Eindelijk de Elka-X, van Cherry Audio natuurlijk

ca-news-elka-x-release.jpg




Elka-X mogelijkheden​

  • Tweedelige multitimbrale werking: twee verschillende patches tegelijkertijd speelbaar, in een toetsenbordsplitsing of gestapelde laagmodus, met door de gebruiker gespecificeerd splitpoint en discrete bedieningselementen voor laagvolume en pannen
  • 16 polyfone stemmen die gelaagd of gesplitst kunnen worden over het klavier
  • Paneelbediening voor het selecteren van lagen, met een hulpprogrammafunctie voor het uitwisselen van instellingen tussen de onderste en bovenste geluidslagen, of zelfs tussen voorinstellingen
  • Twee DCO-oscillatoren met driehoek, zaagtand, vierkante en variabele pulsgolfvormen en onafhankelijke afstemming
  • Modi voor polyfoon, eenstemmig en unisono monofoon met unisono detune
  • PWM Cross Modulation en Ring Modulation voor beide oscillatoren
  • Witte of roze ruisgenerator
  • CEM3320-stijl multimode filter met 12 of 24 dB/oct lowpass, 6 of 12 dB/oct bandpass, of 12 dB/oct highpass
  • Twee temposynchroniseerde LFO's
  • Twee onafhankelijke modulatiesecties: een vaste LFO 1-sectie en een prestatiegerichte LFO 2-sectie, bedoeld voor gebruik met pitch- en mod-wielcontrollers
  • LFO 1 heeft driehoek, zaagtand, helling, bipolair vierkant, unipolair vierkant en willekeurige golfvormen; Alleen LFO 2 driehoekige golfvorm
  • ADSR Filter en Versterker envelop generatoren met Velocity control
  • Multi Trigger voor de ADSR Filter en Versterker envelop generatoren (in monofone modi)
  • Chord Memory en Oscillator 2 sync
  • Tempo Sync-knoppen voor LFO 1 en 2, Sequencer rate, Arpeggio rate en Echo rate voor eenvoudige synchronisatie met DAW project tempo
  • Step Sequencer bestaande uit vier individuele monofone sequenties, elk met een door de gebruiker definieerbare lengte van maximaal 128 stappen, toewijsbaar aan beide lagen en opgeslagen met de vooraf ingestelde
  • Step Sequencer-hulpprogramma voor het kopiëren, verwisselen en verplaatsen van sequencergegevens tussen tracks of van de ene preset naar de andere
  • Glide (pitch envelope) en Portamento (standaard glijden), onafhankelijk ingeschakeld voor elke oscillator
  • Arpeggiator met temposynchronisatie, onafhankelijk toewijsbaar aan beide lagen
  • Chorus-, echovertragings- en reverb-effecten van studiokwaliteit, inclusief ons veelgeprezen "Galactic" reverb-algoritme
  • Cherry Audio's populaire Focus zoom-in functie, evenals standaard UI zoomen en formaat wijzigen met slepen
  • Meer dan 600 presets gemaakt door een getalenteerde en diverse groep geluidsontwerpveteranen
  • Complete MIDI-besturing en DAW-automatisering voor alle bedieningselementen, met gebruiksvriendelijke MIDI-leer
  • Midi-toewijzing op voorinstellings- en globaal niveau
  • Sterk geoptimaliseerde codering voor optimale prestaties met ultralage CPU-belasting
  • Door de gebruiker instelbare oversampling controle


Elka-X is beschikbaar in AU, VST, VST3, AAX en standalone formaten.

Een gratis 30-daagse demo van Elka-X is beschikbaar. Deze demo zal periodiek witte ruis afspelen, maar is verder onbeperkt.

macOS-vereisten: macOS 10.9 of hoger (inclusief macOS 12), 64-bits vereist. Native Apple M1-processor ondersteuning. Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen.

Windows-vereisten: Windows 7 of hoger (inclusief Windows 11), 64-bits vereist. Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen.
 
Ik kan dat gelijk niet vinden ?

gewoon downloaden:


je moet wel eerst een account aanmaken op de Cherry Audio site... staat ook op de pagina...

installeren; openen; account info invullen; dan krijg je m in 30 dagen demo...

EDIT: ben wel benieuwd wat gij er van zult vinden, als een ware Synthex bezitter!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Hier is wat ik er van denk:

Op zich staand 10/10, voor 39euro is het een softsynth waar je wat mee kan.

Het is echter een slechte emulatie van een Synthex. 5/10

Hier is waarom.

