Analogue Solutions Maximus, 16 VCO 8-voice analogue polysynth

AS300 Maximus Polysynth, deel van de Colossus-serie

8 voice, dual oscillator (16 voice) analogue polysynth

What is Maximus?

Tom Carpenter is excited to introduce Maximus, an exciting new mega-polysynth with a design ethos truly from the dawn of analogue synths. It is more than a powerful analogue ‘workstation’ - it is also art, architecture, exquisite studio furniture.

Although we label this as a polysynth - it is so much more. We can’t think of a label to give this synth since its is so much more than that.

When you think of polysynth you think of flat synths with one set of controls that control all voices equally. By giving Maximus independent controls for every voice, you have more freedom to create unique styles of poly sounds impossible on traditional polysynths, whether they are hardware or software. You can dial up ‘traditional’ poly sounds (pads etc) or have something unimaginable different.

Because you can never dial up each voice completely identically, standard polys pads will sounds superbly vintage.

All the voice and modulation circuits are of course 100% analogue. We purposely steered away from digital, aside from of course the digital needed in MIDI and the mini-sequencers.

This synth is purely for those who want it just as it was in the 1970s - but new with parts still in production. For those who want a synth that could have been built in the 70s.

There are no gimmicks - this is pure synthesiser. A huge sound enclosed in a solid metal case wrapped in solid hardwood. No expense has been spared to bring this incredible machine to life.

20230909_144034.jpg


Elke voice:

2 VCO's
Glide
Sub Osc
3 Filters
2 ADSR
Mini Sequencer
Echo
Patch sockets

Master panel:

3 LFO's
Noise
Stereo Mixer
2 reverb springs
MIDI in
Patch sockets

Optioneel controller keyboard


bron: direct contact AS
binnenkort: www.colossus-synth.com
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap niet dat je er niet 1 master kunt maken en de rest kunt laten volgen als er toch MIDI op zit.
Denk omdat die geen patch geheugen heeft dat die dus alleen noten en wellicht clock via Midi doet.
Maar goed geen patchgeheugen en digitale controlle wat altijd een bepaalde resolutie ( stepping ) maakt snap ik wel. maar niet op 8 mono's. Tom Oberheim heeft ook niet voor niets een mastercontroller voor zijn 2/4/8 voice SEM gemaakt. :)
Voor mij ook maar een kaasplankje aub.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan persoonlijk zonder presets, maar als ik lees dat:

"Although Maximus can do traditional ‘pads’ it’s better suited to more unorthodox poly sounds. It excels also at unusual analogue loops and rhythms when it is played in cyclic mode. Have each voice set to a different type of sounds..."

dan krijg ik het idee dat hij het feit dat de 16 VCOs slechts in beperkte mate stabiel blijven aan het verkopen is als een feature. Net als bij:

"Maximus does not have patch memory ... Every sound you create will be unique ... It will always be unique and yours."

Misschien vergis ik me, maar in de praktijk lijkt me dit een allesbehalve creatief, inspirerend of gebruiksvriendelijk apparaat.
 
Ik vind gebrek aan patchgeheugen op zich geen probleem op een relatief eenvoudige mono/parafone synth waar je in een mum van tijd een prima soundje uitgeklopt krijgt zoals de vintage monobakjes of iets als een Matriarch, maar met 8 units die ook nog eens met elkaar samen lekker moeten klinken lijkt het me vooral een hoop gedoe. Alleen al om een 'initpatch' te maken moet je 8 units allemaal handmatig op '0' zetten. En dan moet je nog beginnen eigenlijk :D Ik kan me ook niet zo heel veel situaties bedenken waar ik 8 identieke maar volledig anders ingestelde synths zou willen gebruiken, dus het ligt voor de hand dat je ze ook allemaal (of gedeeltelijk) naar dezelfde standen zou willen draaien.

Enfin, ik ben duidelijk niet de doelgroep.
 
