Cherry Audio introduceert de Mercury 6 (Jupiter 6 emulatie)

Mercury-6 is een nauwgezette recreatie van de Jupiter-6 analoge synthesizer, net op tijd voor zijn 40ste verjaardag! De geavanceerde Jupiter-6, ingeklemd tussen de eerdere Jupiter-4- en Jupiter-8-modellen, wordt soms beschouwd als een sleeper-release. Tegenwoordig is het een van Rolands meest opmerkelijke en begeerde klassieke synthesizers geworden vanwege zijn kenmerkende donkere en complexe karakter. Mercury-6 legt alles vast wat uitzonderlijk is in deze gekoesterde polyfone klassieker, versterkt zijn buitengewone functieset voor de DAW-productie en -workflow van vandaag, en viert de baanbrekende innovatie uit het tijdperk dat de muziek voor altijd veranderde.

Als je er al lang naar verlangt om de Jupiter-6 te verkennen, zul je Mercury-6 geweldig vinden!

1678218947983.png


Uitgebracht in 1983 als een betaalbaarder alternatief voor de vlaggenschip achtstemmige Jupiter-8, nam de zesstemmige Jupiter-6 niettemin een essentiële positie in de geschiedenis van analoge polysynths in. Hoewel qua uiterlijk en functies vergelijkbaar, onderscheidde de Jupiter-6 zich van de Jupiter-8 in zijn geluid en mogelijkheden. In tegenstelling tot eerdere Roland-polysynths met lowpassfilters plus een rudimentair niet-resonant highpassfilter, had de Jupiter-6 een echt multimode-filter met 24 dB/oct lowpass-, 24 dB/oct highpass- of 12 dB/oct bandpassmodi. Dit veelzijdige filterontwerp gaf een agressiever geluid dan eerdere Jupiters, waardoor de Jupiter-6 een natuurlijk instrument is voor geavanceerde techno- en electrostijlen.

Hoewel ze iets van een "verborgen functie" waren, ondersteunden de Jupiter-6 VCO's meerdere gelijktijdige golfvormen, en de twee LFO's en oscillator cross mod-mogelijkheden boden uitgebreide modulatiemogelijkheden. De wereldschokkende solo- en poly unisono-modi maakten enorme lead- en basgeluiden mogelijk, en het was met name een van de eerste synthesizers die het toen nieuwe MIDI-protocol bevatte.

Hoewel vaak geprezen om zijn harmonische complexiteit en het vermogen om door een mix heen te snijden, resulteerde de kostenbesparing in het Jupiter-6-ontwerp in enkele nadelen. De uitvoer was alleen mono en was beperkt tot zesstemmige polyfonie. De Jupiter-6 had een indrukwekkend (voor die tijd) gesplitst toetsenbord en opslagfunctionaliteit voor patchvoorinstellingen, maar dit maximum van zes stemmen belemmerde zijn potentieel. En hoewel hij aanzienlijk goedkoper was dan de Jupiter-8, was de timing een ramp toen de digitale revolutie in hetzelfde jaar werd ontketend door de release van Yamaha's revolutionaire DX-7 FM digitale synthesizer.

Ondanks zijn opmerkelijke karakter is de Jupiter-6 niet een van die synths die onmiddellijk worden geïdentificeerd met herkenbare geluiden uit hitnummers. Desalniettemin was het de Jupiter-6 achter de baslijn van Ray Parker Jr.'s klassieker "Ghostbusters", en hij vond houvast in het werk van Human League, Tangerine Dream, Thomas Dolby, Trans-X, Vangelis en Devo. Als bewijs van zijn blijvende kracht in de afgelopen decennia, groeide zijn populariteit in genres als big beat, house en techno via The Chemical Brothers, Moby en The Crystal Method. Elektronisch muziekduo Orbital is een vocale voorstander van de Jupiter-6 geweest en, meer recentelijk, is het een belangrijk onderdeel geweest van het geluid van Daft Punk en Junkie XL.

