Roland Gaia 2

gaia_2_overview.jpg



GAIA 2 opent de deur naar een oneindig universum van geïnspireerde geluidscreaties. Gewapend met een krachtige hybride engine die wavetable en virtual analog-synthese combineert, kun je snel de basis leren voordat jij je op onbekend klankterrein begeeft. De gebruiksvriendelijke paneelindeling schetst op logische wijze de syntheseworkflow voor een snel sound design, terwijl de full-size toetsen zorgen voor een uitzonderlijke speelbaarheid wanneer je klaar bent om op te treden. En met de sequencer en de Motional Pad is het eenvoudig om complexe sounds en frasen vol dynamische beweging te genereren, en ze tijdens het spelen te veranderen. Ontdek de vorm van geluid met GAIA 2, en breng al je muzikale visioenen tot leven.


SPECIFICATIONS

Keyboard37 KeysSound GeneratorGAIA-2 sound generator
Pre-installed Model Expansion SH-101

Other Model Expansions (optional- via Roland Cloud)Maximum Polyphony22 voices (3 x oscillators per voice)
* The maximum polyphony varies depending on sound settings or the selected Model Expansion.TonesPreset tone: 256
User tone: 512OscillatorsOSC 1 (Wavetable): 63 waveforms
Modulation types: Wave position, Phase modulation (P-MOD), Shaping modulation (S-MOD)

OSC 2/3 (Classic waveforms): Sine, Triangle, Saw, Square, Super Saw, and 5 noise waves
Modulation types: Shape, Ring modulation, Oscillator sync, Cross modulation 1, Cross modulation 2

Envelope: Attack, Decay
Envelope destination: Pitch, Oscillator 1 position, Oscillator 2 shape, Oscillator 3 shape, P-MOD X, P-MOD Y, S-MOD Depth, S-MOD DriveFilterFilter type: LPF, BPF, HPF
Filter slope: -12dB/Oct, -18dB/Oct, -24dB/Oct
Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release
Filter DriveAmpEnvelope: Attack, Decay, Sustain, ReleaseLFO2 LFOs, 5 waveforms and 1 programmable step LFO wave
LFO assignment: Up to 4 parameters from panel knobs and sliders (except for click dials) in each LFOEffectsMulti-Effects: 53 types
Reverb/Delay: 7 types
Chorus: 3 types (9 modes in total)
* The sound path order of the above effects can be changed.

Master EQ
Master CompressorOther FunctionsPortamento
Unison
Chord memoryStep sequencer64 steps : Each step can record 8 notes and 4 controls
Recording modes: Real-time/Step/TR-REC
Probability
Random pattern generatorArpeggiatorMode: Up, Down, Up&Down, Random, Note Order
Scale: 16 variationsMotional PadTwo dimensional edit to P-Mod X/Y or S-Mod Depth/Drive
Two dimensional assignable control to parameters of panel knobs and sliders (except for click dials)
Motion recording and playback function
Menu interface with a drag pointerOther ControllersPitch Bend wheel
Modulation wheelDisplayOLED 128 x 64 dotsConnectorsHEADPHONES jacks: Stereo miniature phone type (front), Stereo 1/4-inch phone type (rear)
OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-inch phone type
PEDAL jack: Stereo 1/4-inch phone type (available for a hold pedal or a control pedal)
MIDI connectors (IN, OUT)
USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
USB MEMORY/EXT DEVICE port: Type-A (Storage, MIDI)Power SupplyAC adaptor (DC IN port)
USB bus power supply (USB Type-C(R) port)
* External power supply from a USB Type-A port isn't available.Current Draw600 mA (AC adaptor)
1,800 mA (USB bus power supply)External MemoryUSB Flash drive (commercially available)
 
Even een zijvraagje (ik er niet een heel topic van maken en ik kon er niks over vinden). Is de Roland TR-8S Editor aleen toegankelijk voor Roland Cloud gebruikers? of kunnen 'niet Cloud-leden' de Editor ook installeren? of kan iedereen lid worden van die Cloud?
Ja. Nee. Ja.

Gewoon gratis account aanmaken en je kunt de editor downloaden en gebruiken.
 
Los gezien van het aantal toetsen, in hoeverre is een GAIA2 een goed alternatief voor een system-8 ?
Volgens mij zit daar een behoorlijk overlap in voor een veel zachtere prijs.
 
Los gezien van het aantal toetsen, in hoeverre is een GAIA2 een goed alternatief voor een system-8 ?
Volgens mij zit daar een behoorlijk overlap in voor een veel zachtere prijs.
De System-8 heeft de ACB models, deze zijn aanzienlijk beter dan de Zencore "model expansions" die in de Gaia II kunnen. Deze Zencore models offeren kwaliteit/nauwkeurigheid op voor meer polyfonie. Dus als het om emulatie van de classics gaat, ben je met de System-8 waarschijnlijk beter af.
 
Ah, dat is wel jammer dan. EDIT:

Roland GAIA 2
Compared to the original, the GAIA 2 is a big step forward in terms of sound and features. The new generation is powered by a newly developed hybrid engine and not 100% ZEN-Core. For the new GAIA 2, Roland has chosen a 1-oscillator version of its recently introduced n/zyme wavetable engine, virtual analog synthesis with bits and bytes from ZenCore and model expansions. So almost a best-of of the current Roland synthesis techniques.
 
Doet me een beetje denken aan de periode dat Roland de "SuperNatural" synth engine had. Altijd met 3 partials en dezelfde waveforms + varianten en filters (later meer filter-modellen). Maar het werd me nooit helemaal duidelijk in hoeverre bijvoorbeeld de GAIA (1), VR-09, Jupiter-80, jx-di, etc. nou dezelfde engine hadden.
 
Gaia I was helemaal samplebased geloof ik. SuperNatural Synth zat in elk geval in de Jupiter 50/80/Integra-7 en volgens mij ook in het digitale gedeelte van de JD-Xa/Xi, al weet ik dat niet helemaal zeker.
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad, GAIA was samplebased. Dat vermoeden bestond altijd al en werd onlangs “bevestigd” door iemand die klaarblijkelijk patches maakte voor de GAIA. Het grappige is dat al die iets latere synths (jxdi jdxa, jupiter-80/50, vr-09, integra), die beter bekend stonden, wel erg veel overlap hadden in architectuur en waveforms. Steeds drie partials, drie varianten per waveform, etc. Ik vermoedde altijd dat dit dezelfde synth engine was, maar heb het niet kunnen achterhalen.
 
Back
Top