH-101 alternatief, in afwachting van ooit nog een originele op de kop te tikken of het moment dat de Superlative SB-1 het daglicht ziet.

De Boutique vind ik enorm overpriced en van de Behringer was ik blij dat ik er weer van afgeraakt ben. Dinsync, die zichzelf altijd zo serieus nemen met hun "It's not a clone, it's a replica" gelul, hebben niet eens een deftig keyboard in hun RE-101 case. (voor de prijs van de S-1 kan ik wel zonder)

Ik had ook een mailtje van Thomann dat ik hem vandaag zou ontvangen, maar volgens de tracking is hij nog onderweg.
 
1684336935360.png

Nou, issie schattig of issie schattig? Klinkt ook echt goed, valt me niks tegen. Lekker pielbakkie. Wel knap van Roland dat ze dit ding zonder lekken hebben kunnen aankondigen en letterlijk binnen een week bij de mensen thuis krijgen.

Snel Thonk Trimmer Toppers bestellen voor meer overzicht en een betere 'feel'. Ook interesse? Ik wil een group buy doen, zie hier: Group buy Thonk Tall Trimmer Toppers?
Wacht niet te lang als je mee wil doen want ik wil eerdaags gaan bestellen.
 
Bekijk bijlage 3835382
Nou, issie schattig of issie schattig? Klinkt ook echt goed, valt me niks tegen. Lekker pielbakkie. Wel knap van Roland dat ze dit ding zonder lekken hebben kunnen aankondigen en letterlijk binnen een week bij de mensen thuis krijgen.

Snel Thonk Trimmer Toppers bestellen voor meer overzicht en een betere 'feel'. Ook interesse? Ik wil een group buy doen, zie hier: Group buy Thonk Tall Trimmer Toppers?
Wacht niet te lang als je mee wil doen want ik wil eerdaags gaan bestellen.
 
Bekijk bijlage 3835382
Nou, issie schattig of issie schattig? Klinkt ook echt goed, valt me niks tegen. Lekker pielbakkie. Wel knap van Roland dat ze dit ding zonder lekken hebben kunnen aankondigen en letterlijk binnen een week bij de mensen thuis krijgen.

Snel Thonk Trimmer Toppers bestellen voor meer overzicht en een betere 'feel'. Ook interesse? Ik wil een group buy doen, zie hier: Group buy Thonk Tall Trimmer Toppers?
Wacht niet te lang als je mee wil doen want ik wil eerdaags gaan bestellen.
Hi,

Onder die SE-1 is dat een voeding om meedere Boutiques of Aira apparatuur aan te sluiten.
Groet,
Remco
 
Hi,

Onder die SE-1 is dat een voeding om meedere Boutiques of Aira apparatuur aan te sluiten.
Groet,
Remco
Sorry, zie deze post nu pas. Wat @MVMNT zegt klopt inderdaad, multivoeding voor effectpedalen.

Ik heb voor de Aira's zo'n USB oplader ding bij bol.com gekocht voor een tientje of iets in die geest. Kun je 4 apparaten tegelijk op aansluiten. Die gebruik ik in combinatie met Expressive E ground loop adapters waarbij voeding en data gescheiden wordt, tegen USB noise. Want daar heb ik helaas wel last van met sommige USB gevoede apparaten.
 
Ik heb net mijn S-1 toegekregen op het werk en gauw even aangesloten. Nog twee heel aangename verassingen:
- Syncable LFO! (voor zover ik weet niet aanwezig op de Boutique)
- Native USB drivers! Geen geklooi dus met extra drivers van Roland die binnen een aantal jaren niet meer ondersteund worden. De S-1 werd meteen als audio interface & MIDI apparaat herkend op mn Mac.

Het geluid mag er absoluut zijn & de bouwkwaliteit voelt ook echt top voor zo'n klein bakje.
 
Hij is vandaag hier ook afgeleverd (na gedoe met UPS met vertraging).
Even mee gespeeld, maar i.v.m. werk moet een lange sessie even wachten tot vanavond.

Het viel me op dat er al een nieuwe firmware uit is, dus deze gelijk geinstaleerd.
Wat nieuwe features en bugfixes.
Firmware v1.02

Vandaag ook melding dat de Bastl Bestie leverbaar is, dus meteen besteld.
Heb ik een mooie 5 kanaals stereo mixer voor mijn T-8, J-6, S-1 en Pocket Operator 33.
Wellicht komt er ooit nog een mini Aira mixer waarmee midi + geluid via USB-c gaat, maar voorlopig kan ik mooi vooruit :)

Korte vraag van mijn kant, hoe linken jullie de Aira compact boxen aan elkaar?
Via de sync of via midi?
Ik ga ze nu maar even midi chainen omdat via sync de start/stop/transport niet werkte.
 
Ik heb ze met USB MIDI aan mijn DAW hangen. Je kunt ze onderling ook met 3.5mm stereo jack verbinden via MIDI.
 
Ik heb nu een SP-404 mk2 als sampler er naast en dat werkt ook prima. Wel een slag groter maar je hebt effecten en veel geheugen voor samples.
De Pocket operator 33 werkt ook aardig maar is wel low-fi en heeft geen midi.

Als er een mini sampler komt dan hoop ik wel dat je met usb-c via telefoon en line in kunt samplen. Niet zoals de volca sample via een computer. Het leuke van een portable sampler is wel het 'on the fly' kunnen opnemen.
 
Back
Top