Mercury-6 van Cherry Audio brengt de Jupiter-6-ervaring naar de toekomst en viert de onschatbare bijdrage die MIDI zelf de afgelopen 40 jaar aan de muziekgemeenschap heeft geleverd. Mercury-6 legt alles vast wat uitzonderlijk is in deze klassieker en versterkt de buitengewone functieset en functionaliteit voor de hedendaagse DAW-productie en -workflow. We hebben snelheidsgevoeligheid toegevoegd, de split-modus verbeterd en een laagmodus toegevoegd die in staat is om twee verschillende geluiden tegelijkertijd te stapelen met stereopanning, detuning en sustain per laag. Met een paneelbediening kunnen gebruikers gemakkelijk tussen deze lagen selecteren en er doorheen navigeren en bevat een hulpprogramma voor het uitwisselen van instellingen tussen de onderste en bovenste lagen, of zelfs tussen presets. En met polyfonie uitgebreid tot 16 noten, zal de Mercury-6 niet snel zonder stemmen komen te zitten.

We hebben de arpeggiator gereproduceerd, inclusief de verborgen Down/Up-modus van het origineel, en uitgebreid door een willekeurige modus en MIDI-temposynchronisatie toe te voegen. Een akkoordgeheugenmodus maakt het mogelijk om meerdere noten op te slaan en af te spelen met een enkele toets. We hebben de functionaliteit van de LFO's verbeterd met een retrigger voor LFO-1 en een always-on optie voor LFO-2, beide syncbaar met MIDI-tempo.

We hebben ook een geïntegreerd effectpaneel van studiokwaliteit geïntroduceerd met briljant klinkende vervorming, phaser, flanger/chorus, delay en reverb. Met extraatjes zoals driftcontrole per laag, meer dan 500 vakkundig ontworpen presets en flexibele MIDI-mapping, zal Mercury-6 zowel vintage synth-liefhebbers als de hedendaagse muziekproducent tevreden stellen.

Bron: Cherry Audio (vertaald met Google Translate)
Prijs: 49 USD



Features:

Highly optimized, massive dual-layer voicing architecture with 16 polyphonic voices per layer. Keyboard split or stacked layer modes allow two simultaneously playable layers, with separate per-layer controls for all parameters, including effects
Two VCOs per voice with combined waveform capabilities: triangle, ramp sawtooth, noise, and square or variable pulse
Multimode filter with a 24 dB/oct lowpass, 24 dB/oct highpass, or 12 dB/oct bandpass modes
Accurate reproduction of the original's advanced VCO-2 to VCO-1 FM cross-modulation for searing tones
Precisely implemented portamento and glissando modes
Exactingly replicated arpeggio section with MIDI tempo sync, the hidden Down/Up mode of the original, and the addition of a Random mode
Powerful solo and polyphonic unison modes for fat, stacked sounds
Two tempo-syncable LFOs with extended retrigger functionality
Per-layer drift control for oscillators and filter frequencies for authentic analog character
Single-key chord memory mode
Over 500 presets, created by a talented team of sound design veterans, easily accessible in a convenient preset browser
Panel Control for selecting layer controls, including extensive utility functions for duplicating and exchanging synthesis and effects parameters between layers and presets.
Studio-quality integrated effects: distortion, 4/8/12 stage phaser, flanger/chorus, three types of delay with sync, and four types of reverb, with easy-to-access global or layer settings
Complete MIDI control and DAW automation for all controls, with easy-to-use MIDI learn and mapping (Preset and Global)
Cherry Audio's popular Focus zoom-in feature, as well as standard UI zoom and resize via drag
Complete documentation available directly online from the instrument or in downloadable PDF format
Highly optimized coding for optimal performance with ultra-low CPU load, and multithreaded processing for presets using Split and Layer modes
User-adjustable oversampling control
Mercury-6 is available in AU, VST, VST3, AAX, and standalone formats, and a free 30-day demo is available.
macOS Requirements: 10.13 or above. macOS 13 Ventura supported. 64-bit required. Native Apple M1 processor support, including Apple M1 Ultra. 3.4 GHz Quad-Core or M1 CPU with 8GB of RAM is recommended.
Windows Requirements: Windows 7 or above (including Windows 11), 64-bit required. Quad-core computer with 8GB of RAM is recommended.