1. De basisklank is ieler in de Elka-x en ook aanzienlijk anders. er lijken wat harmonics te ontbreken.

2. De synthex is een 8x2 oscillator DCO synth, echter de referentie clock zijn 4 VCO's aan 4Mhz. Dat zorgt voor analoog drif/detune gedrag in dual mode die in de emulatie totaal afwezig is.

3. De 8 filters klinken in de emulatie exact gelijk, dat is in de synthex niet zo, je kan wel de resonantie aan het keyboard tracken maar echt de filters spelen zal niet lukken (zo vals als een kat lukt wel).

4. In de oude synthex is de hardware en computer die de 4Mhz VCO frequency moet delen tot de toets frequency van het moment, niet accuraat genoeg. dat zorgt ervoor dat er zo'n 7 cent detune zit in de cromatische shaal relatief tussen de toetsen. het is geen honky tong piano maar het is ook niet 100% juist.

Door al het bovenstaande mist de Synthex-X heel wat analoog gevoel, vandaar mijn eerste reactie.

De chorus klinkt beter in de emulatie dan op de echte. t'zit er goed naast maar het is een verbetering.

Een echte synthex kopen zou ik nooit meer doen, de 39 euro soft versie is meer dan goed genoeg voor synthex plezier.
Echter in een ver verleden is hij hier gekomen en kan er nu ook niet meer van scheiden.
 
Alle Cherry Audio synth zijn nu 39$ en sommige 29$ trouwens.
Welke is nu het interessantste volgens jullie?

Ik ben aan het denken om die Space Echo te kopen, is nu 9$, is die een beetje goed?

er zijn ook sales nu, van de CA2600 b.v., 15 dollar... soms van anderen, vanzelfsprekend..

via jrrshop is de space echo, met coupon code GROUP, $7.56... overigens, zijn de andere via jrrshop, ook met GROUP, met korting te koop.. scheelt, dan snel 7 dollar op 39 dollar...

ik heb de Space Echo niet, zit ook in de Mercury-4, gedeelltelik, klinkt ie wel lekker in.

welke is de interessantste? hangt af van wat je wil.

de meest genoemde: Dreamsynth. persoonlik; maar dat is nu; de Elka-X, maar de Mercury-4 of Memorymode of ... etc...

CA heeft een demo tijd van 30 dagen.... wel met ruis... dus de Space Echo demo, zo gedaan... zal niet slecht zijn. denk ik...

en de Elka-X....

ggggrrr. goehoe...

 
Alle Cherry Audio synth zijn nu 39$ en sommige 29$ trouwens.
Welke is nu het interessantste volgens jullie?

Ik ben aan het denken om die Space Echo te kopen, is nu 9$, is die een beetje goed?
Ze zijn vaak nog wel wat goedkoper te krijgen; de PS-20 was pasgeleden nog 19,-. Die vind ik samen met de Mercury wel de meest geslaagde. De delay krijg je ook met korting als je de Mercury hebt, maar weet niet meer precies hoeveel.

Maar de prijzen zijn dus niet dusdanig laag dat je direct moet happen. Ik denk dat het loont om te wachten, als je dat kunt/wilt.
 
er zijn ook sales nu, van de CA2600 b.v., 15 dollar... soms van anderen, vanzelfsprekend..

via jrrshop is de space echo, met coupon code GROUP, $7.56... overigens, zijn de andere via jrrshop, ook met GROUP, met korting te koop.. scheelt, dan snel 7 dollar op 39 dollar...

ik heb de Space Echo niet, zit ook in de Mercury-4, gedeelltelik, klinkt ie wel lekker in.

welke is de interessantste? hangt af van wat je wil.

de meest genoemde: Dreamsynth. persoonlik; maar dat is nu; de Elka-X, maar de Mercury-4 of Memorymode of ... etc...

CA heeft een demo tijd van 30 dagen.... wel met ruis... dus de Space Echo demo, zo gedaan... zal niet slecht zijn. denk ik...

en de Elka-X....

ggggrrr. goehoe...



Ok dank allebei. Ik zal eens wat demos uitproberen. Ik heb nu de MG-1 gedownload, is nu gratis! Klinkt niet verkeerd.
 
Ok dank allebei. Ik zal eens wat demos uitproberen. Ik heb nu de MG-1 gedownload, is nu gratis! Klinkt niet verkeerd.
Die MG-1 klinkt top idd, laat je broekspijpen wapperen als je de speakers open draait!
 
Hallo , heb de elka x gekocht , ben er ook erg blij mee , klinkt als een beest
maar zou je hiermee ook de equinoxe part 5 lead mee kunnen maken gelayerd met eminent strings natuurlijk
ik bedoek equinoxe part 5 van Jean Michel Jarre op ongeveer 24 seconden
groetjes Gert
 
Back
Top