Roland Gaia 2

gaia_2_overview.jpg



GAIA 2 opent de deur naar een oneindig universum van geïnspireerde geluidscreaties. Gewapend met een krachtige hybride engine die wavetable en virtual analog-synthese combineert, kun je snel de basis leren voordat jij je op onbekend klankterrein begeeft. De gebruiksvriendelijke paneelindeling schetst op logische wijze de syntheseworkflow voor een snel sound design, terwijl de full-size toetsen zorgen voor een uitzonderlijke speelbaarheid wanneer je klaar bent om op te treden. En met de sequencer en de Motional Pad is het eenvoudig om complexe sounds en frasen vol dynamische beweging te genereren, en ze tijdens het spelen te veranderen. Ontdek de vorm van geluid met GAIA 2, en breng al je muzikale visioenen tot leven.


SPECIFICATIONS

Keyboard37 KeysSound GeneratorGAIA-2 sound generator
Pre-installed Model Expansion SH-101

Other Model Expansions (optional- via Roland Cloud)Maximum Polyphony22 voices (3 x oscillators per voice)
* The maximum polyphony varies depending on sound settings or the selected Model Expansion.TonesPreset tone: 256
User tone: 512OscillatorsOSC 1 (Wavetable): 63 waveforms
Modulation types: Wave position, Phase modulation (P-MOD), Shaping modulation (S-MOD)

OSC 2/3 (Classic waveforms): Sine, Triangle, Saw, Square, Super Saw, and 5 noise waves
Modulation types: Shape, Ring modulation, Oscillator sync, Cross modulation 1, Cross modulation 2

Envelope: Attack, Decay
Envelope destination: Pitch, Oscillator 1 position, Oscillator 2 shape, Oscillator 3 shape, P-MOD X, P-MOD Y, S-MOD Depth, S-MOD DriveFilterFilter type: LPF, BPF, HPF
Filter slope: -12dB/Oct, -18dB/Oct, -24dB/Oct
Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release
Filter DriveAmpEnvelope: Attack, Decay, Sustain, ReleaseLFO2 LFOs, 5 waveforms and 1 programmable step LFO wave
LFO assignment: Up to 4 parameters from panel knobs and sliders (except for click dials) in each LFOEffectsMulti-Effects: 53 types
Reverb/Delay: 7 types
Chorus: 3 types (9 modes in total)
* The sound path order of the above effects can be changed.

Master EQ
Master CompressorOther FunctionsPortamento
Unison
Chord memoryStep sequencer64 steps : Each step can record 8 notes and 4 controls
Recording modes: Real-time/Step/TR-REC
Probability
Random pattern generatorArpeggiatorMode: Up, Down, Up&Down, Random, Note Order
Scale: 16 variationsMotional PadTwo dimensional edit to P-Mod X/Y or S-Mod Depth/Drive
Two dimensional assignable control to parameters of panel knobs and sliders (except for click dials)
Motion recording and playback function
Menu interface with a drag pointerOther ControllersPitch Bend wheel
Modulation wheelDisplayOLED 128 x 64 dotsConnectorsHEADPHONES jacks: Stereo miniature phone type (front), Stereo 1/4-inch phone type (rear)
OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-inch phone type
PEDAL jack: Stereo 1/4-inch phone type (available for a hold pedal or a control pedal)
MIDI connectors (IN, OUT)
USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
USB MEMORY/EXT DEVICE port: Type-A (Storage, MIDI)Power SupplyAC adaptor (DC IN port)
USB bus power supply (USB Type-C(R) port)
* External power supply from a USB Type-A port isn't available.Current Draw600 mA (AC adaptor)
1,800 mA (USB bus power supply)External MemoryUSB Flash drive (commercially available)
 
Roland is er erg goed in om hun engines/sounds in talloze subsets te verpakken en verkopen. Door steeds een selectie te maken en daar een bijpassende interface te maken kunnen ze tig verschillende hokjes verkopen terwijl de onderliggende basis in feite hetzelfde is. Da's dus lekker cashen op je investering in een universeel platform, slim gedaan. Ook nieuwe engines zijn vaak weer gebaseerd op iets dat al bestond, zo is Zencore in eerste instantie gebouwd op de XV-5080 engine, die origineel weer uit de JV reeks kwam etc.
 
