Nieuwe Sequential Polysynth - Take 5

Sequential Take 5.jpg





€ 1.299

5 stemmige analoge synth
Digitale effecten
Presets
2 VCO’s
Sequencer
Arp
Prophet 5 filter



bron:



SPECS

OSCILLATORS
  • Two analog VCOs per voice
  • Continuously variable wave shape (sine, sawtooth, variable-width pulse) per oscillator
  • Hard sync: oscillator 1 syncs to oscillator 2
  • Square wave sub-octave generator (oscillator 1) per voice
  • Keyboard tracking on/off for each oscillator
  • Front-panel FM (frequency modulation)

MIXER
  • Oscillator 1 amount
  • Oscillator 1 sub-octave amount
  • Oscillator 2 amount
  • White noise amount

LOW-PASS FILTER
  • Four-pole, resonant, analog low-pass filter per voice, based on Prophet 5 Rev 4 design
  • Filter can be driven into self-oscillation with the Resonance control
  • Bi-polar filter envelope amount

ENVELOPES
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing (filter, amplifier, gate)
  • Velocity modulation of each envelope amount
  • Envelopes freely assignable to multiple modulation destinations

LOW FREQUENCY OSCILLATOR
  • Five wave shapes: triangle, sawtooth, reverse sawtooth, square, and random (sample and hold)
  • Clock sync (internal or external MIDI clock)
  • Freely assignable to multiple modulation destinations

DIGITAL EFFECTS

  • One dedicated reverb with damping, pre-delay, decay and tone
  • One multi-effect with stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, distortion, high-pass filter
  • Dedicated Overdrive effect

VINTAGE KNOB

  • Recreates the characteristics of vintage synthesizers by introducing micro-fluctuations in oscillators, filter, and envelopes per voice
AFTERTOUCH
  • Source: channel (mono) aftertouch with bi-polar amount
  • Aftertouch freely assignable to multiple modulation destinations

CLOCK
  • Master clock with tap tempo
  • BPM control and display
  • MIDI clock sync
ARPEGGIATOR
  • Up, down, up+down, random, assign modes
  • Syncs to MIDI clock
  • Re-latching arpeggiation

SEQUENCER
  • Polyphonic step sequencer with up to 64 steps with ties and rests

PERFORMANCE CONTROLS
Full-sized, semi-weighted, 3.5-octave premium Fatar keyboard with velocity and aftertouch
  • Spring-loaded pitch wheel with selectable range per program with independently adjustable upper and lower pitch wheel range transpose controls
  • Low-split mode creates two independent performance zones with different octave ranges
  • Hold switch latches held notes on
  • Polyphonic glide (portamento)
  • Unison (monophonic) mode with configurable voice count, from one to all five voices, and key modes
  • Factory switch: when off, the front panel is live; what you see is what you hear
PATCH MEMORY
  • 128 user and 128 factory
IN/OUT
  • 1 MIDI In, 1 MIDI Out, and 1 MIDI Thru port
  • USB port for bidirectional MIDI communication
  • 1 Sustain/footswitch input
  • 1 Expression pedal input
  • Main stereo output (2 x 1/4″ phone jack)
  • Headphone out (stereo 1/4″ phone jack)
POWER
  • IEC AC power inlet for internal power supply
  • Operates worldwide on voltages between 100 and 240 volts at 50 to 60 Hz; 14 watts maximum power consumption
PHYSICAL SPECS
  • Premium, 3.5-octave, semi-weighted Fatar keyboard
  • 25″ L x 12.75″ W x 4.4″ H (63.5 cm x 32.4 cm x 11.2 cm)
  • Weight: 17 lbs (7.7 kg)

Sequential Take 5 - Achter.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ik heb de Prophet-08, Prophet-6 en Prophet-10 rev. 4 gehad (de laatste nog steeds) en qua klank en bouw steekt de Prophet-10 er dik bovenuit. Wel ironisch eigenlijk, dat Dave zijn eerste synth meteen de beste was.
 
