Cherry Audio introduceert de Mercury 6 (Jupiter 6 emulatie)

Mercury-6 is een nauwgezette recreatie van de Jupiter-6 analoge synthesizer, net op tijd voor zijn 40ste verjaardag! De geavanceerde Jupiter-6, ingeklemd tussen de eerdere Jupiter-4- en Jupiter-8-modellen, wordt soms beschouwd als een sleeper-release. Tegenwoordig is het een van Rolands meest opmerkelijke en begeerde klassieke synthesizers geworden vanwege zijn kenmerkende donkere en complexe karakter. Mercury-6 legt alles vast wat uitzonderlijk is in deze gekoesterde polyfone klassieker, versterkt zijn buitengewone functieset voor de DAW-productie en -workflow van vandaag, en viert de baanbrekende innovatie uit het tijdperk dat de muziek voor altijd veranderde.

Als je er al lang naar verlangt om de Jupiter-6 te verkennen, zul je Mercury-6 geweldig vinden!

1678218947983.png


Uitgebracht in 1983 als een betaalbaarder alternatief voor de vlaggenschip achtstemmige Jupiter-8, nam de zesstemmige Jupiter-6 niettemin een essentiële positie in de geschiedenis van analoge polysynths in. Hoewel qua uiterlijk en functies vergelijkbaar, onderscheidde de Jupiter-6 zich van de Jupiter-8 in zijn geluid en mogelijkheden. In tegenstelling tot eerdere Roland-polysynths met lowpassfilters plus een rudimentair niet-resonant highpassfilter, had de Jupiter-6 een echt multimode-filter met 24 dB/oct lowpass-, 24 dB/oct highpass- of 12 dB/oct bandpassmodi. Dit veelzijdige filterontwerp gaf een agressiever geluid dan eerdere Jupiters, waardoor de Jupiter-6 een natuurlijk instrument is voor geavanceerde techno- en electrostijlen.

Hoewel ze iets van een "verborgen functie" waren, ondersteunden de Jupiter-6 VCO's meerdere gelijktijdige golfvormen, en de twee LFO's en oscillator cross mod-mogelijkheden boden uitgebreide modulatiemogelijkheden. De wereldschokkende solo- en poly unisono-modi maakten enorme lead- en basgeluiden mogelijk, en het was met name een van de eerste synthesizers die het toen nieuwe MIDI-protocol bevatte.

Hoewel vaak geprezen om zijn harmonische complexiteit en het vermogen om door een mix heen te snijden, resulteerde de kostenbesparing in het Jupiter-6-ontwerp in enkele nadelen. De uitvoer was alleen mono en was beperkt tot zesstemmige polyfonie. De Jupiter-6 had een indrukwekkend (voor die tijd) gesplitst toetsenbord en opslagfunctionaliteit voor patchvoorinstellingen, maar dit maximum van zes stemmen belemmerde zijn potentieel. En hoewel hij aanzienlijk goedkoper was dan de Jupiter-8, was de timing een ramp toen de digitale revolutie in hetzelfde jaar werd ontketend door de release van Yamaha's revolutionaire DX-7 FM digitale synthesizer.

Ondanks zijn opmerkelijke karakter is de Jupiter-6 niet een van die synths die onmiddellijk worden geïdentificeerd met herkenbare geluiden uit hitnummers. Desalniettemin was het de Jupiter-6 achter de baslijn van Ray Parker Jr.'s klassieker "Ghostbusters", en hij vond houvast in het werk van Human League, Tangerine Dream, Thomas Dolby, Trans-X, Vangelis en Devo. Als bewijs van zijn blijvende kracht in de afgelopen decennia, groeide zijn populariteit in genres als big beat, house en techno via The Chemical Brothers, Moby en The Crystal Method. Elektronisch muziekduo Orbital is een vocale voorstander van de Jupiter-6 geweest en, meer recentelijk, is het een belangrijk onderdeel geweest van het geluid van Daft Punk en Junkie XL.

Mercury-6 van Cherry Audio brengt de Jupiter-6-ervaring naar de toekomst en viert de onschatbare bijdrage die MIDI zelf de afgelopen 40 jaar aan de muziekgemeenschap heeft geleverd. Mercury-6 legt alles vast wat uitzonderlijk is in deze klassieker en versterkt de buitengewone functieset en functionaliteit voor de hedendaagse DAW-productie en -workflow. We hebben snelheidsgevoeligheid toegevoegd, de split-modus verbeterd en een laagmodus toegevoegd die in staat is om twee verschillende geluiden tegelijkertijd te stapelen met stereopanning, detuning en sustain per laag. Met een paneelbediening kunnen gebruikers gemakkelijk tussen deze lagen selecteren en er doorheen navigeren en bevat een hulpprogramma voor het uitwisselen van instellingen tussen de onderste en bovenste lagen, of zelfs tussen presets. En met polyfonie uitgebreid tot 16 noten, zal de Mercury-6 niet snel zonder stemmen komen te zitten.

