Nieuwe Roland desktop synth: SH-4d

Roland haalt de SH naam weer van stal, deze keer voor een nieuwe digitale desktop synth: De SH-4d. De synth is voorzien van 11 verschillende oscillators, inclusief de SH-101 en Juno 60 en lijkt vooral gericht op classic analog emulatie. Gelukkig wordt er ook naar andere sound design opties gekeken, de SH-4d heeft bijvoorbeeld ook 2OP-FM en Wavetable synthese aan boord.

Je kunt 4 "parts" programmeren, 4 synth lagen dus, en een aparte drumlaag. Er worden 49 drumkits mee geleverd en je kan ook je eigen kits samenstellen. De synth heeft verder een sequencer en arp aan boord, en is voorzien van motion sensors waarmee je parameters kunt moduleren middels beweging. De synth is polyfoon tot maar liefst 60 stemmen.

Ook effecten zijn volop aanwezig: Reverb, Chorus, Delay en een berg master-fx zoals eq en compressie.

Er wordt al flink promo gemaakt door de bekende YT-synthfluencers, de video van Alex Ball laat goed in redelijk korte tijd zien wat het ding allemaal kan:




sh-4d_overview_img.jpg
 
Last edited by a moderator:
In Soundonsound review.(Gratis digitaal)
En voor de liefhebbers van HALion 7 ook een knap review.
 
ik vind hem wel erg leuk moet ik zeggen. Vandaag beetje in de tuin en toen het kouder werd weer binnen op de bank zo met batterijen.
er moet wel snel een update komen.
dat save systeem is echt ruk.. geen metronoom is ruk en dat quantize niet uit kan geen microtiming is ruk…
Ik heb hem ook binnen sinds het weekend. En het is precies wat je zegt. vooral dat saven. ik snap het nog steeds niet helemaal.. maar verder ben ik er echt heel erg blij mee, voor mij en mijn muziek is dit top. hoopte dat dit een verbetering was ten opzichte van mijn analog four van Elektron. maar dit werkt zo veel sneller!
 
Ik heb twee defecte gehad en geen nieuwe meer gekocht. Niet zozeer door de technische problemen, maar meer omdat het weinig toevoegde aan mij setup.
Als sketch pad vind ik het een zeer geslaagd apparaat. Je kan in weinig tijd hele leuke dingen doen. Hij is lekker hands-on en klinkt prima.
Werkt daarnaast ook nog eens op batterijen, dus een prima compagnon voor onderweg lijkt mij.
De drums zijn heel flexibel in die zin, dat elke drumsound uit twee layers bestaat die je kan sculpten via de synth controls.
Dat is in mijn ervaring de meest flexibele en snelste manier om eigen drumsounds te maken. Ik ben opgegroeid met Roland spul, dus de workflow is mij erg bekend.
Of dat ook goed (genoeg) klinkt kan ik niet voor jou bepalen. Daar heb ik te weinig ervaring voor opgedaan met dit apparaat. Is natuurlijk ook heel subjectief.
 
Ik heb twee defecte gehad en geen nieuwe meer gekocht. Niet zozeer door de technische problemen, maar meer omdat het weinig toevoegde aan mij setup.
Als sketch pad vind ik het een zeer geslaagd apparaat. Je kan in weinig tijd hele leuke dingen doen. Hij is lekker hands-on en klinkt prima.
Werkt daarnaast ook nog eens op batterijen, dus een prima compagnon voor onderweg lijkt mij.
De drums zijn heel flexibel in die zin, dat elke drumsound uit twee layers bestaat die je kan sculpten via de synth controls.
Dat is in mijn ervaring de meest flexibele en snelste manier om eigen drumsounds te maken. Ik ben opgegroeid met Roland spul, dus de workflow is mij erg bekend.
Of dat ook goed (genoeg) klinkt kan ik niet voor jou bepalen. Daar heb ik te weinig ervaring voor opgedaan met dit apparaat. Is natuurlijk ook heel subjectief.
Bedankt. Goede aanvulling. Ik doe tegenwoordig het meeste met plug-ins. Dat werkt toch wat sneller en is nog flexibeler. Dus wellicht kan ik toch beter iets anders kopen qua hardware dat meer afwijkt van wat ik al heb. Wellicht iets van die Granular dingen.
 
Nog meer mensen die hem al hebben? Wat zijn de bevindingen? Ik ben aan het denken om mijn TR8S weg te doen en dan deze te kopen. Ik gebruik de TR8S niet zo veel meer de laatste tijd. Hoe is de het drum gedeelte? Ook tov de TR8S...

Om hier even op aan te sluiten, als je Roland Cloud / Zenology al hebt, is het nog wel een toevoeging (wat betreft geluiden, ik geloof best dat hardware een voordeel heeft wat betreft gebruikersgemak en inspiratie)?
 
Ik was van de week bij Bax voor iets anders en even met de SH4D gespeeld en eerlijk gezegd vond ik het zo op het eerste gehoor wat tegenvallen. De geluiden vond ik wat dunnig en zelf met fx werd het niet veel beter.

Daarnaast stond ook de Ju-06 boutique en ik vond die gelijk toch wat voller en rijker klinken. De Aira S1 vond ik zelf misschien nog wel beter, echt een interessante bak!
 