Ik ben wel gevoelig voor het emotionele appel, de look en feel, al het houtwerk, de grote knoppen, de ‘klassieker’ .. maar die prijzen .. dat zal voor veel hobbyisten toch een brug te ver zijn (waarmee de kans op een leuke tweedehands voorlopig ook niet groot zal zijn). Als je op alle promotie en reviews afgaat is de P6 “geweldig” maar de P5 “iets magisch” .. maar dat kan ook hele goede marketing zijn natuurlijk ..
 
Als je op alle promotie en reviews afgaat is de P6 “geweldig” maar de P5 “iets magisch” .. maar dat kan ook hele goede marketing zijn natuurlijk ..
Nee, dat klopt echt wel. De Prophet-5/10 heeft een bepaalde 'presence' (aanwezigheid?) en volheid die de P-6 simpelweg niet heeft. Geef het een naam, 'dik', 'lush', 'druk' etc. Staat gewoon 10 meter dichtbij, het is echt wel een ander level. Het verschil is wat minder groot dan OB-X8 vs OB-6 (daar loopt de OB-X8 rondjes om de OB-6 heen) maar echt duidelijk aanwezig. Zeker als je de oscillator waves gaat stacken.
 
Dank voor je uitleg Nap kan me er wel iets bij voorstellen. Daarmee vraag ik me wel af of het overstappen van de Rev2 naar de Prophet 6 nou echt zo’n grote stap vooruit is .. maar ja misschien blijkt wel hoe slim Sequential de verschillende instrumenten naast elkaar in de markt heeft gezet ..
 
Voor flink minder geld dan ‘upgraden’ naar de P6 is de Rev2 uit te breiden van 8 naar 16 stemmen... keuzes keuzes ..
 
Dank voor je uitleg Nap kan me er wel iets bij voorstellen. Daarmee vraag ik me wel af of het overstappen van de Rev2 naar de Prophet 6 nou echt zo’n grote stap vooruit is .. maar ja misschien blijkt wel hoe slim Sequential de verschillende instrumenten naast elkaar in de markt heeft gezet ..
Ik heb de rev2 niet uitvoering getest, maar ik vind de sound van de p6 wel echt een stuk mooier. Meer 3D, warmer ofzo. Of het een upgrade waard is dat is lastig te zeggen natuurlijk. Ik had beide niet toen ik ging testen.
 
Ik heb zelf Prophet 8 PÉ en Prophet 6 gehad. Ik vind Prophet 6 veel beter dan de 8 PE.
De 8PE vond ik een stuk donker klinken. Het is m’n slechtste synth ooit gehad.
 
Prophet 08 (en de Rev 2) is een "synth on a chip" synth, de P6 heeft discrete componenten op voice cards. Dat geeft toch een heel ander, en in mijn oren mooier, karakter.
 
ik heb altijd de p5/10 willen hebben.
Hij klinkt overduidelijk, dikker, voller waar de p6 wat dunner is.
Dat hoor je goed bij de Radiohead "everything in its right place" patch.
Die is in de studio op een p5 opgenomen maar live vaak op een p6 gedaan.
Let wel dat de p6 een high pass heeft die tracked. dus je kan zo patches ook aandikken.
Helaas kun je niet het filter of mixer driven.

De Prophet 6 heb ik nu en ben er erg blij mee. zoals eerder gesteld.
Ik heb 2 vco poly synths. De Prologue is heel mooi maar heel anders. Veel meer cinematic, soundscapes en rare apparte sound waar de p6 een simpel is in sound maar wel erg mooi.
Het bakkie geeft prima sounds om muziek mee te schrijven.

Ja je kan de p5 en p6 vergelijken maar nee ze zijn niet hetzelfde. De take5, revs, p8/12 etc die kun je weer niet vergelijken met de p5/6. Dat betekent ook niet dat sommige bakken daarvan ook weer toffe dingen kunnen.
Als je interesse hebt is het altijd het beste een synth zelf aan de tand te voelen.
Comment op fora zijn heel niet betrouwbaar omdat de context vaak mist.
Iedereen doet wel wat anders met zijn synths.
 
eens flyweight! Vergelijken van synths met totaal andere synths is natuurlijk leuk (want onze hobby) maar ook een beetje zinloos:)

Ik zou graag die P5 van NAP een keer live horen om te ervaren wat je beschrijft!

