Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ligt het aan mij, of heeft die mystery box wel héél kleine draaiknopjes die wel héél dicht bij elkaar staan? 5 parameters tegelijk wijzigen is leuk, maar niet als het per ongeluk is...
 
Wordt hier weersproken:
Gelukkig maar, anders begint het gediscussieer over beroerd klinkende engines weer van voren af aan. 😃

Heb trouwens onlangs weer een Roland GAIA gekocht. Die staat volgens velen helemaal onderaan de synth ladder, met “plastic klinkende engine” etc, maar vooralsnog lukt het me vrij goed om classic Moog, Oberheim en andere sounds van Youtube na te maken, zolang de resonance onder de 70 procent blijft. Dit is wel een beetje off-topic, maar ik wilde aangeven dat ik denk dat je waarschijnlijk “alles” uit deze nieuwe sh-4d kan halen, al doen presets of youtube filmpjes soms anders vermoeden.
 
Gelukkig maar, anders begint het gediscussieer over beroerd klinkende engines weer van voren af aan. 😃

Heb trouwens onlangs weer een Roland GAIA gekocht. Die staat volgens velen helemaal onderaan de synth ladder, met “plastic klinkende engine” etc, maar vooralsnog lukt het me vrij goed om classic Moog, Oberheim en andere sounds van Youtube na te maken, zolang de resonance onder de 70 procent blijft. Dit is wel een beetje off-topic, maar ik wilde aangeven dat ik denk dat je waarschijnlijk “alles” uit deze nieuwe sh-4d kan halen, al doen presets of youtube filmpjes soms anders vermoeden.
Heb de gaia ook gehad, best wel een leuk ding. oude opnames met dat ding klinkt nu leuker in mijn oren dan destijds tijdens de opnames.
 
ik hoorde laatst dat die GAIA sample based is... terwijl hij min of meer als VA synth op de markt werd gebracht..
 
ik hoorde laatst dat die GAIA sample based is... terwijl hij min of meer als VA synth op de markt werd gebracht..
Dat heb ik ook vaak gehoord. Weet niet of het alleen de Supersaw is of alle golfvormen. Het zal me ook enigszins een worst zijn - er zijn vst’s als Syntronik die er juist “trots” op zijn dat ze realistische samples hebben van klassieke synths. Daarnaast heb ik de golfvormen vergeleken met die van Starsky Carr’s Minimoog vergelijkingsvideo en kwamen die van de GAIA dichter in de buurt dan sommige vst’s. De vraag is natuurlijk ook of “virtueel analoog” perse betekent “gemodeld en niet gesampled”.
 
Dat heb ik ook vaak gehoord. Weet niet of het alleen de Supersaw is of alle golfvormen. Het zal me ook enigszins een worst zijn - er zijn vst’s als Syntronik die er juist “trots” op zijn dat ze realistische samples hebben van klassieke synths. Daarnaast heb ik de golfvormen vergeleken met die van Starsky Carr’s Minimoog vergelijkingsvideo en kwamen die van de GAIA dichter in de buurt dan sommige vst’s. De vraag is natuurlijk ook of “virtueel analoog” perse betekent “gemodeld en niet gesampled”.
Ik heb een GAIA gehad.. Het enige wat niet rompler klonk was de PWM.. maar deze truc kun je ook doen op eerdere Roland Romplers..
Als je golfvormen stapelde klonk het bij een lichte detune tussen de OSC's als een sample.. de startphase was iedere keer hetzelfde, net zoals een rompler.. om nog maar te zwijgen over de SuperSaw. Ik geloof dat je kon kiezen tussen drie verschillende settings (samples dus)..

De ZEN engine die ik ken uit de MV-1, Jupiter Xm en MC707 klinkt wat levendiger. Daar is het mogelijk om de startphase random te laten zijn en dan klinkt het al iets minder Rompler-achtig.. Toch, die truc deed ik trouwens ook met mijn E-MU samplers en ook al die andere E-MU romplers kunnen dit.. de filters in ZEN klinken wel veel beter als in de Gaia en de Super Natural analoge emulaties..

De eerdere ACB modeling (Analog Circuit Behavior) klonk zeker realistischer als analoge interpretatie.. Ik heb de JP08 een keer getest samen met de Jupiter Xm en een Jupiter 8. (zie hieronder). Dan wordt duidelijk dat ZEN gewoon een soort CPU efficiënte versie is. Filters klinken wel ok trouwens maar voor een lekkere analoge monofone lead waarbij je de Osc's zo lichtjes langs elkaar hoort driften.. ga je dat effect niet met die ZEN dingen behalen.. althans.. wat ik heb staan klinkt allemaal hetzelfde.. het is gewoon het welbekende random startphase trucje waardoor dat statische rompler karakter verdwijnt.. Geen idee of ze verder gebruik maken van samples..