Die Aira compacts zijn inderdaad verrassend goed. Zowel de T-8 als S-1 draaien volwaardig mee met de grote jongens hier
 
De aria S-1 is idd iets speciaals.
Die doet het vintage ding redelijk goed, maar heeft ook nog die aparte golfvormen die je zelf kan maken.
Is 4 stemmig polyfoon en kan unison. De klank is prima en de prijs-kwaliteitverhouding top.
1 minpunt, menuduiken.
De SH-4D verkocht en een S-1 besteld.

Het had een toffe bak kunnen zijn die SH maar ik kreeg het gevoel een beta versie te testen.

Geen zin om op een update te wachten. En die update moet dan wel heel heftig zijn kwa klank en workflow.
 
Ik heb twee defecte gehad en geen nieuwe meer gekocht. Niet zozeer door de technische problemen, maar meer omdat het weinig toevoegde aan mij setup.
Als sketch pad vind ik het een zeer geslaagd apparaat. Je kan in weinig tijd hele leuke dingen doen. Hij is lekker hands-on en klinkt prima.
Werkt daarnaast ook nog eens op batterijen, dus een prima compagnon voor onderweg lijkt mij.
De drums zijn heel flexibel in die zin, dat elke drumsound uit twee layers bestaat die je kan sculpten via de synth controls.
Dat is in mijn ervaring de meest flexibele en snelste manier om eigen drumsounds te maken. Ik ben opgegroeid met Roland spul, dus de workflow is mij erg bekend.
Of dat ook goed (genoeg) klinkt kan ik niet voor jou bepalen. Daar heb ik te weinig ervaring voor opgedaan met dit apparaat. Is natuurlijk ook heel subjectief.
Twee defecte exemplaren na elkaar? Dat is niet niks. Wat was er mis mee en wie was de leverancier?
 
Ze kwamen beide bij Bax vandaan, maar dat heeft er niets mee te maken denk ik.
Ze hadden beide problemen met de faders (niet de hele range doen en steeds verspringen). Ik denk een slechte batch geweest.
Bedankt voor de toelichting. Misschien daarom dat ze nieuw relatief weinig op voorraad zijn.
 
Ik heb de sprong toch maar gewaagd en een SH-4d besteld. Heb er nu een paar uur mee gespeeld, maar ben erg onder de indruk. De synths klinken erg goed. Ruime keuze aan oscillators en erg goed filter. Hij klinkt ook niet dunnetjes vind ik. Ik snap eerdere posts over de klank maar het probleem is, zoals gebruikelijk, complexe presets en youtube demo’s met teveel effecten.

Voordat ik hem ontving heb ik een kwartiertje in de online handleiding gekeken, en heb tot nu toe nog geen handleiding nodig gehad. Zoals vaak bij grooveboxen is het eigenlijk in onmogelijk iets te hebben dat zowel eenvoudig als extreem uitgebreid is, maar hier lukt het aardig. Ik moet dan wel weer toegeven dat ik nog niet veel heb opgeslagen en hem vooral gebruik om live synth-baslijntjes te spelen over drums.

Voor mij dekt dit apparaat zowel virtueel-analoge synthmodules als stand-alone drum/grooveboxes af. Ook fijn dat ie op batterijen kan werken. Ben benieuwd wat de verdere ervaringen gaan worden, maar ben tot nu toe erg enthousiast.
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik wil hem ook nog steeds graag eens proberen en zie hem tegenwoordig vaak voor goede prijzen langskomen (zowel nieuw als tweedehands), maar helaas heb ik er op dit moment geen plek voor en zijn er ook geen inputs vrij (ik weet het, first world problems).
 
Ik heb de sprong toch maar gewaagd en een SH-4d besteld. Heb er nu een paar uur mee gespeeld, maar ben erg onder de indruk. De synths klinken erg goed. Ruime keuze aan oscillators en erg goed filter. Hij klinkt ook niet dunnetjes vind ik. Ik snap eerdere posts over de klank maar het probleem is, zoals gebruikelijk, complexe presets en youtube demo’s met teveel effecten.

Voordat ik hem ontving heb ik een kwartiertje in de online handleiding gekeken, en heb tot nu toe nog geen handleiding nodig gehad. Zoals vaak bij grooveboxen is het eigenlijk in onmogelijk iets te hebben dat zowel eenvoudig als extreem uitgebreid is, maar hier lukt het aardig. Ik moet dan wel weer toegeven dat ik nog niet veel heb opgeslagen en hem vooral gebruik om live synth-baslijntjes te spelen over drums.

Voor mij dekt dit apparaat zowel virtueel-analoge synthmodules als stand-alone drum/grooveboxes af. Ook fijn dat ie op batterijen kan werken. Ben benieuwd wat de verdere ervaringen gaan worden, maar ben tot nu toe erg enthousiast.
Ik heb beetje hetzelfde gedaan. Mijzelf een uurtje gegeven om het uit te vogelen en de combinaties mijzelf eigen te maken. Nu werk ik er in principe blind mee.

Toch had het allemaal een stuk makkelijker gekund:)
 
heeft de sh4d een beetje goede song mode en langere patterns dan 4 bars?
het lijkt me ook een leuke bak voor icm met de pioneers sp16. wel jammer van de matige i/o en voor mij vrij gaar keyboard.
 
Back
Top