Roland Gaia 2

gaia_2_overview.jpg



GAIA 2 opent de deur naar een oneindig universum van geïnspireerde geluidscreaties. Gewapend met een krachtige hybride engine die wavetable en virtual analog-synthese combineert, kun je snel de basis leren voordat jij je op onbekend klankterrein begeeft. De gebruiksvriendelijke paneelindeling schetst op logische wijze de syntheseworkflow voor een snel sound design, terwijl de full-size toetsen zorgen voor een uitzonderlijke speelbaarheid wanneer je klaar bent om op te treden. En met de sequencer en de Motional Pad is het eenvoudig om complexe sounds en frasen vol dynamische beweging te genereren, en ze tijdens het spelen te veranderen. Ontdek de vorm van geluid met GAIA 2, en breng al je muzikale visioenen tot leven.


SPECIFICATIONS

Keyboard37 KeysSound GeneratorGAIA-2 sound generator
Pre-installed Model Expansion SH-101

Other Model Expansions (optional- via Roland Cloud)Maximum Polyphony22 voices (3 x oscillators per voice)
* The maximum polyphony varies depending on sound settings or the selected Model Expansion.TonesPreset tone: 256
User tone: 512OscillatorsOSC 1 (Wavetable): 63 waveforms
Modulation types: Wave position, Phase modulation (P-MOD), Shaping modulation (S-MOD)

OSC 2/3 (Classic waveforms): Sine, Triangle, Saw, Square, Super Saw, and 5 noise waves
Modulation types: Shape, Ring modulation, Oscillator sync, Cross modulation 1, Cross modulation 2

Envelope: Attack, Decay
Envelope destination: Pitch, Oscillator 1 position, Oscillator 2 shape, Oscillator 3 shape, P-MOD X, P-MOD Y, S-MOD Depth, S-MOD DriveFilterFilter type: LPF, BPF, HPF
Filter slope: -12dB/Oct, -18dB/Oct, -24dB/Oct
Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release
Filter DriveAmpEnvelope: Attack, Decay, Sustain, ReleaseLFO2 LFOs, 5 waveforms and 1 programmable step LFO wave
LFO assignment: Up to 4 parameters from panel knobs and sliders (except for click dials) in each LFOEffectsMulti-Effects: 53 types
Reverb/Delay: 7 types
Chorus: 3 types (9 modes in total)
* The sound path order of the above effects can be changed.

Master EQ
Master CompressorOther FunctionsPortamento
Unison
Chord memoryStep sequencer64 steps : Each step can record 8 notes and 4 controls
Recording modes: Real-time/Step/TR-REC
Probability
Random pattern generatorArpeggiatorMode: Up, Down, Up&Down, Random, Note Order
Scale: 16 variationsMotional PadTwo dimensional edit to P-Mod X/Y or S-Mod Depth/Drive
Two dimensional assignable control to parameters of panel knobs and sliders (except for click dials)
Motion recording and playback function
Menu interface with a drag pointerOther ControllersPitch Bend wheel
Modulation wheelDisplayOLED 128 x 64 dotsConnectorsHEADPHONES jacks: Stereo miniature phone type (front), Stereo 1/4-inch phone type (rear)
OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-inch phone type
PEDAL jack: Stereo 1/4-inch phone type (available for a hold pedal or a control pedal)
MIDI connectors (IN, OUT)
USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
USB MEMORY/EXT DEVICE port: Type-A (Storage, MIDI)Power SupplyAC adaptor (DC IN port)
USB bus power supply (USB Type-C(R) port)
* External power supply from a USB Type-A port isn't available.Current Draw600 mA (AC adaptor)
1,800 mA (USB bus power supply)External MemoryUSB Flash drive (commercially available)
 
Als ik deze zou kopen, dan was het vooral als standalone synth en dan zijn die extra modellen meegenomen. De cloud zelf is voor mij geen reden voor aanschaf. Dat zie ik (persoonlijk) meer als vst’s. Overigens ben ik meer dan verzadigd en komt deze er niet, al blijf ik het wel een mooie synth vinden.
 