Ik vind de MC707 en Xm en ook dit bakkie verder wel bruikbaar maar meer voor performance.. Een FM bakkie van Elektron bv klinkt ook totaal niet analoog maar is toch leuk.. maar als je echt in de buurt van analoog wilt zitten, pak dan een VST.. Die JX-08 die ze onlangs uitbrachten was ook 'n giller.. een freeware VST die al jaren verkrijgbaar is zat gewoon veel dichter bij de JX8p klank..

 
Nu ik wat nader naar het design van de SH kijk vind ik het toch wel een stap in de goede richting van Roland. Best classy.

Vond dit wel een goede demo! Er zitten best veel sounddesign mogelijkheden in. In combinatie met fx geeft dat denk ik wel snel resultaat.

Overall hoor ik zelf wel een soort analoog karakter maar wat net het rauwe randje mist. Dit kan ook door de master fx komen, die doet een beetje denk aan die van de MX-1. Het maakt de mix net wat gebalanceerder maar ook softer. Voordeel daarvan dat het goed in een mix met andere gear klinkt

Een kleine toevoeging nog, de fx die volgens mij meerendeels uit klassieke Roland bakken komt is wel een grote plus.

 
Laatst gewijzigd:
Zie dat Bax er inmiddels 72 op voorraad heeft aan €599.
Ik heb nou al mijn tweede van Bax. Beide hadden slider problemen. Bij eentje deed de derde niets en de vierde leek de derde enigszins te beïnvloeden. Bij de tweede doet slider vier op beide uitersten een sprongetje heen en weer. Ik weet niet of ik nog een derde ga proberen.
 
Alhoewel het een ontzettend leuk ding is voor de prijs, ga ik deze Roland SH-4D aan mij voorbij laten vliegen. Er is gewoonweg teveel overlap met mijn Roland MC-707/JD-08 combinatie, en onderaan de streep ga ik te weinig gebruikmaken van die paar extra's die de SH-4D nog te bieden heeft.
 
Wie gaat nou zijn synthesizer optillen en bewegen ?
Echt een nutteloze functie lijk me dit ze hadden veel beter een joystick in kunnen plaatsen lijk me veel handiger!
 
Wie gaat nou zijn synthesizer optillen en bewegen ?
Echt een nutteloze functie lijk me dit ze hadden veel beter een joystick in kunnen plaatsen lijk me veel handiger!
Ik vermoed dat de motion sensor net als bij de Prophet-6 en OB-6 'cadeau' kwam met een groter onderdeel / bordje. Sequential heeft een easter egg gemaakt dat je tegen de zijkant van de synth kunt slaan om de spring verb te horen (als deze is geselecteerd uiteraard), ik denk dat Roland iets soortgelijks heeft gedaan met deze controller en dat het dus een 'bonusfunctie' is die niet per se in het originele design zat.
 
Ik heb nou al mijn tweede van Bax. Beide hadden slider problemen. Bij eentje deed de derde niets en de vierde leek de derde enigszins te beïnvloeden. Bij de tweede doet slider vier op beide uitersten een sprongetje heen en weer. Ik weet niet of ik nog een derde ga proberen.
Dit is toch best wel een dingetje. Natuurlijk kan er wel eens iets mis zijn met een exemplaar, maar twee wordt al vreemd. Ik heb heel wat (honderden) apparaten van Roland verkocht vroeger, maar er was zeer zelden wat mis mee rechtstreeks vanuit de fabriek.
Gaat met de prijs ook de kwaliteit omlaag? (Misschien moeten ze eens bij Behringer gaan kijken dan :D)
 
ik vind hem wel erg leuk moet ik zeggen. Vandaag beetje in de tuin en toen het kouder werd weer binnen op de bank zo met batterijen.
er moet wel snel een update komen.
dat save systeem is echt ruk.. geen metronoom is ruk en dat quantize niet uit kan geen microtiming is ruk…
 
Naarmate ik er meer van zie en hoor vind ik hem steeds leuker.
Het was wel even een verleiding, maar met de spullen die ik in huis heb zou de overlap wel erg groot worden.
Ik kan beter mijn energie stoppen in het doorgronden en (nog) beter leren kennen van de spullen die ik heb.
Met de verleiding van de Behringer Solina en de belofte van de VCS3 kan ik de ruimte ook beter benutten.
 
Back
Top