Roland S-1: SH-101 gebaseerde Aira Compact

Roland heeft vlak voor SuperBooth 23 de S-1 Tweak Synth geintroduceerd. Na de T-8, de J-6 en de E-4 is die de vierde in de compacte, Volca-achtige Aira serie. De S-1 Tweak Synth is een micro polysynth geïnspireerd op de legendarische Roland SH-101.

In tegenstelling tot het origineel is de S-1 polyfonisch, tot 4 stemmen. Het ding kan op batterijen functioneren en heeft relatief veel hands-on controle en weinig menu-duik functies. De sequencer heeft 64 stappen en 64 presets en je kunt je patterns varieren met onder meer probability, sub-steps motion recording. De S-1 is verder voorzien van chorus, delay en reverb effecten. D-Motion verandert je sounds als je de synth beweegt in je handen. Verder is er uiteraard sync in en uit, midi in en uit (usb) en audio output, ook over usb.

  • ACB technology emulatie van de SH-101
  • 4-voice poly synth
  • oscillator, sub, en noise
  • filter
  • volledigeADSR envelope
  • multi-wave LFO
  • effecten, inclusief Juno/JX-3P-style chorus, delay en reverb

De S-1 gaat ongeveer 200 euro kosten.

S-1_Tone-Tweakers-Dream.jpg



Uiteraard heeft Loopop de S-1 al op de werkbank gehad:

 
Laatst gewijzigd:
not chasing ghosts maar zie ik daar nu D beam? =) - ja daar moet ik van glimlachen - ah het is 'motion'
 
Dit is wel weer een leuk dingetje vind ik.
Met de T8 heb ik nog steeds veel lol.
Voor de prijs zie ik hem er nog wel bijkomen in mijn mobiele studiokoffer.
 
Not chasing ghosts.. Maar we stoppen gewoon oude synths die iedereen wil in kleine doosjes die eigenlijk niemand wil, maar wel koopt in de hoop de sounds van die oude synths te krijgen.

Roland heeft de laatste jaren erg weinig uirgebracht dat niet leunt op oude synths.
 
Ik vind hem leuk. Die hele Aira compact serie heeft wel wat, de T-8 is top.
 
De T-8 is echt een leuke box. En de J-6 staat nog op mijn verlanglijst.
Het zijn beperkte bakjes met een klassieke sound maar het formaat en de accu maken het een leuke toevoeging.
Ik hoop dat Roland nog een kleine sampler in dit formaat uitbrengt en misschien zo'n Volca achtige mixer.
 
Idd, wordt tijd dat ze eens iets gaan ontwikkelen wat we allemaal willen hebben, geen oude wijn in nieuwe zak is en ook nog iets wat over 30 jaar nog steeds een classic en gewild is.

Dunno, kennelijk is het wel degelijk wat mensen willen, anders zouden ze het niet uitbrengen. Hetzelfde geldt voor behringer spul. Je kunt het ook omdraaien, wat voor spul zouden ze dan moeten uitbrengen? Oftewel, is niet alles eigenlijk al bedacht en zitten de innovaties van tegenwoordig alleen in user-interface en bediening?
 
Dit ding heeft natuurlijk al wat nieuwe features tov de SH-101 en de SH-01: het varieren met golfvormen, "draw & chop". En echt, de sound van de 101 is ongeevenaard voor mij. Zelf zal ik deze niet kopen, ik heb al een Behringer MS-1 en ook de TAL-versie in software. Maar het is een geinig, compact bakkie met een waanzinnige sound-engine. En Roland ziet Korg succes hebben met de Volcas natuurlijk en dus doen ze lekker mee.
 
Vind hem erg leuk. Eerst dacht ik “zal wel erg veel beperkingen hebben tov de sh-101”, maar het is indrukwekkend hoeveel features erin zitten en het toch allemaal begrijpelijk lijkt.
 
Tja, waar komt Korg mee aanzetten ? Met de microKORG Crystal 20th Anniversary Special Edition :gaap:

Die heb k ff gegoogled. Mooier dan de originele die ik hier heb staan zou ik em niet noemen...
 
Dunno, kennelijk is het wel degelijk wat mensen willen, anders zouden ze het niet uitbrengen. Hetzelfde geldt voor behringer spul. Je kunt het ook omdraaien, wat voor spul zouden ze dan moeten uitbrengen? Oftewel, is niet alles eigenlijk al bedacht en zitten de innovaties van tegenwoordig alleen in user-interface en bediening?
Ze zouden (met name Roland) kunnen zorgen dat ze hun shit op orde hebben, op gebied van MIDI bv blijft het half werk. De tr8s is een toffe bak, maar heb m weg gedaan om die reden. En naar customers luisteren? Matig…
 
Had er een MC-202 van gemaakt.
 
Tja, waar komt Korg mee aanzetten ? Met de microKORG Crystal 20th Anniversary Special Edition :gaap:
Niet alleen de meest verkochte synth ever in een nieuw shiny mirror jasje, maar ook dit wat toch wel weer interessant is en iets heel anders dan normaal. Accoustic synthese met mechanische aansturing. Helaas nog njet echt gehoord, maar zeker interessant en innovatief.
Screenshot_2023-05-12-15-19-20-303-edit_com.android.chrome.jpg

Dunno, kennelijk is het wel degelijk wat mensen willen, anders zouden ze het niet uitbrengen. Hetzelfde geldt voor behringer spul. Je kunt het ook omdraaien, wat voor spul zouden ze dan moeten uitbrengen? Oftewel, is niet alles eigenlijk al bedacht en zitten de innovaties van tegenwoordig alleen in user-interface en bediening?
Ja dat is ook waar. Het is en blijft een bedrijf dat geld moet verdienen.
Ze blijven de oude wijn in nieuwe zakken stoppen omdat het simpelweg makkelijk verkoopt. Referentie naar oude gewilde bakken is nu eenmaal een hele sterke marketinghook.

Maar wat innovatie mag je toch wel verwachten van zo'n grote speler als Roland, alhoewel Korg dat altijd veel meer heeft gedaan dan Roland...
 
Back
Top