Internet connection required for product activation.
 
Oeh, ik hoop nog altijd dat Roland een Jupter-6 plug-out uitbrengt, zodat ik m in mijn System-8 kan laden. Aangezien het dit jaar dus 40 jaar geleden is, wacht ik dit jaar nog even af, maar anders geef ik CA wel een kans. 49 euro is geen geld. Altijd al een Jupiter-6 willen hebben, hoop dat ie beetje accuraat klinkt :)
 
Hoe cool!!! Ik heb (ben) de eerste video's bekeken en het klinkt qua vergelijk goed. Zo zo vindt ik het uiteraard moeilijk vergelijken, omdat zo een synth (en legio anderen)
zo veelzijdig kunnen klinken, maar als je de VCO's en filters etc op de raw waveforms etc beluistert, dan klinkt het aardig hetzelfde.

En zeg nou zelf, een mooi wijf is leuk, maar 50 euro voor een knappe opblaaspop is natuurlijk ook niet mis.

Enige knudde op 1 manier is dat je nu een miljard mercury 6 video's krijgt waar je voorheen maar enkele (en nog minder goede) JP-6 video's per maand of twee maanden
vond op YouTube. Voordeel is dat ik nu patches ga horen die me gaan doen zoeken naar die hoekjes die een mens in een synth nog niet gevonden heeft.

Ik zou zeggen: Kopen!!!

En wie weet krijgen we door al die 80's vst's binnenkort nog eens een NEW-80's-REVIVAL en dan (weten de kenners) plas ik waarschijnlijk elke dag een klein beetje meer in mijn broek.
 
Dit is voor mij de eerste cherry synth die ik goed vind.
 
Love the GUI. Maar....Nog geen enkele sound gehoord die bij een echt Jupiter 6 in de buurt komt.
Het lijkt er niet eens op naar mijn gehoor. Heb 3 jaar een prachtige J6 gehad.
Eerlijk gezegd klinkt de nieuwe Behringer P800 meer als een J6 to my ears.
Niet zo gek gezien de CEM OSC voices die ze delen.
 
Love the GUI. Maar....Nog geen enkele sound gehoord die bij een echt Jupiter 6 in de buurt komt.
Het lijkt er niet eens op naar mijn gehoor. Heb 3 jaar een prachtige J6 gehad.
Eerlijk gezegd klinkt de nieuwe Behringer P800 meer als een J6 to my ears.
Niet zo gek gezien de CEM OSC voices die ze delen.
De raw waveforms en de filters klinken 90% gelijk in een vergelijkingsvideo die ik zag, maar met FX en extra voices enz... heb je al snel sounds
die "anders" klinken als een raw JP-6. Weet het niet direct, het klonk voor mij redelijk overtuigend, maar inderdaad, met een bak FX etc, kan jeal snel "meer"...?
 
Nog geen enkele sound gehoord die bij een echt Jupiter 6 in de buurt komt.
Eerlijk? Hoe cares? Die discussies zijn hier 20 jaar geleden al gevoerd. Toen mss deels nog terecht, nu niet meer.
Uiteraard zijn er minieme verschillen omdat het 2 verschillende technologiën betreft. Maar op het eind van de rit, in die N°1 hit die iemand heeft gemaakt, ligt niemand wakker van wat dan ook dat gebruikt werd... soft, hard, the real stuff of emulaties.

Voor de geïntereseereden: Ik kocht onlangs de GX-80 van Cherry Audio. Als deze Jup6 emulatie even goed is...doen !!
 
Love the GUI. Maar....Nog geen enkele sound gehoord die bij een echt Jupiter 6 in de buurt komt.
Het lijkt er niet eens op naar mijn gehoor. Heb 3 jaar een prachtige J6 gehad.
Eerlijk gezegd klinkt de nieuwe Behringer P800 meer als een J6 to my ears.
Niet zo gek gezien de CEM OSC voices die ze delen.
Neemt niet weg dat ie goed klinkt.Voor mij is dat het enigste dat telt.
 
