Luma-1: de nieuwe Linn LM-1: samenwerking tussen Joe Britt en Roger Linn himself

LUMA-1.jpg
LUMA-2.jpg
LUMA-3.jpg


According to @luma1_drum_machine:

"Welcome! We are two US based engineers who are building and selling a few Luma1 Drum Machines with Roger Linn and Joe Britt’s consent."

"While the Luma1 hardware design is in the final stage for preparation before manufacturing, there is much work happening on the software side. Luma1 is running the original LM1 code on the Z80 CPU while the secondary ARM processor delivers new features. Those include custom sound loading, MIDI, synchronization and now added OLED support. More work needs to be done to expand it and bring brand the new functionality, but we’re really happy with the progress."

Click the pics for larger shots. You can find a full write-up on Roger Linn's website here, and additional demos and pics on Instagram here.

Roger Linn: "I've recently met a new friend named Joe Britt, founder and CEO of a tech company here in Silicon Valley called Afero, and designer of some significant tech products over the years.

Lucky for me, Joe also has a personal interest in my old drum machines. A few years ago, a friend of his gave him (!) one of my old LM1 drum machines. He enjoyed playing with it, but he wished it had a few extra features like loading alternate sounds from files, and pitch and pan knobs on the front panel.

So he decided to make his own enhanced LM1. He searched the web and found some incomplete old schematics, filled in the gaps by reverse-engineering the boards, then redesigned and replaced all of the circuit boards to include his enhancements. Note in the photo above that his redesigned boards are about half the size of the original boards, and are purple! Prince would have loved that."

Over de prijs heb ik geen info gevonden.
Zal wel gepost worden eenmaal het toestel daadwerkelijk te verkrijgen zal zijn.
 
Ik denk dat de comments al minder negatief zouden zijn als ie onder de 2000,- zou zijn
 
Op de vierde solo van Peter Gabriel (Security in de VS) hoor j'm ook lekker bonken, was er destijds wel van onder de indruk. Maar het meest percusieve stuk (Kiss of Life, laatste nummer) is dan kennelijk weer zonder Linn
Nu nog een betaalbare Fairlight aan 400 euro. Die remake van Peter Vogel ging er wat over. Maar hij had een dock voor je IPhone. 😅
 
Ob-xa schijnt ook al eens soort van gecloned te zijn. Kwam Behringer mee

 
Als ik het me goed herinner had de LM-1 een aparte manier waarop de hi-hat werd uitgelezen. Elke keer werd een ander stukje van de sample afgespeeld.
Ow das mooi. De Eeprom (klankgeheugen) van de hihat wordt constant geloopt/uitgelezen daar die binaire teller die deze aanstuurt nooit stopt. Dit kan ook alleen waarschijnlijk omdat dit soort klank eigenlijk geen klikjes geeft bij loopen . Achter de Dac van de hihat eeprom staat dan een buffer en 2 VCA's met elk hun eigen envelope. Dit voor zowel de closed als open hihat dus. De VCA's worden dus getriggerd en de eeprom wordt als een soort noise oscillator gebruikt. Waar die op welke moment zit in z'n loop weet je niet ... Dit is vergelijkbaar met bv. hoe in een 808 of andere analoge drummachines de hihats getriggerd worden. Die 6 schmitt trigger oscilatoren van de 808 hihats worden apart gefilterd en gaan dan ook elks naar een andere vca geloof ik voor de close en open hihat. Bij een dmx of dx zijn het denk ik 2 aparte klanken in dezelfde eeprom wat veel statischer klinkt ...
 
De prijs is nog niet zo heel gek gezien de tijd en moeite die in het reverse engineeren/aanpassen is gaan zitten en waarschijnlijk het vele handwerk en exotische parts die erin zitten. Daarnaast zal het een kleine oplage zijn voor een select groepje liefhebbers.
 
De prijs is nog niet zo heel gek gezien de tijd en moeite die in het reverse engineeren/aanpassen is gaan zitten en waarschijnlijk het vele handwerk en exotische parts die erin zitten. Daarnaast zal het een kleine oplage zijn voor een select groepje liefhebbers.

Het is zeker mooi gedaan allemaal maar het blijven commercanten eh. Die jongen heeft in 2008 z'n bedrijf voor 500 miljoen dollar aan Microsoft verkocht dus wees gerust dat die damn goed weet waar ie mee bezig is. Die Am6070 DAC is zowieso al schaars dus nu gaat hij nog schaarser worden ... Hij doet me wat denken aan Marcus Ryle en Oberheim , ook geen klein kapitaaltje dat die jongen heeft vergaart met Line6 hoor. Je gaat voor een bepaalde doelgroep en dat brengt dan zoveel op ... als ie der 10 verkoopt heeft hij z'n r&d kosten eruit hoor ...
 
... als ie der 10 verkoopt heeft hij z'n r&d kosten eruit hoor ...
De wereld is groot genoeg om er meer dan tien te kunnen verkopen maar ik zal niet een van die tien klanten zijn. De laatste buitensporige uitgave die ik gedaan heb was die aan een tweedehands Deckard's Dream Mark 2, waarmee ik heel blij ben, maar de verhoudingen zijn post-corona steeds schever geworden. Ik wacht op Behringers kopie en tot die tijd komen de Linndrumpjes en DMX'jes uit de Akai MPC-4000 en de Ensoniq ASR-10 en TS-10, waarvan de laatste twee naar mijn smaak het beste klinken.
 
Als je into modular bent kan ik de Rossum assimil 8 or en control Forge wel aanraden om die ouwe sound en human feel te creëren op de controle Forge. Weet effe niet wat het nieuw kost maar ik heb de set toen voor 1150,- verkocht
 
Leuk dat het weer gedaan wordt, leuk als je hem altijd al had willen hebben. En je het kan betalen. De sound kan je overal vandaan halen, maar dat geldt ook voor de 808 en 909, of Prince in de huidige tijd deze drum doos nog hard gekocht betwijfel ik. Wellicht had hij nu een Machinedrum genomen als jonge artiest en was dat 20 jaar later een icoon geworden. De meeste artiesten maken muziek met wat voorhanden is, wij amateurs hebben het vaak over de authentieke sound van plaat zus of zo, ook prima, en daar varen de producenten wel bij, maar het heeft verder niet zoveel van doen met de kunst van het muziek maken op zich.

Bij de artiesten staan het maken en het proces voorop, niet zozeer de apparaten, bij de gemiddelde amateur meer de herinnering van bepaalde muziek, de folders en tijdschriften uit de jeugd en het verlangen van toen. Nostalgie in de goede zin. :)

En daar is deze voor gemaakt.
 
Prince was wel echt een perfectionist dus ik weet bijna zeker wel dat echt alles met zorg uitgekozen is ook de gear.

Maar ben het verder eens met je punt
 
Ik had begrepen dat hij juist op het podium een perfectionist was maar dat hij gelukkig was met wat er in de studio stond waar hij toevallig binnenliep, en dat deed -ie nogal eens.
 
Helaas was ik er niet bij. Opnemen volgens mij, lekker in z'n eentje. Jammen deed 'ie wel op de afterparty (waar ik ook niet bij was). Vraag het eens aan Candy D.
 
Back
Top