Luma-1: de nieuwe Linn LM-1: samenwerking tussen Joe Britt en Roger Linn himself

LUMA-1.jpg
LUMA-2.jpg
LUMA-3.jpg


According to @luma1_drum_machine:

"Welcome! We are two US based engineers who are building and selling a few Luma1 Drum Machines with Roger Linn and Joe Britt’s consent."

"While the Luma1 hardware design is in the final stage for preparation before manufacturing, there is much work happening on the software side. Luma1 is running the original LM1 code on the Z80 CPU while the secondary ARM processor delivers new features. Those include custom sound loading, MIDI, synchronization and now added OLED support. More work needs to be done to expand it and bring brand the new functionality, but we’re really happy with the progress."

Click the pics for larger shots. You can find a full write-up on Roger Linn's website here, and additional demos and pics on Instagram here.

Roger Linn: "I've recently met a new friend named Joe Britt, founder and CEO of a tech company here in Silicon Valley called Afero, and designer of some significant tech products over the years.

Lucky for me, Joe also has a personal interest in my old drum machines. A few years ago, a friend of his gave him (!) one of my old LM1 drum machines. He enjoyed playing with it, but he wished it had a few extra features like loading alternate sounds from files, and pitch and pan knobs on the front panel.

So he decided to make his own enhanced LM1. He searched the web and found some incomplete old schematics, filled in the gaps by reverse-engineering the boards, then redesigned and replaced all of the circuit boards to include his enhancements. Note in the photo above that his redesigned boards are about half the size of the original boards, and are purple! Prince would have loved that."

Over de prijs heb ik geen info gevonden.
Zal wel gepost worden eenmaal het toestel daadwerkelijk te verkrijgen zal zijn.
 
Het zit niet in de drummachine maar in de hoge hakken. Dat zou ik iedereen adviseren ipv een Linndrum.
 
Ik bedoel in synth en gitaar land.
Gear die hij gebruikte is dan extra in trek.
Hoeveel mensen er ineens een ubxa willen om foute funk mee te maken. Daar hoort dan ook deze Linn drum bij.
Ik heb er ook niet veel mee. Wel een super goede muziekant. Heb hem heel vet bas en gitaar horen spelen.
Hij was trouwen super klein en speelde kinder gitaar formaat.
Anyhow dat gear verhaal gaat natuurlijk op bij elke invloedrijke artiest. Zijn altijd mensen die niet creatief zijn en iemand gaan na-apen.
 
Ik bedoel in synth en gitaar land.
Gear die hij gebruikte is dan extra in trek.
Hoeveel mensen er ineens een ubxa willen om foute funk mee te maken. Daar hoort dan ook deze Linn drum bij.
Ik heb er ook niet veel mee. Wel een super goede muziekant. Heb hem heel vet bas en gitaar horen spelen.
Hij was trouwen super klein en speelde kinder gitaar formaat.
Anyhow dat gear verhaal gaat natuurlijk op bij elke invloedrijke artiest. Zijn altijd mensen die niet creatief zijn en iemand gaan na-apen.
Een goede muzikant en een vakman was het zeker. Een perfectionist ook die eiste dat ook zijn bandleden het maximale eruit haalden. Doet beetje denken aan Frank Zappa in sommige opzichten. Maar muzikaal niet echt mijn smaak, ik vond vooral de dingen die hij met New Power Generation deed wel leuk destijds. En ik vond het tof dat 'ie vaak kleinschalige onaangekondigde concerten en jams deed naast de reguleier shows.
 
Prince was een multiinstumentalist en echt een bandleader, kon ook geweldig gitaarspelen.
Men roemde hem altijd zo omdat ie zo grensverleggend was, ik ken alleen z'n hits dus wellicht kan ik niet goed oordelen maar als ik terugdenk aan tracks als When doves cry, Raspberry baret en 1999 dan hoorde ik nooit het geniale eerlijk gezegd maar misschien komt dat omdat ik niet al z'n werk ken, hij had wel goed de tijdgeest te pakken met z'n sound, dat dan weer wel.
Ik heb wel 'ns uit interviews van Candy Dulfer begrepen dat hij al z'n vrouwelijke bandleden in bed probeerde te krijgen en dat zij een van de weinigen was die niet toegaf en daarom voor Prince juist interessant bleef. :D

De door Nap genoemde Zappa vond ik toch echt van een ander kaliber als je kijkt naar al die composities, dat is toch wel van een andere orde wat mij betreft, die man was zo uniek.
Enigste waarin je ze misschien wel kon vergelijken was het uiterste vergen van de bandleden, George Duke vertelde een keer in een interview dat hij gewend was om tegen bandleden te zeggen "tot volgende week" na de repetitie maar bij Zappa was daar geen sprake van vertelde hij, elke dag van 9 tot 5 werd er gerepeteerd, dat moest ook wel als je al die krankzinnige nummers echt goed wilde leren spelen.
 