Eerlijk? Hoe cares? Die discussies zijn hier 20 jaar geleden al gevoerd. Toen mss deels nog terecht, nu niet meer.
Uiteraard zijn er minieme verschillen omdat het 2 verschillende technologiën betreft. Maar op het eind van de rit, in die N°1 hit die iemand heeft gemaakt, ligt niemand wakker van wat dan ook dat gebruikt werd... soft, hard, the real stuff of emulaties.

Voor de geïntereseereden: Ik kocht onlangs de GX-80 van Cherry Audio. Als deze Jup6 emulatie even goed is...doen !!
No one cares inderdaad. En qua het schrijven van die nummer 1 hit al helemaal niet.

Maar een vergelijk met de echte jp6 moet toch wel gemaakt kunnen worden, het is immers een emulatie.

Mij interesseert het verder ook geen fluit hoor of ie wel of niet lijkt op een echte. Lekker boeiend allemaal. Als er maar geluid uit komt.

Heeft iemand em al naast z’n jp6 kunnen leggen qua vergelijk ?
 
Net filmpje gekeken van gear4music, of eigenlijk mylarmmelodies. Hij vergelijkt mercury met de 6. Sommige geluiden klinken wat dunner met mercury maar verder vind ik het wel aardig overeenkomen. Voor 49 dollar lijkt het mij een goede deal.
 
Eerlijk? Hoe cares? Die discussies zijn hier 20 jaar geleden al gevoerd. Toen mss deels nog terecht, nu niet meer.
Uiteraard zijn er minieme verschillen omdat het 2 verschillende technologiën betreft. Maar op het eind van de rit, in die N°1 hit die iemand heeft gemaakt, ligt niemand wakker van wat dan ook dat gebruikt werd... soft, hard, the real stuff of emulaties.

Voor de geïntereseereden: Ik kocht onlangs de GX-80 van Cherry Audio. Als deze Jup6 emulatie even goed is...doen !!
Want? als ik zo’n plug-in wil kopen, dan moet ie hetzelfde klinken als de originele hardware.
 
Oeh, ik hoop nog altijd dat Roland een Jupter-6 plug-out uitbrengt, zodat ik m in mijn System-8 kan laden. Aangezien het dit jaar dus 40 jaar geleden is, wacht ik dit jaar nog even af, maar anders geef ik CA wel een kans. 49 euro is geen geld. Altijd al een Jupiter-6 willen hebben, hoop dat ie beetje accuraat klinkt :)
Kon het niet laten, heb m toch binnen geharkt :D Voor 46 euro bij pluginboutique kun je toch niks van zeggen. En hij wordt later rond de 70 euro geloof ik..

Geen idee hoe accuraat hij klinkt, maar hij klinkt zeker goed!

Heb geprobeerd mijn System-8 als controller in te stellen, maar dat gaat maar beperkt: dingen als waveform selectie heeft de plugin een parameter per waveform, dus onmogelijk met 1 selector knop te selecteren.. ook Osc range werkt niet goed..

maar de belangrijkste dingen natuurlijk wel: filter frequency/resonance, envelope adsr etc.
 
Ik koop een synth omdat ik 'm goed vind klinken. Wat daar van logo of type op staat, zal me worst wezen.

Ja logisch, maar hij wordt geadverteerd als emulatie en ziet er uit als het origineel, dus dan is het niet raar dat mensen verwachten dat hij er zo goed mogelijk op lijkt. Anders kies je andere synth plugin. Ik zeg niet dat deze dat niet doet, want ik heb hem nog niet geprobeerd, maar dit soort reacties zie ik altijd als iemand zegt dat de vst niet op het origineel lijkt. Ik heb sowieso liever een synth met een eigen geluid dan weer een emulatie.
 
Ja logisch, maar hij wordt geadverteerd als emulatie, dus dan is het niet raar dat mensen verwachten dat hij er zo goed mogelijk op lijkt. Anders kies je andere synth plugin. Ik zeg niet dat deze dat niet doet, want ik heb nog niet geprobeerd, maar dit soort reactie zie ik altijd als iemand zegt dat de vst niet op het origineel lijkt. Ik heb sowieso liever een synth met een eigen geluid dan weer een emulatie.
Sommige YT bevestigen dit.
 
Back
Top