Make Noise Spectraphon - Dual Spectral Oscillator

De Make Noise/soundhack Spectraphon is een dual Spectral Oscillator gecodeerd door Tom Erbe van soundhack. Het maakt gebruik van real-time spectrale analyse en hersynthese om nieuwe geluiden te creëren uit bestaande geluiden. Het is geïnspireerd door klassieke elektronische muziekinstrumenten uit het verleden, waaronder spectrale processors, additieve synthese, vocoders en resonators, met name de Buchla 296 en Touché, maar het neemt een fysieke vorm aan die meer lijkt op de klassieke analoge dubbele complexe oscillator in de lijn van de Buchla. 259 en de Make Noise DPO.

De Spectraphon is de eerste module die door Make Noise is gebouwd op hun nieuwe digitale hardwareplatform. Deze hardware, ontworpen door Jeff Snyder en Tony Rolando, biedt meer i/o bij hogere resoluties en een lagere noisefloor dan we ooit hebben gehad in een digitale module, waardoor we de DSP-code van Tom Erbe kunnen ontketenen tot een voorheen onbereikbare mate .

De Spectraphon heeft twee vrijwel identieke zijden, A en B, die op twee manieren oscilleren: Spectral Amplitude Modulation (SAM) of Spectral Array Oscillation (SAO). In SAM, in plaats van altijd te oscilleren zoals een analoge VCO, wordt geluid aan de ingang van de Spectraphon gebruikt om de amplitude van een set harmonischen te moduleren. In SAM kan de Spectraphon worden gesequenced en frequentiegemoduleerd zoals elke VCO. Het huidige spectrum kan op elk moment worden gebruikt om een array te maken voor later gebruik in de SAO-modus, waar de Spectraphon te allen tijde oscilleert, waarbij het spectrum bij de oneven en even harmonische uitgangen wordt getrokken uit die opgeslagen arrays.

De schuif- en focusregelaars zijn modusafhankelijk: in SAM bepalen ze hoe de Spectraphon reageert op geluid aan de ingang voor Spectral AM, terwijl ze in SAO worden gebruikt om de array te moduleren.

In beide modi (SAM of SAO) werkt de Partials-regeling als een gecombineerde amplitude- en timbrepoort voor de oneven en even harmonische output en de FM-bus creëert high-definition interne frequentiemodulatie vanaf de andere kant van de Spectraphon. De twee zijden kunnen ook communiceren via de interne FM-bus, de Follow- en Sync-modi en door ze aan elkaar te koppelen.

features
Dual Digital VCO with eight simultaneous outputs, as well as two audio inputs, two gate inputs and ten CV inputs
Built on Make Noise’s new digital hardware platform, the most powerful digital module we have yet created
Coded by Tom Erbe of soundhack
Spectral Amplitude Modulation (SAM) creates spectral oscillations based on continuous analysis of the audio at the input
Spectral Array Oscillation (SAO) creates spectral oscillations based on stored sets of spectra called Arrays, which are created in the SAM mode
Each of the two VCOs operates independently in SAO or SAM, in any combination
High definition internal Frequency Modulation Bus with easy access to Harmonic Ratios via the Tuning Beacon
Sub-Oscillator/CV outputs give access to unique sub-oscillator shapes, envelope following, or clockable modulation sources
Sine and Sub operate independent of FM Bus modulation.
Follow and Sync operations on Side B for ease of use in dual oscillator patches, tuned FM, hard sync sweeps etc.

specifications
Width: 34hp
Max Depth
(incl. power cable): 36mm
Power:
230mA @ +12V
55mA @ -12V

Prijs nog niet bekend, later deze maand/begin juni te koop.

spectraphon-black-may10-3300x3300.png


 
Dit is zeker en vast mijn volgende aankoop, eindelijk eens iets echt nieuw en uniek.
Laat ons hopen dat de prijs niet hoger zal zijn dan 599$ maar het lijkt mij een correcte prijs, Make Noise heeft echter nog geen prijs vermeld.
Heb juist naar Brett Naucke performs on the Spectraphon geluisterd. Super!
Het zal niet voor iedereen zijn maar ik ben nu eenmaal een Make-Noise liefhebber, voor mij is bijna alles wat Make-noise maakt om U tegen te zeggen in de modulaire wereld.
Ik zie er naar uit!
 