De eerste release van Roland spul is soms nogal wat gehandicapt qua MIDI, misschien dat dat nog verbeterd wordt. Mijn System-1m werkt prima als Cloud controller, zelfs voor synths die geen ACB zijn.
 
Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen Roland basher.

Ik heb in het verleden heel wat Roland/Boss apparatuur in huis gehad en in de jaren dat ik in de muziekhandel werkte was Roland één van de grote spelers (samen met Yamaha en Korg) die hun zaakjes altijd op orde hadden. Het valt me dáárom een beetje tegen wat ze de afgelopen jaren uitbrengen. Het lijkt op constant herkauwen van eerdere producten. En als ik dan van een forumlid hier al lees dat hij een nieuwe Roland synth twee keer terug moest sturen i.v.m. gebreken dan vraag ik me toch af wat er met Roland aan de hand is.
Ze hebben toch meer dan voldoende kennis in huis om geweldige, kwalitatieve, innovatieve synths op de markt te brengen.
 
Ik vind die Roland kastjes allemaal juist wel leuk, maar bij het high-end synthgebeuren valt nog wel wat te halen ja. Aan de andere kant ondersteunt Roland hun producten toch wel heel goed met zelfs jaren nadien soms nog flinke updates (zoals onlangs weer een grote voor de TR-8S en TR-6S waar zelfs een hele gratis nieuwe drumcomputer in zat (de CR78 )). Dus in die zin hebben ze hun zaakjes zeker wel op orde. Ik heb wel het een en ander aan 'nieuw Roland' staan en ben er over het algemeen tevreden over.
 
Ik vind die Roland kastjes allemaal juist wel leuk, maar bij het high-end synthgebeuren valt nog wel wat te halen ja. Aan de andere kant ondersteunt Roland hun producten toch wel heel goed met zelfs jaren nadien soms nog flinke updates (zoals onlangs weer een grote voor de TR-8S en TR-6S waar zelfs een hele gratis nieuwe drumcomputer in zat (de CR78 )). Dus in die zin hebben ze hun zaakjes zeker wel op orde. Ik heb wel het een en ander aan 'nieuw Roland' staan en ben er over het algemeen tevreden over.
Daar heb je gelijk in, maar ik zou zo graag een nieuw ontwikkelde synth van Roland willen zien. (Incl 5 octaaf klavier uiteraard :D )
 
Ze hebben toch meer dan voldoende kennis in huis om geweldige, kwalitatieve, innovatieve synths op de markt te brengen.

Maar Roland heeft daar niet veel interesse in. Kijk even hier, voor de verwachtingen en doelen van het bedrijf. Je ziet dat

Roland1.jpg



synths e.d. maar 13% uitmaken van de verkoop. Roland wil zich meer richten op dingen als:


Roland2.jpg


Roland3.jpg


Markten voor bv. goedkopere keyboards zijn nu in handen van vooral Yamaha en Casio, Roland wil kennelijk proberen een graantje mee te pikken in de Aziatische groeimarkten. Verwacht dus minder producten gericht op markten met een hoger inkomen, zoals Europa en Noord-Amerika.
 
Maar Roland heeft daar niet veel interesse in. Kijk even hier, voor de verwachtingen en doelen van het bedrijf.
Bedankt voor de link. Interessant om te lezen, maar ik wordt er niet heel erg blij van. :-(
 
Daar heb je gelijk in, maar ik zou zo graag een nieuw ontwikkelde synth van Roland willen zien. (Incl 5 octaaf klavier uiteraard :D )


Eerlijk,echt,we zijn teveel verwent geworden, vraag me af wat jullie eigenlijk nog willen?De meeste gitaar spelers tokkelen heel hun leven op dezelfde gitaar.
 
vraag me af wat jullie eigenlijk nog willen?
Een moderne, goed gebouwde one-knob-per-function ACB synth (compatible met alle System-8 plugouts en Zencore model expansions) met wat leuke extra's als wavetables en die adjustable VCOs uit de S-1 met minstens 5 octaven en polyaftertouch in deze kleurstelling met zo weinig mogelijk plastic graag.
 