Ik heb hier ergens een cassettebandje bandje liggen van Prince met tracks die ik nog nooit gehoord had. In Kringloop winkel gevonden
 
Prince was een multiinstumentalist en echt een bandleader, kon ook geweldig gitaarspelen.
Men roemde hem altijd zo omdat ie zo grensverleggend was, ik ken alleen z'n hits dus wellicht kan ik niet goed oordelen maar als ik terugdenk aan tracks als When doves cry, Raspberry baret en 1999 dan hoorde ik nooit het geniale eerlijk gezegd maar misschien komt dat omdat ik niet al z'n werk ken, hij had wel goed de tijdgeest te pakken met z'n sound, dat dan weer wel.
Ik heb wel 'ns uit interviews van Candy Dulfer begrepen dat hij al z'n vrouwelijke bandleden in bed probeerde te krijgen en dat zij een van de weinigen was die niet toegaf en daarom voor Prince juist interessant bleef. :D

De door Nap genoemde Zappa vond ik toch echt van een ander kaliber als je kijkt naar al die composities, dat is toch wel van een andere orde wat mij betreft, die man was zo uniek.
Enigste waarin je ze misschien wel kon vergelijken was het uiterste vergen van de bandleden, George Duke vertelde een keer in een interview dat hij gewend was om tegen bandleden te zeggen "tot volgende week" na de repetitie maar bij Zappa was daar geen sprake van vertelde hij, elke dag van 9 tot 5 werd er gerepeteerd, dat moest ook wel als je al die krankzinnige nummers echt goed wilde leren spelen.
Yeah George Duke 1 van de beste keyboard spelers. Die heeft geleerd van Frank om minder tof te doen, minder noten gebruiken.

Wellicht was Prince wel een van de beste pop muziekanten ooit. Gewoon omdat die risico nam, dingen probeerde en fearless was.
Het interesseerde hem weinig wat andere er van vonden.
Ik vond hem ook rete strak op welk instrument dan ook .

Het gros van bekende artiesten die ik ken zijn opgegroeid op covers en artiesten nadoen totdat ze muziekaal volwassen werden.
Dat zag ik Prince, Bowie, Mark Knopfler, Hendrix, Zappa, G.. Duke en Sting juist niet doen.
Die zijn daarom meer authentiek en zichzelf.

Ff ontopic...hier word ik dus echt koud van...

 
Een LM1 had pitch op alle instrumenten daar waar het bij de LM2 beperkter was.. maar had wel die gritty sound op de sidestick en de clap.. Misschien had de LM1 ook meer samples??
Forumlid Harlem Night heeft ooit een compilatie gedaan met tracks, voor zover bekend dat er een Linn is gebruikt: Linn Drum beats op youtube
Grappig dat je met toch betrekkelijk weinig samples en vooral wat creativiteit en fx best leuke dingen kon maken..

Een van mijn favoriete trackjes waar de Linn in zit is 777-9311.. van The Time.. Naar verluid was dit een stock pattern in de Linn en heeft Prince er een track omheen geproduced.. dus zelfs hij gebruikte presets.. :D
 
Enigste waarin je ze misschien wel kon vergelijken was het uiterste vergen van de bandleden, George Duke vertelde een keer in een interview dat hij gewend was om tegen bandleden te zeggen "tot volgende week" na de repetitie maar bij Zappa was daar geen sprake van vertelde hij, elke dag van 9 tot 5 werd er gerepeteerd, dat moest ook wel als je al die krankzinnige nummers echt goed wilde leren spelen.
Ja, dat bedoelde ik ook met name. En geen genoegen nemen met opnames of optredens tot het helemaal perfect is. Muzikaal vind ik Zappa ook 100x interessanter.
 
Back
Top