Laatst gewijzigd:
Wat mij nog een leuk concept lijkt waardoor je zonder patchgeheugen en met 8 onafhankelijke units toch vlotter kan werken: je hebt 1 mastervoice, bv voice 1. De controls op de andere 7 units zijn offsets tov voice 1. Dus als je gewoon polyfoon wil spelen, staan alle andere voices in hun nulstand voor alle controls, ze zijn dan identiek aan voice 1 en veranderen mee als je voice 1 tweakt. Wil je gaan poly detunen, andere attack/release, andere filtersettings...dan doe je dat met de controls van de betreffende voice die dan bv filter -5...+5 kunnen instellen ten opzichte van voice 1.

Uiteindelijk kan je hetzelfde als in de "rechttoe rechtaan" uitwerking zoals de Maximus (als de offsets groot genoeg zijn zodat je het volledige bereik haalt), maar het lijkt me in veel situaties* makkelijker omdat je zonder enig nadenken alle voices identiek kan zetten. En omdat het bij verwante voices ook wel makkelijk denkt: je stelt een beetje méér of minder attack in tov je referentievoice, zonder naar de absolute waarde van de andere voice te moeten kijken. En het is volledig "dom" analoog dus de synthbouwer hoeft geen schakelaars/OR circuits/multiplexers ofzo te gebruiken om dit te verwezenlijken. Seventies technologie met een vleugje Nicolas inzichten (die toevallig een MSctje in mens-machine interactie heeft).

(*)Bovenstaand concept werkt wel héél lastig als je voices echt totaal verschillend wil instellen waarbij de patches niks met de patch van de andere voice te maken hebben. Dan wordt het vage boel. Het concept werkt alleen als je uitgangspunt een enigszins coherente polyfone patch is. Wat waarschijnlijk niet avant-garde genoeg is voor de doelgroep en daardoor verdwijnt dit concept in de prullenbak tot de kleinzoon van Heinbach mijn geniale inzichten over 45 jaar ontdekt...De tragedie van mijn bestaan.

Je zou dit probleem nog kunnen oplossen door voice 2-8 elk een switch absoluut/relatief te geven waarbij je ze dus al dan niet koppelt aan voice 1. Dan ben je helemaal voorzien, maar het wordt wel ietsje complexer voor de synthbouwer op die manier. Maar goed, zonder dit soort functionaliteit of full blown patchgeheugen/voice control gaat het niet werken voor mij. De Korg 800DV was soms al een opdracht om 2 voices helemaal in te stellen. :)
 
Tom Carpenter is wel goed in vermarkting. Hij schrijft dat een dergelijke synthesizer niet in hardware en software bestaat.
Maar stel dat ik
- op mijn Alesis Andromeda A-6 acht klanken programmeer (zestien kan ook),
- de polyfonie van elk 'program' op 'mono; zet,
- een 'mix' (Alesis' term voor 'combination' of 'multi') maak met deze klanken,
- elke klank op een ander midikanaal zet,
- de individuele uitgangen gebruik,
- in mijn mixer zestien delays voorhanden heb en de Andromeda aanstuur met een klavier dat elke noot op een apart kanaal verzendt,
dan ben ik er toch? Het enige wat ik dan mis, is het overzicht van elke klank. Maar ik krijg er veel meer voor terug.
Niet dat ik het ga proberen want ik heb 21 jaar de tijd gehad om een Oberheim 8 voice SEM na te bootsen, maar kennelijk nooit de behoefte gevoeld.
 
Je kunt zelfs een scriptje in je DAW maken die iedere afzonderlijk gespeelde noot naar een ander midikanaal/poort stuurt met aan iedere een andere synth of VST. Maakt het niet eens uit of het een mono of een poly synth is.
 
Als je maar specifiek genoeg jezelf definieert ben je altijd de enige. Maar ik heb ook een achtstemmige analoge polysynth die een mode heeft waarin je monofoon 8 verschillende patches tegelijk kan spelen. Dat kan je dan weer niet polyfoon, maar dat terzijde.

