Roland S-1: SH-101 gebaseerde Aira Compact

Roland heeft vlak voor SuperBooth 23 de S-1 Tweak Synth geintroduceerd. Na de T-8, de J-6 en de E-4 is die de vierde in de compacte, Volca-achtige Aira serie. De S-1 Tweak Synth is een micro polysynth geïnspireerd op de legendarische Roland SH-101.

In tegenstelling tot het origineel is de S-1 polyfonisch, tot 4 stemmen. Het ding kan op batterijen functioneren en heeft relatief veel hands-on controle en weinig menu-duik functies. De sequencer heeft 64 stappen en 64 presets en je kunt je patterns varieren met onder meer probability, sub-steps motion recording. De S-1 is verder voorzien van chorus, delay en reverb effecten. D-Motion verandert je sounds als je de synth beweegt in je handen. Verder is er uiteraard sync in en uit, midi in en uit (usb) en audio output, ook over usb.

  • ACB technology emulatie van de SH-101
  • 4-voice poly synth
  • oscillator, sub, en noise
  • filter
  • volledigeADSR envelope
  • multi-wave LFO
  • effecten, inclusief Juno/JX-3P-style chorus, delay en reverb

De S-1 gaat ongeveer 200 euro kosten.

S-1_Tone-Tweakers-Dream.jpg



Uiteraard heeft Loopop de S-1 al op de werkbank gehad:

 
Laatst gewijzigd:
Wat een jankerd die Espen Kraft. Hij voelt zich duidelijk beter dan anderen. Als mensen muziek willen maken met kleine grooveboxjes, laat ze lekker.

Ik snap het ook niet, want ik heb ook liever echte knoppen en grote synths, maar maak niet van die snobistische videos. Focus je lekker op jezelf.

/rant over
ja wat een sneue Pipo.. zelf een beetje al die vintage bakken ophypen zodat geen enkele beginner ze überhaupt al kan proberen... en nu dit.. de Casio vl tone vond hij geloof ik wel heel hip..
 
Voor beginnende hobbymuzikanten, zijn dit soort kleine multifunctionele doosjes ideaal. En voor mensen die al wat jaartjes meegaan in de synth wereld, is dit gewoon leuk voor erbij. Voor net geen 200 euro, krijg je een zeer accurate emulatie van de Roland SH-101. Qua user interface en sound, is dat na tig jaar nog altijd één van de betere synths. Plus dat deze nieuwe variant een hele reeks extra's heeft, die het origineel niet had. Bovendien kun je alles aansturen via MIDI.

Espen Kraft is zo'n mannetje die voortdurend elitair blijft kletsen over de zogenaamde gloriedagen uit de jaren tachtig. Altijd maar bezig met demonstratievideo's over klassieke synths, uit zijn eigen dure wijnachtige collectie. Altijd maar bezig met het vergelijken tussen oud (goed tot perfect) en nieuw (matig tot slecht). Die vent is door zijn partner verbannen naar de rommelige en onbeschilderde zolder, en leeft daar in een afgeschermde tijdzone waar hij kapitein is op zijn eigen zinkende schip. Met zijn zogenaamde kennis en kunde, zou de ene tophit na de andere te horen moeten zijn. Maar helaas: krekels en winderigheid. :D Wat een kneus.
klopt als hij zo succesvol was had hij niet zo'n eendimensionaal zendkanaal hoeven runnen met videos zonder production value die iedere idioot met een "mini" camera kan maken want hij heeft vast geen schoudercamera in z'n studio staan... selectief puristisch mannetje
 
