Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ik blijf het raar vinden dat je een synth iets met 'SH' noemt. Dat is juist om aan te duiden dat je stil moet zijn... :?

SHhhhh.jpg


;)
 
Ben nu een paar dagen verder met de SH-4d en wat nieuwe observaties.

1. De oscillatoren van de sh-101 en Juno modellen klinken in mijn oren toch vrij sterk hetzelfde als die van de sh-4. Nog steeds wel handig om een iets andere UI te hebben voor snelle tweaks.

2. Het filter is grotendeels fantastisch. Ook fijn dat er een dedicated Drive knop is. In vergelijkingen met Youtube filmpjes lijkt het op iets sh-101 achtigs. Meer dan bijv Moog. Alleen bij de allerhoogste resonance settings is de sound anders, en wat zwakker. Ik gebruik zulke hoge resonance overigens nooit als ik muziek maak.

3. Het is allemaal niet extreem eenvoudig, maar ik vind bijna iedere groovebox te ingewikkeld. 😉 Alleen Electribe 2 vond ik goed te doen, maar die had als nadeel dat je niet zoveel controle had over synthsounds als de SH-4d. De synths zelf zijn juist zeer eenvoudig te bedienen. Ik had alleen graag simpele mono/poly en legato switches gehad. Die zitten nu een beetje verstopt.
 
Heeft idd wel coole features voor 620€
Kom er bij toeval achter dat ie nu nog maar 500 euro kost..

Ziet er wel erg aantrekkelijk uit..

Heb hem alleen niet nodig en ook geen ruimte + inputs op mijn audio interface meer, dus als ik hem koop, zal hij iets anders moeten vervangen... Maar wat?? Hmm...
 
Wat is de prijs van dit moois?
 
Back
Top