System 100M kon al 4 stemmen onafhankelijke patches polyfoon. Oberheim 8 voice...
 
Al vind ik het een prachtige synth en mooi initiatief, ik ga toch in het sentiment van Nap mee vrees ik.. kaasplankje ook voor mij.

Denk dat ze zich mogelijk vergissen in creativiteit door een beperking die echt was in dit tijd.. en de ervaren beperking nu, met de kennis van nu.
Als men in de jaren 70 zou weten dat er bakken zijn met features die we nu kennen, dan heb je dus die wetenschap, en kan de beperking als een gemis en vervelend ervaren worden.

Als die features niet bestaan, dan berust je je erin "het is er simpelweg niet", tenminste zo zou ik het me voorstellen. Als je nu een geforceerde Vintage auto op de markt brengt zonder stuurbekrachtiging, zonder gordels (want dat had men toen niet!) .. hmm, nee dank je :P dan sla je de plank beetje mis naar mijn idee.

Allemaal sentiment, maar de klank zal vast top-notch zijn, en mensen zullen er mooie dingen mee maken ongetwijfeld.
 
Laatst gewijzigd:
Al vind ik het een prachtige synth en mooi initiatief, ik ga toch in het sentiment van Nap mee vrees ik.. kaasplankje ook voor mij.

Denk dat ze zich mogelijk vergissen in creativiteit door een beperking die echt was in dit tijd.. en de ervaren beperking nu, met de kennis van nu.
Als men in de jaren 70 zou weten dat er bakken zijn met features die we nu kennen, dan heb je dus die wetenschap, en kan de beperking als een gemis en vervelend ervaren worden.

Als die features niet bestaan, dan berust je je erin "het is er simpelweg niet", tenminste zo zou ik het me voorstellen.

Daar zit wat in, de illusie dat "meer is beter" is erg hardnekkig. Maar het kan en sommige rockmuzikanten kiezen later welbewust voor een terugkeer naar akoestische sets. Blijft staan dat het lastiger is om afscheid te nemen van iets waaraan men als een vanzelfsprekendheid gewend is geraakt, dan om ergens nooit aan begonnen te zijn (of zelfs maar van het bestaan geweten te hebben).
 
Jaa dit kan wel voldoen aan mijn compensatie voor andere kwaliteiten hoor. Gelukkig heeft m'n studio een hoog plafond :P

Kennelijk was dat Colossus-project wel succesvol genoeg om nog zo'n monstersynth te bouwen. Vet hoor!
 
Wat een hoop holle praat zeg, in dat marketing-verhaal.

"We can’t think of a label to give this synth since its is so much more than that," later gevolgd door "there are no gimmicks - this is pure synthesiser." Ehm, wat is 't nou?

"By giving Maximus independent controls for every voice, you have more freedom to create unique styles of poly sounds impossible on traditional polysynths, whether they are hardware or software".. dus een polysynth die zich laat bespelen als acht mono-synths - vet hoor.

"This synth is purely for those who want it just as it was in the 1970s - but new with parts still in production. For those who want a synth that could have been built in the 70s," na de opmerking dat er ook MIDI in zit. Lekker jongens.

"Maximus does not have patch memory - just like the very first polysynths"... klassiekertje, tekortkomingen wegmoffelen onder de vlag van authenticiteit. Laat dan ook MIDI weg.

"Every sound you create will be unique - the first of its kind ever to be produced," kan ook de omschrijving zijn van die scheet die ik net liet..

"Your Maximus will never sound like anybody else’s. It will always be unique and yours." Met andere woorden: het ding is hartstikke instabiel, je hebt geen idee wat je koopt, de Maximus van Jan is zeker niet de Maximus van Piet.



Het gaat verder goed met me hoor :D

En zo stom ziet het apparaat er ook helemaal niet uit... maar met zulke PR-praat krijg ik altijd dit soort triggers.. (met excuses als ik hiermee mensen beledig die de poster al boven het bed hebben hangen..)
 