maar ik wordt er niet heel erg blij van. :-(

Het is wel begrijpelijk dat Roland het doet, denk ik. Het thuisland heeft al langer te maken met een vergrijzende bevolking, Europa en Noord-Amerika volgen. High-end verkoopt gaandeweg in kleinere aantallen, langzamerhand gaat het een niche-markt worden in die delen van de wereld. Voor een groter bedrijf als Roland is het ontwikkelen van een high-end synth, wat veel kost, niet zo interessant als je weet dat je er toch niet veel van gaat verkopen. Dan beter goedkopere producten ontwikkelen voor de markten met een jonge bevolking, producten die in grotere aantallen over de toonbank gaan.

Misschien kunnen we deze Gaia 2 zien als een voorbeeld wat in de toekomst meer gaat komen, eentje die je min of meer in het middensegment kunt plaatsen. En interessant is voor de koper hier in het westen, maar in toenemende mate ook in de groeimarkten in het oosten, voor de koper die daar wat meer heeft te besteden.
 
Misschien kunnen we deze Gaia 2 zien als een voorbeeld wat in de toekomst meer gaat komen, eentje die je min of meer in het middensegment kunt plaatsen. En interessant is voor de koper hier in het westen, maar in toenemende mate ook in de groeimarkten in het oosten, voor de koper die daar wat meer heeft te besteden.
Ik vind dat een merk zoals Roland met liquide middelen zo eens nu en dan met een supper-synth zou moeten uitkomen,een visite kaartje afgeven van hun kunnen en mogelijkheden.Zoals automerken dat doen,die een suppercar maken en verkopen in beperkte oplagen als bewijs, dat kunnen we.Het zwengelt de verkoop aan.
 
met zelfs jaren nadien soms nog flinke updates (zoals onlangs weer een grote voor de TR-8S en TR-6S waar zelfs een hele gratis nieuwe drumcomputer in zat (de CR78 )).

Oh, die update heb ik gemist. Ik dacht dat Roland de TR-8s al meer dan een jaar geleden in de steek had gelaten. Ik ga hem nog eens afstoffen en updaten! :):)
 
Misschien kunnen we deze Gaia 2 zien als een voorbeeld wat in de toekomst meer gaat komen, eentje die je min of meer in het middensegment kunt plaatsen. En interessant is voor de koper hier in het westen, maar in toenemende mate ook in de groeimarkten in het oosten, voor de koper die daar wat meer heeft te besteden.
Ik las ergens dat Roland deze synth ziet als een opvolger van de JP-8000 en als ik zo langs de demo's op Youtube fiets, maakt iedereen er inderdaad zo'n beetje dezelfde muziek mee. (Vraag me af of dat een voorwaarde van Roland was om de synth te mogen reviewen of dat het ligt aan de interne presets)
 
... als ik zo langs de demo's op Youtube fiets, maakt iedereen er inderdaad zo'n beetje dezelfde muziek mee. (Vraag me af of dat een voorwaarde van Roland was om de synth te mogen reviewen of dat het ligt aan de interne presets)

Heb soms het gevoel dat dit in het algemeen zo is. Komt er iets nieuws uit, ongeacht de synthese-methode hoor je vaak toch een beetje dezelfde geluiden in de eerste video's van de bekende Youtubers. Pas later hoor je demo's die wat beter laten horen wat zo'n nieuwe synth kan, als het goed verkrijgbaar is en Jan-met-de-synth z'n filmpjes online zet.
 
Aan de andere kant ondersteunt Roland hun producten toch wel heel goed met zelfs jaren nadien soms nog flinke updates (zoals onlangs weer een grote voor de TR-8S en TR-6S waar zelfs een hele gratis nieuwe drumcomputer in zat (de CR78 )).

Even een zijvraagje (ik er niet een heel topic van maken en ik kon er niks over vinden). Is de Roland TR-8S Editor aleen toegankelijk voor Roland Cloud gebruikers? of kunnen 'niet Cloud-leden' de Editor ook installeren? of kan iedereen lid worden van die Cloud?
 
Back
Top