Black Corporation EXPANDER MK2 tabletop effects processor

The Black Corporation komt met een vrij indrukwekkend nieuw speeltje.

  • Delay: Both digital and analogue options. They are MIDI syncable and pannable. The digital side is based on the Lexicon PCM42 with guidance from the original engineer and the advantage of better CPU and memory. The analogue uses BBD circuitry for a warm tone up to 820ms.
  • Reverb: The digital reverb is based on the Lexicon 224. Meanwhile, the spring reverb uses two 17″ tanks equipped with EQ and a digital pre-delay section.
  • Modulator: First, a quadrant multiplier Ring Modulator with modern chips and then a vintage-style harmonically rich transformer and diode-based one. There’s a reference oscillator with attack and release envelope to control the pitch similar to that on the Yamaha CS-80.
  • Chorus: Two distinct BBD chorus lines with manual control and the classic four-button chorus presets.
  • Phaser: An analogue OTA-based 12-stage phaser and an optical phaser.
  • Insert/Resonator: The Insert lets you patch in external effects or use it as extra inputs and outputs. The Matrix can patch it into any part of the signal chain. The Resonator adds some subtle EQ and can be animated for extra movement.
  • Overdrive: Everything from warmth and texture to screaming distortion from Korg’s Nu-Tube technology.
  • LFO: A bunch of LFOs that can be routed all over the place.


blackcorp-expander2-front.jpg
 
Wow wat een prijs, doe mij dan toch maar m'n Roland GP8 en een Re201 en een Lex300 voor dat bedrag 8D
 
Springs zijn baas, vandaar dat dit ding een baas ding is. Helaas ook een baas prijs :)
 
Dit kan tegenwoordig toch ook met een gitaar multieffect?
Ja en nee. Je zult in een multi effect geen dubbel spring reverb (tanks) vinden, of een analoge bbd delay en chorus, etc. Daar staat tegenover dat sommige multi fx in principe meer effecten aan boord hebben dan dit monster.
Dit is natuurlijk een belachelijk luxe product. Maar ik vind de selectie wel echt heel goed die erin zit. Als ik een wensenlijst voor synth fx zou hebben zou het er niet heel anders uitzien. Niet dat ik t ga kopen. Ik koop misschien een Beebo ergens dit jaar of een Typhon als effect bak voor mijn eurorack/grandmother.
 
Dit kan tegenwoordig toch ook met een gitaar multieffect of een 19” multieffect? Je hebt dan alleen de schuiven niet.
Klopt.
Voor 5K kan je in elk geval heel mooie 2dehands FX hardware kopen. Ik denk dan aan PCM70, TC2290, H3000 en dan heb je nog centen over. FX-apparaten die vermoedelijk enkel maar meer waard gaan worden en bovendien al 40 jaar standaarden zijn en hun deugdelijkheid al lang hebben bewezen.
 
Klopt.
Voor 5K kan je in elk geval heel mooie 2dehands hardware kopen. Ik denk dan aan PCM70, TC2290, H3000. Spullen die vermoedelijk enkel maar meer waard gaan worden en bovendien al 40 jaar standaarden zijn...

En bovendien kan een multieffect meestal veel meer dan dit apparaat. Of ik moet iets missen?
 
En bovendien kan een multieffect meestal veel meer dan dit apparaat. Of ik moet iets missen?

Dit is letterlijk natuurlijk ook een multifx :) Met de toegevoegde waarde alles onder knoppen/schuivers, hele uitgebreide modulatie (neem ik aan) en dat het analoge fx zijn. En de routing opties natuurlijk.

Het doet me een beetje denken aan de Koma Field FX kit, ook analoog met (externe) spring reverb waar je dingen met CV kunt moduleren en naar elkaar kunt routen. Wel beetje andere prijscategorie hehe.
 
Ach, mensen betalen met plezier 5k voor jaren 80 rammelkasten als de Lexicon 480L die meer stroom vreet dan een klein dorp en die een ventilator heeft die meer kabaal maakt dan een opstijgend vliegtuig terwijl die al tot de puntjes in software is geëmuleerd. En dan heb je alleen nog maar een reverb. Dus prijs zegt nu ook weer niet alles. Dat gezegd hebbende vind ik Black Corporation sowieso altijd stevig aan de prijs tov wat je er voor krijgt qua specs en bouwkwaliteit. Maar even afwachten hoe het beestje klinkt, misschien zit 'ie wel tot de strot toe vol met MAGISCHE MOJO.
 
Dit doosje is wel tof want... had ik al gezegt ... springs zijn baas ... BBD's ook.
Maar er zit ook een routing matrix op en lijkt erop dat je de routing en de levels kan aanpassen enzo FX patches kan maken.
De prijs boeit me niet zo want koop hem toch niet.
Maar wel een tof ding natuurlijk.
 
Ik zie een meerwaarde in de combinatie van analoge en digitale effecten, het aantal, de flexibele routing en de toegankelijkheid van de parameters. Maar ik heb alles al behalve een losse resonator (daarentegen wel een frequentieverschuiver en een kamfilter). Als ik een vergelijkbare configuratie maak van mijn effecten kom ik niet op 5000 piek, maar ik heb dan ook niet alle digitale effecten nieuw gekocht. Ik vraag me af of individuele effecten naar uitgangen van de breakout box kunnen worden geleid. Dat zou het apparaat werkelijk modulair maken.
 
Back
Top