Sommige éénpitters laten garantie en reparatie via een distributeur lopen (Ken Macbeth bijvoorbeeld). Sommigen deden het eerst zelf en deden dat uitstekend maar gaan op een gegeven moment over op een derde partij (Joranalogue bijvoorbeeld). Analogue Solution doet het dan weer deels zelf en deels uitbesteed. De Colossus kun je direct bij hem kopen maar ook via derden...

Met alle genoemde namen heb ik ervaring rondom garantie, reparatie en altijd naar tevredenheid. Daarnaast is soms ook wat extra's mogelijk, bijvoorbeeld maatwerk en extra opties.. dat is een voordeel van kleine partijen. Uiteraard is het opbouwen een vertrouwensband hierbij een belangrijker aspect dan bij een anonieme megaverkoper.
Dat is goed om te lezen!
Inderdaad is het verstandig om niet direct, maar via een winkel te kopen waarvan de kans groter is dat die over 10 jaar nog actief is.

Hier zijn de ervaringen met kleine producenten nogal wisselend;
Met Wowa Cwejman had ik zelf hele goede ervaringen; repareerde vaak gratis, maar helaas is de beste man niet meer op deze wereld.
Doepfer-support ook altijd top.

Maatwerk lijkt me op zich ook een goede reden, maar kan zich ook tegen je keren; Recent voorbeeld is op dit forum te lezen.
Vanuit de VS en de UK liep het voor mij niet altijd allemaal soepel;
Je zit dan ook nog met complicaties bij het evt. moeten opsturen en ontvangen van buiten de EU.
Luxe-problemen allemaal, maar kan soms toch voor eregenis & tijdverlies zorgen ...

Als alternatief zie ik zelf ook nog wel 8-16x een Doepfer A-111-5 + nog wat uitility modules in één grote behuizing.
Dat levert voor minder geld MI ook een voldoende bezigheidstherapie op.
 
Laatst gewijzigd:
Zo zie je maar hoe geniaal @synthiaks zijn idee is met 4x de Behringer Wasp deluxen in een rackje.
Digitale OSC's dus makkelijke te temmen, grote knoppen en toch een redelijk compacte formfactor... en met 155eur per stuk een vriendelijk prijsje

Blijft jeuken hier.. :P
 
Sommige éénpitters laten garantie en reparatie via een distributeur lopen (Ken Macbeth bijvoorbeeld). Sommigen deden het eerst zelf en deden dat uitstekend maar gaan op een gegeven moment over op een derde partij (Joranalogue bijvoorbeeld). Analogue Solution doet het dan weer deels zelf en deels uitbesteed. De Colossus kun je direct bij hem kopen maar ook via derden...

Met alle genoemde namen heb ik ervaring rondom garantie, reparatie en altijd naar tevredenheid. Daarnaast is soms ook wat extra's mogelijk, bijvoorbeeld maatwerk en extra opties.. dat is een voordeel van kleine partijen. Uiteraard is het opbouwen een vertrouwensband hierbij een belangrijker aspect dan bij een anonieme megaverkoper.

Mag ik je vragen waar je deze informatie gehaald hebt? We doen onze (zeldzame) herstellingen onder garantie nog steeds 100 % in-house.
 
Mag ik je vragen waar je deze informatie gehaald hebt? We doen onze (zeldzame) herstellingen onder garantie nog steeds 100 % in-house.

Weet ik, dat heb je me ook zo vorig jaar op Dutch Modular verteld ;)

Het ging er meer om dat je op een gegeven moment je distributie (in beide richtingen) via bedrijven als Thomann bent gaan organiseren. Ik bedoelde ermee te zeggen dat daarmee voor de klant een extra stukje veiligheid wordt ingebouwd. De contractuele garantieverplichting ligt immers tussen koper en verkopende partij. Dit als antwoord op de vraag waarop ik reageerde omtrent het vertrouwen in "eenpitters".
 
Back
Top