Roland Gaia 2

gaia_2_overview.jpg



GAIA 2 opent de deur naar een oneindig universum van geïnspireerde geluidscreaties. Gewapend met een krachtige hybride engine die wavetable en virtual analog-synthese combineert, kun je snel de basis leren voordat jij je op onbekend klankterrein begeeft. De gebruiksvriendelijke paneelindeling schetst op logische wijze de syntheseworkflow voor een snel sound design, terwijl de full-size toetsen zorgen voor een uitzonderlijke speelbaarheid wanneer je klaar bent om op te treden. En met de sequencer en de Motional Pad is het eenvoudig om complexe sounds en frasen vol dynamische beweging te genereren, en ze tijdens het spelen te veranderen. Ontdek de vorm van geluid met GAIA 2, en breng al je muzikale visioenen tot leven.


SPECIFICATIONS

Keyboard37 KeysSound GeneratorGAIA-2 sound generator
Pre-installed Model Expansion SH-101

Other Model Expansions (optional- via Roland Cloud)Maximum Polyphony22 voices (3 x oscillators per voice)
* The maximum polyphony varies depending on sound settings or the selected Model Expansion.TonesPreset tone: 256
User tone: 512OscillatorsOSC 1 (Wavetable): 63 waveforms
Modulation types: Wave position, Phase modulation (P-MOD), Shaping modulation (S-MOD)

OSC 2/3 (Classic waveforms): Sine, Triangle, Saw, Square, Super Saw, and 5 noise waves
Modulation types: Shape, Ring modulation, Oscillator sync, Cross modulation 1, Cross modulation 2

Envelope: Attack, Decay
Envelope destination: Pitch, Oscillator 1 position, Oscillator 2 shape, Oscillator 3 shape, P-MOD X, P-MOD Y, S-MOD Depth, S-MOD DriveFilterFilter type: LPF, BPF, HPF
Filter slope: -12dB/Oct, -18dB/Oct, -24dB/Oct
Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release
Filter DriveAmpEnvelope: Attack, Decay, Sustain, ReleaseLFO2 LFOs, 5 waveforms and 1 programmable step LFO wave
LFO assignment: Up to 4 parameters from panel knobs and sliders (except for click dials) in each LFOEffectsMulti-Effects: 53 types
Reverb/Delay: 7 types
Chorus: 3 types (9 modes in total)
* The sound path order of the above effects can be changed.

Master EQ
Master CompressorOther FunctionsPortamento
Unison
Chord memoryStep sequencer64 steps : Each step can record 8 notes and 4 controls
Recording modes: Real-time/Step/TR-REC
Probability
Random pattern generatorArpeggiatorMode: Up, Down, Up&Down, Random, Note Order
Scale: 16 variationsMotional PadTwo dimensional edit to P-Mod X/Y or S-Mod Depth/Drive
Two dimensional assignable control to parameters of panel knobs and sliders (except for click dials)
Motion recording and playback function
Menu interface with a drag pointerOther ControllersPitch Bend wheel
Modulation wheelDisplayOLED 128 x 64 dotsConnectorsHEADPHONES jacks: Stereo miniature phone type (front), Stereo 1/4-inch phone type (rear)
OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-inch phone type
PEDAL jack: Stereo 1/4-inch phone type (available for a hold pedal or a control pedal)
MIDI connectors (IN, OUT)
USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
USB MEMORY/EXT DEVICE port: Type-A (Storage, MIDI)Power SupplyAC adaptor (DC IN port)
USB bus power supply (USB Type-C(R) port)
* External power supply from a USB Type-A port isn't available.Current Draw600 mA (AC adaptor)
1,800 mA (USB bus power supply)External MemoryUSB Flash drive (commercially available)
 
Zencore,je kunt al de sounds laden via de Cloud,models,.......
Op zich niet slecht, maar heb je X,Xm,Fantom,of de Cloud,of al wat je kan verbinden, niets vernieuwend.Tuurlijk met de wavetable erbij kun je tot andere hoogtes reiken.
 
Zencore "model expansions". Ziet eruit als een leuke instapper met veel knoppen. Ik vind het wel een mooi design, doet beetje denken aan TR-909 al zie ik dat het ook wel makkelijk is om een link te maken naar de Korg Minilogue waar 'ie meer dan een beetje van weg heeft...
 
Leuk zo'n dedicated wavetable oscillator en lekker veel knoppen. En fijn dat Roland ook steeds meer class-compliant USB integratie gaat omarmen, dat scheelt een hoop hoofdpijn.

Deze GAIA 2 heeft wel maar één part lijkt 't, in tegenstelling tot de 4+1 parts van de Jupiter X(m) en de SH-4D, of de 16 parts van de Fantoms. Samen met de fullsize keys lijkt het daarom iets meer als live-instrument gepositioneerd te zijn. Voor een studio-tool zou ik in deze prijsklasse vanwege de extra parts toch eerder voor een (tweedehands) Jupiter-Xm of een SH-4d gaan.
 
Zo op het eerste gezicht wel weer een leuk ding, zeker voor de prijs.
Met lekker veel knoppen wel een aantrekkelijk instrument, maar ik heb voorlopig wel even genoeg Zencore in m'n hok.
 
Hoe gaat ie klinken? Ik meen me te herinneren dat er best wel wat kritiek was op de Gaia vanwege de wat mindere klankkwaliteit?
 