Make Noise heeft echter nog geen prijs vermeld
Dat niet, maar als Perfect Circuit 'm voor 599 USD in de pre-order zet dan denk ik dat dat wel met MN afgestemd is. Als Make Noise fanboy moet ik deze uiteraard toch wel hebben...
 
ben benieuwd maar als ik spectral hoor dan denk ik niet dat dit goed gaat klinken.
vind de spectral noise een lelijk bijproduct.

maar goed ff luisteren eerst.
 
Perfect Circuit heeft een erg interessant diepgravend artikel over de Spectraphon en de achtergrond daarvan:

Aangezien de MN modules die in de US 599 USD kosten hier bij de meeste winkels rond de 679 kosten zal deze dat hier ook wel gaan kosten. Pittig...
 
  1. Heb er mee gespeels tijdens superbooth maar net als hun andere modules kan ik er niets mee wat ik op zich jammer vindt,
  2. voor mij is hetballemaal audio diaree
 
Dat niet, maar als Perfect Circuit 'm voor 599 USD in de pre-order zet dan denk ik dat dat wel met MN afgestemd is. Als Make Noise fanboy moet ik deze uiteraard toch wel hebben...
Voor ons is hij weer net iets duurder, bij thomann staat hij aan 679 € Free shipping incl. VAT In stock within 1-2 weeks. Ik heb in ieder geval al besteld. Ik zie er naar uit!
 
Voor ons is hij weer net iets duurder, bij thomann staat hij aan 679 € Free shipping incl. VAT In stock within 1-2 weeks. Ik heb in ieder geval al besteld. Ik zie er naar uit!
Strega is in de US ook 599 USD en hier 679 Euro, dus op zich wel wat ik verwacht had. Bij Schneidersladen is hij iets goedkoper (668 Euro), maar ik heb 'm bij ModularSynthesizers.nl ge-pre-ordered. Ben benieuwd!
 
Mee gespeeld tijdens Superbooth en dit is toch wel weer een fantastische nieuwe telg in de MakeNoise-familie. Tot nu toe houd ik het op hun stand-alone bakjes (Strega, 0-Coast etc) maar deze doet toch wel twijfelen om een kleine skiff te gaan bemannen.. 8~
 
Binnenkort een update die 2 nieuwe oscillator modes toevoegt, Chaos en Noise!

"Coming soon! SpectraNoise is a new firmware update for the Spectraphon! It adds two new oscillator modes: Chaos, and Noise! This video features sounds made by the Spectraphon in these modes. We are hard at work finalizing the SpectraNoise firmware, and we’re excited to share it with you! It will be available within the next couple of weeks. Stay tuned for more information!"
"All modes (original and new) are always accessible on either Side at any time. In other words it's an extension/expansion of the original firmware, not an "alternate" firmware."


 
Leuk! Chaos is 1 van de dingen waar ik ook voor ga. Moet nog wat NLC modules daarvoor bouwen.
 
Gisteren de nieuwe versie er op gezet en een uurtje of wat gespeeld met de nieuwe Noise en Chaos modes.

Wow.

Het was al een enorm uitgebreide oscillator maar de veelzijdigheid aan geluiden die je er nu uit kunt halen is bizar. Met de 3 modules (Spectraphon, Maths en Echophon) en een 0-CTRL waarmee ik gisteren heb zitten spelen alleen al zou ik maanden zoet kunnen zijn. Lekker dronen!



 
Ooooooeeeh, heel verleidelijk.
Als deze diezelfde wow factor heeft als de dpo moet ik hem eigenlijk gewoon halen.
 
Back
Top