Ik ben tot nu toe erg blij met mijn T5, afgezien van de naam:p. Ik zie het meer als een soort compromis synth, tussen sound en mogelijkheden. En daar raakt hij wmb wel een goede spot. Ik vergelijk hem eerder met mijn nord a1 (zelfde prijs categorie), waarbij de t5 de nord overklast in zowel sounds als modulatie opties.
 
eens flyweight! Vergelijken van synths met totaal andere synths is natuurlijk leuk (want onze hobby) maar ook een beetje zinloos:)

Ik zou graag die P5 van NAP een keer live horen om te ervaren wat je beschrijft!

Ik ben tot nu toe erg blij met mijn T5, afgezien van de naam:p. Ik zie het meer als een soort compromis synth, tussen sound en mogelijkheden. En daar raakt hij wmb wel een goede spot. Ik vergelijk hem eerder met mijn nord a1 (zelfde prijs categorie), waarbij de t5 de nord overklast in zowel sounds als modulatie opties.
P5/10 blaast het sowieso omver bij 1 op 1 vergelijking. Maar dan legt p6 het ook af vond ik. Om die reden ging ik aanvankelijk ook voor een p5 maar kon een mooie deal voor p6 niet laten gaan. P6 is top, maar sluit niet uit dat p5 er uiteindelijk toch nog gaat komen.

Synths vergelijken is wel altijd lastig. Gaat er maar net om wat je zoekt en hoe het past in je muziek.
 
ja idd over synths enzo praten is gewoon leuk. @Nap heeft ze allemaal wel gehad lijkt het. Dus is hij de baas :)
 
De Profeten heb ik aardig afgewerkt inderdaad :D En de afgeleiden. Uiteindelijk zijn ze natuurlijk allemaal dik de moeite waard.
 
De Sequential Take 5 lijkt een kruising tussen REV2 en een P5/P6 en een doorontwikkeling voor het instap segment. VCO's gebaseerd op P6 vermoedelijk (of afgeleide van de PRO3) want hij heeft ook variable waveshaping. Daar aan toegevoegd nog het filter van de P5/10 Rev4. We vonden hem destijds met paar x demo-en in de basis sterieler klinken dan de P5/10 en p6, meer richting een REV2. De Prophet 6 is een doorontwikkeling van de oude P5. Dit zit in de Take 5:

En nu we toch bezig zijn dit is een 8 stemmig board van de Prophet 8 REV2:

De Prophet 6 ziet er zo uit van binnen met, zoals @Nap al aangaf, voice boards in een (dimm-)slot:


De nieuwe Prophet 5/10 ziet er zo uit, lijkt ook een synth-on-a-chip trouwens maar klinkt inderdaad dikker dan de 6, meer punch, druk of hoe je het ook maar wil omschrijven:


En dan nog de Pro3:

Conclusie: koop wat in je budget past :D
 
ik heb zelf de p8 vaak bespeeld en had zelf een Mopho, maar ik vind de T5 zelf echt fijner klinken dan die beide synths. Die waren beide scheller ofzo.
 
Of misschien is “aggressiever” een beter woord. Is altijd lastig met dit soort omschrijvingen.

De T5 heeft dat ook wel een beetje, maar minder. Vooral als je de volumes van de vco’s beneden de “12 uur” houdt. Dan voed je de filter minder hard en klinkt de filter smoother (meer richting Roland).
 
Ik heb wat anekdotische informatie dat die voice cards juist ook een zwakke plek waren en relatief makkelijk kapot gingen of storing veroorzaakten. Ook kan ik me voorstellen dat alles op 1 bord plaatsen (of 2 zoals in het geval van de Prophet-10 of OB-X8 ) goedkoper is dan 6 afzonderlijke bordjes maken en inprikken. Maar ik weet niet zeker wat de overweging geweest is, ze zullen er vast over nagedacht hebben.
 
Back
Top