Ik vind de JDXi best goed te pruimen, lekker allrounder en prima "analoge" monosynth. De GAIA 1 was een onding imho.
Dus op zich ben ik wel benieuwd naar de GAIA 2 om een keer aan te pielen.
 
Inderdaad, GAIA was samplebased. Dat vermoeden bestond altijd al en werd onlangs “bevestigd” door iemand die klaarblijkelijk patches maakte voor de GAIA. Het grappige is dat al die iets latere synths (jxdi jdxa, jupiter-80/50, vr-09, integra), die beter bekend stonden, wel erg veel overlap hadden in architectuur en waveforms. Steeds drie partials, drie varianten per waveform, etc. Ik vermoedde altijd dat dit dezelfde synth engine was, maar heb het niet kunnen achterhalen.
Ja dat is de supernatural synth engine, die ze naast de supernatural acoustic engine hebben die er ook al in de jp80 zat en integra7 etc, eigenlijk een terugschakeling van de 4 partial systemen zoals de D50 (al was die wel heel spartaans) en JD, JV series
 
Ik vind de JDXi best goed te pruimen, lekker allrounder en prima "analoge" monosynth. De GAIA 1 was een onding imho.
Dus op zich ben ik wel benieuwd naar de GAIA 2 om een keer aan te pielen.
Ik heb de jdxi een paar keer geprobeerd. Op papier was hij perfect, maar ik kreeg hem niet goed geprogrammeerd. Het analoge deel was nog wel te doen, al was daar aardig wat menu diving voor nodig. Het digitale deel was zelfs met editor niet te doen… alleen al het aantal volume settings bijvoorbeeld. De presets vond ik niet fantastisch. GAIA (1) heb ik nog steeds en vind ik erg goed.

Anyway, de GAIA 2 ga ik zeker eens proberen. Goeie specs, goed design, redelijke prijs.
 
Ik heb de jdxi een paar keer geprobeerd. Op papier was hij perfect, maar ik kreeg hem niet goed geprogrammeerd. Het analoge deel was nog wel te doen, al was daar aardig wat menu diving voor nodig. Het digitale deel was zelfs met editor niet te doen… alleen al het aantal volume settings bijvoorbeeld. De presets vond ik niet fantastisch.
De jd-xi heb ik ook gehad en al was de klank op zich goed dan had ie toch teveel beperkingen; je kon niet unquantized iets inspelen en zoals je al zegt het menu diven vond ik teveel van het goede want de presets moest je het niet van hebben, iets groter met wat meer knoppen om de partials aan te passen/veranderen bijv had 'm al beter gemaakt, hij was wel goed als een soort sketchbook waar je snel de eerste ideëen in zet, ik heb 'm na een tijd weer verkocht.
Ik heb ook een Key Step Pro bijv en al is het een beetje appels en peren vergelijken maar die heeft ook 4 tracks en vind ik veel prettiger werken.
 
870€ is een erg democratisch en betaalbare prijs en ik juig - al hoor ik zeker geen sounds die ik zelf nog niet heb - dit initiatief absoluut toe.
22 voice vind ik anderzijds wel aan de magere kant. Maja, als ze zo'n ding 128-stemmig maken, verkopen ze geen andere synths meer... :dubbel:
 
Iemand heeft iets te veel aan de PWM gedraaid vermoed ik .....

1697550471286.png
 
ziet er wel lekker compact uit zo op die foto IRL, ipv een vol aanzicht van boven wat je overal ziet.
Leuke controller, bonus dat er ook geluiden inzitten LD

Wel dom dus dat ding niet de standaard MIDICCs ondersteund v/d legendary cloud/acb instrumenten. Dat is nu zo handig aan die System-8, dat je niet hoeft te mappen voor de Legendary Cloud plugins. Typisch Roland weer, het gouden kip hebben maar het ei laten vallen oid
 
Die System 8 verkopen ze ook nog steeds voor gouden eieren, dus het verschil moet er zijn.
Als hij de helft was, tot 700 had ik eventueel ook een system 8 gewild. Het verschil in prijs met de system 1 is echt veel te groot.
 
Dit is een fijne demo !

 
Ik ben benieuwd hoe de Gaia2 en de Jupiter XM functionaliteit met elkaar delen. De Jupiter XM heeft wel een Zencore on board.
 
Back
Top