We hebben de arpeggiator gereproduceerd, inclusief de verborgen Down/Up-modus van het origineel, en uitgebreid door een willekeurige modus en MIDI-temposynchronisatie toe te voegen. Een akkoordgeheugenmodus maakt het mogelijk om meerdere noten op te slaan en af te spelen met een enkele toets. We hebben de functionaliteit van de LFO's verbeterd met een retrigger voor LFO-1 en een always-on optie voor LFO-2, beide syncbaar met MIDI-tempo.

We hebben ook een geïntegreerd effectpaneel van studiokwaliteit geïntroduceerd met briljant klinkende vervorming, phaser, flanger/chorus, delay en reverb. Met extraatjes zoals driftcontrole per laag, meer dan 500 vakkundig ontworpen presets en flexibele MIDI-mapping, zal Mercury-6 zowel vintage synth-liefhebbers als de hedendaagse muziekproducent tevreden stellen.

Bron: Cherry Audio (vertaald met Google Translate)
Prijs: 49 USD



Features:

Highly optimized, massive dual-layer voicing architecture with 16 polyphonic voices per layer. Keyboard split or stacked layer modes allow two simultaneously playable layers, with separate per-layer controls for all parameters, including effects
Two VCOs per voice with combined waveform capabilities: triangle, ramp sawtooth, noise, and square or variable pulse
Multimode filter with a 24 dB/oct lowpass, 24 dB/oct highpass, or 12 dB/oct bandpass modes
Accurate reproduction of the original's advanced VCO-2 to VCO-1 FM cross-modulation for searing tones
Precisely implemented portamento and glissando modes
Exactingly replicated arpeggio section with MIDI tempo sync, the hidden Down/Up mode of the original, and the addition of a Random mode
Powerful solo and polyphonic unison modes for fat, stacked sounds
Two tempo-syncable LFOs with extended retrigger functionality
Per-layer drift control for oscillators and filter frequencies for authentic analog character
Single-key chord memory mode
Over 500 presets, created by a talented team of sound design veterans, easily accessible in a convenient preset browser
Panel Control for selecting layer controls, including extensive utility functions for duplicating and exchanging synthesis and effects parameters between layers and presets.
Studio-quality integrated effects: distortion, 4/8/12 stage phaser, flanger/chorus, three types of delay with sync, and four types of reverb, with easy-to-access global or layer settings
Complete MIDI control and DAW automation for all controls, with easy-to-use MIDI learn and mapping (Preset and Global)
Cherry Audio's popular Focus zoom-in feature, as well as standard UI zoom and resize via drag
Complete documentation available directly online from the instrument or in downloadable PDF format
Highly optimized coding for optimal performance with ultra-low CPU load, and multithreaded processing for presets using Split and Layer modes
User-adjustable oversampling control
Mercury-6 is available in AU, VST, VST3, AAX, and standalone formats, and a free 30-day demo is available.
macOS Requirements: 10.13 or above. macOS 13 Ventura supported. 64-bit required. Native Apple M1 processor support, including Apple M1 Ultra. 3.4 GHz Quad-Core or M1 CPU with 8GB of RAM is recommended.
Windows Requirements: Windows 7 or above (including Windows 11), 64-bit required. Quad-core computer with 8GB of RAM is recommended.

Internet connection required for product activation.
 
haha...ja, maar wat bevestigt die?
Dat het niet klinkt als de echte(utopie)maar dichtbij en sommigen klanken bij een blindtest je het gewoon niet weet.(closed)
 
Dat het niet klinkt als de echte(utopie)maar dichtbij en sommigen klanken bij een blindtest je het gewoon niet weet.(closed)
Er zal altijd klankverschil zijn tussen 2 verschillende technologiën. Maar zoals je aangeeft, bij een blindtest wordt snel duidelijk dat een en ander heel erg relatief is. 25 jaar geleden kon je nog (terecht) discussiëren over (kwaliteits) verschil, maar die tijd is door de technologische evolutie voorgoed voorbij.

Uiteindelijk zijn die emulaties deels ook marketing om hun soft verkocht te krijgen. Je kan gerust stellen dat als ze deze softsynth als X9 zouden proberen te verkopen, er wellicht een pak minder animo zou zijn...
 
Laatst gewijzigd:
De vergelijking van starsky slaat een beetje nergens op, hij geeft zelf al aan (en je hoort ook) dat de stemmen onstabiel zijn of niet werken en wslk filters ook gecalibreerd moeten worden. Lastig te vergelijken met stabiele software, die dan wel heel erg statisch klinkt!