Ik denk niet deze Gaia en de eerdere versie iets met elkaar uitstaande hebben als het op de klankopwekking aankomt.
 
Het is al een tijd geleden dat mijn GAIA heb verkocht. Nog steeds vind ik dat een prima synth die ruim voorzien is van knoppen, schuiven. Geen deep-dive in menu's, Gewoon direct aan de knoppen draaien en je hebt resultaat. Ik herinner me nog dat er wat ophef was omdat de GAIA eigenlijk samples als basis gebruikte en dus niet echt een VA was. Zelf heb ik me daar nooit aan gestoord.

Het enige minpunt vond ik het klavier dat voor mij veel te licht was. Dynamisch spelen zat er echt niet in.

Ik vermoed dat deze GAIA 2 gebruik maakt van de huidige Roland ZEN(-core) technologie. Dat vermoed ik toch omdat ook hier deze kan uitgebreid worden met een ander synth model (standaard levert Roland een SH-101 model mee)

Net als de GAIA heeft de GAIA 2 een ruime polyfonie (GAIA=64, GAIA 2=22) terwijl beiden slechts monotimbraal zijn? Ik zou het heel interessant vinden indien deze multitimbraal was bv, 2 of 4 parts of zo.

Als die richtprijs van Thomann als referentie mag gelden dan kan ik voor de prijs van 2 GAIA 2 beter een FANTOM-O in huis halen die ook voorzien is van de huidige Roland ZEN(-core) technologie, 16-part multitimbraal is, en het is ook nog eens een workstation.

De GAIA was destijds nieuw ongeveer 650/700 euro als ik me niet vergis. Dus vermoedelijk zal de werkelijke prijs ook wel zoiets worden?

Tegenwoordig gaat een 2dehands GAIA voor ongeveer 300 euro naar een nieuwe eigenaar. En meestal staan ze ook lang te koop.
Hopelijk zal de GAIA in prijs zakken zodra de GAIA 2 beschikbaar is. Ik zie mezelf nog wel terug een GAIA aan te schaffen.

Aan de andere kant denk ik dan:: voor dat bedrag koop je ook gewoon een Korg Minilogue XD.

Het lijkt me zeker (opnieuw) een leuke synth met veel hands-on controle maar hoop dat de werkelijk prijs toch wat lager is dan 869 euro.
 
Laatst gewijzigd:
Zero menu diving, aluminium top, goede sequencer modes met oa probability en een xy pad die je ook bijv voor een drawable lfo kan gebruiken, zo bij elkaar best een leuk ding.
 
Ik lees net in de specificaties:

USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
Class compliant zowel Audio en MIDI en ... Class compliant fzowel Audio en MIDI met Roland driver?

Is dat nu USB-class compliant voor zowel Audio en MIDI of opnieuw enkel class compliant voor MIDI en is er een Roland driver nodig voor audio?
 
Is dat nu USB-class compliant voor zowel Audio en MIDI of opnieuw enkel class compliant voor MIDI en is er een Roland driver nodig voor audio?
Ben bang dat Roland z'n eigen driver daarvoor heeft, de jd-xi had dat ook en ik weet nog wel dat je dan op windows regelmatig in de problemen zat als je ook nog andere dingen aangesloten had want dan kon je je asio driver niet gebruiken, dat vind ik echt een minpunt.
 
Is dat nu USB-class compliant voor zowel Audio en MIDI of opnieuw enkel class compliant voor MIDI en is er een Roland driver nodig voor audio?

Ik denk het eerste.
Bij mijn T8 en S1 werkt audio en midi ook zonder driver, dus het lijkt een recente ontwikkeling bij Roland.
 
Ziet er goed uit, doet sterk aan Minilogue denken qua materialen, drie octaven en die vierkante knopjes voor sequencing.

Het verbaast me dat ze verder zijn gegaan met de naam "GAIA". Er zit waarschijnlijk weinig overlap in de sound engine, architectuur (3 osc in plaats van 3 parts bijvoorbeeld, model expansions), etc.
Waarschijnlijk is alleen het keyboard hetzelfde - Roland gebruikt al jaren een matig keyboard op de meeste van hun synths waar ik niet lekker op speel.

Maar vooral verbaasd over "GAIA 2" omdat de "GAIA 1" een van de meest gehate synths lijkt op internetfora... ;)
Ik heb zelf een GAIA en vind hem vrij fantastisch. De oscillator-samples lijken direct van enkele classic synths te komen. Ik kwam in elk geval dicht bij een Minimoog in de buurt dan sommige Minimoog VSTs bijvoorbeeld. Filter klinkt ook goed. Veel geheugens. Veel knoppen/schuiven. Batterij-optie. Dat ie zo gehaat is maakt het alleen maar leuker haha.

Tweedehands GAIA's zijn vaak rond 300 euro te vinden. Prijs van de nieuwe is OK, maar ik denk dat ik toch niet voor de bijl ga.
 
Ik ga nog eens rustig de demo’s bekijken, maar toch wel een uitnodigende synth waar je volgens mij veel kanten mee uit kunt en lekker pielen met hands-on bediening, zonder naar een muis te hoeven grijpen.
 
Ik ben de Loopop review aan het kijken, maar ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben van de mogelijkheden en klank van de GAIA 2. De goede effecten duwen het geluid ook wel naar een hoger niveau.
 
Back
Top