Analogue Solutions Maximus, 16 VCO 8-voice analogue polysynth

AS300 Maximus Polysynth, deel van de Colossus-serie

8 voice, dual oscillator (16 voice) analogue polysynth

What is Maximus?

Tom Carpenter is excited to introduce Maximus, an exciting new mega-polysynth with a design ethos truly from the dawn of analogue synths. It is more than a powerful analogue ‘workstation’ - it is also art, architecture, exquisite studio furniture.

Although we label this as a polysynth - it is so much more. We can’t think of a label to give this synth since its is so much more than that.

When you think of polysynth you think of flat synths with one set of controls that control all voices equally. By giving Maximus independent controls for every voice, you have more freedom to create unique styles of poly sounds impossible on traditional polysynths, whether they are hardware or software. You can dial up ‘traditional’ poly sounds (pads etc) or have something unimaginable different.

Because you can never dial up each voice completely identically, standard polys pads will sounds superbly vintage.

All the voice and modulation circuits are of course 100% analogue. We purposely steered away from digital, aside from of course the digital needed in MIDI and the mini-sequencers.

This synth is purely for those who want it just as it was in the 1970s - but new with parts still in production. For those who want a synth that could have been built in the 70s.

There are no gimmicks - this is pure synthesiser. A huge sound enclosed in a solid metal case wrapped in solid hardwood. No expense has been spared to bring this incredible machine to life.

20230909_144034.jpg


Elke voice:

2 VCO's
Glide
Sub Osc
3 Filters
2 ADSR
Mini Sequencer
Echo
Patch sockets

Master panel:

3 LFO's
Noise
Stereo Mixer
2 reverb springs
MIDI in
Patch sockets

Optioneel controller keyboard


bron: direct contact AS
binnenkort: www.colossus-synth.com
 
Laatst gewijzigd:
Prachtig hoor! Ik was zo gek om zijn Polymath te kopen voor zo'n 4500 piek, dus mij hoor je niet oordelen over de doelgroep en de marketingkwaliteiten van Tom Carpenter.
 
Man man man, als ik het geld ervoor zou kunnen uitgeven zou ik het gelijk doen. Dit moet toch fantastisch zijn om mee te spelen?
 
Ja mee eens.
Vraag me af of dat ding dus patch geheugen gaat krijgen. Als die dat wel heeft is dat wel baas.
 
Ja mee eens.
Vraag me af of dat ding dus patch geheugen gaat krijgen. Als die dat wel heeft is dat wel baas.

Nee, geen patchgeheugen:

"Although Maximus can do traditional ‘pads’ it’s better suited to more unorthodox poly sounds. It excels also at unusual analogue loops and rhythms when it is played in cyclic mode. Have each voice set to a different type of sounds, and as you cycle through them you get very interesting patterns, melodic or otherwise. Maximus does not have patch memory - just like the very first polysynths. Every sound you create will be unique - the first of its kind ever to be produced. Your Maximus will never sound like anybody else’s. It will always be unique and yours."
 
Vier maal een Vermona perfourmer in een walnoothouten behuizing en je hebt ongeveer hetzelfde, waarschijnlijk voor een bescheidener bedrag.

Uiteraard gun ik iedereen z'n succes, maar heeft iemand hier ooit wel eens beroep moeten doen op de aftermarket support van gepassioneerde éénpitters die synths ontwerpen en bouwen?
 
Uiteraard gun ik iedereen z'n succes, maar heeft iemand hier ooit wel eens beroep moeten doen op de aftermarket support van gepassioneerde éénpitters die synths ontwerpen en bouwen?

Sommige éénpitters laten garantie en reparatie via een distributeur lopen (Ken Macbeth bijvoorbeeld). Sommigen deden het eerst zelf en deden dat uitstekend maar gaan op een gegeven moment over op een derde partij (Joranalogue bijvoorbeeld). Analogue Solution doet het dan weer deels zelf en deels uitbesteed. De Colossus kun je direct bij hem kopen maar ook via derden...

Met alle genoemde namen heb ik ervaring rondom garantie, reparatie en altijd naar tevredenheid. Daarnaast is soms ook wat extra's mogelijk, bijvoorbeeld maatwerk en extra opties.. dat is een voordeel van kleine partijen. Uiteraard is het opbouwen een vertrouwensband hierbij een belangrijker aspect dan bij een anonieme megaverkoper.
 
De mooiste van allemaal is trouwens Dieter Döpfer zelf. Daar heb ik de meest fantastische conversaties mee gehad over gekochte producten en hulp en reparaties van gekregen. Niet helemaal een éénpitter, maar toch :halleluja
 
Ja Dieter heb ik ook goede ervaringen mee. Die helpt met van alles. Van vragen over mods en troubleshooting enzo.
 
De prijs is gezien het gebodene niet onredelijk en we moeten wachten op meer informatie maar toch ik heb ik al wat te mekkeren: 1) Er is geen lfo per stem. De Semblance had die wel. 2) Er is zo te zien traditiegetrouw helaas geen oktaafschakelaar, gelukkig wel een Vernier-draaiknop. 3) Er is geen rose ruis. 4) Het klavier heeft geen wielen. De doelgroep kan het extra geld voor deze zaken heus wel missen.
 
akkoordjes spelen is nu juist het meest saaie wat je met dit enorme ding zou kunnen doen 😄
Ik leer mijn akkoordjes nog iedere dag.Maar ja ik verlies mijn tijd niet om voortdurend naar porno filmpjes te kijken.😋
 
"Although Maximus can do traditional ‘pads’ it’s better suited to more unorthodox poly sounds. It excels also at unusual analogue loops and rhythms when it is played in cyclic mode. Have each voice set to a different type of sounds, and as you cycle through them you get very interesting patterns, melodic or otherwise. Maximus does not have patch memory - just like the very first polysynths. Every sound you create will be unique - the first of its kind ever to be produced. Your Maximus will never sound like anybody else’s. It will always be unique and yours."
Dit lijkt me dus echt 3x niks.
 
8 units afzonderlijk moeten programmeren zonder mogeklijheid om 1 instelling over alle 8 te delen én geen mogelijkheid om iets op te slaan gaat erg snel vervelen ben ik bang. Of je moet voor post-avantgarde piepkraak experimentele als-het-niet-klinkt-is-het-omdat-jij-het-niet-begrijpt herrie gaan natuurlijk. Wellicht is er dan zelfs een subsidiepotje om de tranentrekkende prijs wat te compenseren.
 
Nou ja kan me wel voorstellen dat dit in een studio staat en dat je dat een hele tijd aan 1 track werkt.
Hard werken voor toon.

De optie met 4x de Behringer WASP is best wel ok.
Maar nog beter als Behringer met een mono met patch recall komt.
Dan 4 in een rack hangen en gaaaaan. :)
 
Ik snap niet dat je er niet 1 master kunt maken en de rest kunt laten volgen als er toch MIDI op zit. Maar schijnbaar is het een puristenfeature als ik de blurbs zo lees. Het moet een jaren 70 synth zijn. Dan denk ik ... er is een reden dat we die nu niet meer gebruiken en 50 jaar vooruitgang is ook wel wat waard. Maar goed, voor de niche waar 'ie voor bestemd is zal het wel goed zijn zo. Hoeft 'ie in elk geval niet op mijn GASlijst, scheelt weer een hoop geld :D
 
Back
Top