Als het hier binnenkort wat rustiger is ga ik eens wat mooie patches uit de demo vergelijken met de juup. Wat ik tot nu toe heb gehoord klinkt niet slecht iig!
 
Inderdaad, daar koop je een emulatie voor. Anders kun je net zo goed een andere synth plugin kopen.
Precies. Als een remake van Prophet 5 wil kopen, wil ik geen pseudo Prophet 5 met 128 stemmen waarbij ik een vette supersaw kan maken
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Soms, dan ga ik ook van mijn principes af, en ga ik gewoon keihard voor het origineel.

Zolang er geen goede betrouwbare emulatie is, blijft het de echte:

1678379117799.png
 
De vergelijking van starsky slaat een beetje nergens op, hij geeft zelf al aan (en je hoort ook) dat de stemmen onstabiel zijn of niet werken en wslk filters ook gecalibreerd moeten worden. Lastig te vergelijken met stabiele software, die dan wel heel erg statisch klinkt!

Als het hier binnenkort wat rustiger is ga ik eens wat mooie patches uit de demo vergelijken met de juup. Wat ik tot nu toe heb gehoord klinkt niet slecht iig!
Klopt, en zoals ik zeg: wat je programmeert van geluiden is moeilijk vergelijken. Ruwe waveforms kan je vergelijken en filtergedrag op deze ook, maarbij complexe geluidenis dat nagenoeg onmogelijk, en zou ik er ook geen "zorgen" over maken.
 
Ongeveer iedere GAS de-escalatieladder bij emulatieplugins:
  • Je hoort nauwelijks verschil met het origineel, nailed it!
  • Nou ja, je hoort toch wel wat verschil maar dat hoor je toch niet in de mix
  • Ok, het klinkt inderdaad niet hetzelfde maar als het maar goed klinkt toch
  • Het klinkt toch wel een stuk minder maar het origineel is onbetaalbaar, dus
  • Het lijkt er misschien alleen in de verte wat op, maar het was maar 50eu
 
Laatst gewijzigd:
Ongeveer iedere GAS de-escalatieladder bij emulatieplugins:
  • Je hoort nauwelijks verschil met het origineel, nailed it!
  • Nou ja, je hoort toch wel wat verschil maar dat hoor je toch niet in de mix
  • Ok, het klinkt inderdaad niet hetzelfde maar als het maar goed klinkt toch
  • Het klinkt toch wel een stuk minder maar het origineel is onbetaalbaar, dus
  • Het lijkt er misschien alleen in de verte wat op, maar het was maar 50eu
haha, you nailed it! :halleluja
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ongeveer iedere GAS de-escalatieladder bij emulatieplugins:
  • Je hoort nauwelijks verschil met het origineel, nailed it!
  • Nou ja, je hoort toch wel wat verschil maar dat hoor je toch niet in de mix
  • Ok, het klinkt inderdaad niet hetzelfde maar als het maar goed klinkt toch
  • Het klinkt toch wel een stuk minder maar het origineel is onbetaalbaar, dus
  • Het lijkt er misschien alleen in de verte wat op, maar het was maar 50eu

Je bent er nog 1tje vergeten al is die club echt in de minderheid:

-> Ik heb geld zat en het interesseert me eigenlijk geen ruk wat het ding doet.
 
Kort vraagje tussendoor. Ik ben hem nu aan het demoen en vraag mij af hoe je 2 layers te gelijk met de filter kan bedienen.
Nu moet ik elke keer elke layer appart bewerken maar het lijkt mij veel fijner om de parameters tegelijk over layers heen te kunnen tweaken.
Veel synths kunnen dit inmiddels (Dave Smith, Moog One, Hydrasynth etc).

Verder ben ik best te spreken over de sound. Tot nu toe is dit de meest geslaagde emulatie naar mijn ervaring.
 
Nou deze softsynth heeft wat mij betreft de "hands up in the air" test doorstaan hoor!
Bass + Pad/atmo = Jupiter 6
 

Attachments

  • jupiter6-mode.mp3
    4,4 MB
Als ie waarheidsgetrouw is nagemaakt zal je idd moeten switchen, het zijn gewoon 2 aparte patches die je met een keyboard split speelt. Er is geen master filter na de 2 patches, iig in de juup niet
Je zou het editen van deze filters kunnen doen door 1 controller toe te wijzen aan de 2 layers tegelijk. Hier is geen master filter voor nodig. De Rev2 werkt ook op deze manier.
 
Je zou het editen van deze filters kunnen doen door 1 controller toe te wijzen aan de 2 layers tegelijk. Hier is geen master filter voor nodig. De Rev2 werkt ook op deze manier.
Inderdaad, dat doet de JP-6 met een controller. Maar doet de eerste dat niet bijvoorbeeld??? Ik heb eentje met midi trough, dat is een laatste revisie denk ik...
 
Back
Top