Dat is inderdaad een verleidelijke reactie, en 1 die ik ook in eerste instantie had bij de reeks. Maar toen zag ik een hoop enthousiaste verhalen op Gearspace (niet van influencers) en kon ik voor een leuk prijsje een T-8 kopen (op dit forum, jaja) en heb ik die mening toch aardig bijgesteld. Het zijn gewoon ontzettende toffe, goed klinkende funbakjes die met gemak mee kunnen komen met de grote jongens. Ja, ze zijn beperkt - maar in beperkingen herkent men de meester zegt men wel eens. Ze zijn klein maar overzichtelijk en prima te bedienen. Het zal niet de hoeksteen van je studio zijn, maar je hebt er voor een habbekrats bruikbare geluiden bij in een apparaat dat echt leuk is om te bedienen en die je in je broekzak kunt stoppen. Eigenlijk zou ik ze allemaal wel willen hebben.
ik wil er wel eentje.. alles is toch net te groot voor onderweg.. de sp16.. te groot. rytm ook.. enig wat nog makkelijk meegaat is de digitone. ach misschien draai ik wel 180 graden. kleine gearsnack.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik had hem bij MusicStore besteld waar hij morgen op voorraad zou komen, maar die is al een week doorgeschoven weer.

-edit- oh die staat daar nu ook als 'op voorraad'. Ben benieuwd dan. Verzendbevestiging in de mail vanavond?
-edit- en nu weer op 1 juni. goed verhaal wel.
 
Bij Thoman staat er nu ook weer In 1-2 weken beschikbaar.
Lekker vaag dan. Wacht wel af. De J-6 is ook onderweg kan ik eerst daar in verdiepen.

Ik wil ze gaan combineren met de bastl-instruments bestie mixer die ook binnenkort uit komt.
Dan heb ik een mini setup die lekker mobiel is.
 
Ik had hem bij MusicStore besteld waar hij morgen op voorraad zou komen, maar die is al een week doorgeschoven weer.

-edit- oh die staat daar nu ook als 'op voorraad'. Ben benieuwd dan. Verzendbevestiging in de mail vanavond?
-edit- en nu weer op 1 juni. goed verhaal wel.
Ik heb het ook besteld bij Musicstore en net een mailtje gekregen dat het nu vrijdag geleverd wordt... samen met mijn Zalando bestelling want ik ga niet naakt in het bos jammen :D
 
Vanmorgen e-mail van Thomann. Is verzonden en zou morgen aan moeten kopen.
Reken er maar niet op. Tussen de verzendbevestiging (mail/SMS) van Thomann en dat 'ie ook daadwerkelijk bij de Duitse koerier in de bus ligt zitten meestal 1-2 dagen. En dan duurt het meestal nog minstens een dag voor het in NL is.
 
De levertijd staat nu op 1 juli. Ik hoop voor jou dat ie sneller toekomt. Wanneer had je het besteld?
De 13e. Maar als ik op de site kijk staat nog steeds 'direct leverbaar'.

Ik denk dat ze het logistieke systeem van Bax hebben overgenomen.
 
Reken er maar niet op. Tussen de verzendbevestiging (mail/SMS) van Thomann en dat 'ie ook daadwerkelijk bij de Duitse koerier in de bus ligt zitten meestal 1-2 dagen. En dan duurt het meestal nog minstens een dag voor het in NL is.

Ik heb bij Thomann bizar genoeg altijd dat het een dag voordat het geleverd zou worden al gebracht wordt... dus stel het zou vandaag binnen moeten komen, dan had ik het gister al in huis gehad.
 
Ik heb bij Thomann bizar genoeg altijd dat het een dag voordat het geleverd zou worden al gebracht wordt... dus stel het zou vandaag binnen moeten komen, dan had ik het gister al in huis gehad.
Ik krijg meestal verzendbevestiging/UPS tracking, dan blijft het 2 dagen stil, dan komt 'ie bij UPS op de radar en dan 1-2 dagen later bezorging. Ik geloof dat Thomann nogal afgelegen ligt en het daarom even duurt tussen het moment dat ze de labels aanmaken/printen en het ook daadwerkelijk in handen van UPS is.

Maar mijn S-1 is nu ook onderweg, ontving zojuist bevestiging van MusicStore. Verwachte levering vrijdag.
 
Back
Top